Гурме анализ на една постна епоха

Книгата на Албена Шкодрова "Соц гурме" е топлият и домашен поглед към социализма, от който хладната историческа наука имаше нужда

Роден съм през 1971 г. и си спомням добре бисквитите "Олимпиада" – две хрупкави кръгли бисквити с паста между тях, залети с шоколад и завити с цветен станиол. Името им идва от асоциацията с кръговете в Олимпийското лого. Освен това през 1980-a Москва бе домакин на олимпийските игри, целият соц лагер живееше с вълненията около това грандиозно събитие и всеки продукт, кръстен по темата, бе добре дошъл. От книгата на Албена Шкодрова (главен редактор на сп. "Бакхус") научих, че тези бисквити са били произвеждани в гр. Своге на машина, купена от ГДР за съвсем друг десерт. Едва след като линията е доставена и монтирана, някой се сеща, че яйченият белтък има трайност само 48 часа и планираната за производство "Негърска целувка" отпада от асортимента. Технолозите започват да търсят приложение на новите машини и така се появява "Олимпиада". А изчезването на този вкусен продукт е изключително нелепо и прозаично. Някъде през 1983 – 1984 г. в цеха на завод "Република" избухва пожар и линията изгаря. За плановата икономика смъртта на един успешен бранд няма никакво значение. По магазините има дефицит дори на захар (аз лично съм чакал на опашка с майка ми и се правихме, че не се познаваме, защото даваха само по 3 кг на човек), така че хората ще ядат каквото им се предложи.

В "Соц гурме" ще научите и как в един неизползван млекарски цех в гр. Балчик през 1970 г. се е родила безалкохолната напитка "Алтай". Българският вариант на кока-кола също е създаден от аптекар по подобие на световния колос. Горчивата истина за този странен на вкус продукт е синтезирана от Георги Владимиров, преподавател в Пловдивския университет по хранителни технологии, работил навремето в екипа на аптекаря Никола Костов: "От 25-те билки едни тонизираха, други потискаха, беше една какофония, и интимната мисъл на бай Колчо беше някой да не му открие рецептата. Беше я направил толкова сложна, че да не може някой да му я вземе. Всъщност алтайският корен не придаваше никакъв вкус и дори имаше периоди, в които вносът му бе забавян и той отсъстваше от напитката. За да се постигне тонизиращ ефект, слагахме нескафе."


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове