Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

7 27 мар 2015, 9:02, 46558 прочитания

Пак ще се срещнем след 20 години

Предприемачи със собствени марки – за таланта да се задържиш срещу изпитанията на пазара, конкуренцията и времето

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В кърпа вързано: Фабрика "Панагюрище 1962"

От 14 години

Милен Петков

Милен Петков

Фотограф: Цветелина Белутова


"Когато кажеш "шивачки", всички си представят бедни експлоатирани жени, които работят при нечовешки условия в някакво мазе. При нас е различно", казва при срещата ни собственикът Милен Петков. И после с размах ни показва всичко в новата сграда на компанията в софийското село Локорско.


Цветно и светло

Усещането за свежест в двора на фабриката идва не само от веселяшките цветове на постройката, но и от недалечните борови гори и от разораните ниви непосредствено до оградата. На площ от над 3000 квадратни метра са разположени складове, производствени помещения, административни офиси, шоурум, зала за презентации, няколко кухни, тоалетни и тераси. И един апартамент, в случай че на някого му се наложи да пренощува в сградата. Все още неизползван. Плюс кухня на двора (любимо място на пушачите през зимата), както и безплатна автомивка (за служебните коли и за личните автомобили на всички работещи в компанията).

В помещенията е светло заради огромните прозорци и звучи радио "Фреш". Всъщност музиката е различна на всеки етаж, а изборът е на работещите в съответната зала. "Петък е ден за чалга. Не харесвам такава музика, но това са предпочитанията на хората", звучи оправдателно Милен.
Някои от жените във фабриката са с фирмени тениски, на гърба на които е отбелязан секторът, в който работят – например "кроене", "склад". На различните работни места се шият или опаковат различни изделия – великденски покривки, калъфки, възглавници, домакински ръкавици от актуалната за този период тематична серия. Чаршафи, халати, олекотени завивки. Специални кухненски кърпи със зодии, бебешки хавлии с бродерия, пантофи с марката на известен хотел, плажни кърпи с морски мотиви. "Във всеки момент произвеждаме над 10 различни вида, на практика предлагаме текстилни изделия "от А до Я" за всяка стая от дома", уточнява собственикът.
"Не помня лошото. Не се интересувам от миналото. Цялата ми енергия върви към бъдещето. Всичко ново ми носи удоволствие"
Кабинетът му е в "топла връзка" с дизайнерите – стъклената преграда е по-скоро символична. В него има два бюра – на Петков и на съпругата му Биляна - строителен инженер по образование, която също участва в управлението на фирмите. На стената виси картина на родната къща на Милен в Твърдица ("От местен художник. Подарък от родителите ми, за да не забравям откъде съм тръгнал"). В средата на стаята стои количка "тип хипермаркет", пълна с фирмени продукти. И един цветен щендер, върху който също са подредени изделия на компанията. "Редя, подбирам цветове и комбинации, променям, развалям, чертая. Опитвам се да си представя как този брандиран с марката ни щендер ще изглежда най-добре в магазина. Целта е да предложим не просто изделия, а цялостна визия за нашите продукти. Много от търговците се интересуват единствено от своята печалба, а за нас е важно клиентите да се убедят, че предлагаме цялостни решения за дома", обяснява Петков.



В началото е търговията

"Панагюрище 1962" е регистрирана в София през 2001 г. Собственикът й Милен Петков по това време е студент по микроелектроника в Техническия университет в столицата. Но, както сам казва, "търговията е в кръвта" му, затова се захваща с продажба на хавлиени кърпи, халати, спално бельо, произведени в страната и от внос. "Събрах всички налични пари на родителите си, за да започна бизнеса. По това време майка ми работеше в текстилна фабрика в Твърдица и ми помагаше при покупката на стоките", разказва Петков.

Три години по-късно фирмата отваря свое магазинче в столицата – на "Алабин" и "Княз Борис", което и до днес посреща клиенти. Броят на търговските обекти расте, а през 2010 г. "Панагюрище 1962" влиза за пръв път с фирмен магазин и в столичен мол.

През 2012 г. Милен Петков спира да търгува с чужди продукти и започва собствено производство на текстилни изделия за дома. Регистрира нова компания – PNG 1962 ("Пи Ен Джи 1962"). Наименованието й е съкращение от "Панагюрище", което е трудно за произнасяне извън границите на България, обяснява той.

В началото цехът е в помещение под наем в столицата. Следват покупка на собствен парцел в Локорско и строителство на модерна сграда. Съвременни машини допълват инвестицията от над два милиона лева.

Не поглеждай назад

Строежът на фабриката се оказва най-голямото (досега) изпитание за семейството. Проектът се финансира с банкови кредити. В най-трудния момент банката, на която фирмата е клиент, отказала сътрудничество. "Срещнах подкрепа в друга банка, но минах през ада. Сблъсках се с много бюрокрация, срещнах завистливи и злобни хора. Две години чаках разрешение за строеж например, а всъщност правя шивашки цех, а не атомна централа", спомня си Милен Петков.

Некоректните доставчици в годините също са част от биографията на фирмата. "Имах партньори в Индия, които не се интересуваха от срокове - поръчвам нещо за април, пристига през юли, а качеството е "около". Срещу всичките възражения, които правех, получавах сълзливи имейли – случило се нещо непредвидено, някой в семейството се разболял и други от този род", разказва Милен Петков. После обаче признава, че не обича да се връща назад. Вероятно затова само маркира без особени емоции трудностите, с които компанията се сблъсква в годините. "Не помня лошото. Не се интересувам от миналото. Цялата ми енергия върви към бъдещето. Всичко ново ми носи удоволствие", казва той.

Факт е, че "Панагюрище 1962" прави огромна крачка напред от търговия до производство на продукция под разпознаваема собствена марка във времена, когато почти целият шивашки сектор работи само и единствено на ишлеме.

"В нашия бранш не се правят големи и лесни печалби. Настроен съм да работя за себе си, затова ишлемето, където друг възлага поръчката и определя правилата, не е за мен", казва Петков. И още: "Аз съм търговец, имам нюх и това е най-доброто ми качество. Умея да убеждавам хората и те ми вярват."
Освен личните качества на собственика сред "виновниците" за възходящия тренд на компанията е и избраната стратегия за развитие. "Движим се в много посоки – производство, търговия на едро и дребно, доставка за хотели, внос-износ. Не произвеждаме продукти ширпотреба. Не разчитаме на ниски цени. Не залагаме само на един клиент", обяснява фирмената философия Милен. И обобщава: "Винаги сме на ръба, но това е животът."

Третият фактор за успеха е подкрепата на семейството. "Родителите ми са честни и трудолюбиви хора. Това е основното, на което ме научиха. Това е, на което учим и нашия син Георги. Разчитам много на съпругата ми, тя е моята опора. Споделяме всичко, пътуваме заедно, договаряме, решаваме. Ние сме добър екип."

Днес PNG има 12 собствени магазина – три в молове, а останалите – на централни търговски улици, главно в София. Работи с над 50 доставчика от цял свят. Продава в търговски вериги, както и в други по-малки обекти. Една трета от миналогодишните изделия са заминали зад граница – в Сърбия, Румъния, Чехия, Украйна, Франция, при това под собствената марка PNG.

Чаршафите не са само бели

Компанията следва и създава модни тенденции в текстила за бита. Затова фирмените изделия са своебразен измерител за променящия се вкус на хората. В първите години на бизнеса клиентите купували всичко, което излезе на пазара. С времето непретенциозните купувачи оредяват."Потребителите стават все по-информирани, сравняват цени, задават въпроси, изискват", отчита Милен.

"Сега на мода при домашния текстил са ярките цветове. Памучните материи са вечен хит, но най-продавани за съжаление са изделията от микрофибър. Те са с ниска цена, но да спиш в такива чаршафи и все едно да спиш в найлон", категоричен е Петков. После признава, че все още има какво да се иска по темата "клиентски навици", тъй като мнозина са убедените, че спалното бельо е само бяло и след като притежават един комплект, не се разделят с него до края на живота си.
Петков се определя като "рисков играч", който постоянно търси новостите. Казва, че не се страхува от липса на пазар, защото "пазари има в цял свят". Твърди, че има идеи за поне три години напред. Закупил е съседен парцел, където може след поредна инвестиция да удвои и дори да утрои производството на фирмата.

Най-близките му планове включват да засее трева в двора на новата фабрика, да оправи пътя, да боядиса ламарините от съседния парцел. Възнамерява да сложи екрани във фирмените магазини, за да може посетителите да наблюдават в реално време какво се случва във фабриката ("Вместо да гледат само "Дискавъри"). Върти му се и идеята да направи "ден на отворените врати" за външни посетители, например ученици.

В деня на посещението ни Милен Петков беше планирал още една среща, а после отиване до Слънчев бряг и връщане веднага. В близката седмица го очакваха посещения в Истанбул и пътуване до Китай. "Това е бизнесът. Тичане безкрай", казва той.

А на въпроса за какво мечтае, отговаря просто: "За още едно дете."

Мара Георгиева
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Широко затворени очи Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

29 май 2020, 1173 прочитания

Чуваме ли се? А разбираме ли се? 1 Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

22 май 2020, 4823 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
С книга в джунглата

Издателство Paradox

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца

Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Средиземноморска арт диета

Парижкият дигателен център за изкуство Atelier Des Lumieres показва изложба с работи на Моне, Реноар, Шагал

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10