Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

16 окт 2015, 18:09, 3011 прочитания

Смяна на подхода

Стилът като код за дешифриране на избора на дрехи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

"Модата е това, което ти предлагат дизайнерите четири пъти в годината. Стилът е това, което ти избираш."

Това е една крилата виртуална мисъл с неясен автор (приписвана на американския топ модел от 60-те Лорън Хътън), която събира купища лайкове и сякаш всички на пръв поглед се съгласяват с нея. И макар да не се знае кога се е появила, едно е сигурно – никога не е била по-актуална. Защото, ако през почти целия XX век видът на един човек, на група от хора или на обществото като цяло се е определяла от модата, през XXI на преден план излиза самият човек – неговата индивидуалност и уникалните черти на личността му, тоест неговият стил.

Причините за това преобръщане на перспективата са много и са комплексни – културологични, социални, психологически, но една от най-очевидните е промяната в света на самата мода. И новото е, че

през XXI век модата предлага на практика всичко
Няма никакви ограничения в материите, формите, цветовете, десените и аксесоарите. А това е една много различна ситуация в сравнение с миналото столетие, когато една и съща мода доминира цели декади, всички ходят облечени "по нея", независимо как изглеждат и как се чувстват. Едва ли има човек, който да не разбира защо са толкова странно сресани артистите във филм от 70-те или пък защо носят перли вкъщи домакините във филм от 50-те години. Но независимо дали е очарователна или горестна, модата е маркер на епохите, на социалните нрави и на човешките отношения.


Ако се върнем още по-назад, ще видим, че завъртането на един моден цикъл е отнемало векове. С прогреса и развитието на човечеството обаче и модата е ускорявала темповете си на влияние. През XX век тя се променя средно на десетилетие, днес животът на една модна тенденция е едва няколко месеца. Като нито един тренд не отмира напълно, а получава друга интерпретация или изскача наново в различен контекст.

Освен че трайността на модата днес е много по-кратка, тя е и много комплексна като внушение, защото едновременно излизат по няколко коренно различни тенденции на сезон. През тази есен-зима например имаме като тренд архетипната визия на невинната романтичка, изведена рамо до рамо с андрогенния мъжки костюм. Имаме едновременно роклите комбинезони от 90-те години и ярките геометрични десени и форми на 80-те. Материите тип дамаска дефилират успоредно с кадифето или пайетите. И, о, изненада! Бялата риза отново е на мода. Което ни кара да се замислим тя всъщност кога е излязла?!
Така съвременните модни тенденции се оказват нещо твърде условно, за да се съобразяваме с тях, особено ако го правим сляпо. Затова, ако не искаме при отварянето на гардероба сутрин да подгъваме коляно с дълбока въздишка, гласяща "Нямам какво да облека", належащо е да сменим подхода си към модата. Защото тя вече е сменила подхода си към нас.

По-добре да започнем да я виждаме като набор от интересни нови предложения, на каквито тя е изключително богата. Така стигаме до въпроса как да избираме или

как да формираме собствения си стил

Когато става дума за стил и за мода, всъщност става дума за различен подход към дрехите. В първия случай посоката е отвътре навън, т.е. свързване с индивидуалността и себеизразяване. Във втория – за повлияване отвън навътре. Но реално факторите, които ни влияят отвън по отношение на това какво да обличаме, са много и модата е само един от тях.

Още от ранна възраст децата възприемат отношението, което имат родителите им към дрехите. Някои никога не успяват да се отърсят от това влияние. Докато израства, човек се повлиява и от средата, в която учи или се развива, или от културните течения на времето. Понякога това означава чалга ефект, понякога хеви метъл, понякога Барби, понякога хипстър.

Огромно количество хора също така избират дрехите в гардероба си според работата и почти не отделят място и средства за нещо различно. Всъщност е по-лесно човек да разчита на външно влияние по отношение на избора си на дрехи, отколкото на вътрешните си пориви. Но и последните също могат да се проявяват много хаотично и със съмнителен краен резултат. Като например, когато избираш дрехи със стопроцентна увереност, повлиян от моментното си настроение, които впоследствие се оказва, че никога не обличаш. Или когато се въодушевиш от дрехата на приятел/ка и решаваш, че искаш да я имаш, но се оказва, че на теб тя ти стои по съвсем различен начин.



Една мисъл, която се приписва на Айнщайн, твърди: "Всеки човек е гений. Но ако съдиш за рибата според способността й да се изкатери на дърво, тя ще живее целия си живот с мисълта, че е глупава." Аз лично смятам, че спокойно можем да перифразираме тази мисъл по отношение на визията – всеки човек може да бъде красив, но ако стилът, който носи, не отговаря на неговата физическа природа и характер, той цял живот може да живее с мисълта, че е грозен. Или, казано с други думи, в света на стила и модата също има типология, която може да се използва като код за дешифриране на избора ни на дрехи.
Така наречената архетипна типология позволява да се изведат ключови характеристики на личността, които да задават посоката на индивидуалния стил. За тази цел съществува методика, която установява кои са материите, кройките, десените и аксесоарите, които хармонират с физиката, с излъчването и с характера.

Тази методика, наречена анализ на личния стил, борави с шест базисни архетипни стила – драматичен, класически, естествен, игрив, ангелски и бляскав, като съчетава в себе си физически, психологически и комуникационни компоненти и дава едно комплексно решение, което има индивидуален характер.
Например, ако даден човек има доминиращ архетип във физиката и излъчването си на крал/кралица (по Юнг), на който съответства класическият стил, а се облича като елф в игрив архетипен стил, той или тя винаги ще изглежда инфантилно, колкото и хубави и скъпи дрехи да е сложил. Класическият стил пък може да кара човека да изглежда строг и суров, ако той има архетипна доминанта на принц/принцеса, на която съответства ангелският стил, и т.н. С установяването на архетипните доминанти във физиката и излъчването на практика се получава яснота за посоката на стила, която задава

конкретни ориентири в океана от предложения

с които ни залива съвременната мода. Така човек вече може да е открил, че е добре да избягва ленените материи и туида и че е много по-добре да се насочи към лицевата кожа или неопрена. Така би било, в случай че при нея/него доминира драматичният стил. Което пък означава, че от модните тенденции за този сезон тя/той спокойно може да се насочи към дрехите с екстравагантни източни мотиви или да избере тип "мъжки" костюм, или пък дрехи с лъскави материи, или ярки геометрични форми.

Със сигурност елегантната визия, каквато може да произведе всеки стил, стига да съответства на индивидуалността на човека, не би била постижима без идеите, които ни дава модата. Но за да извлечем най-доброто от нея, ключово е да променим подхода. Затова накрая ще цитирам още една мисъл от неизвестен автор: "Ако яйцето се отваря от външна сила, животът свършва. Ако се отваря от вътрешна сила, животът започва. Прекрасните неща винаги започват отвътре навън."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Емисия "Добри новини" 3 Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

27 мар 2020, 5028 прочитания

Направи си сам вкъщи Направи си сам вкъщи

Как да се забавляваме аналогово с децата

20 мар 2020, 5034 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Изкуството като конски сили

Къде и как визуалните артисти засичат автомобилния бизнес

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10