С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

24 15 ное 2013, 15:52, 8927 прочитания

Стари, но златни

За старостта като бизнес ниша и шанс за преодоляване на демографската криза

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
процесът на стареене беше разглеждан предимно като проблем

и заплаха за съвременните общества и дейностите, насочени специфично към него, са били силно ограничени. Днес вече е ясно, че паралелно с предизвикателствата този процес е огромен извор на бизнес възможности, чийто мащаб непрекъснато се разширява. При това също така ясно се вижда потенциалът за синергии между различните дейности и реализиране на икономии от мащаба при тяхното извършване. С други думи, става въпрос за възникването и разрастването на доставчици на комплексни услуги за старите хора и те далеч няма да се изчерпват само с днес съществуващите старчески домове.

Може да се очаква, че появата на специализиран бизнес, който се възползва от специфичните характеристики на старите хора в съвременните развити страни, постепенно ще трансформира и начина на живот. Така както преди два-три века в тогавашните развити страни (макар и по различен начин и с различни цели) постепенно е изобретено детството, така е много вероятно само след няколко десетилетия и старостта да се превърне в силно обособена, специфична и ясно различима фаза на активния човешки живот, натоварена със свой собствен смисъл и значение. И най-вероятно това ще стане по начини, които днес едва ли дори можем да си представим.


В целия този глобален процес България определено може да намери свое място. Проекциите са след около половин век тя да е една от страните с най-високо съотношение на хората над 65 години спрямо хората в работна възраст (66%) в ЕС (където това съотношение се очаква да е 58%). От една страна, е естествено да се мисли, че това високо съотношение в България ще е свързано с определени трудности. От друга обаче, в светлината на изброените по-горе бизнес възможности тази сравнително по-висока концентрация на стари хора вероятно ще направи икономиите от мащаба при развитието на този тип бизнес в България сравнително по-големи.

С повечко ум и предприемчивост, в ролята на щъркели за България през идните десетилетия могат да влязат именно старите хора на Европа.
Извън сравнително по-големия дял стари хора в страната за позиционирането на България като място и на български бизнеси като успешни в новата глобална бизнес ниша "старост" има поне още няколко благоприятни фактора. Първо, това е сравнително рядката населеност на страната, която я прави привлекателна за възрастни хора от чужбина – нещо, което вече се случва и дори на места вдъхва живот на иначе обезлюдяващи се населени места. Второ, това е красивата, разнообразна и на много места все още запазена природа, която е също толкова привлекателна за чужденци. Трето, това е сравнително ниското ценово равнище, което още е едва малко над половината от средното за ЕС и въпреки че постепенно ще го настига, едва ли скоро ще се изравни с него. Това означава, че фиксираният доход на старите хора, генериран от техните пенсии и от различните споменати по-горе спестовни схеми, ще има още дълго време значително по-голяма покупателна способност в България, отколкото в останалите страни от ЕС.

България има определени слабости. Основна сред тях е системата на здравеопазване, и особено специализирана доставка на здравни услуги, прицелени именно в стари хора, която все още не може да гарантира високо качество. Друга е разработване на инфраструктура, особено транспортна и съобщителна, която да дава възможност за активен живот на старите. Трета област на предизвикателство е наличието на удобни и подходящи за старостта финансови продукти, което е зависимо от архитектурата на пенсионната система.



Ако всички тези слабости и предизвикателства бъдат адресирани и посрещнати по начин, който да ги превърне в силни страни на средата в страната по отношение на нишата "старост", то България има потенциала да стане център на конкурентоспособен клъстер от бизнеси, специализирани в тази ниша. Тя може да стане привлекателно място за старост и да привлече стари хора от чужбина, които да пренесат своята значителна покупателна способност от чужбина в страната и така да създадат значителни възможности за повишаване на националния доход.

Естествено подобни идеи и планове вероятно се въртят в главите на държавници и бизнеси навсякъде в Европа и състезанието за новата и много обещаваща пазарна ниша "старост" ще е интензивно. Но ако българската институционална рамка бъде променена адекватно, за да поправи съществуващи слабости, и българските бизнеси се възползват от наличните сравнителни предимства в страната, те ще имат значителен шанс в състезанието. В резултат, ако се развие този позитивен сценарий, може да се окаже, че старите хора в България ще осигурят бизнес, национален доход, повече житейски възможности и сигурност и оттам, по нормалната и отдавна известна логика на живота, до повече деца. С повечко ум и предприемчивост в ролята на щъркели за България през идните десетилетия могат да влязат именно старите хора на Европа.

*Георги Ганев (1965) е макроикономист, доктор по философия на икономиката (Washington University, St. Louis), възпитаник на Graceland College, Lamoni. Ганев е преподавател в Софийския университет, програмен директор в Центъра за либерални стратегии.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Army of K-Lovers 1 Army of K-Lovers

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България

29 ное 2019, 8515 прочитания

Единство, творчество, касичка Единство, творчество, касичка

Кампаниите за групово финансиране намират все по-голям успех при креативните проекти в България

4 окт 2019, 3542 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Дом за нашите родители

Селекция от държавни и частни домове за възрастни, на които може да се доверите

Още от Капитал
LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10