Ной след е-потопа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ной след е-потопа

Ной след е-потопа

Има ли живот извън десктопа разсъждават създателите на късометражния филм "Ноа", специално за Light

11154 прочитания

Докато касовият "мейнстрийм" филм "Ной" ни връща към библейските сцени, един друг съвременен 19-годишен Ной от независим дебютен филм на двама канадски студенти ни показа буквално и безжалостно къде минава съвременното оцеляване и борба – в социалните мрежи и техния контрастен свят.

Късометражният филм "Ноа" успява да задържи вниманието ни освен с темите за самотата и ревността във фейсбук и с един друг факт – живот извън десктопа не съществува. Той го доказва със своите 17 минути, нито една от които не протича извън екрана на компютъра или телефона на главния герой. Без да изместват кадъра от тази воайорска гледна точка,  23-годишните режисьори Уолтър Удман и Патрик Кредъбърг ни въвличат в тъжния и леко нелеп край на една връзка.

Лентата, която дебютира на предишното издание на TIFF – Международния филмов фестивал в Торонто 2013 г., е "заснет" само и единствено на компютърния екран на Ноа Ленокс и е нещо като скрийншот на съвременното състояние на социалните мрежи.

В началото бе словото. Не, грешка, в началото е паролата. С въвеждането на паролата на компютъра си Ноа ни отключва собствения си живот. Виждаме негови снимки и такива на приятелката му Ейми и постепенно наблюдаваме света през очите на 19-годишното момче, вперени в собствения му екран. Сърфираме с него в реално време, отваряйки Youtube, Youporn, Facebook, Skype и неусетно преминаваме през първите дни в колежа, страха от изневяра, една раздяла, търсене на комуникация. Ноа решава, че Ейми иска да се раздели с него, защото прекъсва разговора по Skype, минута по-късно вече е и със сменена профилна снимка. Последните две условия му се струват необходими и достатъчни, за да влезе във фейсбук профила й, да прочете чата й с момче на име Дилън и да направи извода, че те флиртуват.

Съвременният наранен Дон Жуан избира да не се дуелира – дори няма разправии, само два клика и всичко свършва – той сменя статуса на приятелката си от "във връзка с него" в "сама". В замяна тя го блокира в социалната мрежа, което тук е равнозначно на изхвърляне от живота. Главният герой се прехвърля в Chatroulette (сайт за онлайн чат, в който двойки случайни хора от цял ​​свят разговарят пред уебкамера), където случайно попада на интригуващо непознато момиче. Има надежда и извън Facebook, но не и извън екрана.

Оказва се, че един филм може да е динамичен, да предлага напрежение и да задържа вниманието само чрез превключване на отворениете табове в браузъра. А превключването става бързо и леко замайващо – мултитаскинг на всички нива. Ноа играе игра, говори с двама души едновременно, смее се на случайно избрани картинки и гледа клипчета. Всеки ден преживяваме неговия филм, а в този филм е и цялото т.нар. милениум поколение, което за 10 години от създаването на Фейсбук изгради своя паралелен живот онлайн.

Уолтър Удман и Патрик Кредъбърг

Когато предлагам на режисьора на "Ноа" Уолтър Удман да говорим за късометражния дебют, той не дава Skype профила си, а иска да се чуем по телефона. Признава си, че не ползва и фейсбук, а аз си признавам, че се опитвах да го намеря там и да го проуча преди интервюто. А дори и да го бях открила, какво ми гарантираше, че нещата, които публикува, споделя и харесва са реални? Че профилът му е реален? Нищо. За целите на филма си Уолтър и партньорът му Патрик създават шест фалшиви профила и ги поддържат в продължение на шест месеца (включително и тези на главните герои) за да изглежда всичко по-реалистично.

Какво ви провокира да създадете подобен филм?

Поводът не е свързан с Facebook, а с откритието, че самите ние прекарваме твърде много време пред компютъра. Толкова много часове от живота ни преминават в пряка интеракция с машината пред нас, че се чудехме дали може да предадем ежедневието и опита ни във филм. Всъщност си беше голямо предизвикателство да задържим целия наратив само и единствено на компютърния и телефонния екран.

Справяте се добре с предизвикателството, дори успявате да вкарате зрителите във филма, така че постигате много по-голяма доза съпричастност и релизъм, отколкото в 3D филмите например. Как успяхте с изпипването на детайлите?

Поддържахме шест фалшиви фейсбук профила в продължение на 6 месеца, за да добие филмът плът и кръв, макар и виртулна. Актрисата, която играе Ейми – Кейтлин Маконки Пийри,  всъщност дари едната от профилните си снимки, без сама да разбере. Изтеглихме я и после й казахме. Тя се впечатли от факта колко лесно съдържанието, което публикува в интернет, е достъпно за всичките й фейсбук приятели.

После след всички тези усилия за мистификация и създаване на виртуални личности, Кейтлин реши, че е забавно да пише коментари под собствената си профилна снимка. Но това беше грешка на косъм да ни провали. Поддържахме и фалшив туитър профил на Ноа Ленокс, който използвахме, за да промотираме филма. Накрая фейсбук изтри профилите, явно си имат начини да разбират кои не са реални.

Каква беше целта ви – да стреснете хората, показвайки им ефекта от общуването в социалните мрежи? Или да ни покажете как вече приключват връзките?

Не, категорично нямахме за цел да показваме какво "зло" са социалните мрежи, както някои журналисти и критици интерпретираха "Ноа". Показваме реалността такава, каквато е. Това, че някои хора възприемат социалните мрежи и новите технологии като заплаха, е по-скоро показателно за тяхното лично отношение към това, отколкото това, което филмът иска да покаже.

Той не е за фейсбук, а за взаимоотношенията.

Фейсбук наистина променя ритъма на комуникация и може да създава повече поводи за ревност, но все пак новите технологии са само инструмент, средство. Както чукът е един инструмент – с него може да построите къщи, а и да размaжете нечия физиономия. От нас зависи как ги използваме.

Искате да кажете, че дори да нямаше Фейсбук, главният ви герой можеше да провали по същия начин връзката си? Социалната мрежа не създава ли една илюзия, че профилите са апетитни менюта на хора, в случая на Ноа - потенциална конкуренция?

Да, нещата може би нямаше да се развият толкова бързо. Ако няма Фейсбук профил, Ейми няма и коя профилна снимка да смени. Показваме несигурността на Ноа, той е незрял. Ревността му можеше да се прояви и след като види приятелката си да говори с някого на улицата. Социалните мрежи могат да засилят малко поводите за ревност, но основните неща не се променят, без значение дали се случват онлайн или офлайн.

Посещавате ли сайтовете, които показвате във филма?

Да, всъщност съм прекарвал доста време в Chatroulette. Имал съм късмета да проведа доста интересни и откровени разговори с напълно непознати хора. Това е нещо като антипод на Фейсбук, който показва наяве изключително много лична информация, без да казва нищо истинско за теб. В Chatroulette говориш с непознати, не знаеш нищо за тях, но научаваш много повече по време на разговора. Същевременно съм попадал и на страшно много голи мъже, размахващи пенисите си – все пак е рулетка, не се знае какво ще видиш.

Какви обратна връзка получихте за филма си?

Коментарите и критиките варираха от "страхотно, оригинално" до "ужасно, филмът е много зле". Четохме и слушахме всичко, не сме отделяли специално внимание само на отрицателните или позитивните.

Ноа владее невероятното умение да прави десетки неща едновременно. И вие ли сте така, когато вършите сериозна работа, като създаване на филм примерно?

Да, разбира се, това е естественото състояние на нещата за нашето поколение. Това, което прави Ноа, го правим всеки ден и без усилие вършим едновременно няколко неща.

А в момента колко неща правите, докато разговаряме?

Чатя, пиша съобщение – не... шегувам се. Всъщност в момента само пуша и си говорим.

Кои са сайтовете, които посещавате най-често?

Reddit, BBC News, разни списания, търся си в Google.

Кое е следващото ви начинание?

Първо имаме идея да разширим късометражния филм "Ноа". Ще е забавно да доразвием идеята. После ще снимаме филм за дърво, но няма да ви издам повече детайли. А иначе записваме и един албум.

Филмът може да гледате в Fastcocreate

Докато касовият "мейнстрийм" филм "Ной" ни връща към библейските сцени, един друг съвременен 19-годишен Ной от независим дебютен филм на двама канадски студенти ни показа буквално и безжалостно къде минава съвременното оцеляване и борба – в социалните мрежи и техния контрастен свят.

Късометражният филм "Ноа" успява да задържи вниманието ни освен с темите за самотата и ревността във фейсбук и с един друг факт – живот извън десктопа не съществува. Той го доказва със своите 17 минути, нито една от които не протича извън екрана на компютъра или телефона на главния герой. Без да изместват кадъра от тази воайорска гледна точка,  23-годишните режисьори Уолтър Удман и Патрик Кредъбърг ни въвличат в тъжния и леко нелеп край на една връзка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    edzi avatar :-P
    edzi

    наистина соцялните мрежи промениха начина по които хората комуникират. монитора е част от нашиа живот колкото и жалко да е това.

  • 2
    gabriella_k avatar :-?
    gabriella_k

    Провокативен късометражен филм. Докато го гледаш не си изненадан. Всичко е до болка познато, защото е естествена част от ежедневието ти. Филмът приключва и се усещаш в каква матрица живееш...

  • 3
    strayker23 avatar :-|
    strayker23

    Gledah filma i pochustvah niakakvo stranno bezpokoistvo.
    Opitvam kolkoto se moje po-malko da sedia pred komputera, no ne se pouchava. A technikata prez cialoto vreme se razviva. Niakoi den naistina shte stanem roboti. Shte pravim po niakolko neshta navednuj, bez mnogo da mislim.

  • 4
    klimentm avatar :-|
    klimentm

    Звучи ми интересно и актуално.Света се промени пред очите ми.Когато бях дете имахме само старо лампово радио което трябваше да загрее 10 минути преди да започне да работи.Сега си във реално време във всяка точка на планетата,чрез лаптопа,таблета или телефона в джоба ти.Не е ли това чудесно?

  • 5
    rgi13365154 avatar :-|
    rgi13365154

    Много съм съгласна с автора, според когото социалните мрежи засилват личностните ни характеристики и с това, че така или иначе това би се случило. Определено добър повод за самоанализ ...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    noufar avatar :-|
    noufar

    Статията е интересна, нова гледна точка за социалните мрежи, но те са един инструмент и нищо повече.....
    Изборът е индивидуален.

  • 7
    thyfleshconsumed avatar :-?
    Christine

    Има българско участие във филма, поздравления! :)))

  • 8
    everwake avatar :-|
    everwake

    Тъжно е, че вече за много хора животът се случва през интернет.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK