Технологии 2015: Достъп до почти всичко
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Технологии 2015: Достъп до почти всичко

Технологии 2015: Достъп до почти всичко

2226 прочитания

Виртуалната реалност, изкуственият интелект и самоуправляващите се автомобили са част от най-големите иновации на технологичния фронт, които вече следим в развитие, но ползите от тях ще бъдат усетени в следващите години. Изминалите 12 месеца обаче бяха сцена на няколко по-малки, но все пак значими събития, които оказаха сериозно влияние върху потребителите и промениха пазара.

Tesla внесе слънчевата енергия у дома

Създателят на спортните електромобили Tesla – Елън Мъск, представи през май концепцията си за електроснабдяването на домакинствата. Tesla Powerwall е система за събиране и складиране на слънчева енергия в литиево-йонна батерия, която потребителите могат да окачат на стената в хола си и да разчитат на електроенергия. Цената започва от 3000 американски долара, а продажбите – в първата половина на 2016 г.

Apple Music стартира

Това беше една от най-горещите новини около Apple. Конкурентът на Spotify ще се бори за потребители не само с десетки милиони песни онлайн, но и с радиостанцията Beats 1, генерираща оригинално съдържание от известни водещи, позиционирани в три различни точки по света.

Премиерата на Apple Music беше съпроводена от кратка, но шумна престрелка с една от най-известните поп певици. Тейлър Суифт извоюва правото изпълнителите да получават приходи и по време на безплатния за потребителите първоначален абонамент, а в резултат албумът й се появи в плейлиста на Apple и даде на услугата им предимство пред Spotify.

Google стана част от Азбуката

Съвсем неочаквано в разгара на лятото Лари Пейдж и Сергей Брин основаха нова компания с името Alphabet и поставиха Google под шапката й. Оказа се, че структурните промени са с цел по-ясно разделение на различните бизнес направления на технологичния гигант.

Така интернет продукти и услуги като YouTube, Maps, Gmail, Chrome и Android останаха подчинени на Google, а от Alphabet ще тръгват проекти като тези за самоуправляващите се автомобили, за измерване нивата на кръвната захар, контактни лещи и други.

Потребление в застой

В края на годината анализаторите обявиха, че през 2015 г. за пръв път очакват доставките на смартфони да са по-високи само с едноцифрен процент – по-малко от 10 на сто ръст спрямо 2014 г. Това се дължи на пренасищането на пазара с такива устройства, като дори азиатският регион вече не е достатъчно мощен двигател за индустрията, сочат данни на IDC от декември.

И докато при смартфоните все още се говори за ръст, при пазара на персонални компютри и таблети се очакват по-слаби продажби спрямо миналата година. Срещу тази тенденция не могат да противодействат нито излизането на новите машини с Windows 10, нито появата на новата категория на големите таблети, от която е част 12.9-инчовият iPad Pro.

Nokia – презареждане

Някогашният номер едно на пазара на мобилни телефони приключва 2015 г. като съвсем различна компания. За пореден път в 150-годишната си история Nokia сменя посоката. След като преди две години откупи дела на Siemens в джойнт венчъра си, зает с доставка на телеком оборудване, през 2015 г. Nokia категорично показа кой ще бъде основният й бизнес занапред и придоби конкурентната Alcatel-Lucent.

В същото време финландците вече дори не си спомнят, че продадоха бизнеса си с телефони на Microsoft, а в началото на декември окончателно се разделиха и с навигационните си решения HERE. Последният актив вече е собственост на консорциума от автомобилни компании, включващ AUDI AG, BMW Group и Daimler AG.

Е, Nokia не се е отказала напълно от бизнеса с устройства и в началото на 2016 г. пуска на пазара OZO – камера за запис на съдържание за очила с виртуална реалност. В края на следващата година пък очакваме и завръщане при смартфоните, но вече с изнесено производство.

Интернет е светлина

В края на 2015 г. технологичният свят празнува успешното тестване в реална среда на новата безжична технология Li-Fi. Нещо като Wi-Fi от ново поколение, при която преносът на данни става чрез светлината от електрически крушки.

Технологията осигурява 100 пъти по-високи скорости от Wi-Fi и в бъдеще се очаква двете да се развиват успоредно.

И още: през 2016 г. ще сърфираме в мобилните мрежи с по-високи скорости, ще избираме дали смартфонът ни да е с Android или iOS, ще имаме достъп до все повече щадящи природата автомобили, а онзи футуристичен ховърборд на Lexus може би ще успее да си проправи път до магазините.

Виртуалната реалност, изкуственият интелект и самоуправляващите се автомобили са част от най-големите иновации на технологичния фронт, които вече следим в развитие, но ползите от тях ще бъдат усетени в следващите години. Изминалите 12 месеца обаче бяха сцена на няколко по-малки, но все пак значими събития, които оказаха сериозно влияние върху потребителите и промениха пазара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK