Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

7 25 апр 2014, 16:15, 5566 прочитания

It’s OK to be Takei!

Или как 76-годишният актьор Джордж Такей се превърна в една от най-влиятелните личности в интернет

Ваня Ефтимова | Ню Йорк
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Допреди три години Джордж Такей бе актьор от Б групата, популярен главно сред феновете на sci-fi сериала "Стар Трек" заради ролята си на лейтенант Хикару Сулу. Коронната му реплика е Oh Myyy!, запомняща се заради басовия му глас и изразителна гримаса на изненада.  

Джордж Такей е набор 1937 г. и регистрира фейсбук акаунта си едва през 2011 г.
Днес с шестте си милиона фенове във фейсбук, гарантиращи, че пусната от него снимка със забавен текст рано или късно ще стигне до всеки, Такей е наричан краля на социалната мрежа и далай ламата на поп културата. Не е преувеличено да е каже, че няма онлайн потребител, който поне веднъж да не е бил облъчен от хумора му. Мнозинството фейсбук членове се забавляват директно или чрез репостване с шегите му поне по няколко пъти на ден. Анализът на успеха занимава от онлайн консултантите за малкия и средния бизнес до икономическия гигант списание Bloomberg Businesweek.


Най-забележителното в тази история е, че Джордж Такей е набор 1937 г. и регистрира фейсбук акаунта си едва през 2011 г.

Той поства средно на ден до шест различни колажи, снимки с хумористичен текст или линкове (т.нар. мемета). Много от тях са заети от други страници или създадени от екипа му, Такей обаче винаги пише сам краткия остроумен въвеждащ коментар към тях. Макар че хуморът му понякога е на ръба на добрия вкус, никога не прекрачва в негативизъм, директни нападки или грубости. Актьорът е известен гей активист и въпреки че не пропуска шегичките по темата, рядко ще откриете крайна поляризация или провокиране на разгорещени спорове. Той не се свени да пуска колажи, изпратени му от фенове или директно да отговаря на запитванията им. Добрата граматика е абсолютно задължителна. Накратко, Такей успява да улови по-добрите духове на онлайн потребителите.

Клик след клик, хит след хит

Спомняте ли си, когато около истерията с календара, предсказващ края на света през 2012 г., се появи меме с коментара, че ако маите са толкова добри в предсказванията, как не са видели пристигането на конкистадорите? Или през миналата година колажът, в който дете се обръща към Барак Обама с "татко каза, че ни подслушваш" и отговора на американския президент "той не ти е баща"? А теорористът Yomama Bin Shoppin? Това са все мемове, станали хитове във фейсбук, 
Разбрах, че хората идват заради хумора и благодарение на него аз задържам вниманието им. Щом веднъж това се случи, открих, че от време на време мога да говоря за това какво е да си гей мъж и че не бива да интернираме никого повече. И хората наистина ме слушаха
благодарение на актьора. Както лаконично обобщава моя приятелка, "вече няма смисъл да репоствам нещо весело, защото така или иначе всички имаме Джордж Такей на NewsFeed-а си".  
 
По-сериозните измерения на влиянието му е например популяризирането на дарителската кампания с SMS-и след разрушителното цунами в Япония, довело до събирането на седем милиона долара. Хиляди обикновени американци също така разбраха за противоречивия лобистки закон SOPA, когато на 18 януари 2012 г. в знак на протест актьорът спря да поства на страницата си (мотото бе "Един ден без Такей!").



Миналата пролет пак с негова помощ фейсбук се оцвети от червени профили с розов знак за равенство като символ за подкрепата за гей браковете в дните, когато американският Върховен съд вземаше историческото си решение за признаването им (доста българи също си смениха профилите). Макар и да не могат да се сравняват с трийсетте милиона фейсбук фенове на Джъстин Тимбърлейк, шестте милиона на Джордж Такей със сигурност са едни от най-ангажираните и активните.

Като много други представители на третата възраст, и той дълго има съмнения за това нещо, наречено фейсбук. ("Кой наистина иска да общува с някой, с когото за последно е бил заедно в трети клас", обяснява Такей пред списание Bloomberg Businessweek.) Когато най-после през  2011 г. решава да създаде свой профил, първо го откриват феновете на "Стар Трек". После бързо в мрежата се разпространява новината, че на страницата на Джордж Такей винаги има интересни и весели неща.

Формулата му на "гей чичото, който винаги разказва шекотливи, но умни вицове" бързо набира популярност. Идеалното меме за Такей е по актуална тема, в което текстът е кратък, остроумен и събуждащ десетки сериозни асоциации. Kато това, пуснато около новината, че американски телекомуникационни фирми като Verizon сътрудничат на програмите за подслушванията. "Ало, Verizon, казва в колажа президентът Обама, докато държи мобилния си телефон, искам всичко-подслушвам-план".


Днес Такей вече има два публикувани бестселъра за опита му в социалните мрежи (Oh Myyy (There Goes the Internet) и Lions and Tigers and Bears: The Internet Strikes Back), собствено YouTube шоу TakeisTake по горещите проблеми на интернет (троловете, crowdfunding, Google очилата и т.н) и документален филм за живота му, Being Takei, чиято премиера беше в официалната програма на фестивала "Сънданс" през януари.

Когато миналата година изтече информацията, че актьорът плаща на писатели и комици, това за кратко предизвика буря в мрежата. Междувеременно дори този инцидент вече е виждан в положителна светлина, защото Такей никога не е претендирал, че измисля всичко сам и всъщност отбелязва чуждите шегички. А заплащането по 10 щатски долара на използвано меме е добър пример във време, когато съдържанието в мрежата често се копира, без някой да се замисли да плаща на автора. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чуваме ли се? А разбираме ли се? 1 Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

22 май 2020, 4301 прочитания

Шоуто трябва да продължи, но как 2 Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

22 май 2020, 3249 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Мода за четене

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10