На стартовата линия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На стартовата линия

На стартовата линия

Как се създава българска марка за продуктов и интериорен дизайн

7782 прочитания

© Цветелина Белутова


Волен Валентинов, един от хората зад българската дизайн група "Черга" и в миналото част от екипа на студио All In, е успешен млад продуктов и интериорен дизайнер. Талантът и находчивостта му го тласкат към нови хоризонти и преди месец той обяви собствена марка за дизайн.

Vooood е логична стъпка в развитието на всеки дизайнер, а Волен вярва в успеха на своята марка, защото тя предлага добра услуга в комбинация с качествени готови продукти. Стремежът му е да продължи да работи с естествени материали, но да ги съчетае в производството с възможностите на новите технологии. Като основен проблем за бизнеса обаче той вижда липсата на пазар за продуктов дизайн в България. Единствената работеща платформа за предлагане на роден дизайн според него са дизайн базарите, затова той с удоволствие участва в тях. Този уикенд може да се запознаете с Волен и най-новото от Voood – серия 3D принтирани лампи, на базара Cosmos Design Market.

Продуктовият дизайн в България създава отделни продукти, но те не влизат в производство. Как се справяш със спецификата на пазара ни?

Компаниите тук не рискуват, не експериментират, нямат си лаборатории към тях и не възлагат отделни процеси към дизайнери. Те разчитат на сигурните печалби, защото знаят, че определен модел се продава, а новите и иновативни подходи трудно се интегрират. Масово потребителите избират най-евтиния вариант. Все пак има и аудитория, която оценява по-качествените продукти, заради добрите материали, изработката и естетиката в тях. Обикновено тези клиенти поръчват директно от дизайнерите, а пък дизайнерите от своя страна намират производител и правилната технология, за да реализират желания продукт. Този начин на работа не предразполага да се стигне до масовия производител. Основните печалби в областта на дизайна идват от правенето на интериори за частни лица.

Един от най-известните ви продукти е мултифункционалният матрак за TЕD. Как се стигна до неговото производство?

Екипът на матраци TED пуснаха задание на един от уъркшопите, организиран от "Черга". Производителите имаха голям разход за рециклиране на отпадъчния материал в производството, така че заданието им беше да се измисли нов красив и удобен продукт, който да използва този материал с минимални усилия и с малко количество. Направих прототип на мултифункционално легло и измислих принципите му на сгъване. Те го харесаха, създадохме два работещи прототипа. В крайна сметка не го вкараха в каталога си и сега продължавам да създавам и да продавам изделието сам.

С какво Voood е по-различен?

С това, че ще се фокусира върху новите технологии и иновативни подходи в обработката на основните материали, както и 3D принтиране, в комбинация с материали, които се използват от векове, като глина, метал и дърво. Студиото прави нововъведения в дизайна, но не обръща гръб на класическите материали и похвати.

Фотограф: Voood

Всъщност един от първите ти проекти в тази насока е 3D принтираната ти лампа, с която лятото спечели конкурс на B2N, един от основните вносители на 3D принтери. Какво се случва сега с проекта?

Свети! Засега от 12-те вариации, които направихме, сме реализирали четири. Идеята на изделието е да достигне до по-широк кръг от потребители, от една страна, чрез участието на дизайн базари, а от друга, чрез директни поръчки от студиото.

Друг актуален твой проект е интериорът на новия магазин на Zoya за натурална козметика. Разкажи ни повече за концепцията ти.

Сътрудничеството беше интересно, защото собствениците бяха отворени да направят нещо по-различно от интериора в досегашните си магазини. Това е възможно, защото нямат установена линия в дизайна на магазините си. Идеята на този е да бъде изцяло за козметика и насочен най-вече към женската аудитория, така че трябва да е секси. Използвах натурално дърво в комбинация с метал, за да запазя усещането за природа, което е присъщо за самите продукти. Дървото е обработено с натурално масло, така че маслата не са само част от асортимента на продуктите в магазина. Целта ми беше да обвържа интериорните решения и мебелите с маслата, които Zoya предлага.

Волен Валентинов, един от хората зад българската дизайн група "Черга" и в миналото част от екипа на студио All In, е успешен млад продуктов и интериорен дизайнер. Талантът и находчивостта му го тласкат към нови хоризонти и преди месец той обяви собствена марка за дизайн.

Vooood е логична стъпка в развитието на всеки дизайнер, а Волен вярва в успеха на своята марка, защото тя предлага добра услуга в комбинация с качествени готови продукти. Стремежът му е да продължи да работи с естествени материали, но да ги съчетае в производството с възможностите на новите технологии. Като основен проблем за бизнеса обаче той вижда липсата на пазар за продуктов дизайн в България. Единствената работеща платформа за предлагане на роден дизайн според него са дизайн базарите, затова той с удоволствие участва в тях. Този уикенд може да се запознаете с Волен и най-новото от Voood – серия 3D принтирани лампи, на базара Cosmos Design Market.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

АфроБългария

АфроБългария

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK