Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

5 14 апр 2016, 12:10, 6558 прочитания

Красив код

Жените в технологиите и гейминга

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Част от темата

Реална виртуалност?

Селфи в три измерения

3D аватарите може да са следващите селфита

Гаранция - Франция

Някои базови правила при покупки онлайн

Надбягване с бъдещето

Новият шампионат Roborace елиминира човешкия фактор от моторния спорт

Образователната страна на Луната

Приложението Who Lit The Moon? отговаря на важните детски въпроси и поставя нови пред възрастните

Свят на сантиметър разстояние

Очилата за виртуална реалност ще променят представата ни за забавление, но им предстои дълъг път, докато станат масово явление

"Кодът на жените програмистки се оценява по-добре, но само когато не се знае, че всъщност е писан от жени." Tова е изводът от проучване, направено преди два месеца в GitHub – платформата за отворен код и форум на програмисти от цял свят. Потребителки, които са с унисекс псевдоним и без снимка, получават одобрение на предложения от тях код, но когато е използвано женско име, на същия програмен код се дава много по-ниска оценка. Проучването е направено върху 1.4 милиона потребители. Резултатът може и да е спорен, защото проучването все още не е реферирано, но е факт, че има предразсъдъци относно мястото на жените в технологиите.

Данните на Европейската комисия показват, че само 30% от заетите в технологичния сектор са жени. Процентите при ръководните позиции са още по-малко. В същото време през 2020 г. ще има недостиг на 900 000 програмисти и служители с технологични умения. Решението според ЕС е да се поканят дамите да навлязат по-смело в инженерните и технологични професии. Като една от причините жените програмистки да не се развиват се сочи т.нар. стъклен таван – стига се до определено мениджърско ниво и заплата, след което развитието нагоре не може да бъде продължено и естествено жените решават да се пренасочат в друга сфера.


Темата за неравенството е все по-актуална и води до реални решения – например главният изпълнителен директор на Yahoo! e Мелиса Майер, CTO на Белия дом също е дама – Меган Смит. Големите компании имат целенасочена политика за популяризиране на технологиите сред момичетата в училищата, която показва, че няма нищо страшно в това да се програмира и всеки може да опита. Главният изпълнителен директор на VMware за България – Диана Стефанова, казва, че световната тенденция е валидна и при тях (75% мъже спрямо 25% жени), но работят по включването на повече жени програмистки. "От 2014 г. прилагаме програмата VMwomen, чрез която се стремим да популяризираме професията на софтуерен инженер сред дамите извън компанията и да развиваме експертните умения на тези, които вече работят при нас. Скоро VMwomen ще стане част от друга наша по-мащабна програма - Diversity & Inclusion, насочена не само към хора от различен пол, но и религия, етнос и т.н. Вярваме, че ключът към иновациите и успеха е в разнообразието на хората, които ги разработват."

У нас се организират все повече инициативи за обучаване на жени без технологично образование като Rails Girls и идната DigiGirlz. Една от лекторките на форума DigiGirlz – Събина Панайотова, която работи като маркетинг мениджър, споделя, че за годините, през които е била част от IT индустрията, често се е сблъсквала с предразсъдъци. "Битува легендата, че жените нищо не разбират и често програмисти са се опитвали да ме убеждават как нещо не може да се свърши, докато не им кажа да ми дадат паролата за администраторския панела и не си го свърша сама." Събина смята, че има оттегляне на жените от стартъп сцената именно заради "стъкления таван".

Но този разговор в България не се води. "Въпреки че е доказано, че за една стартираща компания е много по-добре екипът да е смесен и да има колкото се може по-голямо разнообразие, включително и по критерий възраст, защото, както мъжете и жените решават проблемите по различен начин, така и експертите на различни възрасти решават проблемите по различен начин, в реалността жените са малко." Събина дава като възможно обяснение т.нар. ангели или инвеститори на стартъпите, които са предимно мъже. Като другото обяснение тя сочи несигурността – новосформиралите се фирми често се провалят, като често този провал даже е стимулиран. Така, ако една жена трябва да се сменя местоработата всяка година, моментът с платеното майчинство никога няма да дойде.




От друга страна, средните и големите IT компании често дават достатъчно стабилност и поле за развиване на кариера – Бояна Ликоманова, която работи в Balkan Services като ръководител на отдел Business Inteligence, споделя, че когато излиза по майчинство, е старши експерт и с връщането си на работа след една година не само че не изостава в кариерата си, а напротив – повишена е като мениджър на екип. "Нямах колебания дали да кандидатствам информатика в Софийския университет. Всъщност бях силна в математиката и точно това исках", казва тя. По време на следването обаче има случаи, в които се сблъсква и с предразсъдъци. "Един от по-възрастните ни преподаватели ми каза пред всички колеги, че програмирането е мъжка професия и да не си правя въобще илюзии да се занимавам с това." Десет години по-късно Бояна минава през години на чисто програмиране, а вече е в сферата на IT консултантите и Business Inteligence.

Разбира се, в Софийския университет има и много подкрепящи преподаватели, които се радват на интереса към технологиите, без значение дали той идва от жени или от мъже. Георги Къдрев преподава технологично предприемачество и е създател на стартъп фирмата Imagga. "В курсовете по програмиране съотношението е около 60/40% в полза на мъжете, а в тези по предприемачество – около 80/20%." Според него програмирането и технологиите като цяло са нещо, което става все по-достъпно и разпространено. Дисциплината вече не се приема като чисто техническа, а оттам и "по-мъжка". Все повече жени проявяват интерес към областта и успяват да се реализират успешно. В неговата фирма има две служителки: едната е на позиция Customer Happiness Engineer, а другата – програмистка. Разговарям с Георги Къдрев, докато е в САЩ на GTC (GPU Tech Conference) организирана от NVIDIA, където представя практическото приложение на технологиите които разработва в Imagga. "Сред посетителите на конференцията има сериозно женско присъствие, около 25-30%. Все още повечето от презентаторите обаче са мъже."

Според Дима Петева, която работи като Digital marketing и управление на дигитални проекти (тоест тя е свързващото звено между маркетинга, програмистите и дизайн отдела), в България хората не говорят много за малкото жени в технологиите. "Като няма открита дискусия, започват да битуват едни мнения просто защото са заучени и преповтаряни, като стар изтъркан виц. Мисля, че това да не се дискутират теми, по които няма категорично единодушие, че проблем съществува, е някаква местна културна особеност." В компанията, в която Дима Петева работи, висшият мениджърски екип е съставен от двама мъже и една жена и всички решения се взимат след обсъждане от тримата. "Мениджърите ни на отдели са абсолютно равен брой мъже и жени и всички работят много добре заедно."

Според нея все повече работодатели и мениджъри си дават сметка, че присъствието на жени в екипа на всички нива има редица предимства. "Като се започне от различната гледна точка, моите наблюдения са, че хората омекват значително в реакциите си, стават по-внимателни в комуникацията, като същевременно се отпускат по-лесно. Това е като да вземеш един клас в гимназията или университета, който е съставен само от момичета или само от момчета – сегрегацията е ужасно скучно нещо, никой не иска да е част от такъв екип."

Същото е положението и в гейминг индустрията. Надежда Данабашева, която е мениджър в гейминг студиото Fury Studio, смята, че няма достатъчно игри за жени, както и за малки деца. Самата тя участва в създаването на добилата голяма популярност и успех "Хановете" и Lady Popular. "Това е някакъв парадокс – от 2014 г. насам броят на играещите електронни и компютърни игри жени е по-голям от този на мъжете, но същевременно игрите таргетират предимно мъже." Надежда казва, че другото все още съществуващо неравенство в тази сфера, е заплащането. "Понякога разликите стигат до 50% – гейминг артистите мъже взимат два пъти повече от жените, най-малките разлики са PR мениджърите, но пак съществуват – 12%."

В същото време инициативи, които привличат повече жени към технологиите, за да им покажат, че няма нищо страшно в програмирането, дори да нямат никакво техническо образование, се правят по цял свят. Има ги и тук. Димитър Димитров е един от организаторите на Rails Girls Sofia, което се провежда за трета поредна година. "Идват участнички на всякакви възрасти и винаги има повече желаещи, отколкото места, затова колкото и да не ни се иска, трябва да правим селекция." Следващото Rails Girls се очаква да е края на октомври. А на 24 април ще е форумът DigiGirlz, който ще покаже възможностите за образование и бъдещи варианти за предприемачество и заетост за момичетата от страната на възраст 14 до 18 години.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И това ще мине 1 И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

3 апр 2020, 4644 прочитания

Всички в кухнята Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

3 апр 2020, 4356 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Селфи в три измерения

3D аватарите може да са следващите селфита

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10