Въведение в християнството
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Въведение в християнството

Въведение в християнството

Какво научихме от краткия си престой в единствената православна детска градина в България

Силвия Радославова
13675 прочитания

© Велко Ангелов


Автор: Велко Ангелов
Преглед на оригинала

Момчи е на четири години – любопитен, буден, с небрежен чар и запомнящи се, светещи очи. В детската градина най-много обича да прави всичко, с най-добрия си приятел играе на всичко, любимата му госпожа е – "ами да, всички". Иначе си пада по коли. Той вече почти знае буквите. Казва ми, че направо ги усеща коя коя е. Но Момчи е различен от повечето си връстници, не само заради това усещане. Той рецитира безгрешно "Отче наш", знае още няколко молитви, а вечер преди лягане тихичко изговаря: "Господи, огради ме със силата на Твоя драгоценен и животворящ кръст и ме запази от всяко зло. Амин."

Метафизичните теми в обучението на децата се изчерпват с представата за ангелчетата.

Децата знаят, че при кръщението си човек получава ангел на едното рамо.

Обичат и да пърхат като ангели.

Момчи е възпитаник на частната детска градина "Успение на Пресвета Богородица"* в столичния кв. "Орландовци".

Пристигам на ул. "Училищна" 8, където ме посреща първо църквата "Успение Богородично", после голям и красив двор, в който могат да се видят лехички с марули, лук, репички и моркови. По-късно разбирам, че са посадени от децата. Вляво от храма е постройката, в която се помещава детската градина, а вратата отваря директорката Камелия Спасова. Като казвам директорка, не си представяйте онзи минимум 50-годишен, силно червенокос и винаги намръщен ужас от женски пол, станал събирателен образ на образователната система в България. Камелия е не само ведра и мила, но и истински открита да говори за децата и религията с ясното съзнание за чувствителността на тази тема. Освен че се занимава с управлението на градината, тя участва и в педагогическите дейности. Сама събира екипа от педагози и казва, че имат страхотно доверие помежду си.

Православието като култура

В "Успение на Пресвета Богородица" прилича по всичко на повечето детски градини. Ежеседмичните часове по вероучение, няколкото икони по стените и християнските ценности, в които се отглеждат и възпитават децата, са най-ярките разлики. А също и че малчуганите от различни възрасти са в смесена група. Иначе и тук денят изобилства от игри, художествени дейности и музика, английският език присъства активно в програмата. "Опитваме се да отглеждаме съвременни и конкурентоспособни деца", казва Камелия. Ето затова и профилът на семействата, чиито деца посещават заведението, не се изчерпва само с религиозните родители, които пътуват буквално от единия до другия край на София. Някои просто живеят в квартала и локацията им е удобна.

Автор: Велко Ангелов
Преглед на оригинала
Автор: Велко Ангелов
Преглед на оригинала

В градината има деца, които са кръстени, и такива, които не са кръстени. "За мен православието е култура, а после тайнство", обяснява Камелия.

И все пак питам се как ли се говори за Бог с малките. И в моето религиозно основно по Коледа и Великден семейство на за-статистиката православна християнка за-статистиката католик, дъщеря ми ще зададе тези въпроси някой ден.

"Децата, образно казано, буквално докосват Бог с ръце. Ние възрастните имаме грехове и недостатъци и поради тая причина знаем и за негативната страна на християнството, а децата знаят само за светлата страна. Защото страхът е всъщност липса на любов, а при тях е само любовта", пояснява ми Камелия.

Учат се как да кръстят в църква, да палят свещичка, да познават християнските символи и ценности, които в голяма степен се припокриват с общочовешките – вяра, любов, милосърдие, търпимост, уважение към родителите и т.н. 

Заради това в часовете по вероучение не се коментират есхатологичните** перспективи за задгробния живот, не се споменава ад и не се правят референции към други религии.  "Тези теми не са в обсега на възприятие на децата. Би било непедагогично, ако тръгна да им говоря за това", казва директорката на градината. "Имам позната, която веднага е отписала детето си от вероучение, защото учителят им казал, че когато не слушат, дяволът е влязъл в тях", допълва тя.

Метафизичните теми в обучението на децата се изчерпват с представата за ангелчетата. Децата знаят, че при кръщението си човек получава ангел на едното рамо. Обичат и да пърхат като ангели.

Всички останали аспекти на православното им образование са по-скоро културни. Учат се как да се кръстят в църква, да палят свещичка, да познават християнските символи и ценности, които в голяма степен се припокриват с общочовешките – вяра, любов, милосърдие, търпимост, уважение към родителите и т.н. 

В православната детска градина малките не се плашат, когато видят свещеник. Учат молитви и, когато са болни, се молят за здравето си, на мама, на тате, на братчето. Наред с другите песнички, с голямо щастие пеят и молитвените.

"Все пак децата са различни. Има такива, които вместо на пясъка ме дърпат да отидат в църквата. Има и такива, на които им е скучно и бързат да излязат. Затова опитваме да балансираме всички интереси и работим по-интензивно, отколкото се работи в държавна детска градина", разказва Камелия Спасова.  

Родители с широко съзнание 

Фотограф: Велко Ангелов

Докато си говорим с Камелия в салона, където играят децата, една баба идва да прибере внучето си. Разменяме няколко думи. Видяла детската градина, когато идвала на църква, разказала на дъщеря си, която се съгласила да се запознае с мястото и идеята. "Внучката ми посещава градината от две години и се чувства прекрасно, а и моето голямо дете също. Това е най-важното. Сега чакаме второ бебе и нямаме съмнения, че и то ще идва тука", обяснява бабата.

"Хората се притесняват. Всъщност, според мен е, защото не си познават православната религия.

Тя е една много светла, ведра, лъчезарна религия. Религия на щастието и радостта, на братството, на толерантността"

Не всички родители обаче вземат така лесно решението. В началото, в рамките на половин година градината работи само с две деца. Когато се записва трето, майката споделя, че е искала да мине време, за да се убеди, че всичко е наред и не се изпада в крайности.

"Хората се притесняват. Всъщност според мен е, защото не си познават православната религия. Тя е една много светла, ведра, лъчезарна религия. Религия на щастието и радостта, на братството, на толерантността", посочва Камелия Спасова.

Като цяло идеята за православна детска градина се приема добре и от нерелигиозните родители. Разбира се, нормално е човек да има различни притеснения, преди да остави детето си в първата институционализирана среда. В "Успение на Пресвета Богородица" тези вълнения са други. Една от майките например искала да знае как се обясняват природните явления.

"Ние всъщност представяме по-скоро моралната страна на времето, разбира се, обясняваме гръмотевиците и дъжда научно, но все пак децата знаят, че Бог стои зад всяко нещо, което се случва. Дълбокият промисъл на всички неща и учените не са го открили", коментира Камелия.

Имало и майка, която се чувствала съвсем невежа по отношение на религията, но започнала да се интересува и да чете, за да разбира какво учи детето й. Прочетеното й допаднало и не се отдръпнала.

Въпросите, на които трябва да отговаря Камелия, са безброй. От родителските – в стил, какво правят децата, когато в църквата има погребение, до детските, които звучат най-невинни, но изискват най-трудните отговори. Например защо трябва да палим свещичка в църквата?

"Исках да отговоря така, че наистина да се да разбере от едно дете. Не зная дали беше правилно, но обясних, че както пламъчето се издига нагоре, така и нашата молитва и нашата душичка се издига към Бог", разказва директорката.

В трудни времена

Малко по-късно към срещата ми с Камелия се присъединява и отец Йоан Куков. Той стои зад идеята и е основател на градината. Усмихнат и светъл човек, свещеник, какъвто понякога всеки има нужда да срещне. Отец Куков прави впечатление на духовник в най-верния смисъл на думата.

"Ние всъщност представяме по-скоро моралната страна на времето, разбира се, обясняваме гръмотевиците и дъжда научно, но все пак децата знаят, че Бог стои зад всяко нещо, което се случва.

Дълбокият промисъл на всички неща и учените не са го открили"

Връщам го в годините, когато се е родила идеята за православната градина. Строителството започнало през 2008 г., но нуждата от църковна просвета за децата била осезаема много преди това. Осезаема е и днес. "Държавата трябва да дава условия за едно религиозно възпитание на децата, но не го прави, а постоянно го препятства. Децата нямат достъп до православно образование, за разлика от всички други малцинства, формални, неформални групи в обществото", разказва отецът. "А православното християнство има непреходни ценности. Идеологии преминават и отминават, но християнството е едно и не се променя. То учи човека само на добро", допълва той.

Действително, ако вземем за пример Белгия, в която има цяла мрежа от католически училища и градини, субсидирани от държавата, в България, дори само когато се заговори за въвеждане на часове по вероучение, цяла армия от родители скоча да защитава светската основа на образованието. За добро или зло.

Преди шест години пред отец Йоан Куков стоят редица предизвикателства – освен силно атеистичното общество и липсата на държавна подкрепа за православното образование, трудност се оказва и събирането на средства. Строежът на градината продължава две години, защото няма голям дарител, който да го финансира изцяло. Даренията идват малко по малко, но това винаги се забелязва в напредъка на строителните работи. 

Автор: Велко Ангелов
Преглед на оригинала

И в момента, въпреки че има статут на частна градина, "Успение на Пресвета Богородица" все още разчита на финансова помощ от църквата. "Не смятам, че Православието е нещо, за което трябва да платиш, за да учиш, но и сега е по-добре, отколкото да отсъства въобще", споделя Камелия Спасова.

Във време, в което много деца никога не се научават да се обичат и уважават един друг, българското общество е стигнало дъното в социалната си култура, а образователната система не стимулира по никакъв начин личностното развитие, няма какво толкова ценно да се завещае на идващите поколения.

И църквата, уви, не може да промени това, защото на първо място от родителите зависи дали детето им ще научи думите мир, любов и толерантност.

*Частната детска градина "Успение на Пресвета Богородица" има капацитет за 20 деца. В момента групата е от 13 на възраст от 2 до 6 години. В градината се работи по утвърдени от Министерството на образованието и науката стандарти, а програмите са две – за по-големите и замалките. Месечната такса е 350 лв. Работното време от 8:00 до 18:00 ч.

**Есхатология – религиозна доктрина за задгробния живот и спасението на душата

Фотограф: Велко Ангелов
Фотограф: Велко Ангелов
Автор: Велко Ангелов
Преглед на оригинала

Момчи е на четири години – любопитен, буден, с небрежен чар и запомнящи се, светещи очи. В детската градина най-много обича да прави всичко, с най-добрия си приятел играе на всичко, любимата му госпожа е – "ами да, всички". Иначе си пада по коли. Той вече почти знае буквите. Казва ми, че направо ги усеща коя коя е. Но Момчи е различен от повечето си връстници, не само заради това усещане. Той рецитира безгрешно "Отче наш", знае още няколко молитви, а вечер преди лягане тихичко изговаря: "Господи, огради ме със силата на Твоя драгоценен и животворящ кръст и ме запази от всяко зло. Амин."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

55 коментара
  • 1
    loremipsum avatar :-|
    loremipsum

    подобни места трябва да са забранени, а религиозната индоктринация на деца да е престъпление

  • 2
    daaam avatar :-|
    daam

    Определено мисля, че трябва де се въведе предмет религия в училищата. Иначе за детската градина, похвално

  • 3
    loremipsum avatar :-|
    loremipsum

    Разбира се, религиите и последствията от тях трябва да се изучават в училище. Но богослов да преподава религия на ученици е като педофил да им преподава полова култура правейки секс с тях.

  • 4
    dankina avatar :-|
    dankina

    Хм хм... мдааа, православието не се слави с любовта на народа, съдейки по коментарите. Бих казала - с право, ако приравняваш религията на патриарси с мерцедеси. Но все пак това са духовност, традиция и ценности, които мнозина искат да споделят с децата си. не бих го отхвърлила с лека ръка....

  • 5
    alighieri avatar :-|
    alighieri

    Ужасно. Това е равносилно на детски тормоз.

  • 6
    alighieri avatar :-|
    alighieri

    [quote#4:"dankina"]Но все пак това са духовност, традиция и ценности, които мнозина искат да споделят с децата си.[/quote]

    Тези неща могат да предадат на децата и без религия. Вместо това ги научете ги да четат, да се интересуват от заобиклящия ги свят, да питат, да се възхищават от природата. В изкуството, литературата, и музиката има много повече духовност и ценности отколкото в която и да е свещена книга.

  • 7
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    Детската градани не извършва ли организирана престъпна дейност?

    Помня, че преди време религиозните фанатици се оплакваха, че не могат легално да водят децата си на църква и да ги зомбират с религията си. Да не са променили закона?

  • 8
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    Ето го закона:

    ЗАКОН ЗА ЗАКРИЛА НА ДЕТЕТО

    -------------------------------------------------------
    Закрила срещу насилие
    Чл. 11. (1) Всяко дете има право на закрила срещу въвличане в дейности, неблагоприятни за неговото физическо, психическо, нравствено и образователно развитие.
    (2) Всяко дете има право на закрила срещу нарушаващите неговото достойнство методи на възпитание, физическо, психическо или друго насилие и форми на въздействие, противоречащи на неговите интереси.
    (3) Всяко дете има право на закрила срещу използване за просия, проституция, разпространяване на порнографски материали и получаване на неправомерни материални доходи, както и срещу сексуално насилие.
    (4) Всяко дете има право на закрила срещу въвличане в политически, религиозни и синдикални дейности.
    -------------------------------------------------------

    Значи според чл. 11 детето "има право на закрила срещу въвличане в дейности, неблагоприятни за неговото физическо, психическо, нравствено и образователно развитие" (религията е опасна за неговото физическо, психическо, нравствено и образователно развитие), а също така "има право на закрила срещу въвличане в политически, религиозни и синдикални дейности" - тоест има право държавата да го спаси, ако го въвличат в религиозни дейности (например като го принуждават да ходи в религиозна детска градина).

    Обаче други части от закона са противоречиви:

    -------------------------------------------------------
    Право на закрила
    Чл. 10. (1) Всяко дете има право на закрила за нормалното му физическо, умствено, нравствено и социално развитие и на защита на неговите права и интереси.
    (2) (Нова - ДВ, бр. 84 от 2013 г.) Право на закрила по реда на този закон има и лице - жертва на насилие или експлоатация, на което възрастта му не е установена и за което може да се направи основателно предположение, че е дете.
    (3) (Доп. - ДВ, бр. 36 от 2003 г., предишна ал. 2 - ДВ, бр. 84 от 2013 г.) Не се допускат никакви ограничения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, имуществено състояние, религия, образование и убеждения или наличие на увреждане.

    (...)

    Защита на религиозни убеждения
    Чл. 14. (1) Отношението на деца до 14 години към религията се определя от техните родители или настойници, а на деца от 14 до 18 години - по съгласие между тях и родителите или попечителите им.
    (2) Когато такова съгласие не се постигне, детето може да се обърне за решаване на спора чрез органите по този закон към районния съд.

    -------------------------------------------------------

    Как така хем детето има право да бъде защитавано от държавата от религията (която е неблагоприятна за неговото физическо, психическо, нравствено и образователно развитие), хем отношението на децата към религията се определя от техните родители или настойници?

    Законът е сбъркан!

    Никъде не видях забрана да се посещават храмове, явно оплакванията на религиозните фанатици са били неоснователни. Самото посещение на религиозен храм не може да се тълкува като "неблагоприятно за неговото физическо, психическо, нравствено и образователно развитие") и "въвличане в религиозни дейности" (ако това посещение е с цел да се покаже на детето на живо какво е това религиозен фанатик и колко са ограничени умствено тези хора). Ако обаче целта на посещението на детето в религиозен храм е да участва в ритуалите, това вече е "въвличане в религиозни дейности" и "неблагоприятно за неговото физическо, психическо, нравствено и образователно развитие".

  • 9
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    Пропуснах и "форми на въздействие, противоречащи на неговите интереси" - принуждаването на детето да ходи на религиозна детската градина нарушава и чл. 11 ал. 2:

    (2) Всяко дете има право на закрила срещу нарушаващите неговото достойнство методи на възпитание, физическо, психическо или друго насилие и форми на въздействие, противоречащи на неговите интереси.

    Налагането на религия може да се разглежда като форма на психическо насилие и форма на въздействие, която противоречи на интересите на детето. Също така тези методи на възпитание нарушават неговото достойнство.

  • 10
    mmiu avatar :-|
    mmiu

    До коментар [#3] от "loremipsum":

    Що за сравнение?! Или предпочиташ атеист да им преподава вярата в бога? Атеистите могат да бъдат по-фанатични и от вярващите, уверявам те.

    Колкото до всичко това.. Родителите пак ще намерят начин да преподават религия на децата си, ако се забранят подобни детски градини. Хората с деца пък, живеещи наблизо, явно не виждат нищо лошо да си пращат децата в тази градина, дори и да не са религиозни - видимо не им вреди по някакъв начин.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK