Испанска муха

За спасяването на старите квартални пазари и превръщането им в атрактивна тенденция

Всеки, който някога е стъпвал на пазара La Boqueria на най-посещаваната улица в Барселона – La Rambla, не се учудва, когато чуе, че той е обявен за най-добрия пазар в света на Световния конгрес на пазарите във Вашингтон през 2005 г. Нищо че е една от най-големите забележителности на каталунската столица, тук продължават да пазаруват и местните хора. Над триста щанда предлагат най-добрите пресни продукти, деликатеси и екзотични съставки от далечни страни. Някои от най-известните готвачи се снабдяват от La Boqueria, включително и смятаният за готвач номер едно в света Феран Адриа.

Само допреди няколко години на въпроса на туристите има ли пазар в Мадрид, испанците се затрудняваха да отговорят еднозначно. Въпреки многото и големи квартални закрити пазари нито един от тях не разполагаше с ярка идентичност. В годините на бума на търговски молове и вериги супермаркети все повече от пазарите просто се бореха за своето просъществуване. Големият обрат идва с откриването на Mercado San Miguel през 2009 г. след шестгодишна трансформация. На ъгъла на едно от най-посещаваните места в Мадрид – Plaza Mayor, със запазена външна структура и обновен интериор, пазарът веднага спечели одобрението и на местните жители, и на туристите. По-малко щандове с пресни продукти, повече с аперитиви, храна и напитки от различни страни плюс деликатеси, включително и книжарница. Две години по-късно и отново след продължила пет години реформа от сигурна гибел е спасен и Mercado San Anton. По-съвременният дизайн допълва офертата с ресторант и бар лаундж на покрива. И двата пазара залагат на екосъобразното използване на енергия. Стъклената им структура позволява максимално оползотворяване на естествената светлина.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал