С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

3 11 дек 2015, 18:37, 19867 прочитания

Анатомия на (не)успеха

Седем истории за ползите от това да продължаваме да опитваме

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тъй нареченият мой провал 


Илюстрация

Част от темата

Съмтаймс уин, съмтаймс люн

От "Да чукнем на дърво" до Just Do It

Българинът не обича риска и се срамува от провала. Дали това не е резултат от културата на червената химикалка, с която учителите поправяха грешките ни в контролните

Не се свени, човече

"Вечери за наивници" и Fuck Up Nights - места за споделяне на провали


Неуспехът не е черта от характера, смята серийният предприемач Христо Попов 

"Малко по малко картинката ми се изчиства", казва серийният предприемач с 20-годишен опит на международния и на българския пазар Христо Попов. Работният ден в компанията му за развиване на бизнеси Fast Track Europe започва с 11-минутна среща в 9:01 ч. На нея колегите споделят по какъв начин планират да са още по-креативни, а в петък между 16 и 18:30 ч. е времето за обсъждане на интересните книги, които екипът е прочел през седмицата. Христо Попов издига процеса на самоусъвършенстване в култ, но въпреки дипломите от Cambridge, Harvard и London Business School той е убеден, че реалният живот е най-доброто училище. С основани общо 31 компании в кариерата си той се описва като човек със специално отношение към провала.
 
"Преди време, когато решихме да започнем веригата магазини "Фамилия", всичко беше само в главата ми. Три години по-късно при нас работеха 450 души в 40 магазина с 30 млн. евро оборот. Накрая, вместо да спечеля 20 милиона, спечелих един. Това успех ли е, или не е? Все пак можех да съм просто служител някъде и на третата година да погледна назад и да си кажа, че не съм постигнал нищо. Провалът не е черта от характера, той е само събитие", казва Попов, който описва ранното фалиране с дистрибуторска фирма като просто плод на "глупост" и липса на опит. "Като предприемач можеш да загубиш основно две неща - пари и репутация вследствие на загубата на парите. И се замисляш - кои са тези, които ще те сочат с пръст в момента? Това никога не са хората, които държат живота си в ръце. Те са просто зрители. Но най-страшното е да загубиш самочувствието, защото тогава всичко отива на кино. Като се проснеш по лице, следващата идея е това, което те изправя след издънката."
 
Няма директен отговор откъде идва мотивацията за следващата идея. Описва го като вирус у себе си. "Когато млади хора ме питат дали ставам за предприемач, просто им казвам, че то само ще си покаже", казва Попов, също така обвързан с академия за "деца предприемачи" от 7- до 12-годишна възраст. Целта е талантите им в различни области да бъдат открити възможно най-рано. "Да не те плаши рискът е въпрос на лично усещане."
 
Философското му отношение е повлияно и от личностите, които издига като примери. В рамките на разговора цитира японски мъдрости, Буда, Махатма Ганди, Стив Джобс, Гьоте, Джеф Безос, Микеланджело, а част от мислите им са закачени на стената в офиса му. Намира за по-смислено да снимаме тях вместо него.
 
"Определението ми за успех се промени много през последните години. Сега за мен успех е да си способен да прекъснеш връзката между това как се чувстваш и какъв е крайният резултат. Ако човек може да разграничи двете, значи е достигнал ниво на разбиране, което му помага да се чувства по-добре. Както и да можеш да се фокусираш – примерно да прекараш един час с децата си и да не мислиш за друго."
 
Страни от някогашната идея, че на всяка цена трябва да се направят бързо "много пари". "Поколението беше обзето от идеята, че успехът е нещо, което може да дефинираш ясно – голяма фирма, голяма къща, всички неща, които са свързани с благополучие. Има една отвратителна реклама, в която се казва, че успехът се вижда отдалеч. А за мен той просто трябва да ти дава мотивация и като продължаваш напред, да си направиш равносметка какво ти взима и какво ти дава енергия." Пример с житейския път на Ганди и цитатът "Колкото по-далеч от себе си поставяш целта си, толкова повече енергия тя ти дава" на Буда идват на място.
 
"Не мисля, че парите променят хората. Парите правят качествата ни по-видими. Когато имаш средства, имаш избор, а когато го правиш, се вижда какъв си. Един ще си купи "Мерцедес" и трима бодигардове, друг ще отдели от своето за другите, и това, което ги различава, е удовлетворението от изборите им."
 
От контактите си с хора от различни сфери и поколения той вижда определени промени в мисленето. "Докато моето поколение се интересуваше повече от конкретни суми и коли, сегашните млади хора имат по-читава ценностна система. Но, от друга страна, се създава една култура на "стартъпаджиите", които постоянно започват нови и нови проекти с пари от въздуха и за две години са правили по седем стартъпа. Подценява се нуждата от опит. Просто трябва да те боли. Грешно е разбирането, че успешните предприемачи са момчета на 23 години, със скъсани дънки и раница на гърба. Всъщност средностатистическият успешен предприемач е на 46 години, често с трудно детство, който се е оправял сам в живота от малък. Често се изпуска моментът, че това е професия, в която правиш нещо, за което все още няма ресурси. През годините съм стартирал проекти както без пари, така и с торба пари – тези, за които съм имал средства предварително, са се проваляли по-бързо." Според него са нужни четири умения – "тарикатлък", социални умения, знания, интелект, а ако си в комфортна среда, ти няма да се научиш да ги използваш и си по-склонен на компромисни решения.
 
"Разполагам със страхотен екип в момента. Обещали сме си, че винаги ще ходим по ръба. Правим много експерименти, тъй като сме убедени, че магията се случва отвъд комфортната ти зона. Пример за това е консултантска фирма, която започнахме и в началото ме разубеждаваха, тъй като е пълно с такива. Бях убеден, че трябва да го направя, въпреки пазара", разказва Попов, който също така вярва, че не е в борба с конкуренцията, а със себе си. "Две години по-късно имаме клиенти в 14 държави на три континента, работим с Google, Sony, Dell. Но ако не си "ял бой", това няма как да го постигнеш. Ако си склонен да правиш големи крачки по дълъг път, няма как да не се справиш."

Светослав Тодоров



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Единство, творчество, касичка Единство, творчество, касичка

Кампаниите за групово финансиране намират все по-голям успех при креативните проекти в България

4 окт 2019, 3053 прочитания

Безмесни избори 1 Безмесни избори

Вегетарианството и новите тенденции като веган ресторанти, хотели и продукти

27 сеп 2019, 4067 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Никой не иска да е лесна мишена

Франция през 2015

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10