Колекция по един скандал
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Колекция по един скандал

Колекция по един скандал

Парижка изложба възкресява емблематична колекция на Ив Сен Лоран

4780 прочитания

След като миналата година излязоха два филма за живота на родения в Алжир дизайнер, вниманието към Ив Сен Лоран продължава – сега с изложбата Yves Saint Laurent 1971: La Collection du Scandale. Акцентът в нея, както подсказва заглавието, е скандалната му колекция от 1971 г., вдъхновена от стила на окупирания от нацистите Париж.

На 29 януари 1971 г. елитна компания от клиенти, купувачи и журналисти присъства на представянето на пролетно-лятната couture колекция на Ив Сен Лоран. Много от тях си тръгват изключително възмутени от осемдесетте визии, представени от шест модела. Колекцията, алтернативно озаглавена Libйration ("Свобода") или Quarante ("Четиридесетте"), е вдъхновена от модата в Париж от времето на Втората световна война, а на подиума се виждат много къси поли, обувки на платформи, широки рамене и силен грим. Реакцията на критиците е крайно негативна – те отказват да приемат референции към период на насилие и убийства, още повече че сред тях има и живи свидетели на войната.

"Какво исках да постигна ли? Да шокирам хората, да ги принудя да мислят", обяснява Ив Сен Лоран в интервю във френския Vogue от март 1971 г. "Това, което правя, има много общо със съвременното американско изкуство. Младите хора днес нямат никакви спомени."

Кураторът на изложбата Оливие Сайар анализира колекцията като "манифест на моделиер, който е искал след това да бъде приеман като арбитър на двусмислието". "Направихме мащабно проучване и включихме в изложбата всичко, свързано с нея, което успяхме да намерим." Експозицията представя само 40 от показаните преди 44 години 80 модела, както и аксесоари, скици, части от шоуто, заснети на филмова лента, а също и фотографии на Хелмут Нютън. "Не мисля, че някога изобщо е имало изложба, посветена само на една модна колекция", категоричен е Сайар.

Каталогът на изложбата включва интервю с Палома Пикасо, една от вдъхновителките на Лоран за колекцията, заради нейния дързък и цветен стил от 40-те.

"Предпочитам да шокирам, отколкото да повтарям едни и същи скучни неща", коментира дизайнерът своята колекция пред френския Elle. "Смятам, че след един продължителен период на безличие и анонимност в модата хората вече искат да изразят себе си чрез дрехите, които носят." Според Оливие Сайар колекцията от 1971 г. слага началото на зрелия период в развитието на дизайнера – неочаквани цветни комбинации, разрушителна визия на буржоазията и дори голота, като кураторът стига още по-далеч с твърдението, като казва, че според него тя поставя и началото на съвременната модна история, тъй като Ив Сен Лоран е първият, успял да улови уличния стил, маркирал останалата част от десетилетието.

Yves Saint Laurent: La Collection du Scandale е в парижката Fondation Pierre Bergé - Yves Saint Laurent до 19 юли

След като миналата година излязоха два филма за живота на родения в Алжир дизайнер, вниманието към Ив Сен Лоран продължава – сега с изложбата Yves Saint Laurent 1971: La Collection du Scandale. Акцентът в нея, както подсказва заглавието, е скандалната му колекция от 1971 г., вдъхновена от стила на окупирания от нацистите Париж.

На 29 януари 1971 г. елитна компания от клиенти, купувачи и журналисти присъства на представянето на пролетно-лятната couture колекция на Ив Сен Лоран. Много от тях си тръгват изключително възмутени от осемдесетте визии, представени от шест модела. Колекцията, алтернативно озаглавена Libйration ("Свобода") или Quarante ("Четиридесетте"), е вдъхновена от модата в Париж от времето на Втората световна война, а на подиума се виждат много къси поли, обувки на платформи, широки рамене и силен грим. Реакцията на критиците е крайно негативна – те отказват да приемат референции към период на насилие и убийства, още повече че сред тях има и живи свидетели на войната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK