Селфи в три измерения
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Селфи в три измерения

Селфи в три измерения

3D аватарите може да са следващите селфита

4048 прочитания

Стремежът човек да изразява себе си е един от крайъгълните камъни на изкуството в историята. Концепцията се материализира в буквалния смисъл на думата при автопортретите. Това е желанието на артиста да покаже своя образ в картина, склуптура или снимка. В миналото хората са ограничавани от уменията си да реализират най-добрата визия за себе си. Напредването на технологиите премахва все повече пречки пред тази задача. Най-нагледен пример за това са селфитата.

Производителите на потребителска техника развиха цяла индустрия около тази мания, в която се включиха маркетинг и PR отделите с разработването на все по-креативни рекламни кампании. Мислите ли, че стремежът ни да улавяме себе си ще се ограничи само до селфита и стойки за смартфони? Определено не. Навлизането на триизмерното принтиране и достъпът до най-разнообразни сензори отваря нови възможности за изобразяване на нашите личности. Ако първото действие на доста младежи с нов смартфон е да си направят селфи, една от първите задачи на някои притежатели на 3D принтери е малка фигурка по свой образ и подобие. Което отваря вратата на личните физически аватари в три измерения.

Фотобудка за напреднали

Засега подобни прецизни модели се срещат сравнително рядко, но технологиите за постигането им напредват и не е далеч времето, в което ще забравите за скучните селфита.

По време на технологичното изложение CeBIT в Хановер американският технологичен гигант Hewlett-Packard Enterprise демонстрира как ще изглежда фотобудката на бъдещето. Тя е разработена от Doob Group и в нея потребителят се сканира от главата до петите, като създава дигитален триизмерен модел, в който се включва всичко – от позата през жестовете и гримасите до облеклото. Това се осъществява през 64 камери, разположени на специални пръстени, които за части от секундата правят ултимативното селфи. След това кадрите минават през специален аналитичен софтуер, който прави крайния дигитален 3D модел. Върху него се прилага софтуерът за симулиране на виртуално облекло Physian, с който той да се "облече". В последната фаза се използва прецизен цветен триизмерен принтер, който на базата на модела създава умалена фигурка на заснетия човек. Всичко това отнема десетина минути.

Крайният резултат е, че посетителите на щанда на HPE можеха да си тръгнат със собствен умален модел. Целият прототип обаче струва 135 хил. долара, което не го прави практична инвестиция за малките фотопавилиони. Стремежът на HPE е чрез въвеждане в масово производство цената му да падне до десетина хиляди долара. Самите Doob Group предлагат на потребителите да си направят собствени аватари срещу 100 или 600 евро (в зависимост от мащаба и размера на фигурката) в специални магазини в Ню Йорк, Лос Анджелис, Берлин и Дюселдорф.

Идеята на HPE в Хановер беше да демонстрира редицата технологии, заложени в проекта, които могат да намерят доста по-широко приложение от това да правят лични аватари. Но тяхната фотобудка показва прецизността на изработката и скоростта, с която се осъществява. Бизнесът с подобни персонални аватари се разраства, като Doob Group не са единствените, които предлагат подобни услуги.

Направи си сам

Не си мислете, че HPE и технологиите, вложени в проекта на Doob Group, са привилегия само за големите IT компании. Доста технологични ентусиасти успяват с комбинацията на 3D принтери и други сензори да направят собствени аватари, въпреки че не винаги качеството е на нивото на решението, демонстрирано на павилиона в Хановер.

Ако имате добри инженерни и софтуерни познания, с подръчни материали можете да постигнете сходни резултати. Например професор Райко Тошев, докторант по индустриален мениджмънт във финландския университет Vaasa, демонстрира как с помощта на модифицирана сензорна приставка Kinect на Microsoft може да се направи доста прецизно сканиране, което да е достатъчно за създаването на 3D модел – глава, бюст или в цял ръст. След което, отново чрез триизмерен принтер, можете да го материализирате. Концепцията не е нова за 3D принт ентусиастите, а самият Тошев има голям опит с ползването на технологията. В момента неговият екип участва в създаването на робот InMoov – проект, в който се включват представители от целия свят, като целта на всеки е да създаде свой модел и да предаде ноу-хау на останалите.

Разликата е в прецизността на крайната изработка. Решението на Doob включва няколко технологии и по-детайлно сканиране, което води и до създаването на аватар с много повече детайли, отколкото този, направен с Kinect. От голямо значение тук е и качеството на 3D принтера – колкото по-скъп е той, толкова по-прецизна ще е фигурката.

Напредването на технологиите и все по-бързото налагане на устройства като 3D принтиране и сензори в ежедневието ни ще ни позволи подобни реалистични аватари да правим сами.

Така, ако преди време за обикновените (в повечето случаи – аристократични) хора увековечаването на образа им под формата на картина, скулптура или снимка е изисквало наемането на скъпи специалисти, вече поне за снимките не се изпада в подобна зависимост.

Стремежът човек да изразява себе си е един от крайъгълните камъни на изкуството в историята. Концепцията се материализира в буквалния смисъл на думата при автопортретите. Това е желанието на артиста да покаже своя образ в картина, склуптура или снимка. В миналото хората са ограничавани от уменията си да реализират най-добрата визия за себе си. Напредването на технологиите премахва все повече пречки пред тази задача. Най-нагледен пример за това са селфитата.

Производителите на потребителска техника развиха цяла индустрия около тази мания, в която се включиха маркетинг и PR отделите с разработването на все по-креативни рекламни кампании. Мислите ли, че стремежът ни да улавяме себе си ще се ограничи само до селфита и стойки за смартфони? Определено не. Навлизането на триизмерното принтиране и достъпът до най-разнообразни сензори отваря нови възможности за изобразяване на нашите личности. Ако първото действие на доста младежи с нов смартфон е да си направят селфи, една от първите задачи на някои притежатели на 3D принтери е малка фигурка по свой образ и подобие. Което отваря вратата на личните физически аватари в три измерения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    аутодеск има апп, дето праи 3д сърфъс модел с телефона... с малко конверсиране, може да се набута в солидуъркс или нещо подобно, дето да разпознае сърфасите и да се дооманипулирга ако има нужда... после щляк на принтера и воала - пласмасов индиянец с твойта глава... :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK