С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Тема

30 17 апр 2014, 14:43, 19581 прочитания

От кръщенето до шахада

Да се откажеш от християнството и да приемеш исляма на 17

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Когато се е родил, може да се е казвал Петър или Павел, Иван, Георги… Днес носи името Абдуррахман, което е приел заедно с исляма. Виждаме се, въпреки че два часа по-рано отказва срещата. Родителите му не са съгласни да говори за религията, която е приел, защото може да им навреди. Страх ги е, че колегите им ще разберат какъв избор е направил синът им. Появява се на уреченото място с дълга черна брада, три четвърти панталони, черно яке и бели кецове. Подавам му ръка за поздрав, а той не ми отвръща. Вместо това леко ми кимва, слагайки ръка на гърдите си. После ще разбера, че съм била нетактична и жестът му не е бил от неуважение, а точно обратното. 

Задавам му поредица от въпроси, на които обещава да отговори "след малко", но всяка следваща негова дума звучи като опит за приобщаването ми към исляма – задължение, което има всеки мюсюлманин. 


Абдуррахман е на 22 години. Завършил е езикова гимназия в София с френски и английски. Приема исляма на 17 години, когато е в 11-и клас. Дотогава е възпитан от родителите си като източноправославен християнин.

Кръстен е в църква и по няколко пъти в годината е ходил да пали свещ - нещата, свързани с религията, които е възприел в домашната обстановка. "Родителите гледат да възпитат децата си в това, в което те вярват", казва Абдуррахман. Майка му и баща му не са особено религиозни, но са убедени, че националната принадлежност е обвързана с религията. За тях, ако си роден в България, трябва да бъдеш източноправославен християнин. Религията за родителите му е важна, защото е това, което е запазило българския етнос по време на османското владичество, което, подчертава Абдуррахман, погрешно наричат турско робство.

Повечето му съученици в гимназията са нерелигиозни. Също като него са от източноправославни семейства, но не са практикували тази религия, както според Абдуррахман правят по-голямата част от българите. "Тези, които се определят като източноправославни, не практикуват тази религия – освен културно, или като религия, на която симпатизират, а не която активно изповядват", уточнява той.



На 16 започва да се пита защо съществуваме, кой ни е създал, защо има толкова много религии, коя е истинската. Започва да чете информация в интернет на английски и френски и да сравнява различните религии.

По следите на непромененото божие слово

Първо опознава източното православие, защото това е религията, в която родителите му са го отгледали. "Спомням си, че отидох в източноправославна църква и говорих със свещеника. Не му помня името сега. Помня отговора на въпроса защо източното православие е правилната религия според него, как ще обясни понятието за света Троица в християнството – защо има триединство, когато е монотеистична религия. Отговорът беше да имам вяра", разказва Абдуррахман.

А той има нужда от доказателства. Открива в Библията твърдения, противоречащи според него на логиката. И ако е вдъхновена от Бога, за него тя не е истинското божие слово, защото я има преведена на всички езици, а никой не я чете в оригинал – на иврит или на арамейски. Не разбира и защо има толкова много православни църкви и различни патриарси, а при католиците има само един папа. Отблъсква го и вярването в светци и чудотворни икони. "Кръстът – като символ на мъчения, е символ на изкупление в християнството. Приписването на божественост на Иисус Христос, наричайки го син божи. Понятието за троица, свето тайнство - тези неща противоречаха на логиката, на логическото мислене", казва Абдуррахман. В католицизма пък има статуи, при протестантите – само кръст там, където пасторът изнася проповед.

Затова Абдуррахман продължава нататък в търсенето на непромененото божие слово. Чете за юдеизма, за будизма, за хиндуизма, преди да опознае исляма, но не открива отговорите на въпросите си. А и нито една от тези религии не отговаря на предварителните му критерии за "правилната религия" – да бъде монотеистична, да се базира на факти и да звучи като непромененото божие слово, без човешка намеса. Това открива в исляма. "Ислямът е начин на живот – не просто религия, а обхваща всички аспекти на живота", казва Абдуррахман.

Изрича шахада (свидетелството за вяра) сам пред компютъра си вкъщи три пъти. Това е церемонията по приемане на исляма – засвидетелстването на вяра в Аллах и неговия пророк Мохамед на арабски и на майчин език. Въпреки че е препоръчително да бъде произнесена пред двама свидетели, не е задължително. Става мюсюлманин в началото на 2009 г., когато все още не познава други мюсюлмани. В интернет чете и гледа видео, за да се научи как се отслужва молитва, чете книги, учи се да чете и да пише на арабски – първо сам, а после ходи на уроци.

Отива за пръв път в джамия няколко месеца след приемането на исляма, като дотогава изрича молитвата вкъщи.

"За да бъде валидна шахадата, трябва да е доброволна – няма принуда в религията. Всевишният ни е дал свободна воля", казва Абдуррахман. Той самият приема правото на всеки да си изповядва религията си, но вярва, че има само една истинска религия.

Родителите му не приемат решението му. Притесняват се какво ще кажат хората, извеждат етнически, а не религиозни аргументи. "Ислямът не е турска религия, нито арабска. Тя е универсална. Който иска да заслужи рая, трябва да служи на всевишния Аллах. Естествено за човека е да бъде монотеист. Обясних на родителите си, че не съм се преобърнал към исляма, а съм се завърнал", казва Абдуррахман.

След като приема исляма, приятелите му в училище не са разговаряли с него на тема религия заради стереотипи и предразсъдъци. Срещнал е по-скоро безразличие, отколкото някакви шеги. "Повечето бяха на принципа "това са твоите вярвания, вярвай си", но който не е религиозен, не иска да слуша в какво вярваш и защо. Мислеха повече за дискотеки, алкохол…", казва Абдуррахман. Той не е имал проблеми с отказ от тези удоволствия, когато е приел исляма, защото никога са му били интересни. "Тези неща са забранени в исляма, защото всяко нещо, което носи повече вреда, отколкото полза, е забранено", казва той.  
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България преоткрива таланти 2 България преоткрива таланти

Илюстрации с портрети на роми от България и света разказват техните непознати истории и постижения в изкуството

30 авг 2019, 2871 прочитания

Добрият, лошият и безучастният 3 Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

23 авг 2019, 5237 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Въпрос на интерпретация

Бог има много лица, но за мнозина религията няма нищо общо с него, със Словото му и каквито и да е морални ценности. Когато става въпрос за власт и влияние върху хората, значението на думата църква може да придобие странен смисъл. Ето няколко примера

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език