С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

4 3 окт 2014, 17:06, 10660 прочитания

Следващото голямо нещо

Какво се случва със световната мода и у нас и какво ще е модерно през студените месеци попитахме няколко души, които разбират точно от това

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
НИКОЛАЙ ХРИСТОВ, СТИЛИСТ ЗА HARPER'S BAZAAR БЪЛГАРИЯ


От известно време специалистите твърдят, че световната мода вече се е изчерпала и в момента рециклира стари идеи. Какво е вашето мнение?
Реално погледнато, няма как да видим нещо, което досега не сме виждали, но не мисля, че това е идеята. Новият прочит на нещо от миналото е също толкова вълнуващ, колкото и начинът, по който се усвоява от потребителя. Една дреха, колкото и концептуална да е, придобива живот едва когато се съчетае по начин, който те кара да искаш да я притежаваш. Да бъдеш новатор в модния смисъл не винаги идва от това да създадеш невиждана досега кройка, а по-скоро да представиш цялостна визия, която влияе на емоционално ниво. Неслучайно френските марки са толкова търсени и успешни. Не познавам една жена, която не би искала да изглежда като онези шик французойки, които красят първите редове на най-големите ревюта в Париж. Не познавам и жена, която би отказала сако от туид на Chanel независимо колко пъти го е виждала по страниците на модните списания. Световната мода е достатъчно стилово всеобхватна, като има дизайнери, представящи много ретро идеи, и такива, които ни показват по-футуристични силуети и линии. Докато дизайнерите диктуват общото понятие за стил, те самите се вдъхновяват от това, което виждат по улиците като street-style. Съответно всичко е цикъл от нови колекции, определящи какво е модерно за сезона, които отразяват желанията на купувачите.

Кое според вас е следващото голямо нещо в световната мода?
Със сигурност е нещо, което сме виждали преди, но по начин, който не сме могли да си представим досега.


Какво е състоянието на българския моден пазар в момента?
Българският моден пазар, макар и ограничен, е пълен с талантливи хора, които успяват в стремежа си да покажат адекватни колекции. Това, което ме обнадеждава, е подкрепата, която българските марки получават у нас. Радвам се, когато хора с възможности пазаруват не само световни брандове, но също така и в чужбина инвестират в българския дизайн. Има много родни таланти, които успешно са се представили навън, като например Милко Бояров, Николай Божилов и Искра Георгиева. Оптимистично настроен съм към бъдещето на българския моден пазар, който най-вече се нуждае от още млади и свежи хора, за да се обогати. Мисля, че българите стават все по-информирани относно световната мода, което вдига летвата за българските дизайнери и това, което те предлагат. Тоест нашият пазар се превръща в такъв, какъвто трябва да бъде. Единствено марките, български или не, които могат да се конкурират с добър дизайн и качество, оцеляват. Последната колекция на Knapp, колаборация между Антония Йорданова и илюстратора Теодор Лозанов, или предложенията на 45 Street на братята Стоилови по нищо не отстъпват на вносните марки.

Кои са вашите тенденции от сезон есен/зима 2014/2015?
Избягвам да проповядвам тенденции или да прогнозирам трендове, защото съм убеден, че един човек е най-модерен, когато се чувства добре, без да е вкарал прекалено много замисъл в това. Независимо дали си е купил must-have пончото на Burberry или култовата чанта City Bag от Balenciaga. Но ако трябва да подскажа нещо за предстоящите есен - зима, то със сигурност ще е тренд, който набира скорост от няколко сезона насам. Става дума за кежуъл влиянието върху стила ни, което постепенно измества любимия на България първосигнален лукс. На английски това се нарича normcore и се свежда до един небрежен подход към обличането с елементи, заимствани от спортното облекло. Правилата за това кое е елегантно отпадат и спокойно можете да съчетаете двуредово сако с дънки и маратонки. Виждаме ученическата раница в нов облик – от кожа с метални акценти или от найлон с принт, като алтернатива за дамската чанта. Уголемените пуловери с едра плетка изместват прилепнали по тялото трикотажи, а минималистичните бижута стават все по-атрактивни от масивните коктейлни накити, претрупани от кристали и камъни. Дори косите изглеждат по-добре, когато са в естествената си форма – леко начупени, без излишен обем, типично френски. Докато сешоарите на букли и абитуриентски прически на маши и преси изглеждат старомодни и на моменти – вулгарни. В крайна сметка, модата е едно от забавните неща в живота и към нея трябва да се подхожда с толкова уважение, колкото и самоирония.

ЦВЕТОМИР ГОРАНОВ, СТИЛИСТ, 12MAG.NET




Фотограф: Васил Германов

От известно време специалистите твърдят, че световната мода вече е изчерпана и в момента рециклира стари идеи. Какво е вашето мнение?
Ще започна с това, че модата има все повече лица и синоними. Като важно събитие в живота ни и феномен, тя е постфактум и средство за обилен трафик на средства. Реално погледнато, в повечето случаи си купуваме имидж. Дрехата като артикул и символ е съобразена с начина на живот, който през последните десетилетия не е еволюирал осезаемо. В този ред на мисли рециклирането е логично и неизбежно, за да остане жив и модният бизнес. Положителното в случая е, че постоянната конкуренция и умножаване на марки води до размиване на закономерности и тенденции. Така всичко става по-достъпно за масовия потребител, а актуалните течения се формират все по-често на улицата, отколкото в списанията, киното или музиката. Тази игра е интересна, защото марките гиганти получават негласно предизвикателство да впечатлят пренаситения пазар и едновременно с това да са в крак с времето и пространството.

Кое според вас е следващото голямо нещо в световната мода?
Модата през последните десетилетия е все по-разнообразна, но и безсмислена. Интересно ми е кога и колко рязко ще приключи този период. Очаквам в близко бъдеще "умната мода" да е част от ежедневието ни. Ценните естествени материали ще бъдат заместени от хай-тек материи, които ще се раждат в лабораторията, а не в природата. Вероятно ще има развитие и в унисекс тенденцията, прекрачване на нови граници в мъжкия гардероб, но не толкова скандални, колкото практични. Едно е сигурно - още дълго световните космополитни градове и столици реално ще създават мода, а движещата сила ще е набавянето на милиарди и власт (освен ако политиката на общуване, работа и развитие не поеме по нов път, но това е друга тема).

Какво е състоянието на българския моден пазар в момента?
Въпреки неадекватното отношение на държавата ни към модата, тя е все по-масово желана като професионална реализация. Създават се нови брандове и без значение, че в повечето случаи качеството е лошо, фактът, че съществуват, е положителен, защото това естествено ще породи очаквания, по-добро качество на производство и модно възпитание. Чудесно е, че вече и у нас съществуват имена, които се отнасят по-лично към дрехата и своите клиенти, така всеки типаж намира своето място. Например една ексцентрична българка с усет към световните модни течения със сигурност ще е клиент и на Knapp. Ако една жена иска да блести по холивудски, ще има рокли на Beyond. Съвременният български мъж, за когото костюмът е важна част от неговото представяне и бизнес, със сигурност ще предпочете Black Market пред масовата конфекция. Трябва време, за да се свикне, че модата е начин на мислене и живот, а не повод за верига от безсмислени магазини. Вариантите, които вече съществуват, са една добра основа за здраво модно бъдеще.

Кои са вашите тенденции от сезон есен/зима 2014/2015?
Все по-рядко следя тенденциите. Реално те вече не съществуват, скучни са и единственото нещо, което ги държи живи, е добрият маркетинг. В момента не мога да кажа, че съм впечатлен от някое конкретно име, бранд, тенденция. Не мисля, че е и нужно. Във всяка марка и тенденция може да се намери нещо полезно и подходящо. Надявам се, че манията по определени брандове ще отмине по-бързо. Би трябвало хората да обръщат все повече внимание на това в какво се чувстват удобно, това ли е техният стил, какво е добре за тях и тяхната фигура и какво ги забавлява, вместо да търсят определени артикули, които да им дават специален статут или прилика с популярни личности. Дрехата, която определено се завърна успешно, е бомбърът. Въпреки че е класика и още миналата година присъстваше в много колекции, този сезон е абсолютно навсякъде. Независимо дали си мъж или жена, комбинирай го свободно със спортни или официални елементи.

САНДРА КЛИНЧЕВА, БИВШ МОДЕН РЕДАКТОР НА AMICA

Фотограф: Васил Германов


От известно време специалистите твърдят, че световната мода вече се е изчерпала и в момента рециклира стари идеи. Какво е вашето мнение?
Донякъде това е така. Ако очакваме всеки сезон да се случва нещо революционно, то ситуацията наистина изглежда сякаш няма нищо ново под слънцето. От почти едно десетилетие модата е толкова освободена и демократизирана, начинът, по който се приема, коментира и представя, е толкова по-забързан спрямо няколко десетилетия назад, че дори и когато се появяват нови идеи и посоки, те толкова бързо биват изконсумирани, че не могат да отекнат със същата сила, с която в миналото една силна и смела колекция е разтърсвала обществото. Освен това, дори и да има рециклиране на стари идеи, то призмата, през която преминават, всеки път е различна, а това е достатъчно, за да бъдат нови и различни. Това до голяма степен е авторството на дизайнерите в днешно време – личната гледна точка, през която те пречупват добре познати стилове и идеи.

Кое според вас е следващото голямо нещо в световната мода?
Предполагам, че това може да бъде завръщането към "занаятчийската" страна на модата. Защото в момента нещата са стигнали до логичния край – модата е твърде крупен бизнес, craft-ът изчезва, усещането за персоналност също. Мисля си, че преди е било по-вълнуващо да отидеш до Рим, за да си купиш Gucci, a сега можеш да го направиш почти на всяко летище. От друга страна, завземането на нови пазари е неизбежен процес, който няма как да спре. Следващото голямо нещо в световната мода може да е промяна в начина как си купуваме дрехи, целият процес – от това къде ги виждаме, как разбираме каква марка са и как си ги поръчваме. Начинът, по който се осведомяваме и пазаруваме, може да се промени драстично.

Какво е състоянието на българския моден пазар в момента?
Проблемът на българския моден пазар е липсата на връзка между индустрията и дизайнерската част. Те все още не са се намерили, а и двете страни имат нужда една от друга. Навсякъде по света, където има модна индустрия, тя следи и се интересува живо от новопоявилите се дизайнери, още преди те да завършат образованието си.
У нас всеки бранд, който продава, можем да кажем, че се справя... Струва ми се, че на малък и капризен пазар като българския е трудно да говорим за успех, а по-скоро за справяне. Познавам достатъчно талантливи и способни хора, за които мога да кажа, че могат да бъдат лицето на българската мода, но за да се случи това, е необходимо да получат подкрепа. Освен медийна, тук става дума и за финансова, за да могат добрите им идеи да се превърнат в моден бизнес. По света има всякакви фондове за мода, които раздават парични награди, спонсорират млади таланти. Мода се прави с пари.

Кои са вашите тенденции от сезон есен/зима 2014/2015?
Аз лично се спирам на милитъри тренда, смесен с всичко останало като тенденции... Приемам го като черен пипер, който стои добре почти на всичко.

КРИСТИНА СИМИДЧИЙСКА, МОДЕН РЕДАКТОР В EVA

Фотограф: Петър Драганов


От известно време специалистите твърдят, че световната мода вече се е изчерпала и в момента рециклира стари идеи. Какво е вашето мнение?
Модната индустрия днес работи с по-висока скорост от когато и да било. Тя е естествено отражение на обкръжаващия ни свят, а той непрестанно се променя, всеки ден излиза нещо ново. Нищо чудно в общата картина да губим представа за малките революции, отбелязвани на подиума. Или точно обратното – те да са толкова големи, че да не успяваме да ги регистрираме сред официлно промотираните сезонни тенденции и четирите (или шесте) колекции, представяни от брандовете само за година, без да забравяме безчетните колаборации. Но преди всичко модата е бизнес и умело манипулира публиката с количеството и качеството на идеите си. Не случайно  например сега всички говорят за комфорт, простота и индивидуалност. В по-общ план публичният отказ да следваш модата е поредната майсторски маскирана излюзия, създадена от големите брандове в услуга на годишните им печалби. В крайна сметка хората винаги ще търсят начин да се самоопределят. И модата е един от лесните пътища да го правят.

Кое според вас е следващото голямо нещо в световната мода?
Надявам се, следвайки глобалната зелена вълна, това да бъде съзнателното пазаруване и устойчивото и етично развитие на модата. Използването на по-безопасни за околната среда екологични материи и технологии, а също и на рециклирани материали, по никакъв начин не би попречило на добрия дизайн, но със сигурност ще бъде от огромна полза за света, в който живеем.

Какво е състоянието на българския моден пазар в момента?
Като че ли все още е в ремисия. Липсата на културни натрупвания, инвестиции и сблъсъкът на различните поколения значително забавя доброто му развитие, но движение все пак има. Все повече марки, които съществуват от години на пазара, залагат на свежи имена в екипите си, а млади дизайнери си пробиват път с малки, но качествени колекции. Подкрепям добрите им идеи като клиент, защото според мен няма по-добра мотивация от това да видиш, че дрехата или аксесоарът, създадени от теб, действително "живее".

Кои са вашите тенденции от сезон есен/зима 2014/2015?
От ключовите тенденции за сезона харесвам плетивата на Celine и Stella McCartney, приказните мотиви на Alexander McQueen, Valentino и Dolce&Gabbana, пелерините в кадифения им вариант на Saint Laurent. Лично вдъхновение намирам в колекциите на Givenchy, Burberry Prorsum, Haider Ackermann и Sacai.

БОЯН КУЗЕСКИ, СТИЛИСТ/КРИЕЙТИВ


От известно време специалистите твърдят, че световната мода вече се е изчерпала и в момента рециклира стари идеи. Какво е вашето мнение?
Нормално е да се случва подобен цикъл в модата и като цяло в изкуството, тъй като все още масово сме ограничнени от понятието носимо. Но винаги има приятни изключения, които движат нещата напред. В крайна сметка, както и по стандартите на индустрията за спазване на еталона за "уникат", с разминаването на 10 % от "оригинала" всеки път имаме нов продукт, колкото и да е заимстван от оригинала. Леко иронично, но е истина.

Кое според вас е следващото голямо нещо в световната мода?
Трендсетърите от доста време вече агитират за по-бързото идване на следващия етап - надграждането на техническите напреднали или "умни" материи, независимо дали в модата или технологията като цяло. Материи, които се адаптират към нуждите на потребителя. Изключително нужен фактор предвид промяната в динамика на ежедневието... В крайна сметка за изкуството печели "нов материал" за "игра" с различно усещане и тръпка.

Какво е състоянието на българския моден пазар в момента?
Локалната почва е все още млада, за да може да й се постави конкретна оценка. Все още се опитваме да запълним липсващите звена. Обаче реалният местен потенциал е изтласкан от нереалните амбиции и мечти на индивиди с нисък коефициент на умения. Но докато винаги има утре, ще има и прогрес. Накъде обаче - никой не може да каже, защото преди всичко финансовият климат е фактор номер едно.
P.S. Сантимент към работата на конкретни брандове нямам - всяка марка и клиент си има определен чар и характер.

Кои са вашите тенденции от сезон есен/зима 2014/2015?
Забавата, сексът и луксът са вечни тенденции. Без забава губим интерес, без секса губим смисъла, за който сме се запътили да се "променяме", и без лукса губим нуждата да прогресираме. Всяко от тях е релативно само по себе си понятие с широк спектър, но стабилно крепи корените и нуждите на модата. Личният стил в крайна сметка е трендът, който няма сезон и срок.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Другари срещу "хулигани" 3 Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

11 окт 2019, 2686 прочитания

Единство, творчество, касичка Единство, творчество, касичка

Кампаниите за групово финансиране намират все по-голям успех при креативните проекти в България

4 окт 2019, 3002 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Халва и рози

Българската травма на Кристиян Щаудингер

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10