Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

7 27 мар 2015, 9:02, 46566 прочитания

Пак ще се срещнем след 20 години

Предприемачи със собствени марки – за таланта да се задържиш срещу изпитанията на пазара, конкуренцията и времето

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Утрото на алпиниста: Чайове "Биопрограма"От 24 години

Десислав Дионисиев

Десислав Дионисиев

Фотограф: Георги Кожухаров


Когато мой познат, който живее от години в Америка и обича да прекарва време в кухнята, се възхити от новата си умна чаша за чай с кратко клипче в социалната мрежа, аз се впечатлих не от чашата, а от друго. За направата на клипчето беше ползвал българската марка "Алпинист". Вече и в САЩ, изглежда, има всичко, а времето, в което няколко поколения емигранти пренасяха луканки, ракии и някои други любими български изделия и се чудеха да как да набутат още и още в куфарите си, скоро ще в историята. Единственото, което със сигурност няма да се промени обаче, е култивираният с годините вкус към тези продукти. Въобще няма да е грешка да причислим чайовете "Алпинист" и "Утро" в тази група.


И зад това не се крият някакви супергероични маркетингови усилия. Чаят всъщност е наследник на познатия в соца "Турист". "Това е един микс, който винаги се е харесвал. Основните съставки мащерка, жълт кантарион и маточина – все диворастящи билки – са много близки до вкуса на българите", обяснява Десислав Дионисиев, създател на марката и основател на компанията "Биопрограма", която я произвежда.
"Имаше ги и разбойническите времена, в които от бизнеса се искаха пари по какви ли не поводи. Не знам нещо, което да не е минало през главата ми за тези години"
Не смесвай аромата

Дионисиев основава фирмата през 1990 г. Опитът му преди това е в сферата на търговията и износа с лекарствени растения, билки и подправки, но сам казва, че винаги е вярвал, че производството е много по-важно. "В началото не беше само чаят. Бяха и много други неща, но чаят и подправките не могат да съжителстват заедно поради силния аромат, който се смесва", обяснява той.

И докато си говорим за силни аромати, не пропуска да спомене, че вече от две години не пие кафе, а сега е насочил усилия към измислянето на чай, който да го замести напълно с ободряващия си ефект.Собственикът всъщност участва в измислянето на голяма част от рецептите почти наравно с лабораторията на компанията. А по отношението на ръководството й казва, че той не работи, а по-скоро присъства във всяка дейност и етап на производството – от селекцията на билките до това как ще изглежда опаковката.



И така от 1992 г., когато с кредит от Първа частна банка прави мащабната за онова време инвестиция от 50 хил. долара в производствени мощности за чай. "Всички колеги смятаха, че това е голямата грешка на шефа, но след около две години разбраха, че не съм бил толкова грешен, а след три си казаха – да, на прав път сме", спомня си Десислав. Днес компанията осигурява 150 работни места и реализира 60% от продажбите си на външния пазар, като водеща държава за износа е САЩ.

Да израснеш през 90-те

Историята на "Биопрограма" може да се чете като учебникарски пример за икономическия живот в модерна България, който минава през бурни периоди, включително не толкова приятни. "Имаше ги и разбойническите времена, в които от бизнеса се искаха пари по какви ли не поводи. Не знам нещо, което да не е минало през главата ми за тези години", разказва Дионисиев. Но допълва, че ако е трябвало да живее по друг начин всичко това, не би намерил по-правилни стъпки. Най-трудният момент бил, когато валутата се сменя и инфлацията създава тотална несигурност. Тогава парите за разплащания с доставчици са суми от порядъка на няколко десетки милиони. Но с въвеждането на валутния борд идват и най-добрите години за "Биопрограма", защото пазарът се успокоил по отношение на цените, а партньорите са повярвали в лева.

Въпреки динамиката и бързия растеж Десислав остава единствен собственик на семейната фирма през всички тези години и успява не само да приключи всяка от тях с добри финансови резултати, но и да развива компанията и марките й.
Философията му се състои в две точки. Първо, за да се върви един бизнес, той трябва да печели. И второ, парите да се влагат обратно в производството.

Добро утро с "Утро"

Десислав и семейството му все още не са спрели да пият собствените фирмени продукти, въпреки че всеки приятел, който пътува някъде, им носи именно такива подаръци и вече са събрали колекция с чай от цял свят.

А иначе освен "Утро" и "Алпинист" сред по-популярните и търсени марки на компанията са "Родопски" и "Старопланински чай", а в последно време и "Лека нощ", което било голяма изненада предвид навиците за пиене на чай в България. "За всички 20 години обаче първите две си останаха бестселъри, но прави впечатление, че все повече хората прибягват и до пиене на чайовете за грип и простуда или имуностимулиращите", казва Дионисиев. И въпреки че опаковките на продуктите в портфолиото на компанията се променят често, при "Алпинист" и "Утро" редизайнът е по-скоро козметичен, защото хората си ги познават вече по точно този начин. Името "Биопрограма" за тези 20 години остава все същото, но има промяна в логото й, тъй като по думите на собственика "в крайна сметка трябва се върви напред".

Вкусовете, разбира се, също преминават през различни трансформации. Преди се е пиел много черен чай, а сега се предпочита зелен. Плодовите чайове са имали пиковия си момент, но търсенето им в последно време се е успокоило. Пазарът в момента се ориентира към биологично чистото, защото то е станало философия на много хора по света. Очакванията са се да настъпи истински ренесанс в търговията с природни продукти.

Дионисиев познава добре и потребителите. Тези, които пият чая на "Биопрограма", според него могат да се разделят в три основни групи – едните са свикнали с продуктите, другите просто мислят за здравето си, а третите посягат към билките, когато настинат или се разболеят. "Последните са 50% от нашите клиенти", констатира той.

Доброславци. Полша. Америка

За компанията всяка година е ключова от гледна точка увеличаване на производствените възможности."Първата година започнахме да произвеждаме в село Добсрославци, втората направихме там цех за рязане на билки, след това се оказа, че ни е малък, и направихме по-голям. После изградихме цех за износ във Вятово, той отесня още след година и изградихме и там цех за рязане на билки. После купихме една база в Антоново, която трябваше да акумулира билките от Централна България, но пък разбрахме, че ще ни трябва такава и за Южна България, и изградихме база в село Богдан", обяснява Десислав Дионисиев.

Следва направата на няколко сушилни за билки, система за стерилизация (защото такова третиране е необходимо, за да изнасяш чая на американския пазар) и лаборатория за клетъчно производство на растенията. "Тя е много важна за нас, за да може да гарантираме, че този вид е този, а не някакъв друг", казва собственикът на "Биопрограма", която вече е има 10 бази. Освен това компанията създава и дъщерна фирма в Полша, която вече прави около 30% от общия оборот. Дионисиев обяснява и че има участие във фабрика за машини, които обслужват индустрията, така че са почти започнали сами да произвеждат и машините за обработка на билките, които им трябват.

И понеже много често липсата на добра реколта може да създаде проблем, продукцията от полската фирма минимизира този риск, като допълва българската фабрика. "Отскоро имаме и една фабрика в Албания, а сме на път да направим и бизнес в САЩ, за да сме сигурни, че можем да си покрием нуждите и от другаде, когато нещата не вървят. Получи се едно хубаво допълване, но в голяма степен започнахме да ставаме вносители и реекспортьори на билки, вместо да произвеждаме", обобщава Дионисиев.

Силвия Радославова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Широко затворени очи Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

29 май 2020, 1616 прочитания

Чуваме ли се? А разбираме ли се? 1 Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

22 май 2020, 5151 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
С книга в джунглата

Издателство Paradox

Още от Капитал
Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Финaнсови играчки за деца

Банките отдавна имат предложения за разплащания за най-малките, но в сегмента навлизат и финтех компании

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

СССР: една одисея в Космоса

Книга събира най-добрия руски графичен дизайн от годините на студената война

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10