Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

20 8 май 2015, 17:16, 61444 прочитания

Бирокрация

Историята, перипетиите и успехите на българските марки крафт бири лично и искрено от техните производители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Бирокрация



Крафт бирите нахлуха с шут в полезрението ни в последните две-три години. За тях започна да се говори все повече, а препоръката им става на принципа на социалната мрежа – от уста на уста. Да, хората се влюбиха в крафта (буквално – занаятчийски бири), при който голяма част от процеса на пивоварене се извършва ръчно от тесен кръг хора в малка пивоварна, обратно на големите бирени компании, където всички етапи са подвластни на машините. В контраст с масовите бири на пазара е и крафт пивото, в което потребителите намират много по-широка гама от вкусове, аромати, както и разнообразие в цвят, плътност, алкохолно съдържание.


И някак естествено въпрос на време беше да се появят и нароят български крафт бири. Ето и част от историите им.
 
Бирокрация

Фотограф: Георги Кожухаров


ПИВОТО ЗОВЕ
Само за година "Пивоварна 359" превърна "Диво пиво" разпознаваем бранд
 
Потвърждение, че бирата, особено хубавата, може да върши чудеса с човек, са Александър Герджев и Николай Димитров – двамата съсобственици на "Пивоварна 359", иначе казано, производителите на "Диво пиво".
 
Алекс е собственик на свое частно езиково училище, а Николай работи на добра длъжност в голяма мултинационална компания. Но първият измества фокуса от школата си, а вторият направо напуска позицията си в името на бирата. Само за около три години двамата осъзнават, че именно тя е тяхното призвание и за да успеят, трябва да й са отдадени наистина. Колко клиширано като отговор на лексикон би звучало последното, ако не се налага да стоят до 3-4 сутринта да бутилират бира, а на другия ден от рано да поемат други задължения. Или пък безброй пъти буквално да станат от леглата си, за да зареждат някой бар, където "Диво пиво" е свършило благодарение на оценилите го клиенти.
 
Малко назад във времето, към самото начало... През 2011 г. един американски преподавател по английски език в школата на Герджев му подхвърля идеята за пивоварна. Такава, каквато дотогава още няма в България. Идеята е препредадена на Николай, който веднага я приема.
"Нямах понятие от този бизнес, нито как се вари бира, макар че от толкова години съм обичал това питие. Бях пил всичко налично в страната ни, носих доста и от чужбина. Мислих си – пивоварна, колко да е трудно! Машини – програмираш, вариш, пълниш и готово", разказва Алекс.
 
И както нямал понятие, така днес той може да говори с часове за закони, нормативни уредби, системи за пивоварене, ценообразуване, счетоводство, физика, химия, биология и т.н.
"Една малка грешка, един грам или градус повече или по-малко и провалът е близо. Трябва да си много концентриран, да знаеш какво правиш, защото грешките могат да са фатални. Забравиш да включиш или изключиш нещо и бирата е аут", продължава той. В началото двамата с Николай не могат да си позволят скъпо оборудване, но поетапно инвестират в сградата, в нови съдове, изобщо "във всичко, което би направило бирата по-хубава".
 
Цехът в Мрамор
 
След серия огледи за цех е избрана една доста окаяна постройка в софийското село Мрамор, която собствениците на "Пивоварна 359" буквално преобразяват – окабеляват наново, сменят водопроводите, слагат филтри, монтират хладилни камери. Винаги спазват един основен принцип – държат всичко, което влиза в сградата, да е качествено. Затова понякога инвестициите се случват по-бавно, но компромис не бива да се прави. Оборудването им идва основно от Германия от доказани производители.
 
Необходимо е уточнение, че двамата партньори не са се ширили върху солиден начален капитал. Използвали са свои спестявания, рамо във финансирането удрят и роднини. Общо взето, всички, без банките. Според Александър финансовите институции в голямата си част единствено се рекламират като помощник на малкия и средния бизнес. "Моят първи кредит за малък бизнес бе с 15% лихва и с моето семейство като гарант, без банковите такси", припомня си той. Все пак в тази картина се появява и лъч надежда в лицето на амбицирана кредитна инспекторка от една банка, която сама ги намира и им предлага да работят съвместно с кредит при доста добри условия. Помощта идва съвсем навреме за "Пивоварна 359", бизнесът им потръгва, което съответно дава оптимизъм на собствениците, че ще изчистят задълженията си.
 
Прохождането на пивоварната било чиста проба аматьорска романтика – малцът е мелен с домашен миксер, бирата е варена в тенджери из къщи на техни познати, бутилирането става на ръка със затварачки за буркани. "Беше направо авантюристично към трагично. Сега с чиста съвест бих казал, че първата ни бира беше кофти. Бутилките бяха различно газирани, различните партиди имаха различни вкусове. Но направихме едно събитие в столичен клуб, на което забелязах огромното желание на хората да опитат нещо различно, да не е това, което се продава по магазините: лагери – един и същ цвят, аромат и вкус, само различни етикети. Видях това желание и последвах вътрешния си глас. За мен стана ясно, че това е хубава посока, един перспективен бизнес", продължава разказа си създателят на "Диво пиво".
 
Трънливият път
След това започва трудното. "За да се легализира една малка пивоварна в България, трябва да се мине през доста дълъг и труден процес. Ако имаш достатъчно пари, става бързо и лесно. Не казвам, че има корупция в системата, далеч съм от това. Мисълта ми е, че с много пари може да си позволиш добро оборудване, да обзаведеш цеха си и да не изпитваш никакви притеснения при проверката, която минаваш бързо. Нашият случай за съжаление не беше такъв. Когато ни посетиха от агенцията по храните, имаха страшно много забележки и се събраха доста неща за коригиране, за да получим удостоверението. Отне ни около година, за да покрием изискванията, независимо от това, че хората бяха много отзивчиви и искаха да ни помогнат, даваха ни съвети, насочиха ни със съвети за документацията", спомня си Алекс. След това идва и неговият ред да се сблъска с митниците и с нова инвестиция – за разходомер. Оказва се, че за този апарат е нужен специален скъп софтуер, както и някой, който да го разработи. После пък се викат специални заваръчни специалисти, за да споят връзките по инсталациите според изискванията на митничарите. Теглейки чертата тук, е изминала още около година.
 
Нашата философия след всичките премеждия и трудности е – не очаквай от никого нищо добро. Ако дойде – добре дошло. Нямаме работно време, нямаме почивен ден. Дали е събота или неделя - хората искат бира.
"Законовата уредба е ужасна, не е съобразена с такива малки производители. Много е трудно да се пробие системата с такова малко количество, каквото ние правим. Но пък донякъде ни помогна да бъдем одобрени това, че ни мислеха за откачени ентусиасти, каквито май си бяхме", допълва Герджев. Той се сблъсква и с труден момент, в който трябва да покаже мениджърско умение, когато се стига до раздяла с дотогавашния си американски пивовар и трябва да намери негов заместник. Изборът за главен технолог пада върху Иван Карагьозов, който до това време пък е бил на тази позиция в "При кмета" (за жалост за това заведение вече се говори в минало време). Алекс признава, че е извадил голям късмет с него.
 
Стартът
И, да – мечтаният момент. На 1 май 2014 г. в няколко заведения за пръв път се появява "Диво пиво". То предизвиква бум и апетитът/жаждата към него расте главоломно. Но насреща идва друго предизвикателство – производителите му да се справят с начина на работа на големите пивоварни със заведенията и обвързването им с договори, което се посочва от Александър Герджев като основен проблем, пречещ на по-бързия пробив на крафт бирите. "За малките като нас вратите почти са затворени. Големите не разрешават да влезеш на пазара."
 
Тук ръка подават независимите заведения, които успяват да правят пари от собствен бизнес, без да се "заковават" с подобни рекламни контракти. Така постепенно картата с местата, предлагащи "Диво пиво", се разширява. "Хората започнаха да ни познават и да искат тази бира. Това принуди известен брой заведения, които в началото ни бяха отказали, сами да ни потърсят."
 
Появява се и подобрена версия - "Диво пиво HD", с още по-изразен вкус и аромат. А по случай първия рожден ден изпод ръцете на Иван Карагьозов и по негова оригинална рецепта, измислена за около денонощие, излезе бира с цвекло, целина, естрагон, розмарин, бахар. Това пиво е направено еднократно, а щурата идея за него трябва да олицетворява и дивия нрав на "Диво пиво". Обещанието е всяка следваща година по 1 май на пазара да се появява подобна лимитирана бира, която няма да се вари втори път.
 
На нож с монополите
 
Доставчиците на ток и вода се очертават през изминалата година като враг №1 на "Пивоварна 359". "Безобразно отношение от страна на ЧЕЗ. Токът спира почти всеки ден. А ние трябва да поддържаме градуси и в мига, в който температурата пада, тази бира е за канала. Случвало се е да губим цял ден работа, ако спрат тока в лошия момент. Пускал съм жалби, ходих в ДКЕВР - никакъв ефект. "Софийска вода" не отстъпва по-назад. Не си поддържа системите, водата е ръждива, заради което сменяме постоянно филтри. След наводненията през миналата година водата беше отвратително мръсна, заради което изхвърлихме огромно количество продукция. Всеки път, когато ми се обаждат от цеха, очаквам или да ни е спрян токът, или да имаме проблем с водата. Сега намерих един адвокат и смятам да заведем дела срещу тях. Заслужават да си платят всички тези щети, които ни нанесоха", изказва възмущението си управителят на "Пивоварна 359".
 
Той обаче хвали екипа си за реакциите в трудните ситуации. Той включва четирима души – самият него, Николай, Иван и един помощник-пивовар, който се отнася изключително съвестно към задълженията си. "Иван отговаря за качествения продукт, а ние с Николай за всичко останало – етикети, визия, дистрибуция", е простичката им формула.
 
След сравнително слаб зимен сезон заради традиционната ориентация на българина към виното и високоалкохолните напитки следва очакване за силни пролет и лято. Заради това от "Пивоварна 359" използват студените месеци, за да увеличат броя на заведенията, с които работят, а и капацитета си на производство. Стъпват в Бургас, Варна, Велико Търново, Пловдив. Имат и онлайн партньори, които пък зареждат всички останали места в България. Предстоят серия събития, сред които и участие в премиерата на новия филм на Педро Алмодовар, както и на крафт феста в Горна баня на 30 и 31 май. Пивоварната ще е и спонсор на Outlook Launch Party Sofia 2015 на 16 май в Mixtape 5.
 
"Нашата философия след всичките премеждия и трудности е – не очаквай от никого нищо добро. Ако дойде – добре дошло. Нямаме работно време, нямаме почивен ден. Дали е събота или неделя – хората искат бира", споделя Александър. А пък една от любимите фрази на Николай е: "Тайната на успеха е в бързата доставка", затова сключват договор с куриерска компания, самите те също лично карат бира. На ръка пък продължават да поставят етикетите, да правят проби, лабораторни анализи. Все пак става въпрос за крафт, не за индустриален продукт.
 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Емисия "Добри новини" 3 Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

27 мар 2020, 5165 прочитания

Направи си сам вкъщи Направи си сам вкъщи

Как да се забавляваме аналогово с децата

20 мар 2020, 5107 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Близки срещи от градски вид

Разходка из местата, събиращи софиянци през годините навън

Още от Капитал
Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10