Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

1 8 яну 2016, 13:16, 6151 прочитания

2016: Изкуството и неговите революции

През тази година се очаква пазарът на изкуство да започне рязко да се свива.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Големите музеи и галерии ще акцентират върху две основни тенденции през 2016 г. Едната се занимава с края на света, постапокалипсиса или в най-лекия случай – войната. Другата налага идеята, че именно изкуството ще спаси света, или поне ще го промени достатъчно. Като топ събития на 2016 г. от първата тенденция бяха обявени две, меко казано, странни за съвременното изкуство експозиции – на неоекспресионистите Анселм Кифер (Париж, Centre Pompidou) и Георг Базелиц (Франкфурт). Във втората посока се предлагат изложби на Робърт Раушенбърг и Джорджия О’Кийф (Лондон, Tate Modern), Робът Мейпълторп и Марсел Бродхарс (Ню Йорк, МоМА).
 
Сред най-чаканите бъдещи музеи през 2016 г. в Европа е новата сграда на Tate Modern в Лондон.
 
Ако можем да говорим за мода в изкуството, то тя също се движи в първата посока. Актуални остават артистите от Средния изток – Палестина, Израел, Ливан, както и произведения, отразяващи конфликтите там. Продължава засиленото арт присъствие, конференции и кръгли маси в Ливан, Израел и Палестина. В Бир Зейт (северно от Йерусалим) предстои откриването на музей на палестинската култура и история. Зала, посветена на Близкия изток, ще има дори в поредния свръхлуксозен "център за световна култура" в Саудитска Арабия. Тя се открива през настоящата година, а стойността й е  400 млн. долара. Струващият 650 млн. долара Louvre Abu Dhabi също предстои да отвори врати.
 
Сред по-важните биеналета тази година ще бъдат тези в Сао Пауло, Манифестът в Швейцария и Форумът в Москва. Дали обаче ще има нещо по-различно там е отделен въпрос. Мисията, която автори като Марсел Бродхарс или Джорджия О’Кийф си представяха – да променят света чрез силата на изкуството – днес изглежда смазващо канализирана от музеите. Дали можем да понесем например палестинката Мона Хатум, чиято работа третира властовия натиск на институциите върху отделната личност, да бъде изложена в луксозния център на Саудитска Арабия – държава, която не се слави с правозащитното си поведение?
 
Институционализирането на шока, изненадата, надеждата и свободата през последните години направиха публиката все по-недоверчива към изкуството и неговите революции. Лепкавото усещане, че виждаме едни и същи стотина автори (и със сигурност един и същ от България) на всяко биенале, обща изложба и форум, довършва това впечатление. И вече дори на децата е ясно, че колкото повече са "участията", толкова по-високи ще бъдат цените на пазара.
 
Тази зависимост обаче се оказва все по-унизителна не само за публиката, но и за някои творци. През 2015 г. най-скъпо продаваният жив артист Герхард Рихтер избухна срещу космическите цени, платени за собствените му произведения. В интервю за Die Zeit той заяви, че "с ужас" наблюдавал как анонимен купувач платил 46.7 млн. долара за негова картина на търг в "Сотбис". Рихтер нарече тези, които плащат подобни суми, "глупаци, които нищо не разбират от изкуство", и обяви, че в голямата си част съвременните творби, предлагани на търгове, са "чист боклук". Неговите сънародници Базелиц и Кифер обаче си мълчат. В арт средите отдавна не е тайна, че техните изложби се налагат на музеите именно от колекционерите, които са и техни донори.
 
През 2016 г. се очаква пазарът на изкуство да започне рязко да се свива. В края на 2015 г. "Сотбис" отчете 30% спад на цените на акциите и стартира програма за съкращения на персонала. Същата политика започна и "Кристис". Някои произведения тепърва ще постигат рекорди, но обемът на продажбите ще намалее в световен план, прогнозира Artnewsletter. Това означава, че "хранителната верига" биенале - световна галерия - пазар вече започва да се разкъсва.
 
Една новина остана встрани от прогнозите за водещите арт събития на 2016 г. Миналия месец артистките от Pussy Riot обявиха, че ще отворят Балкански музей за жени. Подобен център, особено на Балканите, носи обещанието да промени властовите отношения в света на изкуството и да продължи мечтите на артистите от 60-те. Или поне да опита.

Нада Нешева е изкуствовед. В продължение на 13 години работи като културен журналист. Специализира съвременна теория на изкуството във Великобритания. През изминалата година води курсове по съвременно изкуство в София и Пловдив, а в момента работи върху докторската си дисертация, отново във Великобритания.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И това ще мине 1 И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

3 апр 2020, 4333 прочитания

Всички в кухнята Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

3 апр 2020, 4104 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
2016: Космосът е все по-близо

Година на промяната, развитието и амбициите

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10