Покупка по картинка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Покупка по картинка

Покупка по картинка

Нови възможности за интериорни придобивки и развитие на дизайн култура у нас

3381 прочитания

В предизвикващ усмивка спомен от детството попадам на каталозите на Neckermann. Разгръщайки страниците, се изненадвам от присъствието на огромни кожени дивани, интересни шкафове за играчки и от идеята, че биха могли да пристигнат по пощата. Двайсет години по-късно Neckermann е онлайн, но не доминира. Германия, в частност Берлин, отново идва наум като вълнуваща локация за търговията с дизайн предмети и мебели, но по нов начин – поради домакинството си на изключително успешни и внимателно курирани онлайн платформи като Monoqi.com и Fab.com (оригинално от САЩ).

Любопитен факт е, че София приютява централите на няколко онлайн платформи за дизайн, които иначе оперират в международното пространство. Това са Clippings.com, Jelanieshop.com, Designreforma.com, а шведският мебелен гигант IKEA наскоро стартира своята и у нас. Това дава повод да потърсим информация за спецификите на интересния социален и икономически феномен от самите участници в него.

Преимущества и предизвикателства

Основно предимство на онлайн формата за продажба на дизайн продукти и мебели според Йоана Цонева (IKEA), Кристина Милетиева (Jelanie) и Боян Райчев (Reforma) за потребителя е безспорно бързият – и времево, и пространствено – неограничен достъп до продуктите, а за търговеца – възможността да инвестира повече енергия и ресурс към подбора на предлагания дизайн вместо към търсене и поддръжка на физическа локация.

Йоана Цонева адресира други два положителни аспекта на онлайн търговията: възможността клиентът да научи повече за дизайнера и концепцията на конкретен продукт, както и визуалните опции този продукт да бъде съчетан с други предмети в разнообразни интериорни решения. Последните две съображения се явяват важна част и от философията на Clippings.com.

Online/offline присъствие

Сред основните предизвикателства пред онлайн платформите е изискването от някои производители физическо присъствие на търговеца на пазара. Кристина от Jelanie обобщава: "Преимуществата определено имат превес над предизвикателствата. Продуктите, които предлагаме, но не поддържаме на склад, са представени в онлайн магазина ни наравно с наличните. По този начин онлайн магазинът работи според търсенето на пазара. Превръща се в жив организъм, чийто асортимент ние не дирижираме."

В настоящия момент търговията на дребно преминава през драматична трансформация, от традиционни магазини и каталожна търговия към многоканална и омниканална среда. Основното предизвикателство за IKEA като търговец, утвърдил се преди всичко на базата на разпознаваемото си физическо присъствие, е онлайн платформата им да предостави на потребителите вдъхновение, разнообразие от решения, информация и услуги, идентични с получаваните във физическия им магазин. Посетителите на магазина на IKEA в София са основно от столицата и околните населени места, но клиентите на ikea.bg са от цяла България, което според Йоана Цонева опровергава схващането, че продуктите с добър дизайн се реализират само в урбанизираните центрове.

В обратен ред на действие онлайн магазинът Jelanie отскоро има и своя физическа локация в София. Едновременното наличие на онлайн базирана платформа и офлайн магазин за Jelanie е успешна стъпка за екипа им, тъй като, заинтригувани от предлаганото онлайн, клиенти често търсят магазина, за да видят продуктите лично; други пък разбират за онлайн платформата от магазина на ул. "Добруджа", което води до ръст на онлайн продажбите впоследствие.

Верни на онлайн формата, Reforma и Clippings засега съзнателно ограничават физическите си появи до pop-up магазини или участия в изложения. За по-ефектни, запомнящи се и отличителни представяния Clippings например работят със сценографи и интериорни дизайнери, а техният основен интерес са големите лондонски фестивали за дизайн.

Дизайн селекция

Продуктовият дизайн, предлаган от Clippings, попада предимно във високия и средния ценови диапазон, а селекцията се базира на качеството на материалите, на автентичността на производствения процес и на доброто име и уникалността на източника. Clippings залага изключително на подбора си от първоизточника, т.е. на хората, които създават продукта.

Jelanie се фокусира върху скандинавски и японски предмети с чист и лек минималистичен дизайн. За екипа на Reforma основните критерии за подбор са съвременното звучене и функционалната естетика на продукта, гарнирани с доза хумор. IKEA следва своята основна продуктова стратегия – демократичен дизайн, обединяващ отличителната форма и качество, устойчивото производство, функционалността, а също и достъпните цени.

Присъствието на български дизайн брандове в разглежданите платформи към момента се свежда до шаловете на Шевица и Logo Book за Стефан Кънчев в Reforma, мебели и продукти по дизайн на Praktrik и Марина Драгомирова в Clippings, а Jelanie планират да започнат да предлагат бранда за мебели Almost от архитектурно студио DontDIY. Засега броят на българските брандове определено е ограничен, но всички се надяват в бъдеще да нарасне. Ето как Боян (Reforma) обяснява явлението: "Има български дизайнери със страхотни идеи, но малцина се осмеляват да започнат истинско производство, да превърнат идеите си в реален качествен продукт, да го маркетират подобаващо."

План за бъдеще

Reforma и Jelanie свързват бъдещите си планове с разширяване на своите онлайн платформи. За Reforma това ще е стартирането на отделна за играчки – agentkoala.com, а Jelanie разработва софтуер, с който онлайн поръчките с по-големи размери да бъдат улеснени. От IKEA планират да запазят тенденцията на растеж в търговията на дребно и работят в посока мобилното им приложение да отговаря на интерактивния дизайн на сайта. А Clippings разработват business-to-business платформа за директен контакт и договаряне между архитекти и интериорни и продуктови дизайнери.

Вместо край и като коментар към бъдещето на пазара на дизайн продукти и мебели ще цитирам споделеното от Кристина Милетиева (Jelanie): "Звучи абсурдно, но на местно ниво надеждите ни са в бъдеще да имаме повече конкуренти. София и България заслужават да имат повече места, предлагащи дизайн продукти. Дизайнът обогатява културно."

В предизвикващ усмивка спомен от детството попадам на каталозите на Neckermann. Разгръщайки страниците, се изненадвам от присъствието на огромни кожени дивани, интересни шкафове за играчки и от идеята, че биха могли да пристигнат по пощата. Двайсет години по-късно Neckermann е онлайн, но не доминира. Германия, в частност Берлин, отново идва наум като вълнуваща локация за търговията с дизайн предмети и мебели, но по нов начин – поради домакинството си на изключително успешни и внимателно курирани онлайн платформи като Monoqi.com и Fab.com (оригинално от САЩ).

Любопитен факт е, че София приютява централите на няколко онлайн платформи за дизайн, които иначе оперират в международното пространство. Това са Clippings.com, Jelanieshop.com, Designreforma.com, а шведският мебелен гигант IKEA наскоро стартира своята и у нас. Това дава повод да потърсим информация за спецификите на интересния социален и икономически феномен от самите участници в него.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.