С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Тема

23 31 яну 2014, 15:02, 22748 прочитания

Лека нощ, ДС

Весела Казакова, режисьор и сценарист на "Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС", иначе прекрасна актриса, за скандала около филма и "натиска на системата"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Какво общо има "Лека нощ, деца" с политиката? Може ли един аниматор да бъде враг на режима? Пречи ли на класовата осъзнатост да говориш френски и да гледаш американски филми? Някога да - а сега? За това си говорим с Весела Казакова и Мина Милева, основатели на продуцентската компания "Активист 38". Има го в съвместния им филм "Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС". Създателят на най-известната българска анимационна поредица от времето на социализма Доньо Донев е известен. Но аниматорът, раздвижил глупаците, дълги години е непознат за света, познават го само в професионалните среди. Той е Антоний Траянов, аниматор и на "Лека нощ, деца", човекът, художник на Русия Сънчо, създал собственоръчно (лист по лист) някои от най-известните филми на Донев – "Умно село", "Де факто".
 
Франкофон със силно западно влияние, чичо Тони, както наричат Антоний Траянов, се оказва неудобен за тогавашното статукво, системата го изолира от славата на Донев. За нея Тони е опасен подривен елемент. Преподавал е във ВИТИЗ, но е набързо уволнен, защото "няма висше образование". Професор Димитър Томов, завеждащ катедра "Анимация", дори твърди пред камера, че той никога не е имал лекции там. Но студентите на Траянов (включително и Мина) пазят тетрадките, изписани с неговите уроци. Антоний Троянов напуска анимационната студия в Бояна, защото не му позволяват да направи собствен филм и в продължение на три години лее бетон на строежа на Японския хотел.
 
Филма си Весела Казакова и Мина Милева правят напук на всички пречки и комисии, с единствената цел да разкажат историята на Тони Траянов. Изненадват ги реакциите, които предизвиква изричането на истината за ролята на аниматора в "Тримата глупаци". "Филмът "Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС" бе иницииран с едничката цел да се чуе за твореца, художник и аниматор Антоний Траянов, разказва Мина Милева, която в момента е успешен аниматор и визуален артист в Англия. Тя живее от 20 години с неразказаната история на своя преподавател, на когото дължи най-фините си умения в "тази безумно сложна професия". Лекциите на чичо Тони са/бяха интензивни, почти двучасови занимания със структура на уъркшоп, където се предава "много практическо знание". "Когато после го уволниха и той не идваше вече, си казах: "Хубава работа! Та това беше толкова полезно!", допълва Мина. "Беше известен като Антон Траянов, тъй като в студиата навремето му сменили името понеже "какви са тези италиански имена?"... 
 
"Студентите, разбира се, го обожаваха и се струпваха в апартамента му на рояци, той на всички раздаваше от кадрите си за помощ в конкретна работа или учебно помагало. Тъй като анимацията е толкова сложна професия, е рядкост да се споделят откритията, а камо ли така безкористно, както го правеше Тони", убедена е Мина. Екипът минава през дилеми дали да не спести на зрителя някои детайли. "Колкото и да махахме и да слагахме, тази история бе изпъстрена с нюанси, от които някой можеше да се обиди. В крайна сметка надделя и отношението на героя ни, какво той би искал да каже на света. Затова не съжаляваме за нищо и имаме усещане за изпълнен дълг", заключава Мина. Оказва се, че филмът все пак е дръпнал неудобни струни и днес създателите му са обвинени в нарушаване на авторски права. Наследниците на Доньо Донев – дъщерите му Вера и Живка Доневи, отричат да са дали писмено съгласие "Тримата глупаци" да бъдат включени. "Капитал Light" се свърза по телефона и с двете, за да представи позицията им, но те отказаха да изложат мнението си. Питаме Весела Казакова за историята зад филма, за радостите и трудностите при снимането на една човешка история.
 
Каква беше реакцията след премиерата на филма?
Дъщерите на Доньо Донев смятат, че името на баща им е поругано, но това е тяхната гледна точка. Те твърдят, че обичат чичо Тони и че никога не са отричали, че той е анимирал филмите на Доньо. Чувстват се засегнати. Хората, които много защитават Доньо, са неговите близки и наследници. Обаче аз не виждам във филма нищо, което да ги засяга. Това е големият скандал в момента.
Нашата авторска позиция и това, което навсякъде казваме, е, че не отричаме авторството на Доньо Донев, неговото място в тази слава. Ние просто даваме път на един друг човек, който е бил до него. Двамата са правили тези филми, както каза и аниматорът Велислав Казаков пред камерата ни. Колегата им Георги Думанов заяви: "Доньо, Тони и хубав сценарий - това правеше нещата големи." Всъщност това е филм за един човек, който има принос за успеха на тези анимации.
Писмено съгласие се дава, когато архивът се ползва безвъзмездно. Ние сме получили потвърждение от "Филмаутор", че наследниците на Доньо Донев разрешават да използваме кадрите от филмите, които чичо Тони изцяло е анимирал. Иначе филмът изобщо нямаше да може да излезе на екран. Това е процедурата - от "Филмаутор" се обаждат по телефона на наследниците, искат потвърждение и после разрешават филмът да излезе по кината. Ако ни обвиняват в уронване на авторитета, да не го правят чрез авторски права.
Наследниците са засегнати и се опитват да разрушат някои договори за права върху анимациите, използвани във филма. Тези документи обаче вече са факт и са отпреди премиерата. Искат да си върнат обратно съгласието, при положение че сме говорили с тях две седмици преди премиерата. След като чуха заглавието, те се обидиха, затвориха ни телефона, наложи се да се обясняваме по имейли. Казахме им за какво е филмът - че представя една система, при която едни хора са с привилегии, а други не. Това е, не искаме да правим някакви сензации - това е нашата авторска позиция и нищо повече. Ако те имат своя, нека да я изложат. А иначе във филма Доньо е един много симпатичен персонаж. А и тандемът им, както казва аниматорът Стоян Дуков, си е една "божа работа". Казват, че великите неща стават от двама души - и това е наистина така. 
 
"Където са двама, там съм и аз" – нали така казва Христос?
Така е! Отношенията на Доньо Донев и чичо Тони са били изградени на голямо взаимно доверие. И много чувство за хумор - чичо Тони никога не говореше сериозно, Доньо Донев никога не е говорил сериозно - те просто са били такива хора.
Датите на следващите прожекции са:
1 февруари, 14:00 ч., Евро Синема
4 февруари, 15:00 ч., Дом на Киното
4 февруари, 17:15 ч., Одеон
6 февруари, 14:30 ч., Евро Синема

Трудно е да се приеме, че има такъв смирен и несуетен човек като чичо Тони. 
Някой каза, че той вбесявал с добротата си. Не сме мислили, че ще вбесим някого. Ние искаме диалог с наследниците на Доньо и им благодарим за съдействието във всяко отношение. Има много аниматори, които са работили по филмите му, но има няколко филма, направени изцяло от чичо Тони. От - до. Това са "Умно село", "Де факто", "Музикално дърво", "Тримата глупаци и автомобилът". Доньо Донев и чичо Тони са били един тандем, който си струваше да бъде показан - най-вече заради работата на чичо Тони, заради целия труд, цялата отдаденост и знание за кино. Неслучайно учениците му толкова много го обичат.
 
На вас преподавал ли ви е?
Аз нямам нищо общо с анимацията, но тази история ме запали от самото начало. И ние с Мина сме един тандем. Чичо Тони ме спечели още в първата минута, когато се запознах с него, за да снимаме филма. Може би не случайно е станало така, че ние да разкажем неговата история. Той искаше думата му някак си да бъде чута, но не е човек да тръби. В наше лице явно бе видял хора, на които може да се довери. Не беше конфликтен човек, а Системата е била чудовищна! Днешните млади хора трябва да знаят, че има едни неща, които са много дълбоко вкоренени в нашия начин на живот, във всички области на държавата ни. Нашата позиция, или по-скоро тази на учениците му, е, че името на чичо Тони не е защитено. Ние не се и намесваме много с мнението си. Във филма става ясно защо анимациите на чичо Тони са успешни - защото зад тях стои едно голямо знание. Естествено, важна е и съвместната работа, не само ролята на Доньо Донев - важни са типажът, режисурата, идеите, сценарият (на Анастас Павлов). Въпросът е, че когато аниматорът седне пред белия лист и ти направи цялата сцена, ти виждаш киното пред очите си и можеш само да му свалиш шапка. Просто Доньо Донев много е разчитал на чичо Тони и му е имал пълно доверие, че ще се получат нещата. Даже е забранявал да се преправят рисунките му, защото ги предавал на паус, а после се минавали от екип колористи. 
 
Но първия му филм са преправили - подострили са обувките на героя.
Преправили са го, защото е имало друга стилистика в киното - така наречената "остра стилистика", различаваща се от "Дисни" школата. Доньо Донев и чичо Тони обаче, общо взето са предпочитали кръглите форми - носове, обувки, шкембенца, три косъма на главата - затова и много са си допаднали. 
 
Факт е, че Тони Траянов е анимирал тези филми - вижда се дори във филма, че има стотици кутии с рисунки от тях.
Да, това е изключителен момент, че тези кутии са запазени. Факт е, че Доньо Донев е бил галеник на съдбата, за да има тази кариера. И той си я заслужава. Нашият филм обръща внимание на един човек, който също е допринесъл за успеха на тази анимация, и то безспорно - може би най-успешните филми на Доньо Донев са работени в тандем. 




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бързи, смели, бременни Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността

19 юли 2019, 4295 прочитания

I like to move it, move it 3 I like to move it, move it

В света на Ingress - GPS базираната игра от създателите на Pokemon Go, която подтиква към движение и социални контакти

12 юли 2019, 3532 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Да сложиш черното

Ню Йорк

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Напрежението около Кипър: Газ, санкции и геополитика

Конфронтацията между Анкара и Никозия е лоша новина за възможността за алтернативни доставки за Европа, включително за България

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото