С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията

// Light / Тема

13 12 дек 2014, 14:57, 10012 прочитания

Слънчогледи в Камден

Историята на магазина за художнически материали, който успешно си проправя път от Варна до Лондон

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

"Когато подреждам продуктите в магазина, искам да вдъхновя хората да грабнат молива и да започнат да рисуват, да се наслаждават на процеса и да не им е чак толкова важен резултатът", ми казва Живка Панайотова. Тя, заедно със съпруга си Пламен вече двадесет години развиват "Слънчоглед" – магазини за художнически материали, опаковки и какви ли още не пособия за приложни изкуства. Сега, преди коледно-новогодишните празници софийският им магазин се превръща в пренаселено място с хора, които търсят опаковки, панделки, разменят идеи как да пакетират подаръците си и се дивят пред различни щандове. Освен него в момента така изглеждат и "Слънчоглед"-ите във Варна и Лондон.

С Живка и Пламен прекарвам час, опитвайки се да разбера как от сергия с канцеларски стоки във Варна се стигнали до три успешни и разрастващи се магазина. Версиите на двамата са леко различни. "През 94-а в Морската градина и въобще във Варна имаше много художници, които правеха портрети на туристи или рисуваха пейзажи, а за тях нямаше никакви бои и пастели. Постепенно ние започнахме да внасяме моливи и материали – първо на Koh-i-nor, а после и четки Da Vinci", спомня си Живка. Според Пламен това се е случило по-късно във времето. Когато накрая станали единствени вносители за България на различни художнически марки като Harder, Hansa, Hexda, започнали да се опитват да ги продават и в София. "Търговците тук искаха да взимат всичко на консигнация, а когато продаваха стоките, понякога ни отнемаше година да си вземем парите, накрая ми писна и реших, че заминаваме за столицата, където ще си отворим собствено пространство", разказва Пламен. По това време Живка е бременна в осмия месец с по-малкия им син, но веднага е готова да последва съпруга си в новото начинание.
В София намират и още една ниша – започват да внасят детски бои от Холандия, които стават популярни много бързо в детските градини и занимални.


Магазин в Лондон решават да отворят съвсем спонтанно - "тръгнахме с колата и с тези инструменти, които виждате, без въобще да знаем какво ни очаква там. Не бяхме предвидили, че средният срок за отдаването на помещения под наем там е двадесет години." Все пак Живка и Пламен успяват да се договорят за наем за помещение за десет години, но си осигурява и добро количество стрес – клауза за отказ не била предвидена. И въпреки че заминават за английската столица изключително неподготвени, вече четири години успешно се развиват бизнеса си и там. Магазинът им е в донякъде гранична зона - между "Камден" и "Белсайз парк" (Chalk Farm Road 66, Camden Town). "От едната страна ни посещават една категория клиенти, от другата – съвсем различни, но като цяло таргетът ни е семейства с деца", споделя Живка. От миналата година "Слънчоглед" става популярен сред "крафтерите", или хората, които правят ръчно изработени бижута и предмети.
Най-лоялните им клиенти са децата, защото се радват възторжено на хубавата подредба и на това, че могат да пипат всичко, което е изложено - "това подреждане, при което може да докоснат всички продукти, не е популярно в Англия". 

"Когато правиш нещо и имаш доказателства, че го правиш добре, ти се иска да получиш още доказателства, че се справяш добре, тоест – иска ти се да се разрастваш. Първоначално си мислехме за разрастване в Прага", признава Пламен. Но след катo съпрузите разглеждат идеята от всички страни, стигат до извода, че пазарът в Чехия и в България е сходен и поведението на потребителите е едно и също. Именно затова се насочват към Англия, където има силно установени навици на пазаруване. Регистрирането на фирма там се оказва много по-лесно - "всичко става онлайн, за двадесет минути, може и е сега по телефона да го направиш", твърди Пламен. В началото са имали спестявания, които са предполагали, че ще им стигнат за наема и заплатите за една година, но точно тогава складът им в София изгаря с цялата стока точно преди коледните празници и в началото им е изключително трудно да се издържат в Лондон. "Първата година ни спасиха децата – както казахме, най-лоялните клиенти, които постоянно се спират и връщат в магазина. Даже едно хлапе толкова много искаше да си празнува рождения ден в него и беше така настоятелно в молбите си, че започнахме да организираме и такива мероприятия." За децата е измислен и кръжок по направа на различни творения, например къщички за кукли. Родителите носят храна и напитки за консумация, а след като свърши рожденият ден, всяко дете има нещо ръчно създадено, което да отнесе вкъщи. Пламен и Живка забелязват, че лондонският магазин има още една специфика – понеже адресът му е туристически, хората често разглеждат и си харесват продукти, които после поръчват онлайн от сайта им, когато се приберат у дома. Причината е, че боите и останалите предлагани в магазина продукти, не са подходящи за пренасяне със самолет. Друга тенденция е да се купуват повече материали от дърво, включително и дървени лампи, които в България обаче вървят рядко. В София най-много търсени са картонени опаковки и кутийки, които собствениците сами конвертират, защото имат всички машини за обработка на хартия. Скицниците на "Слънчоглед" също са комплектовани от тях и съответно много продавани. Въпреки че изглежда, че някои от предлаганите стоки имат сезонност, не е точно така. "Елхичките, които виждате в момента, могат да ви изглеждат коледни аксесоари, но през октомври и април студентите от УАСГ ги изкупуват масово, защото тогава правят макети на сгради и им трябват подобни дръвчета." Все пак коледните и хелоуински продукти се подготвят още от август. Тази година най-големият хит за Вси светии в Лондон са тикви от стереофон и топки пак от стирофом (което според Пламен е по-добър материал от стиропора) за правене на духчета. Но същите топки са на мода и около първите учебни дни, защото ученици изработват проекти по география с тях и ги оцветяват като планети. Неочакван интерес има към лита, картони и пликове за картички във всякакви цветове. Изненадата за тази Коледа са истински стъклени топки, които могат да се оцветяват и да послужат като украса за елха.

Без да са художници, двамата много обичат да наблюдават как децата им рисуват - "звукът от драскането с молива по листа ме успокоява, направо ме вкарва в транс, но ако аз самата трябва да рисувам, се изнервям много, защото никога не се получава това, което искам", обяснява Живка. За нея изкуство е подреждането на витрини и магазини и това й харесва. Както и опаковането. "Според мен то е много лесно, защото е логично. Има само едно правило – смело с хартията." Съпрузите споделят, че българите много повече обичат да опаковат сами подаръците си, докато англичаните нямат подобен интерес. Продуктът, който става широко популярен сред лондончани, е българска прежда, произведена в Пловдив. "Хората постоянно идват да питат кога ще докараме пак от нея", смеят се двамата.
Не знаят дали да дефинират бизнеса си като "семеен", макар че в бизнес начинанието са включени всички - и бабата, и децата. Дали ще има нов магазин някъде другаде по света?
"Аз съм обсебена от това, че за да започнеш нещо ново, трябва предходното да е развито, да е разработено добре, затова за лондонския магазин имаме поне още една година сериозна работа." Според тях разковничето на успеха е в постоянното движение и промяна - "имам хиляди идеи, които искам да осъществя едновременно, добре че Живка балансира", смее се Пламен.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Другари срещу "хулигани" 3 Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

11 окт 2019, 2301 прочитания

Единство, творчество, касичка Единство, творчество, касичка

Кампаниите за групово финансиране намират все по-голям успех при креативните проекти в България

4 окт 2019, 2940 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Gift Guide: за нея

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм