Грешни по рождение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Грешни по рождение

Грешни по рождение

Няколко реклами от последните години, които са създадени да провокират, и ефектите от тях

Мария Манолова
7871 прочитания

Сирене "Булка чеиз"

Сюжет: Приглушена светлина, отблязъци в червено. Дама в пурпурна рокля носи поднос с парченца сирене. Следва диалог: "Жулието, ще ти скоча на балкона / О, Ромео, сякаш паднал си от клона / Хапвай, булка, сладко, сладко, дай туй сиренце на батко / Не е сирене, а деликатес / Наистина, отвсякъде е шест." Парченце сирене пада в деколтето на дамата, а тя го подава на младеж в бяла риза.

Проблем: Рекламата на млечния продукт "Булка чеиз" е гръмотевица в телевизионния ефир, зрители се оплакват във всяка възможна институция. Националният съвет по саморегулация (НСС, който отговаря за етиката в рекламите) сам повдига въпроса за това дали видеото трябва да се показва по телевизията. В клипа има "прекалена податливост на сексуалността", има отблъскващи и вулгарни послания, нарушават се добрите нрави, предполагат оттам.

Аргумент: "Преди да измислим рекламата, изследвахме някои "ключови реклами", популярни предавания, актуални клипове, текстове на попфолк песни и най-посещаваните заведения", казват авторите от "Фикосота синтез". Компанията, която произвежда млечния продукт, сама изработва и рекламата за него. "Искахме да пуснем масов продукт и решихме, че е подходящо да пробваме през тази история - Ромео и Жулиета, разиграно в попфолк заведение, което ни се стори забавно", обяснява генералният мениджър на компанията Красен Кюркчиев. В рекламата има "непосредствена духовитост, младежки жаргон, адекватен на поведението на млади хора на увеселителни места, ежедневен език със закачлив подтекст". Няма нецензурни изрази или думи, обиден или дискриминиращ тон. "Девойката е с обичайно облекло за вечерно заведение от какъвто и да е тип, без да има разголване по неподходящ начин". Така или иначе навсякъде има "изобилие от секс и еротичност", е другият аргумент на създателите на рекламата.

Присъда: Според НСС рекламата е недопустима. "Авторите на клипа очевидно не са се задоволили с по-лек и дискретен намек, а всячески са настояли на предизвикателно излъчващата съблазън сценка", решават оттам. Проблем са похватите на постигане на целта: "цвета на женската рокля – яркочервен, съответстващ и на червилото; кройката на роклята – плътно следващата извивките на красивото и щедро женско тяло; силно изрязаното деколте с леко подаваща се от него бяла дантела, преминавайки през позите и жестовете на жената; конкретните й действия – изпускане на парче от продукта между гърдите й, изваждането и поднасянето му в устата на мъжа."

Така е честно, bTV Failplay, 08.2012

Сюжет: "Хапвам - пригладнях нещо и си викам защо да не поровя в твоя хладилник - ти как си свали новия ми филм безплатно?" Под прикритието на нощта актьорът Асен Блатечки краде храна, но се среща с нейния собственик. "Така е честно, само се замисли", казва той. Във втори видеоклип изпълнителят Криско тръгва с колата на момиче, което е откраднало негова песен от интернет.

Проблем: Според (поне) четирима зрители рекламата на bTV е неподходяща за деца и злоупотребява с насилие. "Авторите подтикват към саморазправа, елиминирайки значението на правоосъдителните и правораздавателните органи", смята един от подалите жалба. Клипът подбужда към извършване на престъпление - кражба на автомобил, казва друг.

Аргумент: Оправданието на авторите от bTV е, че кампанията е забавна и никой няма да я вземе на сериозно. "Основното послание е по приятен и забавен начин да накара зрителите да се замислят, че всеки път, когато теглят безплатно музика и филми от интернет, ощетяват творците, които харесват, както и ограничават възможността за създаване на нови български оригинални продукции", казват те. Провокацията, метафората и хиперболата са типични похвати за рекламата. "Зрителят е наясно, че в реалния живот е невъзможно да се разиграе сценарият от клипа."

Присъда: Рекламата не може да се показва в ефир, защото "внушава, че поемането на справедливостта в свои ръце е нещо естествено, нормално и разрешено и не представлява никакъв проблем", твърди съветът, който следи рекламните послания. "Използваният подход не отговоря на високите претенции за обществена справедливост и уважение към труда на творците със свободни професии, които рекламната кампания си поставя."

Азис за "Рефан 192"

Сюжет: Бензиностанция в провинцията. От новопристигнал жълт камион се показва кожен женски ботуш, крак, а след това и целият Азис. Кадри на къси панталони и предизвикателен поглед. Отстрани гледа местният полицай. Азис натиска бутон, чува се потракване, пада бутилка. Пръски парфюм се разнасят във въздуха: "От Малдивите до Сен Тропе, със парфюм "Рефан" - 192."

Проблем: Клипът повдига много вежди. Първото оплакване гласи: "рекламата е агресивно сексуална, неподходяща за излъчване и уронва престижа на полицията". Според него клипът уронва престижа на полицията като институция. Рекламата е неподхоцяща за деца, защото съдържанието е провокативно и благоприлично, твърди още жалбата.

Аргумент: Авторите на клипа, разбира се, го защитават: "Героите не са в неблагоприличен вид, облечени са в нормално облекло, отговарящо на мястото, където се развива действието." "Азис не носи дамски дрехи, а напротив. Актьорът е облечен с мъжки къси панталони и мъжка риза. Носи брада, което го отличава от жените, а гримът, силен или не, е част от актьорската професия като цяло. Носенето на аксесоари към облеклото не уронва престижа на когото и да било гражданин или институция в страната, още повече на полицията", е записано в защитата на творческата концепция. Според "Рефан" рекламата се възприема субективно и всеки я разбира различно, според "собственото си съзнание, възпитание, морал и интелект".

Присъда: Според НСС рекламата не нарушава правилата. Дори и много хора да намират филмчето за престъпление срещу добрия вкус, това не е доказателство, че тя е неблагоприлична, смятат от съвета. Част от коментарите в защита на рекламната идея гласят така: "Рекламата е плод на "чалга култура", която отдавна от нишова се е превърнала в преобладаваща, не само като музикален стил, а и като модел на подражание, обличане и социално поведение", а комисията, която разрешава излъчването на рекламата, допълва:

"Чалга културата е не само обществено приемлива, но за голяма част от българското общество е желан и бленуван начин на живот."

Красотата е симетрия

Сюжет: Билбордове с пин-ъп момичета, които казват "Прекалено красива съм, за да работя", "Всички се интересуват от мен", "Влюбена съм... в себе си" и "Мога да контролирам живота си" - "Благодаря ви, д-р Енчев"

Проблем: Рекламата не се приема добре. "Кампанията е подчертано дискриминационна, антивъзпитателна, обидна, включително за пациентите на д-р Енчев, и внушава идеята, че "само красивите жени успяват в живота", са част от аргументите за забраната на кампанията. "Според посланията д-р Енчев не само може да даде на една жена "неземна красота", но може да й осигури лесен и спокоен живот", твърди едно от оплакванията срещу нея.

Аргумент: Създателите на кампанията от агенция "Сиксфингърс" казват: "Целта е чрез провокация да се създаде "вирус", който да заживее собствен живот. Което е факт (пример: изречението "Благодаря Ви, д-р Енчев!" живее самостоятелено в интернет пространството)." Според тях рекламата не се опитва да продаде конкретна процедура, а "усещането на удовлетвореност и увереност в персонажите".

Според рекламната агенция не е задължително момичетата от билбордовете да не са образовани или да не желаят да се развиват. "Никъде не се казва, че само грозните жени работят или че не са необходими други качества." И дават за пример посланието "Прекалено красива съм…". "Това е "образ на човек, достигнал своя идеал за красота, а стремежът на човек към съвършенство е истинският двигател на прогреса. Този стремеж води до откриване на планети, той е дал статуята на Давид. Точно той ни кара и сега да дискутираме тази кампания", допълват те.

Присъда: Според НСС рекламата на д-р Енчев е недопустима. "Посланието, което обаче носи рекламната кампания, има обиден и дори агресивен характер", е аргументът на Етичната комисия за прекратяване на кампанията. "Уважението към клиента изисква рекламата да не допуска възможност за грешна интерпретация или неразбиране", смятат също от комисията. "Благодаря ви, д-р Енчев" може да се отрази отрицателно на "духовното и морално изграждане на определени групи в обществото и особено подрастващите". Кампанията привлича вниманието по неприемлив, обиден и нахален начин и подсказва, че евентуалният успех на едно лице е функция от козметична процедура, заключава комисията.

Сирене "Булка чеиз"

Сюжет: Приглушена светлина, отблязъци в червено. Дама в пурпурна рокля носи поднос с парченца сирене. Следва диалог: "Жулието, ще ти скоча на балкона / О, Ромео, сякаш паднал си от клона / Хапвай, булка, сладко, сладко, дай туй сиренце на батко / Не е сирене, а деликатес / Наистина, отвсякъде е шест." Парченце сирене пада в деколтето на дамата, а тя го подава на младеж в бяла риза.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    areta avatar :-|
    areta

    Това, което обединява всички тези реклами е, че са доста просташки.

  • 2
    daniboy avatar :-|
    Daniboy

    Абе аз чат-пат купувах от рефан по някое сапунче, но след рекламите...
    И не само Азис, но и откровено сводниче като ванко...

  • 3
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS

    ха ха,най-хубавото на рекламата на Булка чеиз е че не рекламират сирене а менте, и не само това ами рекламата не е заблуждаваща- там изрично е казано: не сирене а деликатес.Супер са го исмислили...

  • 4
    ivanalex2 avatar :-|
    ivanalex2

    Всеки малко от малко интелигентен човек не би си купил каквато и да е стока само заради някаква си реклама, която реално не показва качествата на стоката, а разчита на някакви ирационални мотиви за покупка.

  • 5
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell

    А какво да кажем за: "По-добре вафла, отколкото кифла" - реклама на вафла Троя.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.