С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Тема

3 9 яну 2015, 12:36, 2157 прочитания

Една ______ година: Журналистика и телевизия

Постоянна промяна

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Медийна планьорка за 2015: разделение 
 
На пръв поглед облаците на 2015 г. изглеждат по-скоро сиви, отколкото розови. Ако има дума на новата година, то тя е "разделение". Разделението е всеобхватно - религиозно, културно, геополитическо, икономическо. Цените на петрола продължават да разклащат световното икономическо статукво по непредсказуем начин (особено що се касае до реакциите на Русия). Предстоят достатъчно срещи на най-високо равнище. Невиждано ниските резултати в одобрението на Франсоа Оланд и политическата драма в Гърция отварят нов фронт на крайните "патриотични" партии, опериращи в двата края на Стария континент - френският Национален фронт и гръцката СИРИЗА. Тези двете и останалите подобни се намират в прекрасна форма - току-що завършили сутрешен ободряващ крос се запътват към урните с подмладени физиономии и готовност да финишират първи.
 
Извън политическите и икономическите прогнози медиите са вторачени в технически прогнози, сякаш кристалната топка там работи по-услужливо. Технически погледнато, т.нар. технически прогнози са също непредсказуеми, дори само защото една техническа експертиза разбива друга такава и положението е шах с пешка и мат. Проблемите на Sony, голите снимки на холивудските звезди и промишленият шпионаж са само част от нещата, които се случиха през 2014 г. , но ще имат отражение и през 2015 г. Очевидният ръст на използването на мобилни телефони, гледането на видео, всевъзможните джаджи за китката и кой-знае-още-какво няма как да бъдат прогнозирани с точност. Едно обаче е ясно - платформите вече не са толкова интересни, колкото доброто старо съдържание и различните фази, през които то преминава, за да се адаптира към преносната среда (или ние към него).
 
Публиката на 2015 г. очаква да консумира необходимата й доза информация чрез няколко платформи, приложения и устройства, което създава нов потенциал за развитието на медиите. С две думи - развитието на медиите ще бъде подчинено на максимата, че понякога по-малко сол и пипер правят манджата по-вкусна. Ще рече - иде времето на фокус върху по-малко, а не върху повече.
 
Бомбардирането с информация, което разтвори бананова кора и подхлъзна медиите, заради неограничеността на дигиталните платформи, ще бъде ограничено. Думи като "филтър", "куриране", "редакционен избор" и други подобни все по-често се появяват в големите нюзруми, които търсят начин да присъстват по качествен начин в деня на медийните потребители. Неочакваният ръст на абонати за имейл бюлетини с избрани новини, с които да започнеш деня, е само един от сигналите за движение в тази посока. Нещо повече - навярно заради развитието и потенциала на т.нар. content marketing, в който компаниите се превръщат в медийни канали чрез качествено журналистическо съдържание, а и самите медии предлагат възможности за реклама с определен тип съдържание, релевантно за съответната марка, масовият потребител все по-често открива, че има доста интересно съдържание извън казионния информационен поток. Границите се рушат и медиите откриват нови възможности за привличане на потребители, за жалост не и българските медии.
 
Едва ли някой може да предскаже как точно ще се развие пазарът на носимите технологии (особено след пазарния старт на часовника на Apple), но едно е сигурно - интернет ще ни заобикаля във всеки момент от денонощието, което ще създаде нови възможности за дистрибутиране и създаване на съдържание. Въпреки това голямата промяна през 2015 г. ще дойде не с възможностите за създаване на съдържание и за тези устройства, а по-скоро с връщането към старите правила - сериозна оценка на таргет аудиторията, по-критичен преглед на нещата, които работят и които не работят. Медиите все по-често ще се проявяват като умни стопани при разпределение на своите инвестиционни средства. Инвестициите ще бъдат в по-малко и качествено.
 
Възможно е, окрилени от успеха на въпросните content marketing стратегии, повече компании да си купят или създадат свои медийни компании. Рекламодателите са изправени пред криза - те трудно успяват да накарат потребителите да обърнат внимание на посланието им, какво остава да се съсредоточат върху него. Избягването, блокирането, пропускането на реклами - това е постижимо не само за технически грамотната публика. Днес всеки знае колко е хубав бутонът skip, особено като става дума за рекламен блок. Купуването на внимание тип "облъчване на потребителя", а не търсене на разговор с него; милионите кухи импресии; залъгването и замерянето с числа - това е отживелица. Днес рекламодателите се чудят коя ли ще е медията, която консуматорите ще искат да откраднат.
 
Преди много години такъв тип медия беше списанието Rails, което се разпространяваше месечно в холандските влакове. На корицата му пишеше да се остави за следващия пътник, но това се случваше рядко. Пълно с дълги и интересни истории, то беше любимото четиво на различни поколения пътници. И всички го прибираха за себе си. Масовите безплатни вестници като Metro убиха романтичната магия на Rails. Докато в Rails имаше няколко дълги и мнооого хубави статии, в Metro ни заливаха с всичките новини на света, написани по безобразен начин. Експертите в големите медии предричат връщане към модела "Rails" по няколко причини. Първо рекламодателите искат по-тясна аудитория, с която да разговарят, а не просто да заливат със съобщения. Неусетно откриха, че този модел работи повече. Второ, читателите откриват, че милионите новини са всъщност една пустиня с пясък, която не им носи нищо. Трето - т.нар. курирано съдържание носи ефективност на всички фронтове в дългосрочен план. Интернет е бездънна яма, но е добре да си направим сами някакво дъно. 
 
Ориентацията в богатството от платформи също ще се случва по нов начин. Ако видеото преживява растеж, то това не значи автоматично, че платформи като YouTube ще се движат в подобна възходяща посока. Facebook и Twitter интегрират по отличен начин видео в собствените си платформи, което ще затрудни движението нагоре на YouTube. В същото време промените на Facebook, неясната позиция на Twitter и предстоящата рекламна платформа на Instagram ще въведат нови правила в рекламния трафик. Алгоритмите, които лимитират неплатената реклама, ще отворят нови позиции за платената реклама.
 
На социалния фронт не се очакват драстични размествания - освен цветущото здраве на лидерите Facebook и Twitter LinkedIn най-сетне показва признаци на растеж, Google+ оцелява едва-едва, Vine по-скоро залязва, Instagram катери върховете, а терминът хаштаг най-сетне се разбира от всички потребители. Ако има едно нещо, което ще обединява тримата от запаса - медии, социални платформи и потребители, това е платеното съдържание, платените постове, платеното всичко. Да видим кое колко ще струва през 2015 г.
 
Константин Вълков, програмен директор на "Дарик радио"
Журналистика: постоянна, ежегодна промяна

В последните няколко години медиите по света отчаяно търсят нови модели и платформи, които да привлекат читатели и приходи, и да спасят професионалната журналистика от изчезване. Големи издания като New York Times започнаха успешно да експериментират с интегрирани мултимедийни репортажи, които събират в едно добре разказни истории, фотоесета, видеоматериали и инфографики. Погрешни се оказаха прогнозите, че интернет читателите не могат да задържат вниманието си за повече от 140 Туитър знака и от сериозните репортажи остават едни кожа и кости. Дигиталното пространство, неограничено от рамките на вестникарската страница, всъщност отвори врати за изключително задълбочена разследваща и наративна журналистика, така нареченият #longform. Напоследък в Щатите се появиха като резултат множество платформи като Matter, Latterly, The Atavist, The Big Roundtable и дори традиционно спортно-информативни издания като Sports Illustrated се хвърлиха смело в дългите форми. Разбира се, остава сериозен проблемът с финансирането на новата (и стара) журналистика. Едно е сигурно обаче - оттук нататък журналистиката ще трябва да се ориентира към постоянна, ежегодна промяна. За добро или зло промяната се превръща в единствения стабилен модел на живота ни.
Димитър Кенаров, журналист на свободна практика
 
Телевизия: платените streaming услуги ще променят драстично телевизионния бизнес

Голямата новина за телевизията през 2015 г. е, че благодарение на персоналните видеоплеъри и мобилните устройства като таблети и телефони всеки може да гледа любимото си предаване когато си поиска. Което означава едно – рейтингите вече не отчитат само броя на зрителите, заковани пред телевизорите в определен час. А това води до промяна на навиците на въпросните зрители и засяга не само телевизионния бизнес, а и всички останали индустрии, зависещи от интернет – от онлайн пазаруването до онлайн банкирането. Но що се отнася до телевизията, този нов модел може да преобърне целия бизнес модел. Така че големият въпрос на 2015 г., а и на следващите няколко години, ще бъде дали интернетът – подобно на електричеството например – е общодостъпна необходимост, или – подобно на НВО – е въпрос на личен избор. Разбира се, говорим за световния пазар – ясно е, че у нас пиратството смазва всякаква възможност за платени streaming услуги (като изключим не особено успешния опит на bTV с Voyo и по-високата такса за кабелния оператор, ако искаш в пакета да има HBO и Cinemax, но това у нас го има от години, така че можем да не го броим за нещо ново).

На световния телевизионен пазар обаче влязоха нови играчи, предлагащи телевизионно съдържание по желание на клиента и срещу заплащане - Netflix, Hulu, HBO GO, Shomi, Global Go, Project Latte, Amazon Prime и други, които не могат да съществуват без интернет (в края на миналата година Netflix например има над 50 млн. абонати в над 40 страни по света). И тук идва следващата голяма промяна – в близкото бъдеще телекомите и доставчиците на интернет ще бъдат толкова влиятелни в телевизионния бизнес, колкото са и самите телевизии, продуцентите и хората, от които зависи производството на нови телевизионни продукти.

И все пак, колкото и да напредват технологиите и колкото повече възможности да се предлагат на зрителите, в крайна сметка най-важно остава качеството. Когато става въпрос например за "култови" сериали като "Игра на тронове" или "Модерно семейство", за зрителите е много по-важно какво ще се случи в поредния епизод, отколкото кои са авторите му, къде е сниман или кога и къде ще го гледат. И в този смисъл не толкова мащабни и скъпи продукции, като Community например, също могат да си създадат вярна публика (този сериал всъщност е много добър пример за новите правила на телевизионния бизнес – след като вървя пет сезона, през май миналата година Community беше спрян заради нисък рейтинг от NBC, но беше купен от Yahoo! Screen).

И още една важна промяна - платените streaming услуги ще направят програмирането на телевизиите (кое кога ще се излъчва) излишно, ще се променят и рекламните правила, защото понятието праймтайм (часовете, в които пред телевизорите има най-много зрители) ще загуби важността си. Най-определящо ще е съдържанието. Защото, ако някой иска да гледа любимия си сериал, няма нужда да е в 20:00 ч. пред телевизора – ако иска да го намери, знае как и къде, като в случая изобщо не говорим за торент сайтовете.

Бъдещето. Новите услуги предлагат достъп до нови пазари, така че вече ще е от значение как една нова тв драма се представя както в Малайзия или Швеция, така и в САЩ и Канада. Технологиите и новите начини на консумиране на телевизионно съдържание също така ще принудят всички големи играчи в бизнеса да стартират собствени streamingуслуги и апликации. Или накратко бъдещето на телевизионния бизнес може да се опише с три думи – възможност за избор.

За съжаление България ще остане далеч от тези процеси. Но с три национални телевизии и свободно движение из водите на пиратските торент сайтове няма как ситуацията да е различна. Проблемите са много, но като че ли най-същественият се оказва липсата на въображение, затова и през 2015 г. почти сигурно ще гледаме кулинарни предавания, разплакани хора с печалби от всякакви телевизионни лотарии, таланти, музикални таланти, випове, непрофесионални актьори, битов хумор и все в тоя скучен ред.

Тодор Пеев, телевизионен редактор и журналист



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вдигни очи 5 Вдигни очи

Исторически маршрути по знакови места в София насочват вниманието на жителите й към красивата архитектура

9 авг 2019, 4802 прочитания

Пластмасово небето, пластмасово морето 3 Пластмасово небето, пластмасово морето

Дневник на участието в световната инициатива Plastic Free July

2 авг 2019, 4123 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Една ______ година: Кино, сериали, музика, мода, храна

Oсвобождаването на киното от жанрови клишета, от естетически и идеологически рамки и предразсъдаци ще продължи.

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

Три заменки в "Младост" не стигат

Столична община предизборно тушира напрежението в квартала, като спаси от застрояване няколко терена. Още 30 подобни случая чакат развръзка

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" 19 идва на мястото на затворилото врати Percolate

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА