Краткият живот на българския фестивал

Честите грешки и възможните посоки

Музикалните фестивали са все по-агресивно в разговорите и все по-често в плановете на хората. Дори на тези, за които билетът не е равнозначен на чакано с месеци (години) събитие. Ако в миналото фестивалите се свързват с аудитория с определен тип интереси, сега на тях можем да видим стопроцентово мейнстрийм изпълнители и същевременно публика, която по-скоро е "за преживяването".

Списание Fortune нарича формата "претъпкана индустрия" и цитира статистика, според която има над 1500 активни фестивала в 70 страни. Междувременно репортажите от Coachella и Glastonbury се фокусират колкото върху музиката, толкова и върху теми като модните тенденции по тези места. Освен все по-масови, интензитетът им е провокиран и от самата музикална сцена, за която свиренето на живо е последният сигурен доход. Но въпреки това, както пише BBC, основните съставки – чувството за общност, бягство от познатата среда, свобода и контакт с природата – остават актуални.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    coffee avatar :-|
    coffee
    • - 5
    • + 11

    След залезът на Метрополис фестивали в България не съществуват. Има огромни Сергии с тонколони. Има "звезди" отдавна угаснали и мутри , преименували се на "промоутъри".
    Посетих Артмосферик през 2009, беше приятна изненада. От там нататък всичко е поп фолк с латински букви.
    А публиката е жадна, на децата им се скача и дивее. И тази енергия като не се изразходи ... после що чалготеките са пълни.
    Поздравления за автора, че е зачекнал темата. За следващият материал може да се зачекне повече вътрешността на изторията на фестивалите. Тук цитираните лица и техните изречения не говорят нищо. Стандартни фрази. Напишете за фолклорните фестивали и защо те биха били най-добри за фокусиране. Вникнете в енергиините центрове на подобни събития и разнищете разгъването и понасянето на публиката в едно общо тяло, отдало се на ритъм и звук.
    Традицията и културата я имаме. Няма огън.

    Нередност?
  • 2
    lkl1436899987469772 avatar :-|
    Ilko Sokolov
    • - 3

    Трагична статия ... автора дали е ходил на концерт в България .....

    Нередност?
  • 3
    kakao avatar :-|
    kakao
    • + 4

    Не знам дали знаете, но в Каварна вече 10 години всяко лято се провежда МНОГО успешен фестивал! Е, не е особено арт, но интересът към него от страна на българска и (близко-)чуждестранна публика не стихва и проблеми с организацията никога не е имало.

    Нередност?
  • 4
    s_todorov avatar :-|
    Светослав Тодоров
    • - 3
    • + 3

    До коментар [#3] от "kakao":

    Има причина фестивал тип този в Каварна да не е част от текста. Той е много различен случай като провеждане, култура, съдържание - може успешно да събира специфичен тип групи със специфичен тип публика, но не е част от съвременното понятие като тенденции, публичен диалог и функциониране. Казано иначе - ниша, която е сама за себе си и така тя трудно може да е показателна за по-глобалното състояние на сцената и индустрията.

    Нередност?
  • 5
    stefan_ avatar :-|
    stefan_
    • + 5

    Какви проблеми с маркетинга бълнуват тия - проблемите за обикновения посетител са много по-прозаични:
    - Липса на нормални входове- на ВСЕКИ фестивал в България има 1-2 входа, откъдето трябва да минат няколко хиляди човека, което образува огромни опашки и много от дошлите не чуват групата , за която са дошли. Трябват много входове. Елементарно е.
    - Липса на достатъчно барове/бармани - на фестивал с 3000 човека примерно трябва да чакаш половин час за бира. В резултат голяма част от фестивала ти минава на опашки, особено ако е топло времето и искаш да разхладиш с напитка. В други държави- повече барове и барманки. И това е елементарно.
    - Отвратителна охрана - няма какво да се коментира, всеки, бил на фестивал в България, се е сблъсквал с маймуните, наети от организаторите. Пълна липса на контрол на поведението им от страна на този, който им плаща. Трагично , да се смееш ли, да плачеш ли, по тази точка организаторите тук (без изключения) чупят жалкомера.
    - Липса на нормални тоалетни -по тази точка има подобрение последните години, въпреки, че все още е рано да се говори за тоалетна хартия и чистене. И все пак, радвам се, че не съм момиче в случая. Между другото, това отказва немалко хора от ходене по фестивали.

    Останалото, драги организатори, се преживява- започнете с основните неща, преди да говорите за маркетинг , ангажираност на музиканти и т.н. Изключение е Медоус, но там организаторите не са тъпи и мързеливи балкански тикви, които помпат самочуствие с медийни изяви, ами се хваюат и сами бачкат на терена, за да има условия за гостите. Успех!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал