//
Light / Тема
Стари вестници
Какво пише във вестниците за възрастни хора
Илюстрация |
В момента в България излизат седем вестника (всички са седмични), насочени пряко към възрастните хора. Обяснението за тази богата реколта не е трудно. Възрастните са много, имат свободно време, рядко или изобщо не ползват интернет, и най-вече – имат трайно установени навици в четенето на вестници от плът и кръв, пардон, от хартия и мастило.
Инфографика |
Специално за Light д-р Николай Желев, редакционен директор на в. "Трета възраст", сподели, че оглавяваното от него издание е лидер с тираж между 175 000 и 200 000 броя седмично. Другите медии не отговориха на въпроса ни за тиражите, затова ще цитираме отново д-р Желев. По данни, предоставени му от печатницата, вестниците "Над 55", "Ретро" и "Минаха години" са в диапазона от 55 000 до 78 000 броя, а "Втора младост" и "Пенсионери" са "със значително по-ниски тиражи".
Разбира се, за читателя по-важно е самото съдържание. Затова в следващите редове ви предлагаме обзор на тази особена ниша от периодичния печат (подредени по старшинство спрямо годините на съществуване), в която рекламите са предимно за фиксиращ крем за зъбни протези и на хранителни добавки за контрол на кръвната захар с канела, хром, сминдух и индийски бял живовляк. А за поетичното творчество, дописките и въпросите на читателите охотно се отделят цели страници.
Повечето цитирани материали са от броеве, излезли в края на октомври и началото на ноември.
Трета възраст
32 страници, 40 ст.
година: XXIII; издава: ИК "Трета възраст"
www.tretavazrast.com
Разбира се, в първите страници на "Трета възраст" има "Пенсионна консултация", обсъждат се и "Седем варианта за коледни добавки", но изданието не загърбва IT технологиите и информира за предстоящата поява на лаптопи "Правец". На 4-та страница читатели рапортуват за успешно проведени срещи на випуски. Например в гр. Долна Оряховица се е провела юбилейна среща на всички, родени през 1933 г. Дописката е придружена със снимка, а в рубриката "Национален клуб Столетник" заглавието е "Най-дълголетният етрополски зет".
За несвикналото с този вид преса око рекламите правят голямо впечатление. "Можеш да се разделиш с катетъра" е заглавие на каре, промотиращо лазерна хирургия на простатата. Рекламата на хранителна добавка за проблеми с уринирането пък е с хедлайн: "Където е текло, пак ще тече!" В страниците с обяви малките карета на 7 погребални агенции са засенчени от значително по-голямата реклама на гробищен парк, който предлага гробни места от 2000 до 4800 лв. и урнови ниши по 720 лв.
В обявите на битова тематика сред "Ремонт на печки "Раховец" и "Мечта", както и "купувам акордеони", се откроява и свръхактуалната "Настройка на телевизори, антени, декодери".
В "Клуб Запознанство" освен импулсни телефони, които се борят за вниманието ви с послания като "Красавица търси близост – Камелия – 090хххххх", четем и "Да се обади Радка от Русе, която живее до Руското посолство, с точен адрес. 75 г., възпитан, добър. Русе 7012, до поискване".
На последните страници редом до възпоменанията има и хороскоп, който започва малко странно за вестник, чието име е "Трета възраст". За Овен четем, че "седмицата ще бъде важна и съдбоносна за младите (!?) дами". По-нататък авторът поправя тази грешка, но твърде плахо. В 4 от зодиите се използва изразът "жените над 35 години" или "мъжете над 35 години", като само Стрелец е възрастово адекватен с прогнозата, че "тази седмица ще се ангажирате повече с деца и внуци покрай важни събития в техния живот".
Накрая, препоръчвам горещо рубриката "Спомени прежни", в която читател разказва как през зимата на 1951 г. се е изгубил в планината и съдбата го отвела в една колиба, където домакините го гостили с попара от хляб, топла вода и малко брашно. Това било най-вкусното ядене в живота му.
Пред Light редакционният директор д-р Николай Желев заяви: "Трета възраст" създаде стилистиката и тематичното съдържание на издание за хората в старша възраст и се ползва в една или друга форма като образец и подражание от конкурентите."
Пенсионери
32 страници, 40 ст.
година: XXII, издава: ИК ДАФ
слоган: Четиво за всички възрасти
www.pensioneri-bg.com
Вестникът е черно-бял с един допълнителен цвят – лилав. Главният редактор Петьо Дафинкичев сподели, че в първите месеци този цвят е бил син – чудесен повод за обвинения в политическа пристрастност в бурното начало на прехода. Затова той е заменен с лилавия цвят, събиращ в себе си и синьото, и червеното. "За нас не е важно кой управлява страната, а как го прави и какви ангажиментите поема към пенсионерството. Характерна е нашата относителна обвързаност с пенсионерските организации, движения и клубове, като сме предоставили територия за отразяване на съюзния ни живот", обяснява Петьо Дафинкичев.
Ето и какво може да се прочете в брой 42. Логично на челната страница се съобщава, че от догодина максималната пенсия ще е 960 лв. Пета страница е "На читателя", като в долния десен ъгъл редакцията съобщава, че не може да публикува писмото на читател от Врачанско, в което той разказва за бригадирското движение, тъй като "на много места почеркът е нечетлив".
След няколко реклами на тибетски капки на живота, масажен гел с черен оман и турмалинов колан, произведен по японска технология (само сега с подарък наколенки!), читателят неусетно стига до 7 стр., озаглавена "Женски свят". Тя съдържа не само готварски рецепти, но и съвет как да си направим домашна маска за напукани пети.
Препоръчвам страницата за култура, където има хубави материали за 90-годишнината от рождението на Апостол Карамитев и за легендарния столичен фотограф Петър Папакочев. А от страниците с обяви ще цитирам само две послания: "Трезвеник, честен, образован, осигурен с пенсия, гарсониера, търси лекарка, учителка до 78 г. за весело съжителство с нежна любов."
"Вдовец пенсионер, с 500 лв., добър, честен, възпитан, очаква да се обади сама вдовица за създаване на семейство. Тя ще спечели, няма да сгреши!"
Втора младост
24 страници, 30 ст.
година: XII, издава: "Издателство Прес" ООД
слоган: Не бързайте да остарявате!
Уводната статия на "Втора младост" от 14 октомври е със заглавие "На лов за миди в края на лятото" и представлява разказ на читател от Владая. Както повечето вестници за възрастни хора, и тук има цяла притурка за здраве, а от 9 страница научаваме, че целогодишните абонати участват в томбола за покривки, яйцерезачки, картофобелачки и дори една микровълнова печка.
Правилно решената кръстословица също дава възможност за участие в томбола за наградата от 20 лв. Сумата е малка, но конкуренцията е голяма, защото писмата с акуратно решена кръстословица от брой 40 например са 2345!
Сред обявите четем, че:
"33-годишен търси своята половинка в живота. Каквато и да е тя."
"Работещ пенсионер, висшист, в отлично здраве, неженен, с апартамент, къща и шофьорска книжка желае запознанство с хубава жена с цел брак и унаследяване."
"Приятна полувисшистка пенсионерка подава ръка на приятен мъж, който не злоупотребява с алкохола, от 70 до 71 г." Посочен е мобилен телефон, на който да се звъни след 20:30 ч.
Две колони по-вдясно обаче виждаме обява със същия телефон, но тук изискването към мъжа е да бъде трезвеник, а възрастовият диапазон великодушно е разширен от 69 до 72 г., като звъненето може да започне още от 20:00 ч.
Още по темата
Покажи още
Трима утвърдени български приключенски фотографи и техните "работни дни" на открито
15 фев 2019, 2765 прочитания
17 фев 2019, 2642 прочитания
17 фев 2019, 1646 прочитания
17 фев 2019, 1641 прочитания
17 фев 2019, 1353 прочитания
17 фев 2019, 1338 прочитания