С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

5 24 яну 2014, 12:54, 9741 прочитания

Аз, инвеститорът

Платформите за групово финансиране превръщат все повече креативни идеи в успешен бизнес, а Kickstarter води парада с близо 20 хиляди реализирани проекта за 2013 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Според официалната и ежедневно опреснявана статистика на Kickstarter над 43% от публикуваните в платформата проекти са успели да съберат необходимото финансиране. Най-често подкрепа получават идеи, търсещи под 10 000 долара, но в много случаи финансирането надминава неколкократно целената сума.
Идеята за умния часовник Pebble, представена пред света през пролетта на 2012 г., запалва искрата у феновете на технологичните играчки и получава финансиране, многократно надхвърлящо сумата, необходима за влизане на проекта в масово производство. Близо година по-късно Pebble е на китката на първите си клиенти, а днес устройството се използва от над 300 000 души и до няколко дни на пазара излиза усъвършенстваната му версия.

Това е кратката история на най-успешния проект, реализиран чрез метода на груповото финансиране на платформата Kickstarter.


Бизнес ангелите и банковите заеми като средство за стартиране на бизнес могат да останат на заден план, ако разполагате с креативна и ангажираща достатъчно голям кръг хора идея. Това доказва сайтът Kickstarter вече близо пет години, помагайки на предприемачи с новаторски дух да осъществяват проектите си, независимо дали става въпрос за технологично устройство, късометражен филм или модна линия зимни аксесоари.


Демократичен капитализъм онлайн

Kickstarter е място, където бизнес идеи търсят финансиране. Дали даден проект ще бъде подкрепен обаче, не зависи от създателите на платформата, не зависи от един човек, а решението е оставено изцяло в ръцете на онлайн обществото. За да събере нечия идея необходимата финансова подкрепа и да бъде реализирана, се разчита на потребителите, които получават различни опции за това.

Освен да се заплати стойността на една или няколко бройки от очаквания краен продукт, които за ранните поддръжници най-често са на преференциални цени, могат да бъдат инвестирани други, по-големи или по-малки суми. Срещу тях потребителите получават екстри, брандирана тениска или просто благодарност от създателите на проекта. Ако се подготвя игрален филм например, щедър инвеститор може да получи като жест някой от главните герои да бъде кръстен на него.



Трамплин за добрите идеи

Според официалната и ежедневно опреснявана статистика на Kickstarter над 43% от публикуваните в платформата проекти са успели да съберат необходимото финансиране. Най-често подкрепа получават идеи, търсещи под 10 000 долара, но в много случаи финансирането надминава неколкократно целената сума.

Cards Against Humanity е забавна игра с карти, подходяща за приятелски компании и домашни събирания, чиято реализация е изисквала едва 4000 долара, но отчетените в края на кампанията средства са близо четири пъти повече. Геймърските очила с виртуална реалност Oculus Rift очакваха от поддръжниците 250 000 долара, а за 30 дни получиха над 2.4 милиона. Създателите на умния часовник Pebble се нуждаеха от 100 000 долара, но спечелиха доверието на близо 70 хиляди души и получиха над 10 милиона долара финансиране.

Това са само част от успешните истории на Kickstarter, на които станахме свидетели през последните години. От всички над 55 000 успешно подкрепени идеи от създаването на платформата през 2009 г. до днес близо 20 000 са само от отминалата 2013 г., което свидетелства за засилващия се у потребителите интерес към метода на груповото финансиране. За последните 12 месеца проектите в сайта са привлекли вниманието на
Проектите достигат до голяма база потребители още преди да са реализирани. Без допълнителни инвестиции и без нито лев бюджет за маркетинг и реклама.
над 3 милиона поддръжници.

Успехът им обаче не означава просто реализиране на нечия идея и получаване на краен продукт, който тепърва да налагаш на пазара и за който да търсиш аудитория. Ако една концептуална разработка получи пълно финансиране през тази платформа, това означава не само възможност за стартиране на бизнес, но и няколкостотин или дори десетки хиляди потребители, които реално вече са купили продукта.

Изброените по-горе, а и много други проекти, достигат до голяма база потребители още преди да са реализирани. Без допълнителни инвестиции и без нито лев бюджет за маркетинг и реклама. Изключително ценно предимство за младите предприемачи, на които чрез Kickstarter е осигурен достъп до широка аудитория и възможност да създадат общност около продукта си.

Освен Kickstarter, метода за групово финансиране прилагат и много други сайтове, сред които също световноизвестният Indiegogo. Последният предлага по-гъвкави методи за финансиране и допуска всякакви проекти, включително набиране на средства за "лични нужди". Името на Kickstarter обаче успя да се наложи като синоним на израза "групово финансиране", за което помогнаха по-ясните критерии при публикуване на проекти и няколко суперхита сред реализираните кампании.

Платформите за стартиране на бизнес по този модел за момента са по-популярни в САЩ, но и Европа започва да се пробужда за тях. Например Ulule, който се слави като първия европейски сайт за групово финансиране, стартирал през есента на 2010 г.

Формулата на успеха: креативност

Набиращите финансиране проекти са от 13 различни категории, задоволяват разнообразни потребителски необходимости и разчитат да съберат суми от няколко до стотици хиляди долари. Зад всяка успешна история от Kickstarter обаче личат креативният подход и добре поднесената идея.

Оригиналността не е задължителна. Нито т.нар. умни часовници, нито българските плетени обувки, които група американци решиха да разпространяват в родината си, са иновация от Kickstarter. И в двата случая обаче хората зад проектите са успели да поднесат идеята си по достатъчно атрактивен начин, за да уловят вниманието и финансовата подкрепа на онлайн потребителите.

Преди Pebble на пазара са излизали подобни предложения, при това на някои от водещите производители в бранша. Sony, LG и Motorola са представяли своята идея за технологичен часовник още преди някой да е чувал за Pebbe. Нито един от тях не постигна успех с разработката си. С възможността за работа с двете водещи мобилни платформи Android и iOS, с приятния си дизайн и обещание за добавяне на още възможности във времето, хитът от Kickstarter успя за кратко да привлече огромна база не само от фенове, а и от независими разработчици, които всъщност са най-ценният актив зад подобна концепция.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Единство, творчество, касичка Единство, творчество, касичка

Кампаниите за групово финансиране намират все по-голям успех при креативните проекти в България

4 окт 2019, 3042 прочитания

Безмесни избори 1 Безмесни избори

Вегетарианството и новите тенденции като веган ресторанти, хотели и продукти

27 сеп 2019, 4057 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Добави в кошницата

Броят на хората, които пазаруват онлайн в България, продължава да се увеличава с бързи темпове

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10