Едра плетка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Едра плетка

@BlocSocks

Едра плетка

Един от успешните български проекти в Kickstarter – BlocSocks, за два месеца събра 10 000 долара и стартира онлайн магазин за вълнени чорапи

29490 прочитания

@BlocSocks


Идеята за BlocSocks съществува от седем години, но е реализирана преди две. Зад нея стоят Димитър Апостолов от София, американските братя Бен и Сам Харнет и... 30 баби от пазарджишкото село Паталеница. "Бабите са най-важните. Ние сме им администрацията", смее се Димитър. Идеята се появява напълно случайно.

Димитър

Преди години Димитър е учител в САЩ. Негов колега вижда, че носи плетени чорапи и толкова го впечатляват, че му предлага да започнат да продават. "Баба ми изплете 10 чифта, занесохме ги в един супермаркет, но за съжаление ни върнаха отговор, че нямат интерес. След това имаше една пауза от 4-5 години – докато Сам, който тогава ми беше съквартирант, пак не видя чорапите. Разказах му за първия провал на идеята и той ми отвърна: чакай–чакай, ти си се опитал да предложиш продукта на напълно грешен тип хора, а такъв продукт не се продава в супермаркети. Пробвал си правилната идея по грешния начин."

По това време братът на Сам — Бен, вече има известен опит с брандиране, работа с продажби на едро и директни купувачи заради предишната си компания, която стартира с приятелката си и впоследствие продава (занимава се с чанти). "Хареса ми, че идеята е автентична, честна и ясна, тъй като според мен хората откликват на такива неща. Помогнах да направим уебсайта, да отворим магазина в Etsy и така се включих в проекта."

Първа плетка

Основният и дори единствен фактор, с който проектът BlocSocks успява, е именно интернет. "В голяма степен за кампанията на Kickstarter водещ беше брат ми Сам, разказва Бен. 

Бен

Той много помогна в монтирането на видеото, а добро видео на Kickstarter наистина е от голямо значение. Сам е и много добър писател, ние имахме много добра идея и успяхме да я споделим с хора, които се включиха и ни подкрепиха." "Не е достатъчно да имаш хубава идея, да я пляснеш на някой сайт и да чакаш хората да те аплодират, допълва го Димитър. Трябва много активно, без да спамиш, да изявяваш идеята си на показ. Имахме предварителен план за целите два месеца на кампанията: на всеки 2–3 седмици видеоактуализация, план за правене на видеата, на колко време ще качваме нови снимки, нови артикули. Гледахме да отговаряме на хората в реално време, за да имат чувството, че някой наистина се грижи и следи идеята. Всеки от нас тримата отделяше между 1 и 3 часа всеки ден. Важно е да поддържаш постоянна комуникация с хората какво се случва, да показваш какво въздействие има тяхното действие върху това, което се опитваш да постигнеш. В интерес на истината първата подкрепа дойде от наши приятели. Оказа се, че типът приятели, които сме си изградили по време на обучението, отговаря горе-долу на типа хора, които търсят такъв тип продукт. Подкрепиха ни хора от Северна Америка, Австралия, Азия. Е, няма ескимоси с плетени хорапи – на стар краствичар краставици не сме се опитвали да продаваме."

И сега присъствието на BlocSocks е единствено и само в интернет, тримата съдружници нямат физически магазин никъде. След приключването на кампанията успяват да мигрират целия интерес от Kickstarter към новата платформа – сайта и Etsy. "Истината е, че от самото начало нямаше съмнение, че проектът ни ще е успешен в Kickstarter. Не мисля, че имаше някой, който вярваше, че няма да успеем. Също така се бяхме уговорили, че, дори и да не стане, всеки от нас ще вложи малко пари и ще реализираме идеята. Kickstarter наистина даде инерция на нещата. Веднъж като стартирахме кампанията, това ни помогна да прецизираме посланието", разказва Бен.

Tell Your Feet The Cold War Is Over

@BlocSocks

"Слоганът ни за Студената война го измисли първият ми американски колега Шон, с когото работехме в училището – този, с когото не успяхме да реализираме идеята в супермаркетите, смее се Димитър. Шон беше голям шегобиец, постоянно ме посрещаше с "господин комунист, какво ще правим днес, как е комунистическият блок днес, върви ли нагоре". Той измисли и името, и слогана - "Кажи на краката си, че дойде краят на студената война". Сега е учител в Китай.

Бен и Димитър казват, че до тях сега стигат хора, които търсят ръчно произведени, устойчиви, био неща. "Истината е, че в Etsy няма много такива продукти, обяснява Бен. Това е нишов продукт и ключовите думи са толкова таргетирани – вълнени чорапи, ръчно изплетени чорапи, така че наистина нямаме много конкуренция. Успехът на Etsy със сигурност не беше светкавичен. През първия месец продадохме само един чифт, през втория — три. Също така винаги отделяхме средства да рекламираме и промотираме продукта на самата платформа. Плюс това Димитър е много активен в поддържането на фейсбук страницата, качването на нови снимки, истории, видеа с бабите. Сам и аз отделихме специално време, за да напишем наистина добри описания и да дадем добри имена на продуктите. Като цяло мисля, че е комбинация между това да имаш продукт, който няма много конкуренция, и да му дадеш времето да се разрасне постепенно."

Трай бабо за топлина

Според Димитър, ако човек е работил с хора, и то с много хора, ще разбере, че проектът ни не е такава захаросана приказка, каквато изглежда отстрани – някакви баби, които са онеправдани, едно момче, което иска да им помогне. "Когато работиш с 20-30 човека, а ако са и пазарджишки баби, всеки има собствена идея как трябва да се случат нещата, всеки си има собствена идея кои модели трябва да се плетат, по какъв начин трябва да се изплетат тези модели. А купувачът вижда една снимка и иска да получи нещо максимално близко до това, което вижда. Това не е толкова лесно при ръчна изработка".

Едно от ключовите неща при позиционирането на продукта им е локално произведената вълна. "Като изплетохме първата партида, изпратихме я в Щатите, Сам и Бен я получиха и – "ти сигурен ли си, че това е вълна", разказва Димитър. Ние предлагаме устойчив екопродукт, и макар че аз взимам местна вълна със сертификат, ако беше се оказало, че не е 100% вълна, нямаше откъде да вземем допълнителен ресурс да преплетем нещата. Та ходихме при бабите, та горихме конците, носихме я при експерти да я оценяват в България и в Щатите. Беше доста критична ситуация и от гледна точка на доверие между нас тримата, а и от гледна точка доверие на купувачите. Не можехме да си позволим да не предлагаме това, което рекламираме. В крайна сметка се оказа, че вълната си е вълна и всичко е наред." Навремето има подобен проблем със супермаркетите – всички смятат, че чорапите са доста боцкави.

"Когато Митко е занесъл мострите директно на веригите, мисля, че това не е бил правилният подход, казва Бен. Хората не са били подготвени. Всичко в стандартизираното производство в магазини като Gap и H&M например, е унифицирано, меко, уеднаквено – фабрично. Нашият продукт е съвсем друго преживяване, ние взимаме съвсем друго отношение и според мен онлайн с посланието си и с историите, с които запознаваме хората с продукта и с истинската вълна, наистина успяваме да се позициониаме така."

В началото имат няколко продукта — шапки, ръкавици, пуловери, но в момента са тясно фокусирани и предлагат само около 10 модела чорапи. "Въпреки че ми се искаше да се покажем в цялата си красота на целия свят, Сам и Бен ме убедиха да направя компромиса", обяснява Димитър. Според американските му съдружници мантрата на интернет пространството е, че колкото повече избор имат хората, толкова са ти по-големи шансовете да им продадеш нещо. "Нашият опит обаче беше, че трябва да дадеш ясно послание на хората – те да знаят точно каква е концепцията ти и какво получават. Да ги объркаме с много модели и с много различни продукти рискуваше да направи посланието ни не толкова силно. Ще си покаже дали това ще бъде наистина успешно, но ние решихме да не даваме на хората прекалено много избор. Запазваме нещата възможно най-прости. И също така от бизнес гледна точка искахме качеството да остане на едно ниво, продуктите да са с очакваните параметри, което при ръчна изработка от различни хора изисква ограничен набор варианти."

Чорапите се плетат предварително през октомври и ноември месец, за да са готови за зимния сезон и Коледните празници, когато са и най-големите им продажби. На възрастните дами в селото се плаща на изработени чифт чорапи, а съдружниците инвестират в "Клуб на пенсионера" като организират концерти, екскурзии и други дейности. Димитър е производствената връзка - в Паталеница (където живеят неговата баба и дядо) е минимум веднъж на месец, а през силните месеци на всеки две седмици.

Траектория на кълбото

Съдружниците са категорични, че проектът им със сигурност е още в началната си фаза. Никой от тях не е тръгнал да напуска работата си и не са започнали да продават хиляди чорапи. Но според Бен започват да набират истинска инерция. "От самото начало целта ни беше да подкрепим местната общност в селото и ако удвоим продажбите си, ще се доближим до изпълнението на тази цел. А растеж определено имаме. Този зимен сезон имахме три пъти повече продажби от миналата година. Брат ми вече е недоволен, като не види поне по една продажба на ден, а това е голям напредък от месеците, когато продавахме по няколко чифта", казва Бен.

Димитър очаква до 3-4 години да възвърнат инвестицията си и да могат да отделят по–голяма част от приходите за по–конкретни местни инициативи в селото, което все пак ни беше и изначалната идея. "В крайна сметка допринасяме за развитието на местното общество. А евентуално и да се самоиздържаме. Има възможности по целия свят, но нашият избор е да се разрастваме постепенно. Да, всяко решение не е идеално и има рискове – може и бабите от Естония междувременно да тръгнат да продават из Европа. Но нека първо да установим трайно присъствие на американския пазар и след това ще направим следващата крачка."

За цел си определят също да влязат в правилната верига в Щатите – някоя от рода на Urban Outfitters или Anthropology. Преди 3-4 години, казва Бен, препродавачите бяха по-отворени да пробват по-шашави неща, сега е по-трудно. "Не е първосигнално и решението, каква е правилната ценова политика, с която да подходиш към тях. Определено ще пробваме, но не мисля, че тази година ще е годината. Нека видим как ще се развият нещата. Засега сме доволни от органичното развитие, което имаме, клиентската ни база расте, хората постепенно идват за повече и повече чорапи. Мисля, че пълният ни потенциал е все още пред нас и очаквам с нетърпение да видя какво ще се случи."

Кампанията на BlocSocks е на www.kickstarter.com/projects/1220832022/bloc-socks, а чорапите можете да разгледате на blocsocks.com

Идеята за BlocSocks съществува от седем години, но е реализирана преди две. Зад нея стоят Димитър Апостолов от София, американските братя Бен и Сам Харнет и... 30 баби от пазарджишкото село Паталеница. "Бабите са най-важните. Ние сме им администрацията", смее се Димитър. Идеята се появява напълно случайно.

Димитър

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    matera avatar :-|
    matera

    това се казва креативност!

  • 2
    teri_beri avatar :-P
    Terry bear

    Браво на момчетата. Дано да плащат добре на бабите. :-)

  • 3
    vessela_vvv avatar :-P
    white

    "Бабите за един топъл свят"

  • 4
    mapuhcku avatar :-|
    mapuhcku

    Браво за креативната идея! Не е зле и откъм цена - между 45$ и 55$ се движи чифта :)

  • 5
    nage avatar :-|
    nage

    грозни са

  • 6
    nage avatar :-|
    nage

    ама пък щом дават пари, кво

  • 7
    kamatnaisura avatar :-|
    suroIkamatno

    Яко е тва с чорапите. Намерили са ниша.....браво! Като се замисля има доста сайтове за продажба на автентични български носии, но за чорапи - не. Още веднъж браво!

  • 8
    gimelim avatar :-|
    gimelim

    Добра идея. Поздравления!

  • 9
    teodor4eto78 avatar :-P
    teodor4eto78

    Страхотна идея.

  • 10
    demos avatar :-|
    demos

    Залудо работи,залуди не стой!Българска поговорка.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK