С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Тема

19 5 сеп 2014, 17:38, 13597 прочитания

Златния Грък от Медисън Авеню

Легендарният американски рекламист Джордж Лоис за работата си с Анди Уорхол, Робърт Кенеди и Мохамед Али и защо приема сериала Mad Men като персонална обида пред Light

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Момчетата влизат в историята

Нюйоркският Museum of the Moving Image се сбогува с един от най-добрите сериали от последното десетилетие с изложба с костюми, артефакти, страници от сценария и какво ли още не

30 апр 2015

Първо на първо

За пръв път в света

8 сеп 2014

Съдбата обича смелите

Задачата на всяка марка е да направи света по-добро място за хората, казва пред Light Джефри Хантсон, творчески директор на Duval Guillaume - агенция на годината в Белгия

1 сеп 2014


Младият Джордж Лоис

[Архив на Джордж Лоис]
Легендарният американски рекламист и арт директор Джордж Лоис знае как се раздават крошета. Роден през 1931 г. в Ню Йорк, в семейството на грък цветар, Лоис израства в, както той се изразява, "най-коравата част на Бронкс."

"Когато станах на 6-7 години участвах в няколко юмручни сбивания годишно. Не позволявах на никого да се закача с мен! Точка!", спомня си Лоис, който ще се превърне един от двигателите на т.нар. Креативна революция в американската рекламна индустрия в края на 50-те и началото на 60-те. По това време Лоис става известен като Златния грък от "Медисън авеню" и подобно на цар Мидас всичко, до което докосне, се превръща в злато. Той е автор на някои от най-революционните рекламни кампании в последните шест десетилетия. Работата му за Pirelli, Wolfschmidt, Maypo, USA Today, Braniff Airlines и редица други компании, е легендарна и с право е спечелила място в историята на рекламата. Лоис стартира кариерата на Томи Хилфигер с един-единствен билборд, превръща закъсалата кабеларка MTV в сензация и прави Xerox един от най-известните брандове в света, партнирайки си с… шимпанзе. Лоис умее да "продава" и политици. Той стои стои зад няколко предизборни кампании, сред които и тази на Робърт Кенеди, която му осигурява място в американския Сенат през 1964 г., а по-късно, през 1968, му помага да се кандидатира за президент. 


В периода 1962 – 1972 г. Джордж Лоис създава 92 от кориците на сп. Esquire. Мохамед Али като Сан Себастиан, Никсън с червило и Анди Уорхол, който се дави в гигантска консерва с доматена супа Campbell’s - кориците на Лоис улавят неспокойния дух на Америка през 60-те и допринасят за имиджа на Esquire като най-доброто американско списание по онова време. През 2008 г. Музеят на модерното изкуство в Ню Йорк включи 38 от кориците на Лоис в своята постоянна колекция и им посвети едногодишна изложба.

Инфографика

Инфографика

Инфографика


Джордж Лоис остава единственият човек, който е включен едновременно в The Art Directors Hall of Fame и The One Club Creative Hall of Fame, и е носител на Lifetime Achievement Award от American Institute of Graphic Arts и Society of Publication Designers. Лоис също така е лауреат на Clio Lifetime Achievement Award. Работата му в рекламната индустрия през 60-те му спечелва прозвището The Original Mad Man, но Лоис никак не е щастлив от това и приема едноименната телевизионна драма като персонална обида. Това интервю беше взето в продължение на няколко дни, в които 83-годишният Лоис говори картечно с характерното за Бронкс стакато, накъсвано от постоянния му смях.

Знам, че не обичате тази тема, но с осемте номинации за наградите "Еми" за сериала Mad Men (излъчван у нас като "Момчетата от "Медисън авеню" - бел. авт.) тази година съм длъжен да ви попитам - как се чувствате, когато хората казват, че сте прототип на главния герой Дон Дрейпър.
Просто е смешно! Предполага се, че това е сериал за рекламната индустрия през 60-те, нали така? И всички очакват да е за Doyle Dane Bernbach, първата креативна агенция в света и така наречената Креативна революция. Вместо това виждаме типичната тромава рекламна агенция от 50-те години. Хората гледат и викат: "Леле, колко е било вълнуващо!" Това ми каза веднъж една млада жена. Попитах я: "Кое му е вълнуващото? Главните герои са женкари и не могат да измислят една прилична реклама, а също така са и расисти. Това не е реалността!" 60-те години бяха героична епоха в рекламата! Героична! Ние променихме културата! Разбира се, можеш да снимаш сериал като Mad Men. На кого му пука? Това е просто една тъпа сапунка. Първо, всички в Mad Men са бездарни. Аз не съм. Второ – те са женкари. Аз не съм. Трето – расисти – аз не съм. Днес всеки ме нарича The Original Mad Man, но аз приемам това като персонална обида.

Нека се върнем в детството ви. Родителите ви са емигранти от Гърция, нали така?
Баща ми Хараламбос Лоис е дошъл в тази страна през 1907 г., едва тринадесетгодишен. Така че аз израснах в гръцки дом, говорейки езика и спазвайки традициите. Родителите ми бяха добри и работливи хора. Като дете рисувах много и извадих късмет, че когато бях на 14, една от учителките ми ме накара да кандидатствам в The High School of Music & Art. Прекарах четири години там и мисля тогава разбрах, че искам да бъда графичен дизайнер. Баща ми беше цветар и мислеше, че като завърша училище, ще поема семейния бизнес, но аз знаех, че ще стана графичен дизайнер и постъпих в нюйоркския Pratt Institute. Един ден в началото на втората година Хършел Левит, учителят ми по дизайн, дойде при мен погледна работата ми и каза: "Какво правиш тук? Ти трябва да си навън и да работиш!" Работих половин година с Риба Сочис – една от трите жени арт директори в Америка по онова време. После се ожених и бях взет в армията. Прекарах две години в Корея. Попаднах в ада! Бях много щастлив да се върна жив…

[Архив на Джордж Лоис]

И също така имахте късмета да си намерите отлична работа веднага след като се върнахте от армията…
Три дни след като се завърнах от Корея, вече работех за CBS. Адски ми харесваше там. Запознах се с много велики хора, като Едуард Мъроу например. Това беше по времето на Маккарти – наистина ужасни години. Ако човек беше либерал тогава или мислеше прогресивно, лошо му се пишеше. Един ден Бил Голден (главният дизайнер на CBS) дойде и вика: "Джордж, всичко е наред!" Попитах го: "Какво е наред?" Той каза: "ФБР се срещна с мен. Опитаха се да ме накарат да те уволня." Бил ми каза, че имали цяло досие. Оказа се, че някак си са успели да прихванат писмата, които си пишех с Пол Робсън (чернокож американски певец и актьор и борец за граждански права - бел. авт.), докато бях в Корея. Познавах Робсън покрай Риба Сочис, която беше негова приятелка. Днес Робсън е герой, но навремето беше един от лошите. ФБР бяха пощурели. Беше като в нацистка Германия.



Споменахте Робсън… Чудя се доколко левите ви убеждения и отявленият ви антирасизъм са повлияни от произхода ви?
Израснах в Бронкс, в Уест Кингсбридж - ирландската част на квартала. Расизмът тук беше просто ужасяващ. Гръцките деца бяха наричани grease balls. Когато станах на 6-7 години, участвах в няколко юмручни сбивания годишно. Не позволявах на никого да се закача с мен! Точка! Ако разнасях цветя, оставях ги на земята и започвах да се бия. Просто не можех да търпя несправедливостта и расизма. Баща ми, светла му памет, ми показа пътя, когато в средата на 40-те нае чернокож младеж на работа в магазина ни. Съседите идваха и казваха: "Г-н Лоис, не искаме", те използваха думата, започваща с "н", в нашия квартал. Дойде дори главният свещеник на католическата църква в квартала и каза: "Г-н Лоис, по-добре разкарайте този негър или църквата няма да прави бизнес с вас." Баща ми, разбира се, отказа да стори това. Начинът, по който се противопоставяше на расизма, се превърна в пример в живота ми.

Инфографика


Кой беше най-запомнящият се момент в работата ви за CBS?
Бих казал времето, което прекарах, работейки за легендарното шоу на Едуард Мъроу, в което той атакува сенатора Джоузеф Маккарти във време, в което последният беше все още много влиятелен и тероризираше Америка. Маккарти беше поканен в шоуто и седмица преди това Бил Голден дойде да говорим за рекламата. Каза ми, че се е разбрал с художника Бен Шан да направи рисунки. Шан, много важен социален реалист, беше в черния списък на Маккарти. Казах: "Боже, това е страхотно! Колко символично! Ще използваме рисунка на Маккарти, направена от художник, низвергнат от него. Това си е като да покажеш среден пръст на Маккарти!" После извадих малък медальон на св. Георги, който носех, откакто съм се родил, и предложих Шан да нарисува Мъроу като св. Георги, който убива дракона Маккарти. Бил Голден имаше съмнения, че тази идея ще ни навлече излишни неприятности, но в крайна сметка рискува и я пусна. Рекламата беше феноменална.
 
През 1957 г. напускате CBS, за да станете част от, както вие го наричате, безмилостния свят на рекламата. Как се случи това?
CBS определено не беше работа, която исках да напускам, но ми предложиха позиция като арт директор на акаунта American Airlines в Lennen & Newell. Навремето рекламата на авиолиниите беше ужасно скучна - просто се изброяваха часовете и дестинациите на полетите. American Airlines бяха пуснали нови полети до Лос Анджелис и искаха да направя реклама за това. По същото време в Ню Йорк се носеха слухове, че Уолтър О’Мали, собственикът на бейзболния отбор The Brooklyn Dodgers, се кани да напусне града и да се премести в Лос Анджелис, взимайки отбора със себе си. Ню Йорк беше обзет от паника. Аз използвах това и направих реклама с мъж с шапка на Dodgers, чийто очи гледат на запад и над главата му написах: "Мислите да ходите в Лос Анджелис?"  

Прекарвате едва няколко месеца в Lennen & Newell. Каква беше причината да напуснете?
Създадох много реклами за American Airlines, но по някаква причина клиентът все не ги харесваше. Account executive на American Airlines беше тип на име Бил Смит, който, случайно или не, беше брат на Сайръс Смит, президента на компанията. Един ден Смит пожела да ме види. Качих се в кабинета му, където заварих още няколко души. На земята бяха всичките ми реклами, около тридесет на брой. Смит ме посреща с думите: "Лоис, разбирам, че си се оплаквал…" и тръгва към мен, стъпвайки нарочно върху рекламите ми! Вместо да го фрасна по мутрата, което ужасно исках да сторя, аз прекосих офиса и отидох до гигантското му бюро. Не знам откъде намерих толкова сили, но сграбчих бюрото и го прекатурих. Мастилницата се удари в стената и се разтече по нея. Обърнах се и излязох, оставяйки всички вцепенени. Взех асансьора, слязох в моя офис и започнах да си събирам нещата…
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Вещи в повече 5 Вещи в повече

Няколко проверени идеи за това как да се освободим от непотребните вещи в дома си по човечен и щадящ околната среда начин

2 ное 2018, 37812 прочитания

Принтирано небето, принтирано морето Принтирано небето, принтирано морето

3D отпечатани дрехи, шоколад, биомимикрия, протези – какви възможности дава все по-достъпната технология тук и сега

25 окт 2018, 20863 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Първо на първо

За пръв път в света

Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв.

Който управлява през 2019 г., ще участва в избора на заместник на Цацаров и разпределянето на скъпи поръчки

Ще удържи ли Борисов властта

ГЕРБ няма да се откажат лесно от управлението - през 2019г. се разпределят проекти за над 10 млрд. лв. и се избира следващият главен прокурор

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

Живот след живота

Режисьорката Петя Накова за новия си роман, в който документира битката с рака на гърдата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Червена вълна на борсите, кризата в "Обединени патриоти" продължава

Емисия

DAILY @7PM // 20.11.2018 Прочетете