С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Тема

1 апр 2016, 13:45, 5586 прочитания

Шегаджии

"Карикатурата е да сложиш лицето на шегата върху тялото на истината"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Част от темата

"Първичен смях"

Торбалан и сатирата

Комедията в България е навсякъде. Освен в нещата, замислени да бъдат комедийни

Печатница за смях

Качественият хумор се прави онлайн и от обикновения човек

Смей само да се засмееш

Как се прави хумор в мултикултурна среда

Първи на три морета

Блогът First In Bulgaria събира жертвите на едно специфично медийно клише

Тези думи на писателя Джоузеф Конрад синтезират изследването на прочутия изкуствовед и историк Ернст Гомбрих за развитието на карикатурата като жанр. Думата карикатура се появява за пръв път напечатана през 1646 г. и се превръща в ябълката на раздора за много изследователи по темата, които спорят дали това е достатъчно, за да се приеме и за рождена дата на един от най-скандалните, но и най-интересни жанрове в изкуството.

В изследването си Ернст Гомбрих акцентира върху пробуденото самосъзнание на артиста в края на XVI век и ролята му в обществото, което му дава достатъчно аргументи, за да приеме, че въпросният период от време може да бъде приет и като зараждане на карикатурата като жанр. Въпреки това някои от опонентите му оборват тезата, като припомнят за някои изключителни образци на карикатурата в още по-ранни времена, по време на Римската империя, но като цяло изследователите на жанра приемат, че Леонардо да Винчи и Джовани Лоренцо Бернини са сред първите художници, проявили се и като карикатуристи.



Откритите в архивите на Да Винчи карикатури са базата, върху която кураторският екип на Музея на изкуството "Метрополитън" изгражда една от най-успешните си изложби – "Безкрайната шега – карикатурата и сатирата от Ленорадо до Левин", събрала над милион посетители през 2011 г. Водещият куратор Констанс Макфий открива в архивите на музея няколко забележителни карикатури сред скиците на Леонардо, но когато музеят закупува една от карикатурите на Бернини, й хрумва идеята да обедини ценните притежания в една изложба. Заедно с колежката си Надин Орнстейн започват двумесечно проучване на архивите на музея и откриват истински образци в този жанр.

Илюстрация


Включените в изложбата скици и рисунки са собственост на Музея на изкуството "Метрополитън" с едно изключение – карикатурата на артиста Клей Олденбърг, нарисувана от Дейвид Ливайн през 1969 г. "В началото артистите, които са се пробвали на полето на карикатурата, са рисували хора от най-близкото си обкръжение, а шегите са били по-скоро от частен характер", коментира Макфий. Много голяма част от ранните образци на карикатури са ставали достояние само на артиста и приятелите му. Такава е съдбата на една от най-прочутите карикатури на Джовани Лоренцо Бернини (1598 – 1680) - на Папа Инокентий XI, която той показвал само на най-приближените си. Обичал да рисува карикатури и в горните полета на писмата от личната си кореспонденция.

За истински създатели на жанра обаче се смятат двамата братя барокови художници Анибал и Аугустино Карачи – любимци на аристократичните фамилии в Болоня, които въвели новия жанр с техните "малки портретчета-карикатури". Запазеният им знак бил уголемяването или умаляването на нос или устни, като по-късно започнали да си играят и с ушите, очите и шията на рисуваните герои. За тези художници карикатурата е само средство за забавление и няма морализаторски функции.



Илюстрация


Италианският художник и карикатурист Пиер Леоне Геци (1674 – 1755) е първият представител на жанра, който се изхранва в началото на кариерата си, като рисува карикатури, които осмиват туристите и жителите на родния му Рим. Традицията на забавните и мъдри рисунки, които иронизират външния вид на хората, станала толкова популярна в един момент, че преминаващия през Рим като турист издател Артър Бонд успял да събере колекция от подобни карикатури и да организира изложба в Лондон през 1736 г. Новият жанр бързо набрал популярност в Англия и намерил достойни последователи в лицата на Томас Роуландсон, Джеймс Гилрей и Джордж Крукшанк.

В експозицията на "Метрополитън" е включена и една рисунка на Леонардо да Винчи от 1490 г., наречена "Глава на човек в профил, който гледа наляво". Първоначалната цел на художника не била карикатура, но самият той я определил като такава, след като приключил процеса на създаването й. Със свои знакови произведения в изложбата се включват майстори на жанра от XVIII-XIX век като Уилям Хогарт, Джеймс Гилрей и Томас Роуландсон.

Много силен акцент в селекцията на кураторите на музея е секцията, посветена на художниците, интерпретирали в карикатури политическите и военните действия по време на Френската революция, както и попаденията на съвременните карикатуристи. Образец в тази посока е карикатурата на мексиканския художник Енрике Чагоя, който осмива американския президент Барак Обама, преследван от демони в отчаяни опити да прокара здравната реформа.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вдигни очи 5 Вдигни очи

Исторически маршрути по знакови места в София насочват вниманието на жителите й към красивата архитектура

9 авг 2019, 4960 прочитания

Пластмасово небето, пластмасово морето 3 Пластмасово небето, пластмасово морето

Дневник на участието в световната инициатива Plastic Free July

2 авг 2019, 4206 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Култура на мускули

Хората. Проектите. Тук. Извън рамката.

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

Буреносните облаци пак се сгъстяват

Растежът на българската икономика леко се забавя до 3.3%, в синхрон с цялостната тенденция в Европа

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда