Споделяй и владей
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Споделяй и владей

Споделяй и владей

Как новата икономика променя всичко: бележки от първата SHARE конференция в Сан Франциско

25352 прочитания

Икономиката на споделянето e феномен, който расте, укрепва и се изправя пред все повече отговорности. Следвайки жизнения си цикъл, новата икономика преминава от детство към юношество. Това са думите на Лиза Гански, автор на книгата The Mesh и основоположник на новото икономическо течение  (sharing economy), казани по време на двудневната конференция в Сан Франциско SHARE. Събитието беше първото по рода си в САЩ и привлече близо 700 участници – представители на стартиращи компании, инвеститори, общински управници, университетски преподаватели, които дискутираха състоянието и бъдещето на новата икономика. Обсъждаха се ползата, възможностите и трудностите, свързани с новото движение – инвестиционен климат, законова структура, социални, екологични и икономически аспекти.

Аз имах привилегията да участвам като създател на TRAVLPEER, блог, който започнах неотдавна, за да следя как тази нова тенденция преобразява начина, по който пътуваме и възприемаме света.

Освен Лиза Гански пред публиката се изправиха и други известни личности, сред които бяха Нейтън Блечарсик, един от основателите на Airbnb, Арун Сундарараджан, професор от Нюйоркския университет, Джерамая Оуянг, основател на Crowd Companies, Кейси Фентън, основател на Couchsurfing, и други.

Kонференцията носеше типичния за Сан Франциско дух на иновация и предприемачество, присъщ на хората, решени да променят света. Главни oрганизaтори бяха Peers и Social Capital Markets (SOCAP). Peers е организация с нестопанска цел, която е основен поддръжник на икономиката на споделянето. Тя представлява 250 000 индивидуални членове и 80 компании. А SOCAP е организаторът на голямо годишно събитие за инвестиции в социално предприемачество.

Сред спонсорите бяха компании като Airbnb, Lyft и eBay. Подкрепа имаше и от други нестопански партньори като OuiShare, европейският еквивалент на Peers, базиран във Франция.

Airbnb, нашумелият сайт за краткосрочно наемане на жилища, беше домакин на приема при откриването. Очаквано, гостоприемството се оказа нещо, което им се удава. Te предложиха стилното си офис пространство, чийто дизайн се е превърнал в емблема за модерен интериор, както и здравословно меню, напитки и непринудена атмосфера. Забавлението за присъстващите? Боя, четки и съвместно създаване на един абстрактен стенопис.

Фотограф: © Jasmin Talisschim, www.jasminvantphoto.com

Какво точно e икономикатa на споделянето

Има ирония в това, че не всички участници в икономиката на споделянето споделят единно мнение за това какво представлява тя. За този феномен се използват няколко различни термина: sharing economy (икономика на споделянето), collaborative consumption (съвместна употреба) и peer-to-peer (P2P ) economy (икономика на равнопоставени).

Ето един опит да обобщя идеите, които чух на конференцията.  Икономиката на споделянето е социално-икономически модел, при който хората предпочитат краткотраен достъп до материални, човешки и финансови ресурси вместо дълготрайна собственост върху тях. Накратко, споделянето се изразява в наемане, размяна или многократна употреба.

В конкретния случай на P2P икономиката хората споделят ресурси помежду си, вместо да ползват тези, притежавани и предлагани от фирмите. Споделянето може да бъде срещу заплащане (наем) или безплатно (бартер).

Тук биха помогнали няколко примера. (Виж инфографиката на Джерамая Оуянг, която включва най-популярните компании от икономиката на споделянето.)

Airbnb е най-нашумялата P2P компания в момента. Сайтът оперира в 192 страни и предлага почти всичко: стаи, апартаменти, къщи и дори юрти и замъци. Подобен безплатен вариант е Couchsurfing.

Lyft и UberX са примери за P2P ridesharing (споделен транспорт). Това е услуга подобна на такси, но вмeсто в такси се возиш с човек, който отива в същата посока със собствената си кола. Тарифата обикновено е по-ниска от тази на такси фирмите.

Kikstarter е сайт за crowdfunding (съвместно финансиране), на който можеш да обявиш идеята си за проект или бизнес и да получиш начален капитал от обикновени хора, а не от банки.  

Някои от ветераните тук са Zipcar, компания за почасово наемане на коли, както и eBay, сайт за продаване на употребявани стоки.

Оуянг включва още много компании, организирайки ги в шест групи, които той нарича вертикали: транспорт, пространства, обществено хранене, стоки, услуги и финансиране.

Независимо от конкретния вертикал обаче в центъра на тази система са хората. Оуянг, който консултира големи корпорации относно новия икономически модел, сподели, че той забранява на своите клиенти да употребяват думата консуматори. Вместо това ги насърчава да използват думи като участници, клиенти, съсъздатели (co-creators), партньори, потребители или просто хора.

Икономиката на споделянето, твърдят нейните лидери, демократизира търговската и икономическата дейност.

"Миналият ХХ век беше векът на "генералите" (Generals): General Motors, General Dynamic, General Mills, General Electric", каза Лиза Гански. "Организациите следваха военен, централизиран подход – отгоре надолу, от един към много. Сегашният XXI век носи изцяло нов подход. Първата му половина се характеризира с идеята за децентрализация и споделяне."

Някои изследователи твърдят, че това течение ще има ефект, подобен на индустриалната революция. Икономиката на споделянето има потенциала да преобрази начина, по който работим, търгуваме и живеем.

Според Гански признаците, че икономиката на споделянето влиза в юношеството, са няколко: тя стaва по-голяма и по-силна; големите започват да се интересуват от нея; тя започва да поема повече отговорности.

По-голяма и по-силна

"Споделеният" бизнес модел прониква във всички икономически сфери, печели все по-голямо доверие от инвеститорите и се очаква да достигне размер 110 милиарда долара през следващите години.

Да вземем за пример Uber. Kомпанията, която е на по-малко от 5 години, наскоро приключи поредния си кръг финансиране за 1.2 милиарда долара и достигна стойност 17 милиарда щ.д. Тя оперира в над 100 града по света и е на път да стане глобален феномен. В допълнение на основните си услуги скоро стартира водни таксита в Бостън и куриерски услуги в Ню Йорк. Очаква се за в бъдеще да бъде една от основните транспортни компании. В началото на август излезе новината, че Uber планира да включи и България в своята мрежа.

Airbnb е другата гореща компания в Силициевата долина. Стойността й се изчислява на 10 милиарда щ.д. На платформата са качени повече от 600 000 стаи - капацитет, който се доближава до този на Hilton International. Само за шест години Airbnb достигна 8.5 милиона гости по цял свят и oчакванията са да се превърне в основнa платформа за туристически услуги.

"Възнамеряваме да обхванем и други услуги, не само настаняване", каза Блечарсик. Той не уточни детайлите, но медиите изказват предположения, че платформата скоро ще осигурява възможности за вечери по домовете и екскурзии, организирани от местни жители.

Растат не само най-популярните, големи компании kato Uber и Airbnb, но и по-малките, за които тепърва ще чуваме. 

Фотограф: © Jasmin Talisschim, www.jasminvantphoto.com

Carpooling.com например е изключително успешна платформа за споделен транспорт на дълги разстояния и междуградски пътувания. Стартирал първоначално в Германия, сега този сайт се използва от 1.3 милиона пътуващи всеки месец в цяла Европа, най-вече западната й част. Очаква се скоро да стъпи и на aмериканския пазар.

Расте споделянето и на офис пространствата. В момента в САЩ има близо 800 споделени офисни пространства. Meжду 2012 и 2013 г. броят им е нараснал с 83%. Това са модерни общи помещения, обзаведени и оборудвани с wi-fi, които се ползват от независими предприемачи, стартиращи компании или дистанционно работещи. По този начин те получават достъп до място за работа, за което плащат на час или месeчна такса. WeWork, NextSpace и DeskNearMe са няколко примерa за такива компании.

Икономиката на споделянето се е разраснала до такава степен, че започва да поддържа собствена обслужваща сфера. Вече има фирми, които предлагат услуги за домакини на Airbnb или други подобни платформи, като им помагат да отдават домовете си под наем.

Друг нов вид услуга е изграждането на онлайн доверие и лична онлайн репутация. Кейси Фентън, един от основателите на Couchsurfing, е стартирал нов проект, наречен Wonder App. Всеки, който иска, може да си създаде профил от личните си качества, базиран не просто на лична преценка, а на анонимни мнения от приятели и познати.

"Това е един забавен и пристрастяващ начин да опознаеш себе си и другите и да избереш на кого да се довериш. Основава се на здрав научен модел", сподели Фентън в интервю за Тravlpeer.

Фентън възнамерява да патентова тази технoлогия и предвижда тя да се използва на платформи като Couchsurfing, Airbnb, CraigsList, Match и други.

Фотограф: © Jasmin Talisschim, www.jasminvantphoto.com

Големите се интересуват от нея

Още едно доказателство, че икономиката на споделянето расте, е това, че големите бизнеси започват да се заглеждат по нея.

Някои корпорации вече са закупили компании, основани на новия икономически модел. Рент-а-кар компанията Enterprise купи Zimride преди година, а Avis притежава Zipcar.

Други тепърва експериментират със собствени проекти. Ето някои от най- интересните идеи, които Оуянг сподели с участниците в конференцията.

CocaCola е създала новo приложениe Wonolo (Work Now Locally), през което обявява почасова работа. Всеки, който поиска може да използва свободното си време в даден момент, да свърши някоя от обявените задачи срещу заплащане. Този модел е подобен на TaskRabbit, P2P сайт за услуги, където задачите се обявяват от хора, а не от фирми.

Patagonia, реномиран производител на качествени спортни стоки и облекло, е сключила партньорство с Yerdle, сайт за безплатна размяна на използвани вещи. Над 30 000 души участват в Yerdle, където разменят електроуреди, дрехи и други стоки. Целта е да се ограничат разхищението и количеството годни вещи, които стоят неизползвани или се оказват на бунището. Patagonia предлага безплатно част от своите продукти. Основала е и програма Worn Wear за купуване и продаване на вече ползвани нейни стоки.

Мu (Mю) пък е новата програма на френския производител на автомобили "Пежо", която предлага коли, камиони, скутери и велосипеди под наем. Много от тях дори не са произведени от "Пежо". Компанията просто ги дава под наем, адаптирайки се към тенденцията за краткотраен достъп вместо притежаване на автомобили.

Повече отговoрности

"Това, че икономиката на споделянето е в юношеските си години, проличава и от факта, че получава червени картони по време на игра, каза Гански. Това е добре, защото означава, че хората вече я вземат на сериозно и са загрижени."

"Червените картони" в случая се отнасят до ограничения и глоби, които се налагат на компании и хора в някои юрисдикции. Този вид дейност се регулира от местното законодателство, а не на държавно ниво. Законодателствата на много места по света все още не отразяват новата икономическа реалност. Изискванията относно данъци, пълномощни, право за отдаване под наем и други административни детайли трябва да бъдат актуализирани.

"Икономиката на споделянето промени смисъла на думата непознат. Тя разми и границите между лична и търговска дейност", каза Сунил Пол, изпълнителен директор на Sidecar.

Компаниите, основани на този модел, сега се изправят пред отговорността да заработят с местните законодатели и да излязат от сивата зона, в която оперират.

"Има десетки хиляди закони, които трябва да бъдат пренаписани", посочи Джанил Орси, изпълнителен директор на Правния център за устойчиви икономики. "Мислете за себе си като законодатели и си поставете за цел да промените поне един закон."

Друг важен ангажимент е безопасността и сигурността на участващите в новата икономика. Установените компании като Uber, Lyft, Airbnb вече са разработили подробни програми за сигурност, доверие и обезпечаване, за да могат хората безопасно да споделят домове, коли и вещи.

Съществуват първоначални застрахователни пакети. Предстои да се разработят и нови, за да се покрие по-широк кръг от ситуации.  Според лекторите застрахователната индустрия неизбежно ще се обърне към икономиката на споделянето. Отливът от собственост и нарастващата тенденция за наемане ще принуди застрахователните компании да последват клиентите си и да им предложат нови продукти.

Независимо че отговорностите на икономиката на споделянето са много и сериозни, за нея няма връщане назад, каза Лиза Гански. Настъпила е необратима социална и културна промяна. Ето защо Гански завърши с окуражаващи думи, които всеки тийнейджър би се радвал да чуе: "Давайте - отхапете голямо парче, а след това дъвчете с всичка сила!"

Икономиката на споделянето e феномен, който расте, укрепва и се изправя пред все повече отговорности. Следвайки жизнения си цикъл, новата икономика преминава от детство към юношество. Това са думите на Лиза Гански, автор на книгата The Mesh и основоположник на новото икономическо течение  (sharing economy), казани по време на двудневната конференция в Сан Франциско SHARE. Събитието беше първото по рода си в САЩ и привлече близо 700 участници – представители на стартиращи компании, инвеститори, общински управници, университетски преподаватели, които дискутираха състоянието и бъдещето на новата икономика. Обсъждаха се ползата, възможностите и трудностите, свързани с новото движение – инвестиционен климат, законова структура, социални, екологични и икономически аспекти.

Аз имах привилегията да участвам като създател на TRAVLPEER, блог, който започнах неотдавна, за да следя как тази нова тенденция преобразява начина, по който пътуваме и възприемаме света.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Търговията се развива.

  • 2
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Идеята е нова и интересна и все пак и не съвсем нова - например автостопа е от много години, макар че напоседък е доста позатихнал.
    И със сигурност има и един доста чаровен щрих, някакъв вид авантюризъм, който прави идеята привлекателна.
    Но остава въпроса, поставен и в материала, а именно въпроса за доверието:
    "Това е един забавен и пристрастяващ начин да опознаеш себе си и другите и да избереш на кого да се довериш. Основава се на здрав научен модел".
    Само че аз не разбирам в какво се съдържа въпросния "здрав научен модел".
    И понеже всеки от нас, особено в тези години, където ставаме свидетели на всякакви и все по-изобретателни измами, пирамиди, тероризъм и т.н., неизбежно следва и извода:

    "Има десетки хиляди закони, които трябва да бъдат пренаписани"

    Но това са закони в различни страни, където изначално тези отношения са уреждани по различен начин и дори след евентуално изменение, може да ни изненадат неприятно. Само ще дам пример с разпространилите се у нас, иначе чудесна идея, да си купиш стая/малък апартамент в хубав курорт, на която си собственик за една или две седмици (например в Майорка) и да я обменяш с други подобни собственици, с което да получиш възможност да почиваш във всички точки на света, отдавайки своята и получавайки нечия с подобни параметри. Звучеше прекрасно, цената не беше безумна, но...се оказа елементарна ирландска измамна история, в която "изгоряха" и доста иначе умни хора. Та така със законите и измененията и разбира се доверието.

    И в самия материал се казва, че "Според лекторите застрахователната индустрия неизбежно ще се обърне към икономиката на споделянето", което от една страна е доре, а от друга, ще постави много и не прости въпроси. Например как ще бъдете застрахован в Тайланд или Сингапур и въобще как да добиете нормална сигурност.

    С тези разсъждения, не казвам че идеята е лоша или че ще пропадне - както се вижда тя вече е в действие и дори носи приходи ( е не на всеки, нали), но има много какво да се случи, докато се утвърди до степен, че Хилтън да го закъса.

  • 3
    raimond avatar :-|
    Meister Eckhart

    Супер!

  • 4
    nuzzo avatar :-P

    Хм, тук сме по консервативни, както обикновенно( но исторически обусловено), но пък се сещам, че в сферата на услугите имаме опит в икономиката на споделянето, т.нар. Суинг връзки(клубове, купони).
    Пошло, ама икономика братче. Ползваш за малко без ангажименти и дългосрочни обвръзки.

  • 5
    owen avatar :-|
    owen

    това е много интересно, но връзката с бг действителност ми се губи

  • 6
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Хубава идея, добре растяща в момента, съответно и здраво капитализирана от финансовите акули, но много много проветрива. Какво смятам, всеки такъв модел е почти с никакви други освен финансови бариери, тоест много трудно защитим от сериозна конкуренция. Да вземем прословутата услуга за такситата, с още по-яка невероятна капитализация. Цялата услуга изисква висока степен на развитие на обществото, доста ниско ниво на сивия сектор/плащането е с карта и изисква регистрация/ и голямо ниво на доверие. Тоест, ако сте конкурент и искате да ударите сериозно този бизнес, с подходящи публикации в медиите спокойно може да ударите по имиджа, ако сте конкурент спокойно може да подбиете цената/това мисля че ще стане у нас/.
    За борсите тези компании са супер, но реално са един голям балон и само огромното желание да се "превъртат" парите ги държи. Наподобяват ми огромното подкрепяне на определени каузи във Фейсбук и реалното нищожно присъствие от хора на самото място, когато за каузата човек трябва да се бори. А в бизнеса моралът не е предимство.

  • 7
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Идеята въобще не е нова и гръмките фрази придружени от бляскави обещания не я правят нещо различно. Акционерните дружества са именно споделена собственост и както знаем не са нови. Crowdfunding също не е нова практика - ползва се от столетия. И почасовата работа с еднократен ангажимент също не е новост. Дори ежедневните услуги като транспорт и преспиване са си добрата стара сива икономика. Това, че някой централизира информацията за намирането им не въвежда нов икономически принцип.

    Преди 20 години същото се говореше за Интернет. Тогава Дракър предупреждаваше, че няма как това да е нова икономика, но никой не го слушаше. Да, полезен е, създава възможности, но е просто нов комуникационен канал, а не икономика. Една медия издавана онлайн вместо на хартия е същата медия. Само носителят е друг. Онлайн магазинът също не променя търговските принципи. Трябваше да дойде дот ком кризата за да уврат главите на хората.

  • 8
    oror avatar :-|
    Orchid

    Във века на интернет неизбежно идва и икономиката на споделянето. Която, както други отбелязаха, не е нова, но пък с интернет става доста по-бърза и гъвкава.
    Аз лично се опасявам, че пренаписването на хиляди закони и включването на застрахователите ще утежни процедурите и ще доведе до бюрократичност-нещо, от което страда конвенционалната икономика сега.

    А идеята да се популяризира свиване на разхищението и чистото консуматорство е повече от прекрасна! Дано!

  • 9
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658

    Идеята е много хубава. Остава осъществяването.
    1.Най- лесно може би ще е в транспорта. Напр. в близост до авто и жп гарите да се обособи место от където да се вземат пътниците.
    Другият вариант - от дома им . Тук обаче иска популяризиране на тази възможност.
    2.Опираме пак до законите - правоспособност на водача, застраховка и др.
    3. Винаги съм си мислил - толкова коли по паркингите. Мнозина не биха си купили ,ако имаше организация и прилични цени. Ако напр. ти трябва кола-вземаш я и я оставяш в Сф. От там друг за...и т.н. Но......
    4.Мн. проблеми биха се решили- опазване средата , преразхода на суровини и др. Но ,особено Капитал ист ическия свят е заложен в/у все повече разходи на населението . Потребителско общество-купуваш и хвърляш - храна,какво ли не. И ДЕФЛАЦИЯТА ТАМ е ЛОШО НЕЩО.

  • 10
    deputat241 avatar :-(
    Депутат 241

    Страхотно е, но трудно работи на родна почва...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK