Дайте да дадем
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дайте да дадем

Shutterstock

Дайте да дадем

"Икономиката на споделянето" - една от десетте идеи, които ще променят света според сп. Time

7609 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Един от вариантите да си купите по-евтин билет за свръхскоростния влак, свързващ Мадрид и Барселона за два часа и половина, е да резервирате едновременно четири места с маса помежду им. Ако не пътувате в група, официалната страница на испанските железници не позволява ползване на съответната тарифа. Тази "несправедливост" сайтът Compartetren.com решава, като свързва пътуващи, които да наемат заедно маса четворка. Той дава възможност и за препродажба на билети, които са били закупени, но няма как да се използват, с намаления до седемдесет процента.

Между двата града може да се пътува икономично и с Blablacar, като се "наеме" свободно място в автомобила на пътуващ по маршрута член на платформата. Финансовата компания Kantox пък работи с комисионни, близо десет пъти по-ниски от тези на банките. Американският уебсайт 1000 tools е за обмен на всякакъв вид инструменти. Несъмнено Airbnb (онлайн платформата за връзка между туристи и хора, които наемат стая в дома си или апартамент) обаче e най-емблематичният представител на т.нар. sharing economy или colaborative economy (икономика на споделянето).

Тенденцията обикновени хора да се свързват директно помежду си, за да обменят взаимоизгодно ресурси и услуги, е толкова нова, че дори терминологията около нея не е унифицирана. Списание Time включи sharing economy в листата "Десет идеи, които ще променят света". Новата тенденция заема първо място и в препоръките на сп. Forbes "Шест неща, за които всеки мениджър по маркетинг трябва да внимава тази година".

Икономиката на споделянето съвсем не е по вкуса на всички. Първата вълна на тенденция се озова на терен, почти напълно лишен от подходящо законодателство. След неспирния й успех сега администрациите и лобистки групи на традиционния бизнес като хотелиери, превозвачи и таксиметрови шофьори се опитват да възпрепятстват максимално и по възможност да отстранят "заплахата" за печалбите им. "Днес с интернет е лесно да се свързват хора, имащи нещо, което други търсят. Директният контакт се базира на доверието и намалява драстично цените.

Критиките към този нов тренд идват от хора, които гледат на интернет като заплаха вместо като възможност. Спомняте ли си опитите да се създаде законодателство за интернет през 90-те години", пита риторично за Light икономистът Рафаел Мартинес, който след над двайсетгодишна кариера като специалист по корпоративна стратегия сега предпочита да се занимава с sharing economy. И докато Амстердам се превърна в първия град, разрешаващ официално дейността на платформи като Airbnb, то Берлин вече е първият, който ги забранява.

Въпреки спънките водещите икономически издания съвпадат в повтарянето на мантрата, че "икономиката на споделянето е тук и ще остане". Голям принос за това има поколението на милениума (хората на 20-35-годишна възраст). Те живеят в градска среда, домовете им са все по-малки, имат повече приятели и лесно установяват нови контакти в мрежата. Затова с лекота заменят философията на родителите си за придобиване и трупането на вещи с тяхното споделяне.

Един от вариантите да си купите по-евтин билет за свръхскоростния влак, свързващ Мадрид и Барселона за два часа и половина, е да резервирате едновременно четири места с маса помежду им. Ако не пътувате в група, официалната страница на испанските железници не позволява ползване на съответната тарифа. Тази "несправедливост" сайтът Compartetren.com решава, като свързва пътуващи, които да наемат заедно маса четворка. Той дава възможност и за препродажба на билети, които са били закупени, но няма как да се използват, с намаления до седемдесет процента.

Между двата града може да се пътува икономично и с Blablacar, като се "наеме" свободно място в автомобила на пътуващ по маршрута член на платформата. Финансовата компания Kantox пък работи с комисионни, близо десет пъти по-ниски от тези на банките. Американският уебсайт 1000 tools е за обмен на всякакъв вид инструменти. Несъмнено Airbnb (онлайн платформата за връзка между туристи и хора, които наемат стая в дома си или апартамент) обаче e най-емблематичният представител на т.нар. sharing economy или colaborative economy (икономика на споделянето).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    kiro1234 avatar :-P
    kiro1234

    Само да не е от соц. тип - "Дайте да дадете" :)

  • 2
    tonihangelov avatar :-|
    tonihangelov

    Всичко онова,което не е забранено е разрешено.
    Трябва да се вярва на младите умове и на новите идеи !

  • 3
    karik avatar :-P
    karik

    Кръговатът му е майката! Нищо ново не измисляме, а възраждаме и пригодяваме добре забравеното старо. Хората отново започват да разменят стоки и услуги. Нищо интересно, освен че се случва посредством интернет.
    Доколко е добро за икономиката обаче и развитието, е това е друг въпрос.

  • 4
    kalo76 avatar :-|
    kalo76

    До коментар [#2] от "tonihangelov":

    Напълно съгласен!
    Доста отдавна трябваше да сме излезли от разбиранията за "голяма къща на 3 етажа за всичката челяд под един покрив, 2 декара двор, да има не само за чушки и домати, а и за прасе място, че и сайвани за трупане на ненужни вещи".
    Има сайтове за споделяне, за продаване, множество начини да облекчим бита си.

  • 5
    kalo76 avatar :-|
    kalo76

    До коментар [#3] от "karik":

    Зле би било за планов тип икономика. Бизнес, развиващ се в свободна пазарна среда, не би трябвало да се плаши от такива предизвикателства.
    Потребители има за всичко. Зависи какво и как ще предложиш.

  • 6
    rgi13365154 avatar :-|
    rgi13365154

    Човекът по начало е роден за да съществува в общество, несъмнено типа живеене в големите градове ни отчужди един от друг, за мен това е модерният начин да се върнем към себе сси

  • 7
    xyha avatar :-P
    xyha

    Тези идеи от преди 10ти / 90г. ги знаем . В крайна сметка водят до комунизъм :-)

  • 8
    alohata avatar :-|
    Aloha

    До коментар [#7] от "xyha":

    Става въпрос за споделени разходи (например), а не за - "аз на тебе - ти на мене" тип споделяне.
    В този смисъл не мисля, че водят до комунизъм.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.