Естествен отбор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Естествен отбор

Естествен отбор

Въпреки експерименталния си характер, пазарът на фермерите на Римската стена показва, че има бъдеще за качествените продукти

Силвия Радославова
18520 прочитания

© Велко Ангелов


В 11 без 10 е все още спокойно. Мирише на пресен хляб и курабийки. Десетина производители на зеленчуци, млечни продукти, мед, сладка и мармалади, вино и ароматни сапуни подреждат стоката по щандовете, търсят по малко съдействие от организаторите и по нищо не личи, че тук скоро ще се изсипе върволица от хора, ще се извият опашки и ще задрънчат чанове.

Мястото е фермерският пазар на Римската стена, а денят – събота. В 11:00 ч. вече няма и помен от досегашното спокойствие. Пристигат още и още купувачи. Някои от тях знаят точно какво искат, други прекарват дълго време в разговор и консултации с производителите. Какво по-хубаво от това да си вземеш храната от този, който я е отгледал или приготвил.

Ралица Касимова
Фотограф: Велко Ангелов
Автор: Велко Ангелов
Автор: Велко Ангелов
Автор: Велко Ангелов
Автор: Велко Ангелов
Автор: Велко Ангелов
Автор: Велко Ангелов

Добрият експеримент

Съботният пазар на фермерите се провежда от края на септември 2013 г., той е иновация, явление, събитие, емоция и атмосфера. Клиенти и продавачи тук са приятели, които, изглежда, могат да си кажат всичко съвсем честно. "Доверието на потребителите е старателно загубвано във времето назад, затова и една от основните ни цели е да ги информираме и да ги образоваме каква може и каква трябва да бъде качествената храна", обяснява Ралица Касимова от сдружение "Хранкооп", която заедно с Николай Генов и Албена Георгиева организира събитието. Тя ни разказва и за историята на пазара, която, казано накратко, е просто брилянтна хрумка, реализирана от правилните хора.

В началото идеята е била да има цялостно преобразуване на пазарчето около Римската стена, като с проекта се ангажирали група от организации – сдружение "Устойчиво общество", "Група Град", "За Земята", Хранкооп - София, и "Трансформатори". Водеща организация е "Устойчиво общество", подкрепяща "Хранкооп" групите в цялата страна и организираща фермерски пазар и в Пловдив към момента. "Хранкооп" групите пък създават среда, в която доверието и чистотата на храната са основни ценности. Те, от една страна, помагат на производители на чиста храна с продукция в малък размер да я реализират, а от друга, популяризират сред потребителите качествените натурални храни. Фермерският пазар трябвало не само да промени средата, но и да провери нагласите на общността към директните продажби от фермата. Днес експериментът спокойно може да се нарече успешен – в събота площадчето около стената кипи от живот.

Не био, просто чисто

Ядрото от регулярно участващи производители на фермерския пазар са 15 - 20 малки семейни стопанства. Разбира се, има сезонност и пикът на присъстващи е през пролетта и лятото. "Двама производители - с ябълки и праскови, и с малини вече са си трайно по градините", казва Ралица.

Не всички продукти са био, търси се просто качество. "Отгледаната храна в чисти райони и по щадящ околната среда начин така или иначе не отстъпва по нищо на био продуктите", смятат производителите и много от тях казват, че нямат "ама никакво намерение" да тръгват по пътя на сертифицирането.

За малкото време, в което пазарът на фермерите съществува, той успява да привлече интереса на голям брой стопанства, които имат желание да участват. Ограниченото място обаче не позволява такова разширяване. Затова се възприема правилото нови производители да бъдат включвани след приемане от досегашните.

Също така стремежът е да се спазва принципът на близост при подбора, за да се минимализират вредните емисии. Тоест да се храним с продукти, които са отгледани близо до нас и нашите климатични условия, а не пътували няколкостотин километра. Все пак Ралица Касимова казва, че не всички фермери на Римската стена са от Софийска област, понякога има и такива от по-отдалечени краища на страната.

"В доста от случаите фермерите реализират за един ден цялата си докарана продукция", посочва тя. Много от тях присъстват ексклузивно на Римската стена, въпреки че няма такава клауза за участниците. Но е важно да се знае, че продуктите им никога няма да бъдат намерени в големите търговски обекти, защото "там не се продава автентична храна, а алтернативи", обясняват самите те.

За тебе е

За месеците, в които съществува, пазарът вече си е създал лоялна потребителска маса. Товаса хората на възраст между 25 и 45 години, най-често семейства с малки деца. "Много хора започват да обръщат внимание на начина си на хранене, след като се появи малък човек в семейството", споделя впечатленията си Ралица. Това не са семействата от квартала, даже напротив, много често клиентите пътуват от крайните райони до центъра, за да си направят покупките за седмицата. Доходите им са разнообразни, но общото между тях е, че уважават усилията на българските малки стопанства.

Автор: Велко Ангелов

Цените на фермерския пазар често са близки или същите като цените на конвенционалните стоки, но разбира се, има и такива, които са по-скъпи заради по-високите вложения на производителите. Няма как хубавата храна да струва по-малко, защото изразходваните вложения и труд в производството й са често в пъти по-високи.

"Все пак на първия ни пазарен ден, който започна само с трима производители, нашите домати бяха с най-ниска цена от целия пазар", разказва Ралица. Най-търсени са хлябът на кулинарно ателие "Ананда" и млечните продукти, както и свежите зеленчуци и плодове. Тази пролет има и разсади, защото все повече хора се вдъхновят да отглеждат домашна продукция.

7 неща, които заслужават по-специално внимание на фермерския пазар:

Ако не си купувате, то поне опитайте млечните продукти на ферма "Елата", защото няма да ги намерите на никой друг пазар. Ще се ориентирате къде са по голямата, но бързо движеща се опашка. Разбира се, можете да си набавите най-якото кисело мляко и сирене и директно от фермата, но трябва да се разходите до изоставената махала в Плана планина. Там са Росен и Веси, техните 12 родопски крави и 140 овце. Всъщност, да! Това би било по-истинско.

Малиновото вино Trastena - виж повече тук: In vino veritas

Дори да нямате място или амбиции за зеленчукова градинка, си вземете и боднете няколко стръкчета подправки на балкона. Зелено е, освежава и панелката, и салатата, и мохитото. Агентът с разсада е Лозан Миладинов и го продава между другото, "за да се вържат финансите, докато се появят доматите, краставиците, чушките, тиквичките, луковите, картофите или пълната гама сезонни зеленчуци, които могат да се отгледат в планински район на 723 метра надморска височина" (или 720 метра, като четем грешката от GPS-a, поправя Лозан). Фермата му се намира в село Летница, община Драгоман, "при най-дървените шопи", а стопанството се поддържа от него, приятеля му Руди и един четиринадесетконьов трактор. "Други не са ангажирани в отглеждането на реколтата по простата причина, че не съществуват такива хора. На 45 км от София попадате в дивата пустош, в която някога е живял Иван Рилски", обяснява Лозан. От разсада му най-търсени са класиките – домати, краставици и пипер. Софиянци обаче в момента са луднали по чери доматите. Цените са в стотинки за стрък при подправките до 1, 50 лв. за доматите, където Лозан си прави собствени селекции.

Обърнете внимание на хляба на кулинарно студио "Ананда", ако като мен сте проспали последната година и все още не сте им фен. Ако го познавате, експериментирайте с другия хляб, приготвен от чисто шуменско брашно. Въобще резултатите при предлагания хляб са много добри, защото пекарите са се вдъхновили да приготвят интересен асортимент, а присъствието на повече от един регулира цените.

Намерете сладката и нектарите от киви от Петрич, за съществуването на които заслуга има самият Тодор Живков, който прави голям експериментален масив през 1978 г. Жива история! Та, една малка част от този масив е възстановена на семейството на Албена Георгиева през 90-те и така те, по неволя, получават киви и започват да отглеждат киви. Масивите обаче са много западнали и сега всички доброволно и самоуки на практика ги възстановяват. Кивито се бере през октомври сурово и се продава чак през януари, когато вече е узряло. Сладката от киви са предизвикателство. В годината, в която унищожили 1,5 тона от продукта си заради неяснотите как да се продава, семейство Георгиеви започнали да мислят и изпробват абсолютно всички възможности на българската традиция за консервиране. Спрели се на нектар от киви, сладко от киви и компот от киви. Тази година тестват и туршия от киви, но има какво още да се изпипва по нея. Сладкото от киви засега се очертава като бестселър, понеже заради малките си семенца се съчетава много добре при кремове за разделител при тортите. Малкото бурканче струва 3 лв.

За шипковия мармалад всеки, който е опитвал да си направи сам, знае, че е това е една изключително трудна технология. Производителите Mr Marmalade са я усвоили безгрешно. Фирмата е още млада, работи от половин година, но вече има преработени близо 3 тона шипки от високи планински райони. Шипковият мармалад се прави посредством ръчна технология, без ябълков пектин, сгъстители и модифицирано нишесте. В него няма и ароматизатори и оцветители. Най-голямата разфасовка е от 470 г има и бурканчето от 420 и 360 г. Предлага се и във варианти с тръстикова и виенска био захар, която е по-безвредна. Цените са между 5.50 и 8.50 лв.

В събота на Римската стена има не само какво да се купи, но и какво да се хапне на място. Непременно се огледайте. Провеждат се и различни работилници, по-често за приложни изкуства и насочени към децата, но и кулинарни или свързани с дати от календара.
Фотограф: Велко Ангелов
Фотограф: Велко Ангелов

В 11 без 10 е все още спокойно. Мирише на пресен хляб и курабийки. Десетина производители на зеленчуци, млечни продукти, мед, сладка и мармалади, вино и ароматни сапуни подреждат стоката по щандовете, търсят по малко съдействие от организаторите и по нищо не личи, че тук скоро ще се изсипе върволица от хора, ще се извият опашки и ще задрънчат чанове.

Мястото е фермерският пазар на Римската стена, а денят – събота. В 11:00 ч. вече няма и помен от досегашното спокойствие. Пристигат още и още купувачи. Някои от тях знаят точно какво искат, други прекарват дълго време в разговор и консултации с производителите. Какво по-хубаво от това да си вземеш храната от този, който я е отгледал или приготвил.

Ралица Касимова
Фотограф: Велко Ангелов

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    kitenik avatar :-|
    Натътрузен десебар, слуга на БСП

    Браво. Хем се яде истинска продукция, хем се подпомагат дребните производители.

  • 2
    kireto avatar :-|
    Кирето

    Доказателство, че на пазара има място за всички.
    И за големи и за малки производители, само трябва да си намерят нишата.
    Дано има повече.
    Бих си взел от сладкото и нектара от киви...

  • 3
    fvf avatar :-|
    fvf

    Не става ясно какво доказва, че храната, освен претенциозното "Фермерска", е и чиста. Иначе пазарчето си съществува от време оно и не разбирам какво му е по-"фермерското" от преди. Пишман претенциози в пишман претенциозни рубрики на пишман претенциозни вестници.

  • 4
    ahasver avatar :-|
    ahasver

    До коментар [#3] от "fvf":Обяснили са ти хората. Значи правено по старата технология преди да измислят Е-тата. Без набухватели , консерванти тути-кванти.
    Ще ида специално за домати ,че забравих вече вкуса на истинските домати. Сега продават един ,дето корените им стигат до плода.
    Много истински неща забравихме.

  • 5
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Мноо добре!

  • 6
    kalo76 avatar :-|
    kalo76

    До коментар [#3] от "fvf":

    На такива като теб, с претенции за "доказване" произхода на храната, препоръчвам въобще да не се занимават с разни фермери и опасните за здравето храни, а да посетят щандовете на големите вериги, за предпочитане дискаунтъри. Там на воля да си пазаруват каквото им душа хареса - всичко е от чисто по-чисто, няма ГМО, няма антибиотици, няма стимуланти, няма хормони, няма никаква, ама никаква тежка химия. Всичко е абсолютен натюр, дори шоколадите там са завити в станиол от американски мармоти - доброволци. Да ви е сладко!

  • 7
    vladimiryosifov avatar :-?
    Владимир Йосифов

    ТОВА не е пазар !
    Така се продава храна по време на война !!!
    Вижте стари снимки и клипове, моля ...

  • 8
    olds avatar :-|
    olds

    И за тази малка радост пак се намериха хейтъри.

  • 9
    fortunes avatar :-|
    fortunes

    Хехе, поредният опит да се трансплантира нещо видяно "от запад", "пазар на фермерите". Даже не са се опитали да го преведат на български. А за сведение на организаторите, "пазари на фермерите" в БГ има под път и над път. Наричат се пазари в БГ и са пълни с "фермери" проузводители на зеленчуци, плодове, подправки, сирена и какво ли още не. Но за местният софийски елит от "умни, богати и красиви" това явно не е достатъчно "западно".

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    dimitrov21 avatar :-|
    дурак

    [quote#3:"fvf"]Не става ясно какво доказва, че храната, освен претенциозното "Фермерска", е и чиста. Иначе пазарчето си съществува от време оно и не разбирам какво му е по-"фермерското" от преди. Пишман претенциози в пишман претенциозни рубрики на пишман претенциозни вестници.[/quote]

    [quote#7:"Владимир Йосифов"]ТОВА не е пазар !
    Така се продава храна по време на война !!!
    Вижте стари снимки и клипове, моля ...[/quote]
    .....................................
    И двамата сте 101 % прави...лошото е че от 9 коментара - само Двама си носите главите с вас
    .......
    хората отказват да разберат Капитализма , защото не искат да се напъват..най-лесно е с овцете в стадото
    ........
    "Хората НЕ знаят какво да купуват - докато не им го покажеш" -

    Стив Джобс .........

    но Стив Джобс продава Телефони , а не безплатни съвети ;)
    ......


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK