Конец, ножица, хартия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Конец, ножица, хартия

Конец, ножица, хартия

В студиата на три български модни лейбъла

21639 прочитания

© Васил Танев


Фотограф: Васил Танев

Knapp 

Шоурумът на българската марка за дамска мода Knapp в просторен апартамент близо до Министерски съвет е обзет от нетипична тишина. Едната половина от дизайнерското дуо зад етикета, Кристина Бъчварова, страда от сериозно хранително натравяне и се включва само в най-важните моменти от разговора. Така или иначе двете с Антония Йорданова, преминала като стилист и моден редактор през голяма част от българските модни списания и телевизионни предавания, се разбират с половин дума и имат удивително сходно чувство за естетика, което им помага да работят върху развитието на бутиковата си линия облекло вече четвърта година от есента на 2011 г. 

Историята на Knapp всъщност започва година по-рано към края на 2010 г. в резултат от новогодишен ентусиазъм на четири момичета и човек, който може да им помага на старта. Антония споделя как конфигурацията закономерно се променя след по-малко от година, защото другите момичета имат различни приоритети и създават семейства, докато тя самата все още не мисли за подобни неща. "Не се разделихме от раз, но в един момент разбрах, че няма как да се справя с Knapp сама. Истината е, че за мен този проект винаги е бил нещо по-сериозно като цел и желание да реализирам нещо свое в тази сфера. С Криси бяхме прекъснали общуването за много дълго, въпреки че в училището за приложни изкуства и академията след това бяхме много близки. Винаги съм се възхищавала на нейния безкраен талант на художник и невероятно чувство за вкус. Затова реших да й предложа да го правим двете през есента на 2011 г". 

Автор: Васил Танев

Преди да се присъедини към Knapp, Кристина минава през доста занимания, свързани с мода и интериорен дизайн. И двете с Антония си приличат най-вече по желанието да случват красиви неща (да се чете хубави дрехи) и да ги виждат реализирани пред определени хора, с които говорят на един и същ език. И двете вярват в едни и същи неща, що се касае до естетиката, начина на живот и разбирането за красиво и ценно в комбинацията с (поне засега) твърдото желание да не правят компромиси въпреки неблагоприятната среда. Емоционалността им се изразява най-вече в различните проявления на техния темперамент. "Криси успява да ми вкара някакъв покой в моментите, когато не се убиваме, защото и това го можем. Случва се рядко, но е доста страховито. Аз съм много крайна, докато тя съумява да бъде по-балансирана", казва Антония. Според партньорката й, и двете се познават от прекалено дълго време и са преживели прекалено много неща заедно, за да се научат да ги използват по градивен начин. 

Задълженията и задачите в Knapp са разпределени едновременно строго и случайно. Кристина споделя през смях как непрекъснато изникват нови и нови неща, които не търпят отлагане и трябва да бъдат свършени. "Тогава настава и най-големият смях, защото всяка една от нас е нанякъде и се чудим общо взето как да съчетаваме нещата, за да получим необходимия резултат". Антония е по-заетата, затова работата с клиентите е поверена на партньорката й. "Голямо облекчение е, тъй като тя е по-дипломатичният човек. По-трудно й личи, че е потресена на моменти. Иначе колекциите ги правим заедно". Криси търси материалите и осъществява цялата логистика и комуникация между ателието и шоурума, но най-важните решения по създаването на колекциите са изцяло екипна работа, която се случва бързо. "Почти няма нещо, над което да зациклим като дилема, виждаме нещата по сходен начин и още преди другата да е казала как си представя дори до последния детайл, имаме пълно единодушие".

Фотограф: Васил Танев

Философията и стилът на Knapp определено не са за всеки и самите дизайнерки признават неохотно, че нямат за цел да стигнат до хора, които са чули, че са някаква актуална българска модна марка, а по-скоро до публика и клиенти, които могат да обърнат дрехата с хастара навън и да оценят скрития оверлог и подбора на материите и най-вече да бъдат лишени от тази куха нагласа към имиджа на марката и това, което е на повърхността. Антония отбелязва, че и без това има ужасяващо много конфекционни марки, които непрекъснато заливат пазара с тонове парцали, но двете с Криси все още не са загубили идеалистична представа за стила и дрехата, която има важно послание, особено когато е изработена по определен начин. Последното определя и бутиковия характер на марката, която представя сезонни колекции, колаборации с български артисти, бижута, аксесоари и специални проекти.

Признават, че често се улавят да правят анализи след всяка колекция и да се опитват да се съобразяват с клиентите, но последното не е възможно. "Логиката, която следваш и съвместяването на креативността с очакванията на хората, е изключително трудно. Няма никакви закономерности спрямо предишните сезони. Случвало се е да опитаме да бъдем разумни и да редуцираме най-смелите си идеи, но винаги се получава някаква страхотна изненада и не можем да прогнозираме кое ще продаде добре и кое ще бъде само имиджов модел. Смея да твърдя, че имаме разпознаваем стил, почерк и характер, независимо от темата, която сме засегнали в съответния сезон, а работата ми като стилист ме кара да имам особено отношение и към представянето на всяка колекция. Така стигаме до доста хора, които иначе не биха ни забелязали. Пращали сме дрехи до различни точки на света. Очевидно визията ни е достатъчно силна и убедителна", твърди Антония.

По собствените им думи, клиентите на Knapp са предимно жени, които са живели или живеят в чужбина или пътуват много и не страдат от прекалена консервативност или липса на смелост и самочувствие. "Като цяло имаме доста готини клиентки. Вълнуват ни жени с опит зад гърба си и достатъчно голям интерес към стила, който ги отличава от повечето непостоянни клиенти. Не продаваме онлайн, защото кройките и промяната в материите, заложена в концепцията на марката, няма как да се случи адекватно в такива условия. Реалният контакт с клиента става именно в шоурума". Тук се включва на помощ и работата им на психоаналитици. "Да работиш с жени, които са различна вселена една от друга... Най-трудно е да ги убедим, че изглеждат красиво, ако наистина го вярваме, а те очевидно не се възприемат по този начин".

Друга отличителна част от стила на марката са постоянните колаборации с млади артисти от приятелското им обкръжение, с които дизайнерките се познават от много години и често си подават ръка. Сред имената, с които са работили досега, си личи почеркът на Калина Чанкова, Милко Бояров, Марияна Рибарова, Теодор Лозанов. "Общото между тях е, че не се страхуват да имат характер и да изразяват това, което си представят. Сега ще работим с момчетата от 45 Street, които са много различни, но се стараят да се реализират добре в своята ниша. Приятелските отношения помагат за добрата комуникация. Въртим се в една малка среда и си подаваме ръка от време на време, което ни зарежда".

Автор: Васил Танев

Зареждането е повече от необходимо, особено при мисълта за липсата на права пропорционалност между времето и усилията, които влагат, и възвръщаемостта, която получават. Според Кристина винаги има един лек баланс, който в един момент те отчайва, но продължаваш с идеята, че харесваш това, което правиш и има хора, които го ценят. Според Антония, последното може да звучи наивно, но си е точно така. "Хората ги вълнуват други неща, всичко е въпрос на оцеляване. Не е реално да очакваш всички да имат твоето отношение към дрехата и да идват шоурума. Ако искаме да се изхранваме от само с това, ще трябва да опитаме да се комерсиализираме с гигантски серии от хиляди бройки и евтини материи, колкото и да ни боли сърцето. Докато мога да комбинирам някак си това, от което живея, с това, за което ми харесва да живея, ще го правя. Като опре ножа до кокала, ще видим дали можем да направим другия компромис".

Другият компромис е развитието на мащабна конфекция, която продължава стила на марката, но й позволява да се издържат изцяло от това и да поддържа бутиково студио за по-ограничени проекти. 

"Мислили сме в тази посока, но сме стигнали само до идеята, че си струва да се работи над такава концепция. Битката продължава". Моментите, които осмислят заниманието на двете дизайнерки на Knapp, са еуфорията след всяка колекция и реакцията на хората. "Ние сме супер самокритични и винаги сме нащрек за случващото се около нас, което касае дрехите ни, знаем си грешките и се радваме на хубавите неща. Шегуваме се, че през последната една година сме сме превърнали в сватбен салон Knapp, но някак си успяхме да овладеем и този таргет и да го почувстваме. Нашите булки не са от традиционните, пращат ни снимки от някакви страхотни партита, разказват ни, канят ни, а и доста от тях се омъжиха в чужбина, което също е страхотно. Има хора, които просто осмислят всичко и знаят как да ти благодарят и как да ти покажат, че са останали щастливи", смеят се Антония и Кристина. 

Шоурумът на Knapp е в София на ул. Бачо Киро 5А, ап. 2. Повече информация на www.knapp.bg

Светослав Петров

Sassa Björg

Фотограф: Васил Танев

Алената входна врата на старата софийска къща, разположена на ъгъла на ул. "Солунска" и бул. "Хр. Ботев", само подсказва колко по-шарена е тя отвътре. Тук се намират ателието, шоурумът, офисът и почти целият свят на дизайнерката Мила Атева (32 г.) и партньора й в работата и живота Васил Полеганов (30 г.). Обединени под модния бранд Sassa Bjorg през последните четири години (откакто и съществува), двамата отдават цялото си време и ресурси в неговото развитие.

Големите прозорци и високите тавани в къщата пускат толкова много светлина, че пролетните цветни рокли буквално греят. Пълно е със закачливи детайли като столове, прикрепени към тавана, лампи от голи крушки и шарени текстилни кабели, тук-там изложени бижута на други дизайнери, чанти и шалове, които сякаш допълнително ускоряват забързания работен процес.

Дрехите по дизайн на Мила носят нейния почерк – цветни, със смели комбинации на принтове и платове, разчупени кройки и стремеж към демонстриране на женствеността. Но не задължително и не на всяка цена: "Българките държат на подчертания женски силует, а аз невинаги съм в настроение да правя такива дрехи, понякога ми се правят по-хулигански и торбести неща, които деформират силуета, но пък са много удобни", казва дизайнерката.

Самата тя днес е с яркосини обеци под формата на сърца, черен широк панталон с висока талия и бяла блуза с графичен принт и в продължение на два часа се опита да жонглира между клиентите, които не спират да прииждат за проби, и разговора ни.

Автор: Васил Танев

Освен нея и Васил екипът им включва още трима моделиери, четири шивачки и асистентка. Мила измисля моделите, избира платовете, крои, разпределя задачите и следи за срока и качеството, а самото ушиване остава на шивачките. Васил пък е движещата сила във финансовата част от общото начинание, комуникацията, логистиката и представянето в социалните мрежи. "Всъщност, когато се запознах с нея, тя преди година беше приключила с предишната си фирма, в която се е занимавала с по-масово производство за редица магазини и като подизпълнител на големи поръчки, и един от факторите за този развой беше, че не беше успяла да ръководи всички аспекти от бизнеса сама, което е напълно разбираемо", обяснява Васил. Малко след срещата им той предлага да помогне на дизайнерката в съвсем новото й начинание – разработването на Sassa Björg (бел. ред. - björg означава помощ). Самото представяне на бранда се случва като част от pop-up вечерен магазин, на който са поканени още двама дизайнери. Следват участия в неделните базари в клуб Culture Beat, по време на които интересът е огромен и моделите се разграбват. Постепенно Мила започва да прави дрехи за популярни лица, все повече хора научават за тях и това я стимулира да разработи марката си.

"Ако е бизнес, то най-напред той трябва да е финансово успешен, най-малкото за да успява да се поддържа, иначе е хоби", твърди Васил. "Когато си на ниво хоби, правилата са съвсем различни – можеш да създаваш един тоалет шест месеца и да го продадеш на загуба или да го пуснеш на нереално висока пазарна цена и да чакаш пет години да се продаде, като не разчиташ на изкараните пари. Ние сме с идеята да създадем дългосрочен бизнес модел, който не приоритизира печалбата, а в който ние и останалата част от екипа да имаме възможност да се занимаваме с това, което обичаме", допълва той. И засега вече четири години бизнес моделът им успява, дори се разрастват и Sassa Bjorg едва смогват с поръчките.

Фотограф: Васил Танев
Автор: Васил Танев

Мила често се отдава на дизайнерските си мечти и измисля по-смели модели: "Те могат и да не са купуват толкова много, но аз не се отказвам." За неин късмет по-голямата част от колекциите изчезват бързо: "Настроенията на Sassa съвпадат с настроенията на клиентките ни и за всекиго има по нещо – това се дължи и на факта, че възрастовият ни диапазон е голям, но това, което обединява всички, е, че имат динамично ежедневие и дрехите, от които се нуждаят, трябва хем да ги различават, хем да са подходящи за работа." Бизнес партньорът й винаги се старае да я приземи, да не й позволи да се отдава напълно на фантазиите си и да балансира: "За да е успешен един моден бранд, той трябва да се харесва и да се купува." Той следи кои модели са по-търсени и имат перспектива. "След като ги направя, често ги забравям, не помня каква е била обратната връзка от клиентите ни, а Васил си води статистика", смее се Мила. Според нея има разлика в масовия вкус в България и останалите европейски държави: "Жените тук имат конкретна представа как искат да изглеждат, а това се различава от случващото се в чужбина и е нормално и естествено."

Най-прекият път на Sassa Bjorg към публиката е Facebook страницата на марката, където моделите се публикуват редовно с техните цени (варират от например 65 лв. за колан, 125 лв. за пола и рокля 250 лв.). Практиката им да снимат техни приятелки, фенове и клиентки, които не са професионални модели, с новите им дрехи е изключително успешна. Друг главен герой е манекенът Кара – която е почти оживяла след толкова много стайлинг и фотосесии. Освен колекциите за всеки сезон Sassa Björg разработват и дрехи по поръчка. "Там тактиката ми е напълно различна – изслушвам внимателно клиентите, които са ми се доверили, и гледам да не се меся и налагам собствения си вкус, а само да ги съветвам." В момента тя играе ролята сторъкия Шива и координира едновременно рокли по поръчки на четири булки, пет абитуриентки и всички шаферки за една сватба.

А темата на пролетната колекция, която брандът представи на 18 март, е зеленина, цветя и екзотика: "Завладя ни темата за джунглата. В началото на сезона вадим цяла колекция, в разгара на сезона и още няколко неща." Може би и заради последната й работа Васил определя стила на Мила като леко повлиян от ориенталското, цветен и женствен: "Нашите модели не са в строгия западноевропейски изчистен стил, има цветни закачливи нотки..."

Автор: Васил Танев

Като изключим тренда с неопрените, който завладя света и тях съответно, "просто защото е наистина впечатляваща материя", Sassa Björg предпочитат естествени материи." Освен роклите в различни дължини за този сезон са приготвили и много варианти на т.нар. pencil skirt, а към марката в последните две колекции добавя кожени колани.

Те успяват с много работа и не знаят как се справят другите български дизайнери. Мила казва, че няма време и желание да следи тенденцията на модата в България, отделните дизайнери, с чиято работа се запознава, са нейни приятели: "Следя колекциите им с приятелски интерес, но нямам по-глобален поглед какво се случва в страната ни, единственото ми впечатление е, че българските клиенти не са консервативни и търсят новите неща."

Sassa Bjorg е на ул. "Солунска" 65,

www.facebook.com/SassaBjorgFashion

Тамара Вълчева

Тotally Erected

Автор: Васил Танев

Пролетният петък следобед прекарваме в изработване на мини хартиени модели на дрехи заедно с дизайнера Игор Илийовски (33 г.). Докато го правим, той ми споделя, че се вдъхновява от формите и обикновено след като нарисува моделите си, ги оформя като тризмерни фигури. Игор е част от българския бранд Totally Erected от 2012 г., когато става негов главен дизайнер по покана на съоснователката му Десислава Божкова, възобновен след известен период на прекъсване. Но вместо да върви по отъпканата пътека на вече утвърдената модна марка, той предпочита да създаде изцяло нова концепция за "практично-авангардни дрехи".

Роденият в Македония дизайнер завършва моден дизайн в НБУ, а по-рано учи икономика и преди да започне работа за Totally Erected, има собствена марка. Избран е след конкурс, който по думите на Десислава, спечелва веднага заради подхода и начина си на работа. На новото място се налага да смени насоката: "Моите дрехи бяха конструктивно тежки, с много плат, а тук трябваше изцяло да преосмисля начина си на работа.

Totally Erected е част от мулти-бранд платформата Totally Erected Store, която има 20 магазина из цялата страна и добре разработен онлайн магазин. В тях, освен собствената си марка, продават и световноизвестни такива като Just Cavalli, Versace Jeans, Calvin Klein Jeans, United Nude, Momodesign и др. По думите на екипа "възможността да реагират спонтанно на модните тенденции със собствената си марка дава предимството на техните клиенти винаги да са крачка пред другите".

Автор: Васил Танев

Поради търсения от тях голям мащаб всички модели се скицират и конструират директно на специализиран софтуер, което впоследствие улеснява работата на конструктора и моделиера. Всеки един от платовете и елементите се избира след посещение на търговски изложения в Европа. В ателието, в което разговаряме, работят и двама графични дизайнери, които заедно с Игор обсъждат разцветките и щампите за сезона, задават си тема и след определен период обмен на мисли се спират върху разработването на конкретни идеи. Игор споделя, че този тип работа в екип заема целия му ден и същинската творческа част за него настъпва чак вечерта: "Пускам си хубава музика и започвам да скицирам – понякога играя с голямо парче плат, създавайки дреха върху манекена. На сутринта когато конструкторът и технологът дойдат в ателието, изчистват модела и го правят го по-практичен".

Изработката на самите дрехи се случва в България, но преди да остави нещата в ръцете на подизпълнителите, дизайнерът тества всяка материя – как реагира на термична обработка, свива ли се плата и т.н.. "Старая се да съм обмислил всичко предварително, защото при производството на големи количества могат да възникнат сериозни проблеми от дори най-малкия на пръв поглед недостатък". Мострите на моделите си имат т.нар. паспорт с детайлно описание, изготвени от технолог – колко бода трябва да има, какъв да е конецът, ципът, дебелина на игла и др..

Totally Erected правят своя бизнес и творчески план на база пазарни анализи от минали години - в каква посока се движат трендовете, какво предлагат лидерите в модната индустрия, как реагират клиентите на иновативни дизайни. "И през този пролетно-летен сезон най-търсена е роклята – за съвременната жена, която няма време, не иска да се занимава да съчетава пола или панталон с подходяща блуза и риза."

Автор: Васил Танев

Преобладаващите артикули за дами в актуалната колекция за 2015 г. Totally Nomad са рокли в черно, червено и синьо. "Всъщност това са цветовете за есен-зима, но аз се вдъхнових от тях за летния сезон. Не робувам на сляпото следване на модни тенденции", твърди дизайнерът. "Според мен е безсмислено дизайнерите на по-малките компании и марки да подражават на големите трендсетъри, така или иначе те не могат да се конкурират и ценово, защото по-малките количества предполагат по-високи цени на материали и за изработка, а големите брандове успяват да договорят много изгодни условия за собственото си производство и да предложат пазарни цени на крайните потребители. За предпочитане е е дизайнерите да открият собствения си почерк и да създават уникални за марката си неща."

Въпреки че сега са модерни седемдесетарските дрехи, Игор споделя, че самия той не намира вдъхновене в тях. "Последният път, когато бях в шоурум в Италия, десет дизайнери бяха направили едни и също колекции и аз като купувач просто нямаше какво да си избера..." А едно негово пътешествие до Южна Америка полага основна тема на цялата колекция – пътуването и съвременният номад - "Хората T.E. (Totally Erected) са номади, защото са космополити – приемат живота като пътуване и постоянно движение; живеят на много места едновременно – преминават за по-кратко или по-дълго през офиса, парка, интернет и социалните мрежи, през чужди животи, дори през чужди представи за тях, нашите клиенти са търсещи хора – постоянно търсят нещо, което е винаги пред тях."

Уникалността на бранда по думите на екипа му се състои в предлагането на дрехи със силно изразена индивидуалност, а клиентите им имат желание да носят дрехи, изразяващи повече позиция и емоция, отколкото статус.

http://totallyerectedstore.com

Тамара Вълчева

Фотограф: Васил Танев

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    atipova avatar :-|
    атипова

    Ужасно крийтивни и борбени. Със сигурност не им е лесно, но понякога нуждата да създаваш е по-силна от всичко.
    Браво Антония, Веско и Мила.

  • 2
    running_spirit avatar :-|
    running_spirit

    Защо постоянно за "обичайните заподозряни"....Появиха се други и интересни герои в този сектор! Стига вече с едни и същи....

  • 3
    poptcheva avatar :-|
    Free person

    Добри са,иновативни са,има какво да се научи от стила,който предлагата.
    Има и други,нова генерация моделиери,но все още нямат почерк!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK