Add work
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Add work

Add work

Хората, които използват социалните мрежи не за забавление, а за работа

26053 прочитания

Како, дай да ти гледам на кафе

Николай Чакъров и фейсбук приложението"Джезве"

"Како, дай да ти гледам на кафе! И добро и лошо, всичко ще ти позная" - с тази реплика хубава ромка посреща посетителите на приложението "Джезве" във фейсбук. Потвърждавам, че съм съгласна, и тя продължава: "Тука виждам стабилност, благополучие и богатство." Имам късмет, понякога утайката във виртуалната чаша ви подсказва доста неприятни неща.

След няколко часа вече пием по чаша истинска топла напитка със създателя на фейсбук приложението "Джезве" Николай Чакъров, говорим си за гледането на кафе и в кои държави то е на почит. Съдейки по статистиките за четирите години живот на апликацията, най-много на кафе си гледат турците, испанците, българите, италианците. Оказва се, че "Джезве" въобще не е по вкуса на французите, но пък има и много изненади – немците и иракчаните са активни негови потребители. "Не знам защо само в Ирак от целия арабски свят имаме фенове, може би е нещо в превода, явно е на някакъв северноарабски диалект", смее се Николай.

Българското приложение завзема света чрез една чисто балканска традиция. "В началото бяхме рекламна агенция и постепенно започнахме да правим фейсбук приложения за клиенти, докато в един момент това не се превърна в основната ни дейност. Решихме да създадем и нещо свое, за себе си. Приложението за гледане на кафе "Джезве" беше създадено като страничен проект."

С Николай се смеем, че и Twitter в началото е бил създаден като страничен проект и в един момент се е превърнал в основен. Той си припомня: "Когато публикувах за пръв път в собствения си фейсбук профил "Джезве", го направих по-скоро на шега и излязох по срещи. Върнах се в 16:00 ч. и видях над 3000 регистрирани потребители, а до вечерта сървърът ни падна. На следващия ден трябваше да купуваме нов."

Днес, четири години по-късно, "Джезве" има 6 милиона потребители от цял свят. Николай споделя, че не е очаквал приложение от такъв тип да има толкова дълъг живот, давал му е най-много две години успех, а изглежда, че и интересът не стихва.

Печалбата се генерира от рекламите, които потребителите виждат вляво, когато го отворят. Това са всъщност основният поток от реклами, които се променят постоянно във фейсбук. Първоначално създателите му са се опитали да позволяват на потребителите до три безплатни гледания и впоследствие да се праща съобщение за още, но са се отказали. Повече пари идват от реклама, съответно колкото повече кафета "изпивате" и си гледате, толкова по-добре за създателите на приложението.

"Успехът на подобни приложения във фейсбук идва от факта, че като го споделите или споделите какво ви се е паднало от гледането, "Джезве" достига до голям кръг от хора. Или поне така беше в началото – в момента социалната мрежа е променила алгоритмите си и в "новините" ви излизат неща само от хора, които сами сте си избрали или с които сте в постоянна интеракция. Фейсбук променят този тип алгоритми през шест месеца, в това отношение са много по-гъвкави от Google +, които мислят по две години, преди да променят нещо."

Гъвкавостта на фейсбук не винаги е добра за бизнеса. Zynga - създателите на фейсбук игри като FarmVille и CityVille, претърпяват огромен спад на потребители и печалби, когато фейсбук променя стратегията си и съобщения от типа кой какви домати е посадил във FarmVille започват да достигат до потребителите много по-рядко. Печалбите на Zynga падат и те излизат от фейсбук.

"Джезве" има по-щастлива съдба – претърпява промени, но задържа интереса на хора по цял свят. Постепенно приложението минава през няколко редизайна, опростява се – "по едно време имаше възможност да гледаш на кафе на някой приятел, но се оказа, че потребителите се объркват и колкото по-прости са нещата в едно приложение, толкова по-популярно е то. Сведохме нещата до натискането на един бутон. От случайно избрани снимки, купени от фотобанки, преминахме на собствен дизайн, направихме си фотосесия. Нашата циганка всъщност си е българка, но се оказа, че не се нрави на всички. Гърците например се изказват доста критично за вида й в коментарите под приложението".

Много от потребителите коментират какво се е сбъднало от това, което им е предсказала гледачката, и какво не. "Всъщност голяма част от хората възприемат посланията на "Джезве" като нещо сериозно, а ние се опитваме да ги формулираме по-хумористично и те да е на шега." Но въпреки това създателите са подходили сериозно и за създаването на приложението са се ръководили от наръчник за гледане на кафе, където има описани основните фигури, които се разпознават в чашата, образувани от утайката на кафето. За написването на посланията са използвани реалните тълкования на тези фигури – "медал", "казан", "сабия", "триъгълник", "оса" и др.

Питам Николай какво ще стане, ако фейсбук постепенно изчезне, ще се пренасочат ли в друга социална мрежа. "Не, просто ще спрем приложението. Ние и сега сме го пробвали самостоятелно. Има си и отделна страница извън фейсбук, но когато социалният елемент го няма, не е същото. Лавинообразният ни успех се дължеше именно на споделянето. Така преминахме от българите през българските турци - "Джезвето" стана популярно и в самата Турция. Там сега имаме най-много потребители. От турските ни фенове се разпространи към огромната турска емиграция в Германия и нататък по цял свят."

Проектът, който екипът на Николай Чакъров в момента разработва, е фейсбук игра, напомняща риболов, но той е скептичен относно успеха му. Смята, че риболовът е чисто мъжко занимание, а от опита си досега съди, че господата са много по-пасивни в социалните мрежи, отколкото дамите. Мъжете не споделят, те наблюдават тихо.

В рамките на 160 знака

Веселина Ташева и проекта Short Bio

"Пиша ти дълго писмо, защото нямам време да ти пиша кратко" - един умел цитат от Марк Твен, около който се завърта и сутрешното ни кафе с Веселина Ташева – community мениджър в софтуерната компания Telerik и автор на проекта Short Bio.

Името на Short Bio подсказва и върху какво се фокусира той, а именно "кратка биография". С него 27-годишната Веселина се опитва да помогне на хора в представянето им в онлайн средата – напътства ги как да опишат и представят себе си в краткия формат от максимум 160 знака на текстов документ. Подобен формат е изключително полезен в социална мрежа като Twitter (в който публикациите имат максимален размер от точно 140 знака), но е адекватен за почти всяка друга платформа за онлайн комуникация. До този момент Short Bio се радва на голям интерес не само от обикновени потребители, но и от корпоративни профили на заведения. (Например столичното KANAAL, повече за собствениците му на стр. 11, за което Веселина пише представянето в Twitter.)

Първоначално идеята й е да превърне Short Bio в услуга за всеки, който се нуждае от помощ за представянето си в Twitter, друга социална мрежа или блог: "След като написах short bio-то (кратката биография) на няколко близки приятели, си дадох сметка, че не всеки умее да направи подобно нещо, особено в малък формат. Обемът на такъв вид кратка биография е много къс и е трудно да се изразиш толкова кратко. Не съм човек, който може да разкаже дълга история по параграфи - или ще успея да кажа това, което искам, в рамките на до 140 символа, или просто няма да успея", обяснява тя.

След време обаче се изправя пред редица предизвикателства: "Срещнах трудности да го правя за хора, които не познавам и не са ми близки. Оказа се, че след като седмици наред работих по едно short bio видях, че това не е по силите ми - отнемаше ми много повече време, отколкото очаквах", разказа Веселина.

След като си дава сметка, че идеята й за подобен тип услуга на този етап е прекалено времеемка, тя променя концепцията на Short Bio: "Почувствах се непосилна да се адаптирам към нуждите на различните хора. Голяма част не знаят какво искат да кажат за себе си, чувстват се незначителни, безинтересни или пък нямат представа как да изпъкнат. На мен ми костваше много време да мисля това вместо тях. Истината е, че всеки може да бъде интересен, но ми е трудно да изкарам есенцията за живота и опита на напълно непознат човек."

Веселина трансформира Short Bio от директна услуга във вид безплатно консултиране. Така днес всеки, който пробва да си напише кратка биография от този тип, може да си уговори среща с нея, а тя да му даде безплатно съвети. "Аз давам мнението си - например дали написаното от даден човек звучи различно, разграничава ли го от останалите, показва ли по интересен начин професионалния му опит. Ако си напишеш, че си social media guru, звучи обезличаващо, дори и да се занимаваш със социални мрежи и дори да си наистина експерт", смее се тя.

А какви хора имат нужда от помощ за тяхното кратко представяне? Оказва се, че дори специалисти в областта на маркетинга и рекламата правят грешки и имат нужда от напътствия: "Ако погледнеш хора, които се занимават маркетинг, често можеш да видиш, че са поставили себе си в клише - social media enthusiast и разни други. Всяка кратка биография трябва да бъде направена така, че да стартира разговор или поне да разпали интерес у отсрещния човек. Затова и не трябва да е нещо супер очевидно или общо", категорична бе тя.

Според Веселина в подобен проект има бъдеще. Важно е обаче всеки човек да потърси сам за себе си кои са важните случки и опит, който е натрупал, за да си изясни как би могло да звучи неговото Short Bio. "За да помогна на някого, искам от него по лист с неща, върху които се е фокусирал и работил – есенцията му. Често обаче хората ми изпращат текстови файлове с по цели страници. Аз не искам страници, а 5-6 най-важни неща. Всичко това е един път, който хората трябва да изминат - да се научат да отсяват най-важното за тях самите. А и да започнат да вярват в себе си повече."

Тъй като консултирането й засега е напълно безплатно, логично бе да я попитам какво печели, помагайки на хората в тази насока. За секунди да убеждава, че всичко това й доставя удоволствие: "Много е забавно. Говориш за абстрактни неща с непознати хора, което само по себе си е много интересно. Никога не знаеш кой ще ти пише. Има го този момент на мистериозност - можеш да се запознаеш с много интересни хора", казва тя.

Повече за Short Bio, а и за консултация с Веселина, на Facebook страницата на проекта: 

www.facebook.com/shortbio.me; twitter.com/shortbio

Проектът е наличен и на: http://shortbio.me

Предай нататък Боян Ст. Бенев за приложението Forward

Българската апликация за смартфони Forward се появи преди няколко седмици с иновативна идея. Идеята е семпла – (засега) анонимните потребители споделят снимки, придружени с кратко заглавие или описание. Всяка снимка на случаен принцип достига до десет потребители на апликацията, които имат две възможности – да я "плъзнат" наляво (ако снимката не им е харесала) или надясно (ако снимката им е харесала, като в този случай тя ще достигне до още десет потребители на апликацията, като всеки от тях отново решава дали да я препрати до още десет души или не). Какво друго освен забавление е Forward, какво идва след персонализираното интернет съдържание и как си представя Web 3.0 – за всичко това Capital Light разпита идейния генератор на апликацията – Боян Ст. Бенев (предприемач; консултант по маркетинг, продажби, медии и информационни технологии; автор на книги, а отскоро – телевизионен и радиоводещ).

Идеята
 
Идеята ми хрумна преди 3-4 месеца, докато си говорихме с приятели как се развива интернет напоследък, как всички големи в бизнеса – Facebook, Google, YouTube, предлагат на своите потребители неща, които те предполагаемо биха искали да видят, като персонализираното съдържание се базира на това какво си разглеждал в мрежата и кръга от хора, с които общуваш. Изводът, до който достигнахме, беше, че този подход те изолира дори в дългосрочен план, защото не излизаш от социалния си кръг и темите, които те интересуват. Затова решихме да направим един експеримент – апликация, която да прави точно обратното. Тя беше реализирана от Христо Дечев и Мартин Спасов, а логото направи Константин Диамандиев (Logowski.com). 
Подходът на Forward е противоположен на този на Instagram – без профили, без персонализиране. В сегашния си формат Forward предлага информация, която по принцип не би достигнала до теб, и го прави с идеята да ти е приятно да я консумираш, независимо дали ще ти хареса. И дори 80% от съдържанието да не ти е интересно, идеята е да продължиш да го следиш, защото знаеш, че имаш силата да го контролираш.
 
Посоките
 
На този етап с Forward искаме да потвърдим нашата хипотеза, че хората искат да получават и да споделят съдържание със случайни хора, т.е. че имат нужда от информация извън кръговете, които споменатите вече сайтове им създават. И след като докажем това, искаме да проверим дали може да се споделя и друго съдържание – аудио, видео или новини, но да получаваш информацията по същия начин - на случаен принцип, и да я филтрираш в зависимост от това дали ти е интересна. За момента интересът е голям, ръстът ни е почти 30% на ден, имаме около 5000 препращания на снимки дневно и потребители в 23 държави и затова обмисляме дали Forward да не остане само за фотографии, а да направим друга платформа за аудио, видео и новини, но схемата да е същата.
За Forward обмисляме опция да виждаш до кои точки на света отива твоята снимка. Или да се заиграем със скоростта, с която плъзваш пръстите си по екрана, в случай че решиш да споделиш снимката – ако го направиш леко, тя ще отиде до потребители в България и съседните страни. Но ако я препратиш по-рязко и силно, толкова по-далеч ще стигне тя.
 
Защо точно сега
 
Големите компании, за които си говорим, са публични, вече са на борсата, което значи, че за тях не са важни желанията на потребителите, а инвеститорските приоритети на пазара, защото те влияят развитието на тази компания оттук нататък. Това за мен е фундаментален проблем на новата вълна от социални компании, защото, ако се замислите, функцията на първата вълна от големи интернет компании като Amazon, eBay и Google беше да продават – съответно книги (в началото), ненужни вещи и информация. А сегашните – Facebook, Twitter, Instagram, не се използват за консумация, те ти служат за забавление, за комуникация с приятели. И колкото повече Facebook се развива в комерсиална посока, толкова повече се отдалечава от нуждите и желанията на потребителите си. И толкова повече тези потребители, образовани от Facebook какво е социална медиа, търсят различни начини. Затова и Facebook купи WhatsApp за 20 млрд. долара – защото тази апликация ги връща обратно към оригиналната идея на социалното общуване, ненатоварено с реклами и препоръчани страници. Затова смятам, че е дошло времето на едно трето поколение социални интернет решения, които да върнат личния елемент, изчиствайки комерсиализирането.
 
А Forward не е капсулирано в собствената си мрежа – можеш да споделяш снимките във всички социални мрежи и по този начин чрез Forward ставаш създател на съдържание, което е чуждо да твоята социална група във Facebook например. Забелязвам, че новите апликации не предлагат всичко на всяка цена, така сме и ние – просто искаме да бъдем много добри в това, което правим. Не искаме да има лични профили, най-много ще дадем възможност за коментари.
 
Идва ли WEB 3.0
 
Мисля, че времето на Web 2.0 скоро ще изтече. През последните седмици забелязвам, че има огромно оттегляне на капитал от големите интернет компании, говорим за стотици милиарди долари. Имаше колебание каква точно е стойността на тези компании, на Facebook, на Twitter… Сякаш хората стават все по-скептични, защото тези фирми не са създадени да изкарват пари, а да предоставят някаква стойност на хората. 
 
Всеки досега говореше за семантичен уеб, който е изцяло нагоден към твоите нужди. Обаче колкото повече мислим и се заиграваме с проекта Forward, разбираме, че интернет съдържанието, което можеш да създадеш конкретно за един човек, е нещо сравнително статично, защото хората не се променят генерално и ти покрай това персонализирано съдържание можеш да им пробутваш всякакви боклуци. Обаче не се оказа точно така – ние всички еволюираме, започваме все по-бързо да сменяме интересите си и ако интернет не ни позволява да се развиваме, той не ни е нужен в такава форма. Мисля си, че в Web 3.0 ще има този хаотичен, спонтанен елемент, който ще е коренно различен от настоящия персонализиран подход към интернет потребителите. А и той започва да омръзва - предполага се, че прави живота на човека по-лесен, но всъщност това не е причината да се развива по този начин. Причината е друга и съвсем очевидна - ако знам какво харесваш, ще ми е по-лесно да ти продам точно определена стока или услуга, по-лесно е да конвертирам твоя онлайн живот в пари.
Не казвам, че Web 3.0 ще е съвсем хаотичен и деперсонализиран. Той трябва да е микс от най-добрите неща от развитието на интернет досега – да предлага персонализирано съдържание, но и да дава възможност да излезеш извън социалния си кръг, извън твоите интереси, да си позволиш да видиш нещо ново, нещо различно, нещо, което неочаквано може да те вдъхнови.
 
Forward е безплатно на http://forward.li/, потърси го в App Store на твоя смартфон. 
 

Собственичка на стартъп Мила Николова и испанската компания Sociaw

Мила Николова има фейсбук профил от 2007 г. Тогава още учи в университета Universidad Complutense de Madrid и не вярва, че един ден целият й бизнес ще е свързан със социалната мрежа.

Сега тя е основателка на стартъп за social media и поддържа професионално фейсбук профили на фирми и ресторанти. В началото, когато започва да работи в тази сфера, Мила е наета във фирма, която свързва бизнеса със социални, но нишови мрежи – не фейсбук и туитър, а например такива за майки или за любители на колела. "В САЩ се връща модата на блоговете, фирмата, в която работех, акцентираше върху рекламирането в блогове и развитието на блогове."

След време 29-годишната Мила решава, че е готова да работи сама, и се връща обратно в Барселона - второто според нея място в Европа след Берлин с най-много хай-тек стартъпи, и създава Sociaw. Испанският й стартъп с български корени веднага привлича клиенти – започва с поддържането на фейсбук профила на хотелска верига – Sol Hotels, която има обекти по цял свят, включително и на Слънчев бряг. Налага й се да поддържа и страници от бизнеса за бизнеса, а не предназначени за крайни потребители, както и да пише техническо съдържание.

"За всеки нов клиент трябва да се влезе изцяло в нова роля, да се изучи изоснови съответният бизнес, интересно е. Но аз така или иначе съм geek, обичам да чета за технологии и всякакви нови разработки в Mashable."

Мила е готова да сподели някои прости съвети как да си поддържате фейсбук страницата, както и нещата, които никога да не правите, или сериозните гафове в бранша:

"Една от последните големи издънки беше на American Airlines, които отговарят на ядосан пътник в Twitter с по погрешка прикачена порнографска фотография. Други често срещани минуси са правописните грешки, несъразмерните снимки. Хората не си дават сметка, че фейсбук е много визуално ориентиран и снимките са изключително важни – трябва да са правилно подбрани, с добра резолюция. Не може за фейсбук корица да си сложите снимка, която е със съвсем различни размери."

Когато решите да отворите фейсбук страница на бизнеса си, Мила съветва: "Изградете си стратегия предварително. Каква е целта ви, дали правите страницата просто за да имате някаква във фейсбук, дали за да изграждате имидж на бранда, за привличане на нови клиенти или за директна продажба. Стратегиите са различни според крайната ви цел. Най-отблъскващата грешка е слагането на съдържание рядко или нерелевантно такова. Постване на нещо веднъж на две седмици между другото не е добра идея."

Докато подготвя предложение за бъдещи нейни клиенти – едни от най-добрите ресторанти в Каталуня с три звезди "Мишлен" открива, че техен конкурент – друг известен ресторант в Испания, имат абсурдна фейсбук страница. "Страница за ресторант, в която постовете нямат нищо общо с кулинарията – това обърква аудиторията и не води до никакъв краен резултат. Ако поддържате фейсбук страница за заведение, недейте да споделяте на нея цитати от философи, особено такива с правописни грешки."

Явно авиокомпаниите си падат по гафове в социалните мрежи, защото Мила се сеща за още един: "Vueling пуснаха фейсбук игра с награда безплатни билети, като трябваше за определено време да се подрежда пъзел. Участникът, който спечели, беше подредил пъзела за 10 секунди, което не е възможно. Явно в приложението имаше грешка. Стана голям скандал. Технологиите могат много да ви помогнат, но и да ви дръпнат назад, внимавайте. Избягвайте расистски и сексистки изказвания, дори когато ви се струват смешни и безобидни, могат да предизвикат обратен ефект. Концентрирайте се върху качествени снимки и постове, които са в сферата на вашия бизнес, но не са директно рекламни, а по-скоро увлекателни и забавляващи аудиторията. Да не забравяме, че потребителите на фейсбук очакват там да разпускат. И последният ми съвет е: в началото да инвестирате поне малко средства за фейсбук реклама, дори да са по 5-10 долара на ден." Мила още съветва да правите игри, да не забравяме, че и възрастните обичат да играят, човек е по-скоро homo ludens, отколкото homo sapiens.

Променете света с щракване

Ивелин Молов за приложението Volofy

Приложението Volofy като че ли излезе на пазара в най-подходящия момент – когато тонове от снимки на козунаци и боядисани яйца се изляха във фейсбук. Ако снимката е била споделена през приложението, потребителят му е взел значка на дадена компания дарител, а някое семейство в България е получило 1 лев дарение за храна.

Ако сега ви е яд, че не сте го изтеглили миналата седмица, когато сте показвали гордо готварските си умения на всичките си приятели, спокойно, имате време и много каузи, за които да снимате. Volofy едва сега стартира, а 22-годишният Ивелин Молов – един от тримата му създатели, ми разказва как е стигнал до идеята му. "Всичко е много просто, трябва ни инструмент, който да свързва бизнеса с хората и каузите. Много фирми биха отделили голяма част от бюджета си за реклама и маркетинг за социални каузи, но им трябва подходящо място. От своя страна потребителите на социалните мрежи реагират негативно на реклами и пиар съобщения, но ако рекламата е с цел инвестиране в благородни идеи, самите хора биха разпространявали сред приятелите си посланието на бизнеса."

Докато Ивелин и аз си играем с кучето Жилет, което се намира в офиса на Eleven, в който разговаряме, той се опитва да ми обясни как действа Volofy: "Приложението е подобно на Instagram – снимате през него и после вместо филтър му добавяте значка според това нa коя кауза искате да дарите пари. Значката представлява брандинг на фирмата дарител и името на каузата. Последната стъпка е да споделите вашата снимкa във фейсбук."

Идеята им демонстрира нестандартно намиране на решения, въпреки че подобни социално ориентирани приложения има, но точно такова – със снимки, все още не е разработено. Ивелин и приятелите му вече имат опит с едно "социално" приложение, което разработват със стартъп компанията си – Walk2help. Чрез него потребителите, които са го изтеглили и обичат да ходят за здраве, имат възможност да "даряват" извървените километри на различни каузи. "Walk2help се разви добре, но ми се искаше да създадем нещо друго, което да поддържа по-устойчива връзка между хората и бизнеса, който е социално ориентиран. Мисията ни е маркетингът с кауза да е по-достъпен. Вместо една компания да даде 1000 лв. за реклама, може да даде същите 1000 лв. за благотворителност и през нашето приложение ще достигне до много повече хора, защото хората ще споделят снимките със своите приятели, а няма да излиза някаква незабележима реклама в карето отстрани."

Активът, който потребители във фейсбук имат, е собствената им аудитория от приятели - всеки е с над 100 приятели в социалната мрежа. Това е атрактивно за бизнеса. Човек, който иска да допринесе за кауза, го прави, "продавайки" своята аудитория на бизнеса. А именно постват снимка, която е брандирана с логото на фирмата дарител. Давайки снимката си - кауза, която искат да подкрепят, те всъщност я даряват на аудиторията си от приятели по един много по-малко дразнещ начин от редовно изскачащите реклами.

Според Ивелин това е бъдещето и на рекламата, и на социалните мрежи. А бъдещето на приложението му той споделя, че ще е най-вероятно някъде извън България. "Пазарът тук е малък, ще се опитаме да го наложим на Запад, а ако той е успешен, ще се върне в България, както обикновено се случва с българските открития. Налагат се, идвайки отвън."

Volofy е достъпен за изтегляне за телефони с Android, до един месец ще е достъпен и за Iphone. С много опростен и приятен интерфейс, лесен за използване, той отправя послание - "Променете света с щракване". Ивелин променя света, като се включва в каузи, които са му близки до сърцето: "Последно разхождах кучета от приюта в Богров, почиствам планината, защото много обичам природата."

Но иска каузите да са още по-близо до хората, да са в техните телефони – нещо като концепцията на Starbucks – пиете кафе и пращате пари за гладуващо дете в Африка. С Volofy Ивелин ни дърпа една крачка напред – мотивира хората да са активни, трябва да снимат, да споделят, да избират кауза – създава им усещането, че помагат.

Професионално споделяне в социалните медии

Николета Парушева, която поддържа фейсбук страници

"Незабавна реакция на актуалното събитие; забавна комуникация - всички хора искат да им е готино, а не скучно, и позитивен тон - никой не отваря фейсбук, за да го обиждат или тормозят", това са трите трика, които привличат вниманието на фейсбук потребителите според Николета Парушева, която от четири години се занимава с поддържането на фейсбук страници, а през последните две го прави на самостоятелна практика.

Тя e завършила маркетинг и работила в пиар агенция, специализирайки се постепенно в областта на дигиталния маркетинг, и сега се ръководи от мотото "Дигиталните хора сме в сферата на услугите, където клиентът е цар, иначе ядем камъни". Споделя, че всичко, което е работила досега, й помага, защото е била на позицията на почти всички по веригата и знае как да приоритизира задачите. Сега работи много повече, защото денят на един експерт в социалните медии е безкраен и не само никога не свършва, но често се превръща в нощ. 

Въпреки че напоследък има много желаещи да се занимават именно с поддържане на фейсбук профили, според нея подходящият за тази работа човек е с добра компютърна грамотност и широка медийна култура, както и култура на общуване. "Трябва да издържа на напрежение от всякакви хора във всякакви ситуации, без това да пречи на креативността. Социалните мрежи са именно комуникационен канал, така че като във всяка медия добрите езикови и редакторски качества имат значение. Няма как да вършиш тази работа, ако не владееш английски език, защото всички по-важни неща в тази сфера не се случват тук. Помага и да си млада и хубава, но нито е задължително, нито може да му се разчита дълго."

Потенциалните клиенти се свързват с Николета най-често през социалната мрежа. Често са научили за нея и от друг клиент. А работното й портфолио до този момент е богато, включващо както международни брандове, така и локални проекти. "Бях част от екипа, създал кампанията в подкрепа на болните от рак на гърдата "Аз съм с теб", която се проведе във фейсбук. Тя спечели "Комуникационна награда на годината" в рамките на Bright Awards и "Обществено значима пиар кампания на организация от бизнес сектора" от Българското дружество за връзки с обществеността. Най-голямото предизвикателство са телевизионните проекти, защото всичко непрекъснато се променя и трябва да си изключително гъвкав. За втора поредна година се грижа за страницата на танцувалното шоу Dancing Stars."

Въпреки десетте години присъствие на фейсбук в живота на хората и доказания ефект за бизнеса – социалните мрежи създадоха, изкачиха на върха и сринаха много бизнеси в различни сфери, някои компании все още подценяват аудиторията там.

Дали една страница е професионално поддържана или не, може да се разбере от това дали върши работа или не: "Това е инструмент за постигане на цели и нейната ефективност може лесно да бъде проверена." Като експерт в социалните медии тя смята, че модерните креативни бизнеси се нуждаят от фейсбук присъствие, особено ако са насочени към потребителите от градовете. Но уточнява: "Всяка услуга следва да се предоставя от съответния специалист – когато ти трябва коминочистач, не викаш зъболекар."

За Николета няма ясно изразени плюсове и минуси от перманентното нанасяне на социалните мрежи в живота ни, по-скоро хората намират допълнителна възможност за общуване, а това винаги е добре. Как тя ще се използва, зависи от бизнеса или конкретния човек, и най-вече от целта, която трябва да бъде постигната. "Ако не можеш да караш кола, това не означава, че колата е произведена зле. Фейсбук има инструменти, които се ъпдейтват непрекъснато, за да предоставят още и още възможности да направиш това, което искаш. Ако не знаеш какво искаш, фейсбук ти е най-малкият проблем."

Въпреки че отстрани звучи като приятно занимание, което не натоварва, тя признава, че всяка работа уморява. "Но най ми е трудно, когато мъжът ми настоява за някое пътуване, което би ме отделило от достъп до интернет. Винаги твърди, че насред пущинака ще открие някое капанче с мрежа, за да си публикувам постовете. Досега не е открил."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    bzm avatar :-?
    bzm

    Колко глупав трябва да си,за да ползваш такава услуга ?Явно има много хора,който са безгранично глупави или пък с много излишно време и пари,за да ...

  • 2
    maren avatar :-|
    maren

    Всъщност, да тръгнеш от реална рекламна агенция(приложението "Джезве") и след това да правиш фейсбук приложения е съвсем правилно движение, така съветват и учебниците за създаване на платформи с които да се работи в Интернет. Щом е апликация, първо има нещо истинско(фирма, дейност, хора), за което потребителите си спомнят, а след това идва приложението.
    Желая успех на всички в Add Work специализацията.

  • 3
    sapka6 avatar :-P
    sapka6

    Дали няма приложение ''Гледане на боб ''?

  • 4
    bad_religioner avatar :-|
    bad_religioner

    Тези шестимата някак ми напомнят на гинеколози - където другите намират удоволствие, тези си намират работа ;-) И все пак - респект за предприемчивите духове...

  • 5
    honey.bee_1 avatar :-|
    bee

    До коментар [#1] от "bzm":

    Аз съм си гледала на кафе няколко пъти в " Джезве ", ей така за забавление. Ние простите така се забавляваме. Не знам колко съм глупава според твоите критерии, но със сигурност съм по-грамотна от теб, както и доста по-възпитана, за да не правя генерална характеристика на хора, които не познавам, с единствения аргумент, че харесват или се забавляват с нещо.
    Иначе по темата, приложението е забавно, аз лично не приемам сериозно предсказанията, но за минутка релакс и повод за някоя усмивка става.

    П.П. " Капитал ", предполагам " сабИя " е нещо друго, различно от " сабЯ "?

  • 6
    etkata avatar :-|
    Десен екстремист

    На пъп дали гледат? Щото не пия кафе;)

  • 7
    galla avatar :-?
    Γαλλα

    Капан за наивници...за сега, бройката им носи приходи, единствено от рекламодатели, но скоро време, лайкването ще стане с пари и тогава, горко на посредниците... >:-) >:-) >:-)

  • 8
    zorzaman avatar :-|
    генка стефанова

    Леле, някой издържа ли да прочете всичко това!? Сигурно е най- дългата реклама е пи ар историята...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    wizard avatar :-|
    Wizard

    Супер статия!!!


    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    momczil avatar :-|
    Момчилъ

    Понякога имам чувството, че приложенията във Фейсбук са повече от потребителите. :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK