

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
Янко Терзиев
Пише за кино (и то как!) в "Капитал Light" от самото създаване на списанието.По думите на филмовия критик и режисьор Борислав Колев (човекът, поканил Янко да работят заедно в предвестника на Light - приложението за култура и изкуство "Капител"), "Янко Терзиев е от малцината смислени хора, останали в най-безсмисленото нещо на света - заниманието с филмова критика в България днес. А в доброто писане за кино - там вече е абсолютен самотник. Автор с ясни послания и стил. Дълбок познавач на филмовата история и модерните процеси. Чужд на нелепата суета и угодническото клакьорство. Верен на своите естетически принципи. И на чистата любов към киното".
Източници:
IMDB.com
Empire
Variety
The New Yorker
The Guardian
Time
rogerebert.com
moviecitynews.com
"История на киното" т. 1 и 2, Тодор Андрейков
"Най-голямата заплаха за свободата е отсъствието на критиката". Казва го нигерийският Нобелов лауреат Уоле Шоинка.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
40 коментара
Проблема не е в изчезването на критиката, а на нуждата от нея!
В общество, което властват "бащиците" които дават, вместо лидери които да не се страхуват от трудните решения;
Авторитетите не понасят критика. Тя ги кара да се чувстват уязвими, вместо да им помага да се усъвършенстват, като не се самозабравят...
Много ми липсва критиката. Чета само рекламни представяния на театрални постановки, филми, книги и не им вярвам, но се чувствам изгубена в света на изкуството. Още повече, че нямам време да гледам или чета неща, които не са стойностни, което само по себе си също може да бъде интересно, стига човек да разполага с вечността.
А къде е отговорността на Капитал и Дневник?
Като едни от малкото наистина качествени вестници в България е срамно и безотговорно, да нямате дори и по една страница за култура, която да заслужи името си! Това, което предлагате е в най-добрия случай реклама на предстоящи събития или често безобидни интервюта с авторите. Дискусиите за изкуството, ако изобщо има такива, се провеждат в специaлизирани издания и форуми в интернет, не са част от това, което вие смятате, че има значение за обществото. Иначе интересен и алармиращ разговор...
Много са неравностойни тези събеседници. Българският език на някои от тях е, как да кажа, недостатъчен за нещата, които се мъчат да кажат. И с толкова гласове става какофонично и повторително.
Също мисля, че Капитал и Дневник имат вина за лошата обстановка с професионалната критика. Да, Марина Караконова и Бойко Пенчев са блестящи критици и пишат за Лайт (но Пенчев - безумно рядко, не бива така). Янко Терзиев прави чудесни рецензии за кино. По едно време шеметната Калина Гарелова пишеше за партфюми и беше безумно удоволствие да се чете... И все пак тези имена стоят някак си изолирано, спорадично, не са като прочутата "първа тетрадка" на Култура, където всяка седмица ЗАДЪЛЖИТЕЛНО излизат рецензии за театър, кино, книга, телевизия, музика, изобразително изкуство... Огромна е нуждата от още едно, поне едно издание с ПОСТОЯННА стратегия в представянето на култура, с разпознаваеми имена, които човек да може да следи и на които да вярва.
[quote#1:"b.manchev"]В общество, което властват "бащиците" които дават, вместо лидери които да не се страхуват от трудните решения;
Авторитетите не понасят критика. Тя ги кара да се чувстват уязвими, вместо да им помага да се усъвършенстват, като не се самозабравят...[/quote]
винаги и навсякъде е така..........
който уважава чуждото мнение няма нужда от собствено
"авторитетите" за това са авторитети-за да дават правилните дефиниции ;)
авторитетите са като чукча....не читает...чукча Пишет
комуто не харесва - да Предефинира приказката "новите дрехи на краля"
кой смее да каже : "Кралят е гол" ???
искаш ли истината - попитай Дете или някой - обявен за Луд
Вярвам, че се случва това, което многокултурният живот в България повелява. Вече е пълно с бездарници, а за какво му е на един бездарник критика, бе уважаеми дами и господа? Бездарниците на всичкото отгоре са най-трудолюбиви, най-продуктивни, най-последователни и най-много се засягат на тема критика (ако е критака де, а някаква претенциозна лигоч). А като си последователен в нещо, окото свиква, слушателят свиква, читателят свиква, и тъй нататък, и ако си достатъчно голям и търпелив подлец, можеш да приласкаеш всеки с времето. Ама вие сами си избрахте да го живеете това, не? Включително Капитал Лайт, който е наемал куцо и сакато да пише за театър, литература, музика, прочие, а сега организира културни дискусии. Защо така? Нямаше ли други теми за броя? Нещо по-позитивничко, нещо по-повърхностничко, нещо, което не изисква интелектуално усилие и отстояване във времето? Посветете един брой на лицемерието. Сигурен съм, че ще ви се получи блестящо.
"В издателствата, в които съм работил, винаги гледаме рейтинга на книгата на места като Good Reads и Amazon – не че критикът трябва да се интересува от това."
И ето, говорите за критика, а разчитате на сrowdsourcing! Това е пълно безумие!
"Не че критикът трябва да се интересува от това" - ха-ха!
Критикът се предполага, че знае повече от един средностатически читател, на който вие разчитате, уважеми, за да ви ориентира какво да четете и как да си приоритизирате безумните издателски политики.
Въз основа само на едно такова изказване, може да се предположи кой как мисли и дали е способен да разпознае едно наистина ново естетическо явление. Казвам ви, ако някйде има автор като Селин, вие никога няма да го разпознаете, защото всички сте обикновено бачкатори, колкото и да се опитвате да не изглеждате така.
[quote#7:"Окото на бурята"] Казвам ви, ако някйде има автор като Селин, вие никога няма да го разпознаете, защото всички сте обикновено бачкатори, колкото и да се опитвате да не изглеждате така.[/quote]
Това ми харесва и само заради това си позволявам да пиша тук, макар и да съм решил след като направиха платен Капитал, да огранича писането си на коментари.
Не само Селин ще пропуснат българските издатели, тук ще пропуснат и Кафка, и Музил, и Джойс.
И сте избрали Желев да говори за литературна критика?!!!
Човекът, който бе изгонен от няколко издателства, който не може да прецени колко да е тиражът на първата Гранта в пъти, в много пъти...., ще обяснява кое и как е. И който, ако го извикаш преди на интервю, ако го питаш за хубавите книги ,които излизат в България, до една са все на издателството, за което работи...
И ще ми обяснява за фейсбук групи и за блогъри.
Как може някой дори да си фантазира, че блогър ще напише отрицателно мнение за някаква книга!! Нали веднага ще му спрат безплатните книги от същото това издателството. Блогърите не пишат литературна критика, те просто са намерили начин да не си купуват книги....
Добра инициатива е този разговор, но моля ви се, нека да има следващият път истински лит. критик.
И съм съгласен , че Преекспонирането настройва негативно. Наистина, това с Георги Господинов вече започва много сериозно да писва на всички. Браво на Майя Виткова за позицията. Макар и неназован директно, все пак е назован!!!
Имам друго мнение за Желев, макар да не го познавам. Твърдя, че не става за скаут (въпреки че аз по принцип си говорех), но не се съмнявам, че има други качества, които не трябват да се подценяват. На мен ми изглежда добър човек и голям ентусиаст, на който трябва да му падне някоя по-тежичка книга на главата, за да излезе от унеса си. Нямам нищо против, че е надхвърлил тиража на Гранта - това е романтично дори. Направо се записа в историята с този си жест. Браво. Щедро, романтично и... подривно. Харесва ми. Особено като знам какви са бившите му работодатели... А и си падам по историите като неговата, вдъхновяващото е. Мръзнал човекът години наред на една сергия, за да продава книги, доколкото знам.
Що се отнася до преескпонирането: Един писател прави това, което мисли, че е добре за него. Само че една медия трябва да прави това, което е добро за едно общество, за една култура. В този смисъл, ролята на медиите в България е фатална - те инициират комуницикацията, те са медиаторът, те са тези, които желаят да покажат някого и да не покажат друг. И не любопитството убива, а липсата на любопитство убива в случая. Те просто не четат. Обзалагам се, че постоянно мъкнат вкъщи книги, които въобще не отварят. В началото по-лесно им е било да въртят едни и същи автори, отколкото да си направят труда да откриват нови. В един момент вече е станало прекалено късно - погледът е закърнял, дори да вижда, не открива. Това обяснение не е толкова интересно, но - уви! - едно от най-често срещаните и неприятни обяснения си е чистият мързел.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.