Добави в кошницата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Добави в кошницата

@Shutterstock

Добави в кошницата

Броят на хората, които пазаруват онлайн в България, продължава да се увеличава с бързи темпове

Асен Георгиев
4934 прочитания

@Shutterstock


Да пазаруваш в интернет е бързо и удобно. Понякога е по-евтино, но това не е най-важното. Най-голямото предимство на виртуалните магазини всъщност е, че са на един клик разстояние. Не е необходимо да правите уморителни и досадни обиколки из целия град, за да закупите една възглавница и поставка за чашa. По-добре да инвестирате времето си в нещо по-приятно и полезно.

Явно все повече хора започват да мислят така през 2013 г. Според статистиката за онлайн активността в България, публикувана от Националния статистически институт (НСИ), вече 53.7% от домакинствата в страната имат достъп до интернет. Преобладаваща част от тях (над 90%) се радват на бърз и евтин достъп. И това не са само младите, умните и красивите. Впечатление прави, че през последните години се повишава процентът на хората онлайн от всички възрастови групи – от 16 до 74 години. С две думи, мрежата навлиза все по-надълбоко в ежедневието на българина и това неминуемо се отразява на интереса към онлайн търговците.

Така през 2013 г. потребителите, които са закупили стока за лично ползване през интернет, са нараснали с цели 180 хил., достигайки до 683 хил. Някои от тях имат по една поръчка, докато други – над 10. За това потвърждават и куриерските фирми, чийто бизнес през последните години расте, и заради все по-големия обем работа, който генерират е-търговците.

Най-купуваното от българите в интернет

Дрехите продължават да са най-големият сегмент от търговията онлайн, следвани от стоките за дома и мебелите, пътуванията и храните и напитките, които са удвоили размера си спрямо 2012 г. Това е един от най-бързо растящите сегменти. Обратно на доброто представяне в горните категории, компютърният хардуер, електрониката книгите, списанията, вестниците и електронните материали за обучение губят влияние в общия дял на продажбите онлайн.

Българските онлайн магазини продължават да са най-атрактивни за поръчка. От тях са купували 555 хил. души през 2013 г., което отново е сериозно увеличение спрямо 419 хил. година по-рано. От услугите на продавачи в рамките на ЕС пък са се възползвали малко над 336 хил. потребители. Близо 93 хил. са тези, които са търгували с продавачи от други страни, а 18 500 хил. са закупили стоки от неясно къде. Общият брой е по-голям, защото тези поръчки не са само за индивидуална употреба, както бе посочено по-горе.

Причината да има толкова много хора, които купуват от сайтове извън България, е често по-ниската цена. В много от случаите обаче тя е свързана и с проблемно гаранционно обслужване, забавяне и други проблеми. Особено когато стоките се поръчват от държави извън ЕС. Тогава, ако стойността им е по-висока, потребителят трябва да се сблъска и с прочутата митническа администрация, която е способна да го откаже от покупките по интернет за поне един-два живота напред.

Данните на НСИ за 2013 г. потвърждават и една друга иначе очевидна тенденция – сайтовете аукциони, в които през последните години може да се закупи от болтче до комбайн. Така, ако през 2004 г. за продажби на стоки и услуги през подобни платформи са се занимавали едва 1.7%, то през 2013 г. те вече са 19.1% (спрямо 12.7% през 2012 г.). В тези аукциони се продават стари вещи, офисно оборудване, хардуер, китайски стоки, пердета, животни и всичко, което може да ви хрумне, че може да съществува…

Да пазаруваш в интернет е бързо и удобно. Понякога е по-евтино, но това не е най-важното. Най-голямото предимство на виртуалните магазини всъщност е, че са на един клик разстояние. Не е необходимо да правите уморителни и досадни обиколки из целия град, за да закупите една възглавница и поставка за чашa. По-добре да инвестирате времето си в нещо по-приятно и полезно.

Явно все повече хора започват да мислят така през 2013 г. Според статистиката за онлайн активността в България, публикувана от Националния статистически институт (НСИ), вече 53.7% от домакинствата в страната имат достъп до интернет. Преобладаваща част от тях (над 90%) се радват на бърз и евтин достъп. И това не са само младите, умните и красивите. Впечатление прави, че през последните години се повишава процентът на хората онлайн от всички възрастови групи – от 16 до 74 години. С две думи, мрежата навлиза все по-надълбоко в ежедневието на българина и това неминуемо се отразява на интереса към онлайн търговците.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    izabell avatar :-P
    izabell

    Всеки магазин с онлайн търговия или ще изчезнат ли класическите магазини.Вероятно някога и не много бързо.

  • 2
    nefertiti_egipt avatar :-P
    Нефертити

    Друго си е да се разходиш и да позяпаш в магазина :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK