С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

30 мар 2015, 9:27, 4965 прочитания

Загасете лампите

Магазини "На тъмно"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Пак ще се срещнем след 20 години: Предприемачи със собствени марки - за таланта да се задържиш срещу изпитанията на пазара, конкуренцията и времето

Утрото на алпиниста

Чайове "Биопрограма"

С книга в джунглата

Издателство Paradox

Графинята в парка: Кръчма "Контеса"

Във вечния спор "къде е най-добрата шкембе чорба" "Контеса" държи едно от първите места в София. И то от много години

В кърпа вързано

"Панагюрище 1962"

Фалафелът на успеха

Верига за бързо хранене "Мимас"

Магазини "На тъмно"
Работи от 21 години
Николай Тодоров

 
Варна, началото на 90-те. "На тъмно" все още не е магазинът, от който сте купували фланелки на любимите групи, първите си касетки (понякога вече ползвани и започващи от третата песен), значки, нашивки или медальони. Под това име тогава се организират даркуейв* партита и концерти в Младежкия дом, като в този период поредицата от събития е реалната "социална мрежа" за всички млади хора, откриващи алтернативните жанрове. Между 1992 и 1994 г. основната личност зад партитата "На тъмно" е ученикът от Икономическия техникум Николай Тодоров, или просто Ник.

"В един момент реших, че от този интерес може да се получи нещо по-голямо и в края на 1994 г. отворих първия магазин. В него работиха приятели, това бяха и първите клиенти. В началото смятахме да продаваме само българска музика, като в този период касетките на "Нова генерация" и "Виолетов Генерал" се търсеха най-много", разказва Ник, вече 38-годишен и превърнал "На тъмно" във верига от общо девет обекта с близо четиридесет служители. Това я превръща в най-голямата независима търговска мрежа за алтернативна младежка мода и начин на живот. Статут, на който стои от години без опасност да бъде детронирана.


Продаването на дрехи започва през 1995 г., когато за рождения си ден от баба си Ник получава парче плат ("тогава и такива неща се подаряваха"). Оттам идва идеята му за кариран гащеризон. Първо прави дизайна за приятели, а не след дълго той става най-търсеното в магазина. Така постепенно "На тъмно" надрасва първоначалната си музикална концепция. Междувременно Ник често е в нощния влак към София за нови стоки, а на следващия ден е обратно във Варна и на училище.


"На нито един етап аз не съм се стараел да продавам всичко на всеки на всяка цена"
Нима като тийнейджър той вече е имал трезва визия за проекта и одобрението на родителите си да развива нещо толкова рисково в толкова несигурно време? "Семейството ми винаги ме е подкрепяло във всички мои начинания и проекти. Началния капитал за "На тъмно" събрах, след като няколко сезона продавах вестници на Златни пясъци, а с първия кредит купих пространството на магазина." В началото то се използва за репетиционна на местни групи, преди да бъде дом на "На тъмно". "След това развитието се осъществи изцяло с оборотни средства", казва Ник, който продължава образованието си в Икономическия университет на Варна, а като студент вече развива "На тъмно" във верига и с все по-силен акцент към облеклото, студиата за татуировки и пиърсинг, събития на живо – от концерти до ревюта на нестандартни места.

Марката стъпва в Добрич през 1997 г., в Русе през 2000 г., следват Плевен, Велико Търново, София, Бургас. Никога досега обект не е затварян с изключение на едно преместване от Стара Загора в Благоевград. В София магазинът е на ул. "Иван Вазов", също като преди 13 години. Уголяването на дейността става с помощта на състуденти от курса по икономика и мениджмънт в Икономическия университет във Варна.

Въпреки че "На тъмно" е асоцииран най-вече с алтърнатив жанровете и лайфстайла, родените в края на 80-те и началото на 90-те години е твърде възможно да са научили за магазина покрай модната линия, която Ник развива в партньорство с Мишо Шамара в началото на миналото десетилетие. "Никога не е било планирано да стоим на едно място, а още от началото сме били отворени към максимален кръг от жанрове", обяснява той.

Загасете лампите

Фотограф: Александър Лазаров

Определя хиперинфлацията през зимата на 1997 г. като най-трудния период от професионалното си развитие, а като най-добрия – този между 2007-2008 г., когато влизането на България в Европейския съюз има все по-осезаемо отражение върху икономиката. Последвалата финансова криза нанася удар и кара собственика да оптимизира екипа и детайли около функционирането на мрежата. Но устойчивостта никога не е била сериозно заплашена, тъй като "на нито един етап аз не съм се стараел да продавам всичко на всеки на всяка цена". Дългия живот на магазина той си обяснява най-вече с това, че "На тъмно" е модел, който няма аналог.



В момента Ник работи по отварянето на първия му обект извън страната – до няколко месеца се очаква марката да стъпи в Букурещ. С бързи темпове се развива и онлайн магазинът на www.natamno.com, който започва още през 2005 г. и е един от първите в България за компания с подобен профил. "Тогава си казах, че ще смятам онлайн търговията си за успешна, ако тя месечно настига най-слабите реални обороти. Това бързо стана факт и се надявам скоро дигиталният магазин да бъде толкова успешен, колкото и реалният." Освен лимитирани серии от облекла и аксесоари, обувки, графити спрейове сайтът предлага идеи за подарък, продажба на билети, аниме фигурки, ваучери.

Началото на "На тъмно" го замисля за неговото поколение, как всичко е било плод на самоорганизация и толкова далеч от западния свят. "Сега, през 2015 г., смело мога да кажа, че България е част от световната сцена. Спорно е как някои неща се реализират тук, но тенденциите и информацията не идват със закъснението, с което идваха преди. Нямахме нищо и бяхме безкрайно любопитни. Случвало се е да си задавам въпроса, ако не беше "На тъмно", какво бих правил. Но истината е, че и днес не се занимавам само с това. Имам куп други проекти, някои свързани с магазина, други не..."

От близо година той е издател на излизащото в петхиляден тираж културно списание "Виж! Варна", което подобно на "Виж! Бургас" представя интересните събития и личности на града. От 2014 г. организира прожекции на открито под наслова "Лятно кино в квартала". "Занимавам се и с доброволчество – обучавам ученици, развивам различни проекти в сферата на творческите индустрии." По-рано тази година "На Тъмно" представи първата по рода си "социална арт игра" за подобряването на творческите способности, в която участници "от 9 до 99" години трябва да сглобят и декорират играчка, а после да я "разходят" и заснемат в различни градски пространства. За 20-годишнината на веригата той организира концерт на няколко балкански групи в София.

На фона на този ентусиазъм има ли нещо, което би го отказало? "Преодолявал съм много прегради по пътя си дотук. Изправял съм се и пред различни изкушения, но мисля, че това е моята кауза и ще продължавам, докато мога."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Единство, творчество, касичка Единство, творчество, касичка

Кампаниите за групово финансиране намират все по-голям успех при креативните проекти в България

4 окт 2019, 3257 прочитания

Безмесни избори 1 Безмесни избори

Вегетарианството и новите тенденции като веган ресторанти, хотели и продукти

27 сеп 2019, 4246 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Фалафелът на успеха

Верига за бързо хранене "Мимас"

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10