Корпоративна художествена галерия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Корпоративна художествена галерия

Изображения от Neos art

Корпоративна художествена галерия

Художник, галерист и представител на фирма за арт-оформление за изкуството в немските офиси

5921 прочитания

Изображения от Neos art


Работите ли в офис? Добре. Затворете очи и преди да прочетете следващото изречение, си представете мястото, на което прекарвате голяма част от живота си. Забелязахте ли изкуство около себе си? Може би да, а може би единственото, което напомня за него, е скриинсейвърът на монитора. Бихте ли искали да виждате повече картини в ежедневието си, мислите ли, че те ще напрявят работната атмосфера по-приятна? Вероятно подобни въпроси си задават и управители на фирми в Германия, решили да разчупят художественото оформление на офиса си. Тези от тях, които не разполагат с богата лична колекция, която да изложат в приемните и кабинетите си, се консултират със специализирани агенции и галерии, които им продават или отдават под наем картини, фотографии и пластики – от единични произведения през цялостни изложби до специално създадени за компанията принтове и фотографии. 

Перфектният офис хармонира преди всичко с фирмата и с хората, които работят в него – и във всеки перфектен офис се намира поне едно произведение на изкуството

Тази тенденция се развива вече повече от 10 години и търсенето на специализирани консултанти във всеки регион на страната не представлява проблем. Фирмата, решила да инвестира в изкуство за офиса, може или да потърси професионален съвет от агенция или галерия, или сама да избере картини от каталог, публикуван в интернет. Доставката и окачването на платната на специални шини също е част от услугата.

Андреас Гарбе – художник и собственик на галерията "Абстракти моменти" (www.abstrakte-momente.de) в Дрезден, разказва, че фирмите сами се обръщат към него и екипа му – група художници, работещи от години заедно. Сред клиентите му има хотели, адвокатски кантори, застрахователи, компютърни фирми, макар той да признава, че не може да се спре на определен бранш, който преобладава. "Навсякъде, където има празни стени и служители, които биха имали полза от изкуството, нашата концепция може да бъде приложена", обобщава той. За него перфектният офис хармонира преди всичко с фирмата и с хората, които работят в него – и във всеки перфектен офис се намира поне едно произведение на изкуството. Първата стъпка винаги е първоначален разговор с клиента, в който художникът разбира какви са представите на отсрещната страна, като по този начин се избягват разногласия в процеса на изграждането на концепцията. В практиката си галеристът обаче е имал и случаи, в които е предлагал изложба, която според него оптимално би хармонирала с пространствата в офиса, но за собственика на фирмата цветовете са били твърде ярки или пък картините са съдържали прекалено много червен цвят, което не отговаряло на представите му.

Изображения от Neos art

И все пак ме интересува в детайли как се заражда концепцията за освежаването на един конкретен офис с изкуство. Взимат ли се под внимание мебелите, търсят ли се картини, които да им подхождат в цветово отношение? Или галеристите разглеждат под лупа фирмата и нейните продукти, клиенти и визия? Андреас Гарбе разказва, че първо посещават офиса, фотографират и измерват стените му, изискват скица на разположението на стаите – за да могат да определят големината на картините, които могат да предложат. Но има и активни управители, които разглеждат онлайн каталога на галерията и предварително избират картините, които биха искали да виждат всекидневно на работа.

Отзивите от страна на служители и клиенти на фирмите досега са били повече от положителни - "иначе нямаше да го правим". За някои от по-прагматично настроените клиенти темата се изчерпва с желанието им да имат естетично издържано изкуство в офисите си, но има и други, които възприемат картините като истинско лично обогатяване, с което имат всекидневен допир на работното си място. И все пак какво кара една фирма да инвестира в наети или закупени картини, които да превърне в част от работното ежедневие в офиса? Дали желанието да подобри имиджа си пред клиенти и партньори, стремежът да осигури добра работна среда на служителите си или пък инвестиция в изкуството – особено ако реши след време да закупи изложените творби? Досегашният опит на Гарбе показва, че обикновено собственикът на компанията е почитател на изобразителното изкуство – или конкретно на стила на някои от 25-те художници, предствени от галерията – и иска да го вижда ежедневно, придавайки на офиса си по-артистична атмосфера. Някои фирми казват, че имат твърде много бели стени в офисите си, на които искат да придадат повече цвят. А с какво би трябвало да се съобрази една фирма, наемаща произведения на изкуството? Според галериста това зависи до известна степен и от очакванията, които посетителите, приемани в кабинети, конферентни зали или развеждани из офиса, биха имали към компанията. На представители на застрахователния бизнес той не би препоръчал голяма и скъпа изложба, защото всеки потенциален клиент веднага би забелязал, че компанията явно разполага с достатъчно финансови средства, които да инвестира дори в изкуство. Различно е обаче при адвокати и нотариуси. Посетителят тук би искал да види един успешен човек и една цялостна, добра изложба би подчертала това. Художникът препоръчва тук в никакъв случай да не се окачват евтини репродукции. "Аз като галерист и художник го забелязвам веднага, не знам как го възприемат другите хора, но мисля, че когато всичко останало е изработено скъпо и стойностно, или стените трябва да бъдат оставени празни, или по тях да висят качествени картини."

Райнхард Бинерт е художник и преподавател по изкуство от Нюрнберг, който предлага единствено картини на двама автори – свои и на съпругата си. Идеята да ги отдава под наем възприема от успешен архитект от Виена, но добавя, че тази тенденция е развита във всеки по-голям град. Много общини поддържат и т.нар. артотеки, имащи десетилетна традиция в Германия. В страната те са общо 130, финансирани са от държавата, от фондации или от музеи, и предлагат множество произведения на съвременното изкуство от регионални автори. Картини и скулптури могат да бъдат взети под наем от частни лица подобно на книги от библиотеката, като таксите им покриват застраховката.

На представители на застрахователния бизнес не се препоръчва голяма и скъпа изложба, защото всеки потенциален клиент би забелязал, че компанията разполага с достатъчно финансови средства

Бинерт разказва, че за да популяризират идеята си, първоначално са се обръщали към т. нар. мултипликатори -  архитекти по вътрешно обзавеждане или мебелни магазини, които са предлагали картините му като част от своята услуга и концепция за интериорен дизайн. Според художника за клиентите е важно да имат авторски творби в офисите си вместо евтини репродукции, които обаче трябва да отговарят на едно основно условие – да са в подходящи цветове. За него перфектният офис е обзаведен стилно, например с мебели в черно, сиво и бяло. Тогава картините могат да бъдат във всякакви цветове, но да са обединени около определена гама – например различни нюанси на червеното като контраст към черно-белите мебели. "Това би била моята идеална представа, но ако клиентът каже, че предпочита например жълто, тогава това също би пасвало към тези офис-мебели." Бинерт разказва, че рядко чува отзиви за картините си от страна на служители или клиенти, ако не ги попита директно, и смята, че те възприемат изкуството на работното си място като даденост и част от модерната обстановка. Наблюденията му са и че управителят на фирмата, който взима решението за наемане или закупуване на картини, трябва да има развит афинитет към авторското изкуство, за да може да убеди и привлече служителите си към идеята за картини в офиса. Рискът при тази концепция е минимален, защото платната могат да бъдат върнати или заменени след три или шест месеца, като инвестицията е само малък процент от действителната им стойност (в случая 3% на месец). Освен това в Германия разходите за произведения на изкуството могат да бъдат снети от данъците, като по този начин достъпът до оригинални съвременни арт обекти се улеснява и поощрява и от страна на държавата.

Още в първия си контакт с мен Хендрик Фей, отговарящ за връзките с обществеността на neos art (www.neos-art.com), оборва идеята за наемането на произведения на изкуството за офиса. Фирмата от Кьолн е специализирана от години в арт оформлението на работни пространства, хотели и клиники, като набляга на продажбата на единични авторски творби или на самостоятелното изготвяне на серии фотографии, принтове или картини, специално създадени от графици и дизайнери за клиента. Според него тази ориентация произтича от факта, че много компании са осъзнали, че оформлението на офиса с мотиви, близки до фирмата, могат да й придадат допълнителна стойност. Например при големи концерни с централи в цялата страна обвързаността с региона понякога е от голямо значение. Често предпочитано решение е визуално изражение на комбинацията между дейността на фирмата и мястото, където се намира офисът й. Така при проект в Дюселдорф за конферентните зали са били изготвени широкоформатни мотиви на мостовете по река Рейн, към които е имало изглед от прозорците. Отзивите са били много позитивни, защото това създало допълнителна тема за разговор с посетители и клиенти – едно добро и разчупващо начало, преди да се навлезе в бизнес преговорите.

Друго предимство са т. нар. акустични картини – големи платна от специална материя в широка рамка, които абсорбират шума. Върху тях може да бъде отпечатана картина по желание на клиента, мотив от цялостната концепция или елемент от корпоративния дизайн. В офис от типа open space, в който работят и говорят 15 – 20 души, тези картини допринасят не само за модерното оформление на пространството, но и значително подобряват акустиката. Така служителите могат да работят по-ефективно и концентрирано, дори случаите на главоблие и преумора намаляват. Сред клиентите на neos art има държавни учреждения, фирми от сферата на логистиката, на финансите, консултантски компании. Според Фей повечето фирми не търсят истинско изкуство в класическия смисъл на думата, а предпочитат изгодни концепции от принтове и фотографии. Някои концерни инвестират в закупуването на модерно изкуство, като излагат престижни обекти в конферетните си зали или в кабинетите на водещи мениджъри и управители.

Често предпочитано решение е визуално изражение на комбинацията между дейността на фирмата и мястото, където се намира офисът й

За широката маса обаче е по-важно да бъде създаден цялостен и хомогенен образ, отразяващ идентичността на фирмата. Това е и вид невербална комуникация с клиенти и посетители – самата сграда "разговаря" с тях и може да им "разкаже" с какво се занимава концернът. Като пример Фей описва концепцията, изготвена за фирма за преработка на стомана. По протежение на целия коридор са били изложени фотографии, документиращи последователно стъпките при изготвянето на крайния продукт. "Разходката започва в началото на коридора със снимки на суровия материал и завършва, достигайки конферентната зала, с готовото изделие", описва той. Според него фотографията е предпочитан продукт, когато целта е да се постигне единна визия, тъй като корпоративният дизайн играе важна роля. При авторското изкуство това би било по-трудно, защото творецът има своите представи за картините си, които невинаги отговарят – например цветово – на корпоративния дизайн. Големи концерни понякога прибягват и до снимков архив, който документира развитието на марката или продукта.

Друг важен аспект е и защитата от пожар, което може да е проблематично при маслена картина, защото боите и платното са леснозапалими. Според Фей търсенето на професионална консултация е толкова разпространено, защото клиентът невинаги знае от самото начало какво желае, а и не е запознат с всички възможности. Neos art например предлага доказала се в практиката концепция, ориентирана цветово по етажи, като основните визуални елементи от принтовете могат да бъдат открити още в... асансьора. Това улеснява ориентацията особено в централата на голям концерн, помещаващ се във висока сграда. Елементи от тази концепция могат дори да навлязат във вътрешнофирмения език и служителите да разговарят помежду си с думи като синия, жълтия или червения етаж или назоваването на определен мотив. Това може и да замени донякъде номерирането на кабинетите, а картините или фотографиите да се окажат удобен ориентир в работното ежедневие.

За него идеалният офис кара служителите да се чувстват добре и да идват с удоволствие на работа. Това не е свързано само с картините, а и с цялостната концепция. Добри монитори, ергономичните клавиатури и мебели (например столове, на които може да се седи дълго и удобно), материали, които изолират шума, за да могат служителите да се концентрират, приятни цветове, светли, проветриви стаи... Доказано е, че работещите в такива условия се разболяват по-рядко, а и когато се чувстват добре в офиса си, са готови да остават по-дълго на работа. Това се отнася не само за бюрата, а и за другите помещения, като например стаи за почивка.

На фирми, които все още не могат да си позволят да инвестират в изкуство, но искат да освежат работното си място, Фей препоръчва като начало пребоядисване. Важно е цветовете да си подхождат, да не са твърде ярки, но въпреки това приятни за окото, понякога и една цветна вертикална линия може да е достатъчна, ако човек не иска да боядиса цялата стена. Това обикновено е и първата стъпка към създаването на идея за оформлението на офиса, която после може да бъде доразвита. Растенията също допринасят за добрата атмосфера. Но всъщност, ако един офис е оборудван с качествена техника и ергономични мебели, то разходите за картини не са основното перо.

Изображения от Neos art
Андреас Гарбе, галерия Abstrakte momente

Работите ли в офис? Добре. Затворете очи и преди да прочетете следващото изречение, си представете мястото, на което прекарвате голяма част от живота си. Забелязахте ли изкуство около себе си? Може би да, а може би единственото, което напомня за него, е скриинсейвърът на монитора. Бихте ли искали да виждате повече картини в ежедневието си, мислите ли, че те ще напрявят работната атмосфера по-приятна? Вероятно подобни въпроси си задават и управители на фирми в Германия, решили да разчупят художественото оформление на офиса си. Тези от тях, които не разполагат с богата лична колекция, която да изложат в приемните и кабинетите си, се консултират със специализирани агенции и галерии, които им продават или отдават под наем картини, фотографии и пластики – от единични произведения през цялостни изложби до специално създадени за компанията принтове и фотографии. 

Перфектният офис хармонира преди всичко с фирмата и с хората, които работят в него – и във всеки перфектен офис се намира поне едно произведение на изкуството

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK