С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Тема

18 дек 2015, 16:02, 4200 прочитания

Мода 2015: Всеки залага на сигурно

Годината на големите престъпления в Париж, малките революции по целия свят, преумората на големите мозъци в модната индустрия и още няколко събития, които белязаха последните дванадесет месеца

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Alexander Wang

Увеличаване

Въртележката по върховете на големите модни къщи не спира
Албер Елбаз напуска Lanvin, Раф Симънс изчезва от Dior и оставя следващите две колекции в ръцете на ателието, Алекзандър Уанг се разделя с Balenciaga, непознатият доскоро Демна Гвасалия го наследява... Най-големите умове в модата отново са съсредоточени предимно в големите марки, но започват да недоволстват все по-силно срещу нечовешкото натоварване и забързаност на тази индустрия. Акционерите едва ли ще се трогнат особено и модата вероятно ще продължи да препуска поне още няколко сезона. Следните неща са ясни отсега: класическият френски стил от средата на ХХ век ще остане влиятелен и догодина, без значение кой ще поеме Dior; едва ли скоро ще имаме нова белгийска шесторка или млад талант, който да се появи от нищото и да завладее челните позиции в модната индустрия. За добро или зло всеки залага на сигурно.
 
Руската червена армия нахлува в Европа (отново)

Доскоро руснаците влияеха единствено като купувачи и бизнес консултанти в модните къщи, но отскоро талантливите имена от бившия Съветски съюз пробиват в творческите отдели на парижките лейбъли, а нерядко и ги оглавяват (грузинецът Демна Гвасалия в Balenciaga). Други пък създават успешни собствени марки (Гоша Рубчинский). Новата руска вълна успява да пресъздаде посткомунистическата стилистика по комерсиален начин за международен пазар. Казано по-простичко, норките и златното ламе на Слава Зайцев отстъпват пред автентичния източногермански бомбър с надпис POLIZEI. Дежа ву? Сърбите го правят на локална почва вече десетилетие, а цялата концепция за автентично преработена втора употреба е развита от Мартин Марджела още в началото на 90-те години. Неслучайно Демна Гвасалия произлиза именно от анонимния дизайнерски екип на прословутия белгиец.
 
Дизайнерските колаборации за маратонки продават като за последно
Битката между големите спортни марки се ожесточава с участието на Rick Owens, Raf Simons, Pharrell Williams (Adidas Originals Supercolor Pack) и доброто момче Kanye West. Линията Yeezy Boost е най-продаваната и дискутирана серия кецове за 2015 и последните няколко години. Въпреки негативната критика за колекцията облекло на Kanye появата на нов всеки модел Yeezy Boost предизвиква ужасяващи истерии и води до колосални продажби. Консуматорското общество в най-лошата му форма.
 
Тенденциите в колекциите са ясни
Бог да прости минимализма, но няма как. Жените искат да се чувстват като амазонки още от 2014 г. (колекциите на Balmain и престъпно късите и изрязани поли на Anthony Vaccarello), дизайнерите усещат накъде духа вятърът и се вдъхновяват от легендите в следвоенния период на ХХ век и европейското авангардно кино. Примерите в колекциите на Haider Ackermann, Saint Laurent, Celine и дори Prada са безбройни. Изводът: съчетаването на леопардов принт и пайети с архитектурно сиво палто от туид не е невъзможно.
 
Деветдесетарският алтернативен траш е на мода. Успехът на Saint Laurent под ръководството на Hedi Slimane се дължи именно на умното боравене с 90-арска носталгия.
 
Етническата мода се завръща след 12-годишно отсъствие

Осемдесетарското дамско палто се лишава от огромните подплънки, а миналогодишната normcore тенденция оправдава присъствието на точните детайли във формалното облекло и стриктните компоненти на силуета – талия, бюст и ръкав в най-нормален вид.

За по-малко от година дизайнерът на Gucci Алесандро Микеле се превърна от неизвестно име в следващото голямо нещо в съвременната мода. Колекциите му за жени се копират повсеместно от марките за масова мода, докато мъжките провокират с прекалено смели идеи за копринени ризи, 70-арски силует, сака с колани от халат, ликвидиране на мачизма и други такива неща. Подобни решения изглеждат абсурдно за типичния балкански вкус, но пък маркират много точно предстоящото развитие на тази марка.
 
Явлението pop-up бутик
Постоянният стремеж към ексклузивност и достъп по нещо ново и невиждано засилва влиянието на pop-up бутиците като икономически и маркетингово ефективна концепция за млади и установени дизайнери, които търсят по-различен контакт със своята публика. България също не отстъпва на тренда с многобройните дизайн базари и събития (с лека забележка към стихийността на подбиране на участници).
 
Деним линията на Alexander Wang
Дебютът на деним линия в щатската марка цепи мрака не само като реклама, но и като качество. Усещането за автентичен 90-арски и леко избелен деним играе двойна игра с култовите силуети на висока талия, ниско дъно и прав разкроен крачол.
 
Най-доброто в колекциите за следващата година
Дамската риза на Dries Van Noten с мъжка кройка и широк къс ръкав с извезани пера от яркожълти пайети; сребристите шорти на Isabel Marant, които напомнят за Kylie Minogue във видеоклипа на Spinning Around; коженото яке без ръкави с бял Х на гърба от Haider Ackermann; връхните дрехи и палтата на John Galliano; чизмите на Vetements за следващия сезон, които изглеждат като мъжки спортен чорап с високи токове; роклята-комбинезон на Celine.
 
Николай Пачев е селекционер в ALL U Re и преподавател по мода в Нов български университет.
 
Тазгодишната FKA Twigs Пропускаме последното силно превъплъщение на Grimes, за да не се повтаряме от 2012, и вместо това обръщаме внимание на 30-годишната канадска балерина Allie X, която напомня минимално на Кейт Буш, черпи  вдъхновение от сюрреализма на Салвадор Дали и естетиката на Баухаус. Petit Meller пък е малка френска синтпоп кукла с нереална префинена визия от колониална Африка. Годината минава под неуловимата сянка на Roisin Murphy и нейната поредна смела провокация в сценичните костюми за последното турне, с което се разминахме. 
 
Marques ' Almeida Marta Marques и Paulo Almeida са тазгодишните носители на влиятелната награда за млади дизайнери  LVMH Prize на гърба на жестока есенно-зимна колекция от преобладаващ деним, която експлоатира 90-арския ъндърграунд подход на Helmut Lang за лека деконструкция на тема как бихме изглеждали сутринта след наистина паметна вечер навън.

Залезът на комерсиалните списания... се отлага поне засега въпреки непрекъснатите фалити, съкращения в персонала и насочване изцяло към преобладаващо онлайн съдържание. Печатните издания продължават да търсят себе си като колекционерски албуми като Kinfolk, Inventory и останалите специализирани списания от вълната, които искаме да притежаваме с години.
 
БГ модните медии... се развиват предимно онлайн. Появи се SNAXX – изключително добре изглеждащото онлайн списание на Йовчо Горчев и Анна Станкова, които публикуват подвижни и неподвижни авторски и чужди картинки на редовен принцип. www.snaxxmag.com




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вдигни очи 5 Вдигни очи

Исторически маршрути по знакови места в София насочват вниманието на жителите й към красивата архитектура

9 авг 2019, 5390 прочитания

Пластмасово небето, пластмасово морето 3 Пластмасово небето, пластмасово морето

Дневник на участието в световната инициатива Plastic Free July

2 авг 2019, 4551 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Музика 2015: Една Адел пролет не прави

Кой и как намери място под слънцето в музикалната индустрия през изминалата година

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда