С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

1 апр 2016, 13:45, 5852 прочитания

Шегаджии

"Карикатурата е да сложиш лицето на шегата върху тялото на истината"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Част от темата

"Първичен смях"

Смей само да се засмееш

Как се прави хумор в мултикултурна среда

Първи на три морета

Блогът First In Bulgaria събира жертвите на едно специфично медийно клише

Печатница за смях

Качественият хумор се прави онлайн и от обикновения човек

Торбалан и сатирата

Комедията в България е навсякъде. Освен в нещата, замислени да бъдат комедийни

Тези думи на писателя Джоузеф Конрад синтезират изследването на прочутия изкуствовед и историк Ернст Гомбрих за развитието на карикатурата като жанр. Думата карикатура се появява за пръв път напечатана през 1646 г. и се превръща в ябълката на раздора за много изследователи по темата, които спорят дали това е достатъчно, за да се приеме и за рождена дата на един от най-скандалните, но и най-интересни жанрове в изкуството.

В изследването си Ернст Гомбрих акцентира върху пробуденото самосъзнание на артиста в края на XVI век и ролята му в обществото, което му дава достатъчно аргументи, за да приеме, че въпросният период от време може да бъде приет и като зараждане на карикатурата като жанр. Въпреки това някои от опонентите му оборват тезата, като припомнят за някои изключителни образци на карикатурата в още по-ранни времена, по време на Римската империя, но като цяло изследователите на жанра приемат, че Леонардо да Винчи и Джовани Лоренцо Бернини са сред първите художници, проявили се и като карикатуристи.



Откритите в архивите на Да Винчи карикатури са базата, върху която кураторският екип на Музея на изкуството "Метрополитън" изгражда една от най-успешните си изложби – "Безкрайната шега – карикатурата и сатирата от Ленорадо до Левин", събрала над милион посетители през 2011 г. Водещият куратор Констанс Макфий открива в архивите на музея няколко забележителни карикатури сред скиците на Леонардо, но когато музеят закупува една от карикатурите на Бернини, й хрумва идеята да обедини ценните притежания в една изложба. Заедно с колежката си Надин Орнстейн започват двумесечно проучване на архивите на музея и откриват истински образци в този жанр.

Илюстрация


Включените в изложбата скици и рисунки са собственост на Музея на изкуството "Метрополитън" с едно изключение – карикатурата на артиста Клей Олденбърг, нарисувана от Дейвид Ливайн през 1969 г. "В началото артистите, които са се пробвали на полето на карикатурата, са рисували хора от най-близкото си обкръжение, а шегите са били по-скоро от частен характер", коментира Макфий. Много голяма част от ранните образци на карикатури са ставали достояние само на артиста и приятелите му. Такава е съдбата на една от най-прочутите карикатури на Джовани Лоренцо Бернини (1598 – 1680) - на Папа Инокентий XI, която той показвал само на най-приближените си. Обичал да рисува карикатури и в горните полета на писмата от личната си кореспонденция.

За истински създатели на жанра обаче се смятат двамата братя барокови художници Анибал и Аугустино Карачи – любимци на аристократичните фамилии в Болоня, които въвели новия жанр с техните "малки портретчета-карикатури". Запазеният им знак бил уголемяването или умаляването на нос или устни, като по-късно започнали да си играят и с ушите, очите и шията на рисуваните герои. За тези художници карикатурата е само средство за забавление и няма морализаторски функции.



Илюстрация


Италианският художник и карикатурист Пиер Леоне Геци (1674 – 1755) е първият представител на жанра, който се изхранва в началото на кариерата си, като рисува карикатури, които осмиват туристите и жителите на родния му Рим. Традицията на забавните и мъдри рисунки, които иронизират външния вид на хората, станала толкова популярна в един момент, че преминаващия през Рим като турист издател Артър Бонд успял да събере колекция от подобни карикатури и да организира изложба в Лондон през 1736 г. Новият жанр бързо набрал популярност в Англия и намерил достойни последователи в лицата на Томас Роуландсон, Джеймс Гилрей и Джордж Крукшанк.

В експозицията на "Метрополитън" е включена и една рисунка на Леонардо да Винчи от 1490 г., наречена "Глава на човек в профил, който гледа наляво". Първоначалната цел на художника не била карикатура, но самият той я определил като такава, след като приключил процеса на създаването й. Със свои знакови произведения в изложбата се включват майстори на жанра от XVIII-XIX век като Уилям Хогарт, Джеймс Гилрей и Томас Роуландсон.

Много силен акцент в селекцията на кураторите на музея е секцията, посветена на художниците, интерпретирали в карикатури политическите и военните действия по време на Френската революция, както и попаденията на съвременните карикатуристи. Образец в тази посока е карикатурата на мексиканския художник Енрике Чагоя, който осмива американския президент Барак Обама, преследван от демони в отчаяни опити да прокара здравната реформа.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зеленият път 2 Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

17 яну 2020, 2599 прочитания

20 книги в навечерието на 2020 20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

12 дек 2019, 6508 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Култура на мускули

Хората. Проектите. Тук. Извън рамката.

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10