Да нахраним съседа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да нахраним съседа

Да нахраним съседа

Яна, Кристина и Дори от Next Door Fair лобират за локалните продукти и човешките сближавания

7481 прочитания

© Елена Ненкова


Малко са българските стоки, които се продават на пазара у нас, най-хубавите са износ и ние често не знаем за съществуването на интересни продукти точно под носа ни – примерно тези на фермата за люти чушки в Кокаляне – Chilli Hils, или за сусамовия тахан от Ивайловград. Три приятелки - Кристина, Яна и Дори, са решили да променят това, запознавайки потребителите със стоките, произведени в техния район.

Фотограф: Елена Ненкова

Преди точно една година тогавашните все още само съседки започват да развиват идеята Next Door Fair – онлайн платформа, в която потребителите могат да се групират по квартали или райони и да намират различни продукти на производители и занаятчии от техния район. Идеята е на сайта майсторите да продават своите ръчно изработени шкафчета, плетени шапки, домашно сирене, домакински престилки, ръкавици за готвене, пантофи и всякакви други неща директно на заинтересовани клиенти. Всичко опира до връзката и контакта – създаде ли се такава, нещата сами потръгват, обясняват създателките на идеята. Няма значение дали големите търговски вериги държат монопол и внасят ябълки от Испания, вместо да продават български, когато технологиите ни позволяват да ги прескочим.

Трийсетгодишната Яна, с която разговоряме за Next Door Fair, веднага ни обяснява защо според нея и съмишленичките й трябва да се купуват стоки, произведени в близост до нас: "Това е начинът на създадем нещо като верижна реакция – парите остават в общността на района, квартала или града, а общността поддържа икономиката жива. Като резултат се стимулира производство на по-добри продукти, като локално производство, екологично чисти продукти и Fair Trade продукти". Fair Trade са другите стоки, към които са се насочили от Next Door Fair, а именно стоки, за чието производство сте сигурни, че не са експлоатирани работници и че за труда им е платено честно.

"Започнахме преди една година, когато с Дори и Кристина решихме да превърнем добрите ни съседски взаимоотношения в нещо още по-креативно. Обмисляхме идеята няколко месеца и стартирахме на Food Revolution Day." Според Яна, която извън заниманията си по проекта работи в уеб хостинг компания, има много качествени производители навсякъде около нас, просто трябва да им се даде поле за изява. От Next Door Fair търсят предимно занаятчии и майстори, не толкова производители на храна, защото вече има много инициативи и хранителни кооперативи, които стимулират биоземеделието.

Яна споделя, че се опитват да задвижат сайта и проекта сами: "Нямаме външно финасиране и затова всичко се случва бавно." И макар платформата на Nextdoorfair.com да не е напълно готова за онлайн пазаруване, трите приятелки организират толкова много събития и работилници за изминалата година, че развитието им съвсем не може да се нарече бавно. Чрез мероприятията си те срещат офлайн прозводители и съседите им, които могат да бъдат техни клиенти, и паралелно се опитват да покажат как може да се развива градска и съседска общност. "В началото на март направихме поредица от работилници за отглеждане на зеленчуци и билки на двора или на терасата. Садихме подправки и си говорехме за отглеждането на разни ядливи неща в домашни условия в града", разказва Яна. Преди това е имало няколко лекции и събития, обучаващи как да си направите компост в домашни условия, как да си завъдите червеи за него, а на сайта е представена и допълнително информация. Преди две седмици проектът участва на форума на "Горичка" "Заедно", където представя "Наръчник за съседи". Според Яна тази единица на обществото – съседската общност, е доста пренебрегвана, а може да създаде чудеса: "Нашето приятелство и Next Door Fair са един прекрасен пример за добра съседска история. Ние много си помагаме, а и имаме други също близки съседи и приятели. Много пъти сме си протягали ръка в най-различни ситуации – забравени ключове, развалени коли, гледане на деца и т.н."

Автор: Кристина Тужарова
Преглед на оригинала

Предлагам й да разкаже за събитието, което най-много й е харесало от всички организирани досега, и Яна си избира първото – по случай Food Revolution Day. Т.нар. Ден на революция в храненето е инициатива на световноизвестния британски готвач Джейми Оливър, която цели повишаване осведомеността на хората относно храната, която консумират, кое е здравословно и кое не. Това е и шанс за хората да се обединят в рамките на техните общности, да готвят и да споделят своите умения в кухнята и познания за храната. Първият ден на Food Revolution Day е проведен на 19 май 2012 г. Началото е ударно с повече от 1000 събития в 664 града в 62 страни. "Ние организирахме нашия Food Revolution Day в двора ни, като разлепихме покани по съседните входове и сгради. Имаше храна, приготвена от местни производители, здравословна и беше много вкусно и забавно. Дойдоха много хора, които не познаваме, създадохме нови контакти. Имаше разсади босилек, който раздавахме на хората, които искат да си отглеждат вкъщи, както и ягодови домашни сладоледи, хубаво време и много деца, които играеха на двора."

Посланието на Яна, Кристина и Дори е към осъзнато потребление, защото "чрез закупуване на локални или Fair Trade продукти изпращаме съобщение – искаме производителите да се интересуват от развитието на общността и околната среда – продуктите изминават по малки разстояния и транспортирането им няма негативно въздействие върху околната среда. А и купувайки локално произведени стоки, избягваме купуване на продукти, произведени в райони, където не се спазват трудовите и екологичните закони".

Според Next Door Fair, ако хората променят навиците си на пазаруване, би могло да се осъществи глобална промяна. Но както иронично ни напомня словенският философ Славой Жижек, осъзнатото пазаруване не е само купуването на чиста съвест тип Starbucks кафе, което в цената си включва и дарение, отиващо за бедни деца в Африка и пари за екологични акции. Като че ли чрез събитията на Next Door Fair Яна, Криси и Дори успяват да минат отвъд чисто консуматорското разбиране за активизъм и вдъхновяват за промяна на начина на живот – градско земеделие, домашен компост, отглеждане на редки сортове семена, изключване на светлината в деня на Земята, развиване на общността от съседи.

Next Door Fair организират и събития за заздравяване на съседските взаимоотношения – скоро се учеха да аранжират цветя, а едно от следващите им мероприятия е работилница как да си направим домашен куклен театър. На 15 май се проведе работилница за съседските взаимоотношения: "Представихме нашия "Наръчник за съседи" и съседските отношения. Тъй като смятаме, че тази така пренебрегвана клетка на обществото "кварталните общности" може да промени много, решихме да организираме една работилница на тази тема, където да споделим опита си, да обсъдим проблемите и да се опитаме да намерим заедно решения. Събрахме интересни примери от България и Англия."

Яна очевидно е късметлиика, защото няма почти никакви неприятни случки със съседи – "Като лош опит мога да споделя например липсата на паркоместа и непрекъснатите разправии на тази тема с други съседи. Веднъж бяхме извикали фирма за подкастряне на дърветата на двора. Имахме си официално разрешение от Общината кои от дърветата можем да режем. Тогава излезе една госпожа и направи огормен скандал как си позволяваме да режем дърветата. Въпросното беше изсъхнало и опасно. Казахме й, ако има възражения да си подаде жалба в общината, тъй като ние сме следвали законния ред."

Подобни идеи за развиване на общностите в кварталите има по цял свят. Talk to me London примерно се стремят да накарат англичаните да говорят повече помежду си и да намалят алиенацията в големите градове, където хората не знаят с кого точно живеят и чувството за общност отдавна е изчезнало. Целта им достигането до 12 000 души, а съпричастните лондончани носят значки с инициативата, което е знак, че са съгласни да ги заговори някой непознат техен съсед, докато чакат на спирката или светофара. Естествено идеята има своята опозиция и Стюарт Херитидж посвещава цял материал в "Гардиън" на това, че хората се местят в големите градове именно за да бъдат анонимни и да не говорят: "Лондон е непреветлив град и дано остане такъв." Повечето, които идват от малки градове, са се опарили от клюкарската атмосфера и досадата всички да знаят всичко за теб и да имат мнение по въпроса.

Преглед на оригинала

Яна споделя, че и тук е имало подобни мнения по въпроса на форума "Заедно": "Имаше истории като: "…защо искате да накарате хората да се запознават със съседите си, aз например не искам да познавам някого, който слуша чалга…" или "…когато се настанихме, съседите ни казаха, че са там от много отдавна и са роднини, така че могат да си правят каквото си искат…" или "…не си говоря със съседа, защото искаше да асфалтира градинката пред сградата и да направи паркинг…"

Все пак за тези, които искат да протегнат ръка към съседите си, наръчникът на Next Door Fair ги съветва с хумор:

Правило 1: Казвайте "Добър ден" на съседите. Ако те упорито отказват да ви отговорят, не се отказвайте. Заговорете ги за времето или им кажете колко са им симпатични децата (кучето). Правило 2: Ако съседът ви носи нещо тежко, помогнете му да го пренесе до вратата
(ако е навито в килим, по-добре се обадете в полицията – 112).

Правило 3: Ако съседите ви правят BBQ в задния двор и вдигат шум, не бързайте да се обадите в полицията. Изливането на вода също няма да допринесе за добрите ви взаимоотношения. Най-добре вземете бутилка вино и се присъединете. Ако все пак ви се налага да спите, припомнете им любезно, че е време вече да се прибират.

В наръчника за съседи има и много полезна информация като как да кандидатствате за проекти за озеленяване на междублоковото пространство, финасирани от общината, или как да си организирате съседски хранителен кооператив.

А Яна ни обещава, че до два месеца сайтът им ще работи и ще можем да си пазаруваме онлайн от местни производители и занаятчии. Mеждувременно ни канят на тазгодишното събитие по случай Food Revolutinery Day – на 18 май, в двора между ул. "Ст. Караджа", "Раковски", "Гурко", "6-ти септември" в София и всеки е поканен да донесе домашно приготвени неща за похапване, най-добре закупени от местни производители.

Nextdoorfair.com

Food Revolution Day е на 18 май

Кристина, Дори и Яна (от ляво на дясно)
Автор: Мартин Чичов
Преглед на оригинала

Малко са българските стоки, които се продават на пазара у нас, най-хубавите са износ и ние често не знаем за съществуването на интересни продукти точно под носа ни – примерно тези на фермата за люти чушки в Кокаляне – Chilli Hils, или за сусамовия тахан от Ивайловград. Три приятелки - Кристина, Яна и Дори, са решили да променят това, запознавайки потребителите със стоките, произведени в техния район.

Фотограф: Елена Ненкова

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-?
    За да останат ХОРА в България.

    Хубава идея, но изпълнението е малко ... незипипано. На първо място да попитам, при условия, че целта на тази група/фирма е лместните производители, групирани по райони.. селски производители или.. абе местни..
    Защо я кръстихте "Next Door Fair" - неразбираемо за 95% от клиентите ви ?

  • 2
    thexxx avatar :-|
    thexxx

    До коментар [#1] от "bestbuy":

    Кръстили са я "Next Door Fair" защото са много модерни и много арт.

    Иначе идеята е чудесна.

  • 3
    alexandria avatar :-|
    alexandria

    Идеята на девойките за сайта е чудесна, само че тази година тъй наречения Фууд Революшън Дей в България бе страшно разочарование. Нито едното от двете организирани събития не беше на самия ден - 16 май - но за сметка на това и двете бяха с билет...Което пък напълно противоречи на идеята на Джейми Оливър и неговата фондация, които искат да разпространят идеята за здравословното хранене безплатно и на добра воля, до колкото се може повече хора. С други думи, хайде да не ползваме известни имена, само за да направим няколко левчета? И не, не съм конкуренция - просто поредната разочарована от българския модел на действие.

  • 4
    zumz avatar :-|
    zumz

    "идеята е чудесна" и след това..."Next Door Fair".

    както казват на английски: Where is my throw-up bag?

    сякаш няма на български красиви, звучни названия.

  • 5
    yanche avatar :-P
    yanche

    Здравейте,

    Благодаря ви за коментарите. Доста често ни питат защо името ни е на английиски при положение, че сме насочени към местни общности и производители. Първоначалната идея на сайта ни и платформата, която искаме да разработим не е само за България и затова избрахме името ни да не е на български. Имаме и някои други съображения, но причината със сигурност не е за да сме "арт" или "модерни". Когато някой ден платформата е готова в цялата си функционалност надявам се да оправдае и името си :-)

    Относно Food Revolution Days, които ние сме организирали, досега са били напълно безплатни и твърдението, че изкарваме пари на гърба на тази инициатива са напълно неоснователни. Подчертавам ние, защото е имало и организирани от други хора, за които не отговаряме, като например това пред Народния тетаър, за което допълнително писахме на орагнизаторите да изкажем възмущението си от "спонсорите". Тази година ние празнувахме FRD на самата дата 16.05 напълно в духа на темата - Да научим децата да готвят. Бяхме в едно училище, където имаше целодневен празник, който протече прекрасно и всички деца останаха изключително доволни. Вторият ни FRD за тази година бе насочен основно към наши приятели. Беше организиран в почивен ден (неделя) и всеки донесе нещо сготвено от него.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK