С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Тема

5 24 яну 2014, 12:54, 9695 прочитания

Аз, инвеститорът

Платформите за групово финансиране превръщат все повече креативни идеи в успешен бизнес, а Kickstarter води парада с близо 20 хиляди реализирани проекта за 2013 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Според официалната и ежедневно опреснявана статистика на Kickstarter над 43% от публикуваните в платформата проекти са успели да съберат необходимото финансиране. Най-често подкрепа получават идеи, търсещи под 10 000 долара, но в много случаи финансирането надминава неколкократно целената сума.
Идеята за умния часовник Pebble, представена пред света през пролетта на 2012 г., запалва искрата у феновете на технологичните играчки и получава финансиране, многократно надхвърлящо сумата, необходима за влизане на проекта в масово производство. Близо година по-късно Pebble е на китката на първите си клиенти, а днес устройството се използва от над 300 000 души и до няколко дни на пазара излиза усъвършенстваната му версия.

Това е кратката история на най-успешния проект, реализиран чрез метода на груповото финансиране на платформата Kickstarter.


Бизнес ангелите и банковите заеми като средство за стартиране на бизнес могат да останат на заден план, ако разполагате с креативна и ангажираща достатъчно голям кръг хора идея. Това доказва сайтът Kickstarter вече близо пет години, помагайки на предприемачи с новаторски дух да осъществяват проектите си, независимо дали става въпрос за технологично устройство, късометражен филм или модна линия зимни аксесоари.


Демократичен капитализъм онлайн

Kickstarter е място, където бизнес идеи търсят финансиране. Дали даден проект ще бъде подкрепен обаче, не зависи от създателите на платформата, не зависи от един човек, а решението е оставено изцяло в ръцете на онлайн обществото. За да събере нечия идея необходимата финансова подкрепа и да бъде реализирана, се разчита на потребителите, които получават различни опции за това.

Освен да се заплати стойността на една или няколко бройки от очаквания краен продукт, които за ранните поддръжници най-често са на преференциални цени, могат да бъдат инвестирани други, по-големи или по-малки суми. Срещу тях потребителите получават екстри, брандирана тениска или просто благодарност от създателите на проекта. Ако се подготвя игрален филм например, щедър инвеститор може да получи като жест някой от главните герои да бъде кръстен на него.



Трамплин за добрите идеи

Според официалната и ежедневно опреснявана статистика на Kickstarter над 43% от публикуваните в платформата проекти са успели да съберат необходимото финансиране. Най-често подкрепа получават идеи, търсещи под 10 000 долара, но в много случаи финансирането надминава неколкократно целената сума.

Cards Against Humanity е забавна игра с карти, подходяща за приятелски компании и домашни събирания, чиято реализация е изисквала едва 4000 долара, но отчетените в края на кампанията средства са близо четири пъти повече. Геймърските очила с виртуална реалност Oculus Rift очакваха от поддръжниците 250 000 долара, а за 30 дни получиха над 2.4 милиона. Създателите на умния часовник Pebble се нуждаеха от 100 000 долара, но спечелиха доверието на близо 70 хиляди души и получиха над 10 милиона долара финансиране.

Това са само част от успешните истории на Kickstarter, на които станахме свидетели през последните години. От всички над 55 000 успешно подкрепени идеи от създаването на платформата през 2009 г. до днес близо 20 000 са само от отминалата 2013 г., което свидетелства за засилващия се у потребителите интерес към метода на груповото финансиране. За последните 12 месеца проектите в сайта са привлекли вниманието на
Проектите достигат до голяма база потребители още преди да са реализирани. Без допълнителни инвестиции и без нито лев бюджет за маркетинг и реклама.
над 3 милиона поддръжници.

Успехът им обаче не означава просто реализиране на нечия идея и получаване на краен продукт, който тепърва да налагаш на пазара и за който да търсиш аудитория. Ако една концептуална разработка получи пълно финансиране през тази платформа, това означава не само възможност за стартиране на бизнес, но и няколкостотин или дори десетки хиляди потребители, които реално вече са купили продукта.

Изброените по-горе, а и много други проекти, достигат до голяма база потребители още преди да са реализирани. Без допълнителни инвестиции и без нито лев бюджет за маркетинг и реклама. Изключително ценно предимство за младите предприемачи, на които чрез Kickstarter е осигурен достъп до широка аудитория и възможност да създадат общност около продукта си.

Освен Kickstarter, метода за групово финансиране прилагат и много други сайтове, сред които също световноизвестният Indiegogo. Последният предлага по-гъвкави методи за финансиране и допуска всякакви проекти, включително набиране на средства за "лични нужди". Името на Kickstarter обаче успя да се наложи като синоним на израза "групово финансиране", за което помогнаха по-ясните критерии при публикуване на проекти и няколко суперхита сред реализираните кампании.

Платформите за стартиране на бизнес по този модел за момента са по-популярни в САЩ, но и Европа започва да се пробужда за тях. Например Ulule, който се слави като първия европейски сайт за групово финансиране, стартирал през есента на 2010 г.

Формулата на успеха: креативност

Набиращите финансиране проекти са от 13 различни категории, задоволяват разнообразни потребителски необходимости и разчитат да съберат суми от няколко до стотици хиляди долари. Зад всяка успешна история от Kickstarter обаче личат креативният подход и добре поднесената идея.

Оригиналността не е задължителна. Нито т.нар. умни часовници, нито българските плетени обувки, които група американци решиха да разпространяват в родината си, са иновация от Kickstarter. И в двата случая обаче хората зад проектите са успели да поднесат идеята си по достатъчно атрактивен начин, за да уловят вниманието и финансовата подкрепа на онлайн потребителите.

Преди Pebble на пазара са излизали подобни предложения, при това на някои от водещите производители в бранша. Sony, LG и Motorola са представяли своята идея за технологичен часовник още преди някой да е чувал за Pebbe. Нито един от тях не постигна успех с разработката си. С възможността за работа с двете водещи мобилни платформи Android и iOS, с приятния си дизайн и обещание за добавяне на още възможности във времето, хитът от Kickstarter успя за кратко да привлече огромна база не само от фенове, а и от независими разработчици, които всъщност са най-ценният актив зад подобна концепция.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бързи, смели, бременни Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността

19 юли 2019, 2749 прочитания

I like to move it, move it 3 I like to move it, move it

В света на Ingress - GPS базираната игра от създателите на Pokemon Go, която подтиква към движение и социални контакти

12 юли 2019, 3390 прочитания

24 часа 7 дни

19 юли 2019, 4786 прочитания

19 юли 2019, 3774 прочитания

19 юли 2019, 2645 прочитания

19 юли 2019, 2588 прочитания

19 юли 2019, 2521 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Добави в кошницата

Броят на хората, които пазаруват онлайн в България, продължава да се увеличава с бързи темпове

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Нищо, следващия път

България почти сигурно загуби битката с Турция за завода на Volkswagen, но натрупа безценен опит, който може да използва за привличането на други проекти

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков