On the Road Again
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

On the Road Again

@Jinson Abraham

On the Road Again

Как блогъри и влогъри успяват да печелят от разказите за своите пътувания

12139 прочитания

@Jinson Abraham


Да се поддържа блог за пътешествия понякога може да е "адски трудно, винаги сме месеци назад. Пиша на лодката, там подготвям и снимките. После слагам компютъра в една раница и с каяк отивам до брега, като внимавам нищо да не се намокри. Там търся интернет от някой хотел, ресторант или агенция. Случвало се е да седя и да пиша на тротоара до някой ресторант", казва Мира Ненчева от Варна.

© The Life Nomadik

Тя и съпругът й Иво заедно с дванайсетгодишната им дъщеря Мая обикалят с катамаран света вече трета година. Поддържат блога си thelifenomadik.com и се опитват да финансират пътуването си по различни начини: напоследък чрез сайта Patreon, където може да ги намерите като The Life Nomadik. Там хора, които оценяват труда им в блога и в YouTube, могат да ги подкрепят лично и директно с толкова пари, колкото преценят.

"Все едно да си вземете безплатна книга или да отидете на безплатно кино или концерт. Ако ви хареса представлението, на излизане може да сложите нещо в шапката – колкото са ви възможностите и колкото прецените, че заслужават "изпълнителите", казва Мира.

Това е сравнително нов начин на директно финансиране без посредници и България още не е широко възприет. Засега приходът им оттам е минимален, но се надяват с времето да се увеличава (https://www.patreon.com/thelifenomadik?ty=h).

Блогърите по света стават все по-изобретателни в намирането на начини да финансират пътуванията. Освен чрез дарения могат да сключват договори с фирми за спонсорства или реклама. Така например The Life Nomadik получават като дарение каяк, в замяна на което често споменават фирмата, която им го подарява. Така информацията за каяците стига до над тринайсет хиляди души във Facebook и още много техни фенове на сайта им и в YouTube канала им.

@Jinson Abraham

"Трети вариант за набиране на средства е чрез продуктово позициониране", казва Цветелина Цанкова, по-известна като Бети. Тя създава влога си bettytravels.com през септември 2015 г. и го разработва усърдно – през февруари участва в голяма среща на травъл блогърите от цял свят в Индия. "Важно е, когато един блогър или влогър реши да слага реклама в постовете или видеата си, да го направи елегантно, не натрапчиво, защото това ще отблъсне феновете."

Бети не иска да разочарова и последователите на видеата си. "Често получавам обратна връзка, благодарят ми, когато са научили за интересна дестинация от мен, и даже споделят, че са си купили билет." Според нея на хората им е интересно да следят блогове заради личното преживяване, с което те се отъждествяват. "Затова и се стремя да пиша или снимам видеа само за места и неща, които на мен лично са ми интересни."

По света подобна дейност много лесно се монетаризира, докато в България компаниите по-трудно отделят бюджети за нестандартни реклами, а и пазарът е малък. Основният съвет, който дава Бети, е хората да са внимателни, когато се съгласяват да рекламират нещо. "Ако влогър снима за видео за хостел, а всъщност спи в съседния петзвезден хотел, това няма как да не се усети от зрителите – измества се фокусът. А за разлика от телевизионните предавания за туризъм тук наистина трябва да се говори за лични преживявания." Блоговете според нея имат потенциал и са модерен маркетингов инструмент, защото все по-малко хора гледат телевизия и предпочитат сами да си избират какво да следят от информационния поток в интернет.

@Jinson Abraham

На срещата в Индия Бети се запознава с полякинята Александра Швистов, която води популярен блог и успява да финансира пътуванията си с различен тип рекламно позициониране. Докато живее в Китай, фирма за лаптопи й подарява един само и само да го снима на екзотично място в Китай. Самата Бети заминава на обиколка из Тоскана благодарение на рент-а-кар компания, която я подкрепя с кола. "Важно е продуктовото позициониране да е фино, без директни послания като "пътувайте с тази фирма, купете си този куфар и т.н.", казва Бети. За да е успешен един блогър, трябва да е постоянен и да поддържа интереса на последователите си. Тя например тъкмо се е върнала от Копривщица, където снима видео за Лазаровден. "Хубавата страна на блоговете е, че в тях представяме нещата по-реалистично и балансирано – информацията включва и критика, ако дадено място не ми е харесало. В официалните медии това рядко се случва. Ако има критика, тя е крайна, за да има сензация", казва Бети. Въпреки че се опитва влогът й да се самоиздържа, засега трудно го постига, защото наема професионален оператор за снимките и монтажа.

Част от пътуванията могат да бъдат финансирани от държавите, които искат да привлекат повече туристи. Такъв е случат с Южна Индия – за пътуването до Керала първо има конкурс - трийсетте блогъри, сред които и Бети, са избрани сред хиляди. Цялото пътешествие се плаща от щата Керала, а от хората се очаква просто да споделят впечатленията си с феновете.

"Бяхме в плантации за чай, кокосови и бананови гори, по плажове и красиви места, изминахме над 2300 км. Много по-ефективна реклама от страна на индийското министерство на туризма, отколкото платена реклама по телевизията например." Самата Бети разказва за Керала и на живо в "Клуба на пътешественика" в София и в "Библиотеката" в Пловдив. И си пожелава и българското министерство на туризма да има такъв иновативен подход за популяризиране на страната ни.

Когато натрупат повече истории за разказване, блогърите често издават книги, а с продажбите се опитват да финансират нови приключения. The Life Nomadik са почти готови с първата си книга за живота на яхта. "Хората от сайта за дарения ще я получат като подарък. За съжаление поради липсата на интернет и неограничено електричество бавно я дописват", казва Мира. Дигиталните номади Мелън Кандеа и Армандо Константино, за които вече Light вече писа, когато те бяха в България, също дописват книгата си. В момента се намират в Сиера Невада с вана Морк, като от няколко години са непрестанно на път. Следващата им дестинация са Канада и САЩ.

Рекламите от Google и линковете към продукти на Amazon също са своеобразен източник на приход.

Американката Моника Мизинска поддържа блога си bewilderedinmorocco.com от две години. "Припечелвам, като рекламирам курсове по арабски, организирани екскурзии из Мароко, слагам банери." Ходи и на организирани пътешествия за медии. "Това, разбира се, не е директен приход, но е начин да видя нови неща и да пълня блога с интересно съдържание." Моника организира и кулинарни обиколки из Мароко. Пред Light тя споделя, че досега афилейт линковете към Amazon са й донесли не повече от един долар.

@Jinson Abraham

Да се поддържа блог за пътешествия понякога може да е "адски трудно, винаги сме месеци назад. Пиша на лодката, там подготвям и снимките. После слагам компютъра в една раница и с каяк отивам до брега, като внимавам нищо да не се намокри. Там търся интернет от някой хотел, ресторант или агенция. Случвало се е да седя и да пиша на тротоара до някой ресторант", казва Мира Ненчева от Варна.

© The Life Nomadik

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK