С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

21 22 авг 2014, 17:22, 24714 прочитания

Споделяй и владей

Как новата икономика променя всичко: бележки от първата SHARE конференция в Сан Франциско

Марина Великова | www.travlpeer.com
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Икономиката на споделянето e феномен, който расте, укрепва и се изправя пред все повече отговорности. Следвайки жизнения си цикъл, новата икономика преминава от детство към юношество. Това са думите на Лиза Гански, автор на книгата The Mesh и основоположник на новото икономическо течение  (sharing economy), казани по време на двудневната конференция в Сан Франциско SHARE. Събитието беше първото по рода си в САЩ и привлече близо 700 участници – представители на стартиращи компании, инвеститори, общински управници, университетски преподаватели, които дискутираха състоянието и бъдещето на новата икономика. Обсъждаха се ползата, възможностите и трудностите, свързани с новото движение – инвестиционен климат, законова структура, социални, екологични и икономически аспекти.

Аз имах привилегията да участвам като създател на TRAVLPEER, блог, който започнах неотдавна, за да следя как тази нова тенденция преобразява начина, по който пътуваме и възприемаме света.


Освен Лиза Гански пред публиката се изправиха и други известни личности, сред които бяха Нейтън Блечарсик, един от основателите на Airbnb, Арун Сундарараджан, професор от Нюйоркския университет, Джерамая Оуянг, основател на Crowd Companies, Кейси Фентън, основател на Couchsurfing, и други.

Kонференцията носеше типичния за Сан Франциско дух на иновация и предприемачество, присъщ на хората, решени да променят света. Главни oрганизaтори бяха Peers и Social Capital Markets (SOCAP). Peers е организация с нестопанска цел, която е основен поддръжник на икономиката на споделянето. Тя представлява 250 000 индивидуални членове и 80 компании. А SOCAP е организаторът на голямо годишно събитие за инвестиции в социално предприемачество.

Сред спонсорите бяха компании като Airbnb, Lyft и eBay. Подкрепа имаше и от други нестопански партньори като OuiShare, европейският еквивалент на Peers, базиран във Франция.



Airbnb, нашумелият сайт за краткосрочно наемане на жилища, беше домакин на приема при откриването. Очаквано, гостоприемството се оказа нещо, което им се удава. Te предложиха стилното си офис пространство, чийто дизайн се е превърнал в емблема за модерен интериор, както и здравословно меню, напитки и непринудена атмосфера. Забавлението за присъстващите? Боя, четки и съвместно създаване на един абстрактен стенопис.

Споделяй и владей

Фотограф: © Jasmin Talisschim, www.jasminvantphoto.com


Какво точно e икономикатa на споделянето

Има ирония в това, че не всички участници в икономиката на споделянето споделят единно мнение за това какво представлява тя. За този феномен се използват няколко различни термина: sharing economy (икономика на споделянето), collaborative consumption (съвместна употреба) и peer-to-peer (P2P ) economy (икономика на равнопоставени).

Ето един опит да обобщя идеите, които чух на конференцията.  Икономиката на споделянето е социално-икономически модел, при който хората предпочитат краткотраен достъп до материални, човешки и финансови ресурси вместо дълготрайна собственост върху тях. Накратко, споделянето се изразява в наемане, размяна или многократна употреба.

В конкретния случай на P2P икономиката хората споделят ресурси помежду си, вместо да ползват тези, притежавани и предлагани от фирмите. Споделянето може да бъде срещу заплащане (наем) или безплатно (бартер).

Тук биха помогнали няколко примера. (Виж инфографиката на Джерамая Оуянг, която включва най-популярните компании от икономиката на споделянето.)

Airbnb е най-нашумялата P2P компания в момента. Сайтът оперира в 192 страни и предлага почти всичко: стаи, апартаменти, къщи и дори юрти и замъци. Подобен безплатен вариант е Couchsurfing.

Lyft и UberX са примери за P2P ridesharing (споделен транспорт). Това е услуга подобна на такси, но вмeсто в такси се возиш с човек, който отива в същата посока със собствената си кола. Тарифата обикновено е по-ниска от тази на такси фирмите.

Kikstarter е сайт за crowdfunding (съвместно финансиране), на който можеш да обявиш идеята си за проект или бизнес и да получиш начален капитал от обикновени хора, а не от банки.  

Някои от ветераните тук са Zipcar, компания за почасово наемане на коли, както и eBay, сайт за продаване на употребявани стоки.

Оуянг включва още много компании, организирайки ги в шест групи, които той нарича вертикали: транспорт, пространства, обществено хранене, стоки, услуги и финансиране.

Независимо от конкретния вертикал обаче в центъра на тази система са хората. Оуянг, който консултира големи корпорации относно новия икономически модел, сподели, че той забранява на своите клиенти да употребяват думата консуматори. Вместо това ги насърчава да използват думи като участници, клиенти, съсъздатели (co-creators), партньори, потребители или просто хора.

Икономиката на споделянето, твърдят нейните лидери, демократизира търговската и икономическата дейност.

"Миналият ХХ век беше векът на "генералите" (Generals): General Motors, General Dynamic, General Mills, General Electric", каза Лиза Гански. "Организациите следваха военен, централизиран подход – отгоре надолу, от един към много. Сегашният XXI век носи изцяло нов подход. Първата му половина се характеризира с идеята за децентрализация и споделяне."

Някои изследователи твърдят, че това течение ще има ефект, подобен на индустриалната революция. Икономиката на споделянето има потенциала да преобрази начина, по който работим, търгуваме и живеем.

Според Гански признаците, че икономиката на споделянето влиза в юношеството, са няколко: тя стaва по-голяма и по-силна; големите започват да се интересуват от нея; тя започва да поема повече отговорности.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зеленият път 2 Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

17 яну 2020, 2744 прочитания

20 книги в навечерието на 2020 20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

12 дек 2019, 6520 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Съдбата обича смелите

Задачата на всяка марка е да направи света по-добро място за хората, казва пред Light Джефри Хантсон, творчески директор на Duval Guillaume - агенция на годината в Белгия

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10