Загасете лампите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Загасете лампите

Загасете лампите

Магазини "На тъмно"

Светослав Тодоров
5602 прочитания

© Александър Лазаров


Магазини "На тъмно"

Работи от 21 години

Николай Тодоров

Варна, началото на 90-те. "На тъмно" все още не е магазинът, от който сте купували фланелки на любимите групи, първите си касетки (понякога вече ползвани и започващи от третата песен), значки, нашивки или медальони. Под това име тогава се организират даркуейв* партита и концерти в Младежкия дом, като в този период поредицата от събития е реалната "социална мрежа" за всички млади хора, откриващи алтернативните жанрове. Между 1992 и 1994 г. основната личност зад партитата "На тъмно" е ученикът от Икономическия техникум Николай Тодоров, или просто Ник.

"В един момент реших, че от този интерес може да се получи нещо по-голямо и в края на 1994 г. отворих първия магазин. В него работиха приятели, това бяха и първите клиенти. В началото смятахме да продаваме само българска музика, като в този период касетките на "Нова генерация" и "Виолетов Генерал" се търсеха най-много", разказва Ник, вече 38-годишен и превърнал "На тъмно" във верига от общо девет обекта с близо четиридесет служители. Това я превръща в най-голямата независима търговска мрежа за алтернативна младежка мода и начин на живот. Статут, на който стои от години без опасност да бъде детронирана.

Продаването на дрехи започва през 1995 г., когато за рождения си ден от баба си Ник получава парче плат ("тогава и такива неща се подаряваха"). Оттам идва идеята му за кариран гащеризон. Първо прави дизайна за приятели, а не след дълго той става най-търсеното в магазина. Така постепенно "На тъмно" надрасва първоначалната си музикална концепция. Междувременно Ник често е в нощния влак към София за нови стоки, а на следващия ден е обратно във Варна и на училище.

"На нито един етап аз не съм се стараел да продавам всичко на всеки на всяка цена"

Нима като тийнейджър той вече е имал трезва визия за проекта и одобрението на родителите си да развива нещо толкова рисково в толкова несигурно време? "Семейството ми винаги ме е подкрепяло във всички мои начинания и проекти. Началния капитал за "На тъмно" събрах, след като няколко сезона продавах вестници на Златни пясъци, а с първия кредит купих пространството на магазина." В началото то се използва за репетиционна на местни групи, преди да бъде дом на "На тъмно". "След това развитието се осъществи изцяло с оборотни средства", казва Ник, който продължава образованието си в Икономическия университет на Варна, а като студент вече развива "На тъмно" във верига и с все по-силен акцент към облеклото, студиата за татуировки и пиърсинг, събития на живо – от концерти до ревюта на нестандартни места.

Марката стъпва в Добрич през 1997 г., в Русе през 2000 г., следват Плевен, Велико Търново, София, Бургас. Никога досега обект не е затварян с изключение на едно преместване от Стара Загора в Благоевград. В София магазинът е на ул. "Иван Вазов", също като преди 13 години. Уголяването на дейността става с помощта на състуденти от курса по икономика и мениджмънт в Икономическия университет във Варна.

Въпреки че "На тъмно" е асоцииран най-вече с алтърнатив жанровете и лайфстайла, родените в края на 80-те и началото на 90-те години е твърде възможно да са научили за магазина покрай модната линия, която Ник развива в партньорство с Мишо Шамара в началото на миналото десетилетие. "Никога не е било планирано да стоим на едно място, а още от началото сме били отворени към максимален кръг от жанрове", обяснява той.

Фотограф: Александър Лазаров

Определя хиперинфлацията през зимата на 1997 г. като най-трудния период от професионалното си развитие, а като най-добрия – този между 2007-2008 г., когато влизането на България в Европейския съюз има все по-осезаемо отражение върху икономиката. Последвалата финансова криза нанася удар и кара собственика да оптимизира екипа и детайли около функционирането на мрежата. Но устойчивостта никога не е била сериозно заплашена, тъй като "на нито един етап аз не съм се стараел да продавам всичко на всеки на всяка цена". Дългия живот на магазина той си обяснява най-вече с това, че "На тъмно" е модел, който няма аналог.

В момента Ник работи по отварянето на първия му обект извън страната – до няколко месеца се очаква марката да стъпи в Букурещ. С бързи темпове се развива и онлайн магазинът на www.natamno.com, който започва още през 2005 г. и е един от първите в България за компания с подобен профил. "Тогава си казах, че ще смятам онлайн търговията си за успешна, ако тя месечно настига най-слабите реални обороти. Това бързо стана факт и се надявам скоро дигиталният магазин да бъде толкова успешен, колкото и реалният." Освен лимитирани серии от облекла и аксесоари, обувки, графити спрейове сайтът предлага идеи за подарък, продажба на билети, аниме фигурки, ваучери.

Началото на "На тъмно" го замисля за неговото поколение, как всичко е било плод на самоорганизация и толкова далеч от западния свят. "Сега, през 2015 г., смело мога да кажа, че България е част от световната сцена. Спорно е как някои неща се реализират тук, но тенденциите и информацията не идват със закъснението, с което идваха преди. Нямахме нищо и бяхме безкрайно любопитни. Случвало се е да си задавам въпроса, ако не беше "На тъмно", какво бих правил. Но истината е, че и днес не се занимавам само с това. Имам куп други проекти, някои свързани с магазина, други не..."

От близо година той е издател на излизащото в петхиляден тираж културно списание "Виж! Варна", което подобно на "Виж! Бургас" представя интересните събития и личности на града. От 2014 г. организира прожекции на открито под наслова "Лятно кино в квартала". "Занимавам се и с доброволчество – обучавам ученици, развивам различни проекти в сферата на творческите индустрии." По-рано тази година "На Тъмно" представи първата по рода си "социална арт игра" за подобряването на творческите способности, в която участници "от 9 до 99" години трябва да сглобят и декорират играчка, а после да я "разходят" и заснемат в различни градски пространства. За 20-годишнината на веригата той организира концерт на няколко балкански групи в София.

На фона на този ентусиазъм има ли нещо, което би го отказало? "Преодолявал съм много прегради по пътя си дотук. Изправял съм се и пред различни изкушения, но мисля, че това е моята кауза и ще продължавам, докато мога."

Магазини "На тъмно"

Работи от 21 години

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK