С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

3 28 мар 2014, 14:22, 8403 прочитания

Още кафе

Как един политолог създаде почти на шега успешна верига кафенета

Младен Петров | Варшава
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Преди войната на "Маршалковска", главната улица на Варшава, простираща се на 4 километра дължина, има повече от 40 кафенета. Кафенето в онези времена е истинска институция – столичани пазят най-хубавите си дрехи за тези излизания, а елитът на Варшава може да се наслаждава на топла напитка със сладкиш на някоя от винаги запазените за специални гости маси. Кафенето във Варшава преди 

Илюстрация

войната е единственото място, където момичетата от добрите семейства могат да общуват свободно, без да се опасяват за своята безупречна репутация на отлично възпитани млади дами.

Войната променя не само облика на "Маршалковска", но и цялата столица. Старите сгради са заменени от нови, издържани в стила на тежката соцархитектура. Нова Варшава не е предвидена като град за интензивни социални контакти, така че никой не планира места за кафенета и магазини на улицата. Промените също не възвръщат живота в центъра на града. С малки изключения днес улицата е заета основно от клонове на банки, спомен за ипотечния бум отпреди няколко години. В 5 следобед, когато банките затварят, на улицата ще срещнете само хора, бързащи за други, по-интересни, места на други улици. Почти 70 години след края на войната на "Маршалковска" няма дори и 10 кафенета. Четири от тях принадлежат на веригата Green Coffee, единственият местен играч на все по-предизвикателния пазар на кафето в полската столица.

Илюстрация


В ранната неделна сутрин се срещам с Адам Рингер в една от локациите на веригата. Още от вратата Адам, пълен с енергия, вероятно защото пие повече от 10 двойни еспресо на ден, се заговаря с персонала. "Здрасти, здрасти. Как сте? Какво да си вземем днес, какво препоръчвате?" Изборът ни пада на лате, фреш от портокал и тортия със сьомга и грейпфрут. "Винаги им говоря на ти, дори и да не ги познавам. Това момче на бара го виждам за пръв път, но това е кафене, няма граници. Тук е, за да си поговорим и да се отпуснем, никакво господине и госпожо." Облечен като за неделна регата с приятели, 65-годишният Адам е не само чест посетител на Green Coffee, но и негов основател и съсобственик. И въпреки този значим факт плаща за напитката си, както всички останали.


Кафето е бизнес с огромен потенциал в Полша. Пазарът на кафенета в големите полски градове расте с 20% годишно, а за портфейлите на поляците от няколко години се борят и световни гиганти като Starbucks и Costa Coffee. След като закупиха Coffee Heaven - полската верига, пробвала силите си и в България, британците от Costa са най-големият играч в столицата с 35 локации. След тях се нарежда Green 
Баристът прави визуален контакт с клиента още щом той отвори вратата, гледа постоянно и му се усмихва. Съобщението е "Виждам те, дай ми минутка и ще съм с теб"
Coffee и Starbucks, който след 5 години в столицата има 13 кафенета. След тях няма никой – всички останали полски вериги отдавна са фалирали.

Когато Адам Рингер заедно със своите съдружници отваря кафене на улица "Маршалковска", никой не планира разрастване на бизнеса. Мястото е необходимо на групата съмишленици, "за да имаме къде да пием кафе. По онези времена във Варшава наистина нямаше кой знае какъв избор", спомня си Адам. Десет години по-късно във Варшава има вече 20 кафенета от веригата.

След дълга пауза роденият в центъра на Варшава Адам отново живее в сърцето на столицата. На 19 години заедно със семейството си той заминава за Швеция. Годината е 1968. Мартенските студентски протести, за чийто организатор е посочена еврейската общност в страната, отприщват поредната вълна на правителствен антисемитизъм в Полша и само за няколко месеца повече от 15 хиляди полски евреи са принудени да напуснат страната завинаги. Уволнени или заплашвани с уволнение, много от прогонените през този срамен епизод (всички получават паспорт, в който е записано, че в момента, в който излязат от Полша, престават да бъдат нейни граждани) хиляди полските евреи намират спасение в Швеция.



Адам "като всеки, който има проблем с математиката", завършва политология и започва работа като научен работник, специализиращ в Източна Европа. Макар и да не е в Полша, той не скъсва контактите си със страната и подкрепя разрастващата се местна опозиция. Непосредствено след промените започва да прекарва все повече време в родината си като посредник между шведски фирми като Volvo и развиващия се полски пазар. Преди 20 години Адам официално се премества с цялото си семейство във Варшава.


Идеята за кафене се ражда в компанията на партньори от Саудитска Арабия, с които развиват верига от бензиностанции в Полша. "Направихме бизнес план, ходихме до Лондон да огледаме внимателно Starbucks и отворихме кафенето. Всички обичахме да пием кафе, но никой не знаеше какво означава да си собственик на кафене. Така че бизнес планът не ни застрахова и направихме всички възможни грешки."

Групата ентусиасти забравя за най-важния елемент – бюрокрацията, и мястото, макар и завършено, не може да бъде отворено, докато не бъдат събрани всички печати и подписи. Половин година по-късно първото кафене е готово. Професията бариста тепърва започва да става популярна в Полша, така че собствениците на Green Coffee в началото се учат сами. "Може би няма да повярваш, но нашият учител беше един американец от видеокурса за баристи. Пускахме си касетите и гледахме."

С 300 служители и солидни планове за разрастване, днес Green Coffee е много по-различно от първото кафене на улица "Маршалковска". Варшава също е много по-различна. Годините на комунизъм изтриват от картата на града кафенетата като място за среща. Макар и да не изчезват напълно, тогавашната им версия далеч не е така привлекателна. През комунизма кафето става луксозна стока. Скорошната фотоизложба в Green Coffee показва развитието му в Полша през миналия век – от писателските кафенета преди войната до правителствените заповеди единственото кафе да е инка.

В годините на демокрацията поляците опитват истинския вкус на кафето, но се появява друг проблем. Комунистическа Варшава няма много търговски помещения, подходящи за кафенета. Така след режима наемите на заведения бързо стигат до висоти от 80 - 100 евро за квадратен метър на месец, заради които една чаша в столицата струва от 6 до 10 лева. Кафето отново е луксозен продукт, а места като Green Coffee имат нужда от 300 - 500 клиенти на ден, за да оцелеят.

"Един ден се огледах и се оказа, че всички колеги ентусиасти вече ги няма. Останаха две глобални вериги и аз. Започнах да си мисля, че ние ще сме следващата жертва. Помощта дойде сама." От повече от година Green Coffee е всъщност Green Caffè Nero. Клиентите може би дори и не забелязват добавката, но за Адам сътрудничеството с Caffè Nero, британската верига с повече от 600 кафенета, е особено важна. Макар и бизнес партньорът да е гигант, фирмата остава собственост на семейството основатели. За Адам това е гаранцията, че кафенетата, ползващи глобалния опит на Caffè Nero, ще запазят своя некорпоративен характер.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Имало едно време в "Червената къща" Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

21 фев 2020, 5714 прочитания

Wi-Fi free 3 Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

14 фев 2020, 3274 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Фотогалерия: Миксирай това

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10