Сезонът на здрача
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сезонът на здрача

Сезонът на здрача

Вечната тема какво е модерно есента и нейната интерпретация. От четирима стилисти

13537 прочитания

Ако преди дизайнерите търсеха отговор на случващото се в културата и/или обществото, вече самите хора водят парада с всичките положителни и отрицателни последствия. Социалните мрежи разпространяват светкавично всичко ново, а в същото време никой не може да убие любимците на потребителите. Като скини джинсите, които шестват от почти десет години.

Индустрията опита на няколко пъти да наложи бойфренд и моделите с разкроен крачол (bootcut, bellbottom), но едва тази година виждаме слим фитът леко да залязва.

Модата дава път на личния стил, двете тенденции — към унифицирането, диктувано от глобалните брандове, и към търсене на уникалния, единствен по рода си лейбъл, съществуват в сравнително разбирателство.

Но ако наистина всичко се носи, значи не можем да кажем, че нещо вече не е модерно. А случаят не е точно такъв. И така, без съвети и готови отговори, поговорихме с Ангелина Илиева, Сандра Клинчева, Хубен Хубенов и Цветомир Горанов за дрехите през есента. Те трябваше да изберат непрофесионален модел и да покажат това, което им харесва в момента.

Ангелина Илиева-Инга

Инга Илиева снима реклами и видеоклипове, а фотосесиите й сигурно са вече стотици. Виждали сме я в "Едно", Grazia, "Мода", Amica, Elle. Тя е от хората, които създадоха елегантният стил на SETA – една от малкото български марки, заслужаващи внимание, най-малкото заради качествените материи и изчистените линии, които опита да наложи. Определено ни липсва.

Инга никога не е преставала да работи на свободна практика и в момента прави точно това. Въпреки че името й е навсякъде, рядко дава интервюта, което доста ни респектира. Подготвихме си домашното, за да не я накараме да замлъкне с глупави въпроси.

 

Вечната формула

"Не искам да говоря за тренд. Много ми се иска хората да спрат да си мислят, че за да са в час, трябва да им се каже или да чуят нещо извън тях", започва Инга. "Идеята не е да зачеркнат това, което се случва в момента, а да намерят начин да се спасят от обезличаване."

Цветът

Топлите тонове, върху които се е спряла в кадъра, винаги ще са част от женския гардероб и винаги ще са актуални, независимо дали ще ги намерим в кожена пола или огромно палто, в цвета на кичурите, червилото, лака за нокти. Те са логичният отговор на есента и са класика, от която не можем да избягаме. А и не искаме.

Линията

Инга определено се отнася с лека ирония към уж големите промени, които настъпват с всеки сезон, "защото никой не се интересува къде точно е талията и дали са още живи пеплумите". Дори на нея този вечен разговор й доскучава, какво остава за хората, които не са в професията. Ако трябва да влезе в някакви детайли за силуета обаче, харесва този по тялото, който се загатва под много широка дреха. За нея този сблъсък е вечна формула за интелигента сексуалност.

Тенденциите

Сещам се за една друга класика и, гледайки босите крака на Камелия, питам Инга дали чорапогащниците са отживелица. "Има толкова красиви нюанси, които могат да те стегнат, визуално издължат или да предадат акцент", обяснява тя. Според нея жените имат късмет, че могат да ги носят и да се забавляват с това. Непокритата кожа е красива и секси, но чорапогащникът си е закон в дадени моменти.

В същото време така актуалният бос крак не е голям проблем за малък град като София. Естествено не можем да си го и помислим, ако е наистина студено и сме с палто. Затова пък на кадъра всичко е позволено.

Има нещо целенасочено в черния цвят, който е и в чантата, и в обувките? "Естествено, че не. Важен е целият силует и характерът, какво изразяваш в момента, а не правилата, които ще спазим или нарушим."

Стилът

"Не променяме външния си вид всеки сезон, интерпретираме го според новите неща, които сме видели, и това, което ни е станало интересно." За да го покаже, Инга избира Камелия за модел. Тя носи запомнящ се грим, вдъхновен от Дита фон Тийз, и може да си го позволи и през деня, и вечер. Въпреки че харесва тъмните тонове червило, стилистът признава, че не на всички жени седят еднакво добре. "С моя приятелка си говорихме наскоро, че тя не може да си сложи много червено червило през деня, а само вечер. За всеки е индивидуално."

Тя самата не е открила най-добрия тон за себе, все още търси цвета, който да не й стои вулгарно. Даже в доста магазини момичетата я познават с постоянното пробване на червени червила. Накрая винаги си тръгва с гланц в лек цвят, който изглежда все едно е без червило.

Какво друго ще запази за есента? Обувки на висок ток, с каквито не може да ходи. Но се чувства по-спокойна, когато знае, че са при нея.

Сандра Клинчева 

Има едно нещо, за което малката българска модна сцена е единодушна — това е, че Сандра Клинчева е една от най-добрите. Има солидно образование, завършила е "Дамско облекло" в Central Saint Martins, но някъде между стажа при Хюсеин Чалаян и преподаването на моден дизайн в Сингапур се увлича по идеята за списание "Едно" и остава в България.

След това вдига летвата за всички – става моден редактор в списание Amica, поставяйки клопка за всички след нея. Казва, че в момента е в много креативна фаза, защото заедно със сестра си работи върху създаването на свой бранд, ориентиран към конкретна пазарна ниша. Резултатът – догодина. 

Отличителни белези

"Според мен винаги трябва да се търси унисон между характера на човек и неговата визия. Само тогава един личен стил може да бъде успешен", започва Сандра. Затова и изборът на Кръстина за модел съвсем не е случаен.

Стилът

Още докато планира снимките, автоматично в главата й изплува точно тя. Причината е, че носи в своя характер и визия настроението, присъщо на тази многопластова бохо-пачуърк тенденция. Бохемството и поривът към свободата тук са показани на много нива, обединяваща е личността на модела. Със сигурност това е визия, създадена по нея и извеждаща на преден план част от нейната същност.

Линията

Сандра винаги е харесвала наслояването и различното усещане за текстура. Неведнъж е казвала също, че всичко тръгва от добрия плат. В случая – комбинация между копринена рокля с hunter style сако от вълна, елек от деним под елек с кожа с косъм, заметнат на едното рамо. Ценно в случая е, че всяка от тези дрехи може да бъде акцент самостоятелно, в съвсем различен контекст. Комбинацията от тях обаче върху правилния човек създава ново и съвсем различно звучене. Що се отнася до елеците, те не са спирали да са актуални, могат да се носят върху различни дрехи — дълго палто, кожено яке, копринена рокля.

Тенденциите

Думата има отрицателен знак от доста време. Проблемът е, че вече е изпразнена от смисъл точно толкова, колкото и лукс. Тенденциите са с много кратък живот, да им робуваш е липса на стил, отказ от индивидуалност. Социалните медии тотално ги преобразиха. Те създават такива за една нощ и детронират други за същото време. Дори прекаленото коментиране и показване на една тенденция води до нейната незабавна смърт.

Затова и отказът на няколко от колосите в дизайна да показват тенденциите е смислено послание. Следването на избраната от тях посока е всичко друго, но не следването на тренд. И така те самите създават тренд. Но това са единици. Еди Слиман за Saint Laurent е такъв дизайнер. Той интерпретира различни субкултури, за да ги смеси с наследството на Yves Saint Laurent, което наследи през 2012 г.

Смисълът на стила е да носиш дрехите, които те карат да бъдеш себе си. Което не означава, че човек не може да се преоткрива.

Цветът

Изборът какво ни се носи този сезон е особено личен. Вниманието привличат патладжаненолилаво, hunter зелено, изумруденозелено и наситено синьо, затова и залага на тях в кадъра. Тези цветове и сходните на тях по тоналност са дълбоки и сложни, непреходни всяка есен.

Хубен Хубенов

Стилист и моден редактор, заедно с гримьора Слав Анастасов са движещата сила зад 12 Magazine. Преди това двамата правеха Gia. Осъзнава, че му харесва да създава стайлинг, докато работи като вижуъл мърчандайзър. Първата му фотосесия е за пилотния авторски брой на Vice, после продължава като асистент на настоящия моден редактор на Amica, Добри Киряков, с когото работи близо година. Той го препоръчва на списание "Мода" и така Хубен започва самостоятелно като стилист. Снимал е стотици реклами, видеоклипове и фотосесии, но никога филми и сериали, нищо че са му предлагали. Казва, че никога не би поел ангажимент, който продължава повече от седмица, защото има личен живот, приятели, семейство и 12 magazine, които не би жертвал за нищо.

 

Градска неутралност

"Прави ми впечатление, че мъжете искат да са неутрални, невидими, ако щеш. Но го правят единствено като комбинират черно с тъмносиньо", разказва концепцията си Хубен.

Цветът

Наблюденията му го карат да предложи алтернативна неутралност, съчетавайки сиво и бежово. Двата цвята не са толкова агресивни, колкото черното, и така уцелваме златната среда между крещящото и безличното. Постигаме балансирана, а не депресирана неутралност — Хубен вярва, че облеклото може да модулира нашето настроение.

Линията

Високата талия на неговия панталон определено прави впечатление. Оказва се, че и на модела е същата, но е скрита под пуловера. Освен талията, свободно падащата линия и бастите също са вдъхновени от 50-те, виждаме ги като заемка и в денима. Това означава ли, че след дълги опити индустрията е успяла да убие скини джинсите? Хубен е категоричен: това няма да стане и тази есен – все още има много хора, които се чувстват добре в тях.

Тенденциите

Те вече се движат изцяло от хората, пример за това е как всички тръгнаха в черно и с Nike Roshe. Хубен е изненадан, че продължаваме да говорим за тенденции, при положение че винаги е едно и също: зимата - палта и якета; лятото - флорални мотиви. Дори новината, че пастелите отново са актуални, не е нещо ново: за последните пет години три пъти са били актуални независимо как ще ги наречем — сорбета, пастели, млечни цветове. Според него модата е в криза заради навиците на потребителя, който е загубил личното в целия процес на безразборно консумиране. Наистина, има и едно завръщане към локалните производители и майсторите, но то реално не е мода. Модата не е синоним на облекло. Тя е какво казваш с него.

Стилът

Както той е направил със своето поло в кадъра, пуловерите и ватираните блузи могат да се загащят в панталона. Комфортно е, но и прави силуета по-софистициран. Търсенето на известна аристократичност е и в материите. В кадъра има съчетание между три вида вълна по тежест и сплитане — плътната, която ще видим в панталона, едрата плетка на пуловера и филцът на шапката.

Целият градски стил е комфортен, смесва вечните естествени материи със съвременни постижения във високотехнологичния дизайн. В случая класическата спортна обувка, която завършва силуета, е съвсем логичен избор за града. На този етап едва ли ще успее да измести маратонките с гениални подметки, но вече виждаме първите заявки в посоката – на Converse с Chuck Taylor II. Кецът с ергономична подметка може би вещае ренесанс на стила. Въпреки че не се вижда, спортните обувки на кадъра също са със стелка за максимален комфорт.

Цветомир Горанов 

Завършил е "Мода" в Нов български университет. Първо го забелязахме в събитията за млади дизайнери на "Иван Асен" 22, след това продължихме да го виждаме все по-често, този път като стилист. Казва, че не би се върнал към дизайна, защото не му е толкова интересно — скъпо е като инвестиция, в същото време той самият предпочита по-бейсик линии. В момента Цветомир работи на свободна практика и снима основно клипове и реклами. Вярва, че след края на златното време на списанията, бъдещето е в онлайн проектите. В момента снима интензивно с Васил Германов за Under the Line, както и за 12 Magazine и Boyscout.  

Въпрос на имидж

"Самият мъж беше важен, на 24-25 за мен той е олицетворение на готиния млад човек — суперусмихнат и положителен, нищо че на снимката е сериозен", казва разпалено Цветомир.

Линията

За него стилът трябва да е продължение на личността, иначе седи бутафорно. Това, което не се вижда на кадъра, е, че първоначално иска да направи стайлинг за по-възрастен човек, но се оказва неизпълнима задача.

След дългогодишното шестване на слим силуета оувърсайзът осезаемо напомня за себе си. Виждаме го в панталона, който отново е с висока талия и басти. И, да, не са за всеки. Но в дрехите няма универсални формули. Това означава ли, че скини джинсите са чао окончателно? Цветомир казва, че те още присъстват, но като цяло тенденцията е да излязат в почивка.

Тенденциите

Акцентът във визията е елекът от кожа. Значително по-непрактичен от пухения или този от кожа с косъм, той е имиджова дреха, добавен е като аксесоар. Самата кожа присъства в есенната визия във всичките си разновидности — гладка, лак, с косъм. Що се отнася до елека, той е идеалната дреха за преходните сезони и се носи и върху, и под палтата. Този в кадъра е в конфликт с класическата линия на палтото, защото съвременният градски човек търси комфорта, който обаче не е скучен. Затова всички предпочитат смесването, чистите стилове отдавна не са интересни и на потребителите, и на дизайнерите.

Стилът

В този смисъл нямаме нужда и от аксесоарите, но се олицетворяваме с тях. Може без бижута, често без шапка и шал, те обаче са част от нашата същност и в някаква степен я разкриват.

Сходен е случаят и с обувките на кадъра, но те трябва и да са подходящи за сезона. Грубите подметки са точно такива и ние ще ги виждаме във всичките им варианти.

И тях, и елека е важно да се носят така, че да не си прекалено "фешън". Предпочитанията на Цветомир са към силуети, които не те оставят с усещането, че говориш с дреха.

Цветът

Някъде в лудницата на градския живот се загубиха и цветовете. Проблемът при тях е, че трябва да се мисли как да се съчетаят, което губи време. Лятото е по-лесно, разполагаш с два, максимум три елемента. Зимата става по-трудно и излиза по-скъпо, особено ако се търси нещо специфично. Според Цветомир яркото изглежда неадекватно за сезона. Решение са възможно по-мрачни цветове или близки нюанси.

Иначе бялото също е изключително зимен цвят, но дори с кола, човек трябва много да внимава, което не се съчетава добре с динамичния ни живот. Все пак в стайлинга Цветомир се спира точно на бяло, за да създаде контраст и за да избяга от депресията. Полото се появява за втори път в селекциите и е едно от предложенията, които ще виждаме все по-често.

Ако преди дизайнерите търсеха отговор на случващото се в културата и/или обществото, вече самите хора водят парада с всичките положителни и отрицателни последствия. Социалните мрежи разпространяват светкавично всичко ново, а в същото време никой не може да убие любимците на потребителите. Като скини джинсите, които шестват от почти десет години.

Индустрията опита на няколко пъти да наложи бойфренд и моделите с разкроен крачол (bootcut, bellbottom), но едва тази година виждаме слим фитът леко да залязва.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.