С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

3 7 май 2016, 8:45, 13204 прочитания

Живей като местните

Какво се случва с туризма след ерата на каталозите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Със 100 идеи в час: Посоки за път, открития, съвети, приложения

Адреналин на местна почва

Режисьорката Ерика Лъст и сайтът Trip4Real дават възможност да заснемете личен порнофилм

Дестинацията – другия път

Waynabox предлага уикенд за 150 евро. "Уловката" – дестинацията научавате само два дни предварително

ДНК на пътешественик

Ако сме създадени, за да стоим на едно място, щяхме да имаме корени, а не крака, нали

Номади на скорост

Блогът Lessthan10days разказва как кратките пътувания могат да са пълноценни

Яж, пий и си носи телефона

Три мобилни приложения, без които пътуването не може да започне

Тестото майка и неговите пазители

Бялото изкуство на Алтамура, един град без "Макдоналдс"

On the Road Again

Как блогъри и влогъри успяват да печелят от разказите за своите пътувания

"Страхотна разходка. Много мила, с перфектен немски, дамата се отзоваваше на всички наши желания и успя да ни впечатли със своето богато експертно познание." Това казва Клаус Дитер, който миналата година е бил на посещение в София и се е свързал със своята екскурзоводка през социалната мрежа getyourguide.com. Според описанието на тура той е продължил три часа през историческите забележителности на столицата и освен на немски се предлага още на английски, испански, руски или френски за сумата от 40 евро.

Само от София за произволна седмица в началото на юни се предлагат близо 40 различни екскурзии, обиколки, посещения на забележителности, включително с отскачане до Пловдив, Рилския манастир или Копривщица. Иначе... Иначе мрежата съществува от 2009 г. и функционира на принципа на споделената икономика: ти организираш екскурзия, разходка с лодка или еднодневен курс за готвачи и искаш да го предложиш на гостите на твоя град. Туристите от своя страна искат да избягат от отъпканата пътека на масовия посетител. Намирате се на сайт като getyourguide.com и ако се харесате, споделяте това, което отсрещната страна търси.


Междувременно мрежата се разраства и добива популярност като един от най-мащабните онлайн стартъп компании в сферата на туризма, събира и предлага повече от 20 хил. инициативи от Африка до Океания.

Getyourguide.com е само един пример от трансформацията, на която е подложен съвременният туризъм. Днес повече от всякога е валидно определението за хибридния турист, който в един момент иска да отседне в луксозен хотел от някоя международна верига, а в следващия – да си намери сам квартирата и покрай нея да се запознае с местните.

Хибридният турист е индивидуалист, не иска да се вкарва в шаблоните на каталожните пътувания, търси нови места, опитва да се вмъкне поне за малко в живота на хората, чиято страна посещава. Новите технологии и навлизането на интернет в ежедневието само подсилват неговия образ: той се информира от социалните мрежи, споделя своите преживявания, не го интересуват официалните класации и брошури, а следи коментарите на тези, които са минали преди него през избраните места, и се влияе все по-често от постовете на приятели.



Споделяй и пътувай

Част от цялата тази метаморфоза на туризма са новите бизнес модели, станали възможни благодарение на икономиката на споделяне, или Sharing Economy. Getyourguide.com е само един откъснат пример, най-яркият е Airbnb. През последните години броят на предложенията през мрежата на Airbnb надмина два пъти легловата база на най-голямата международна хотелска група Intercontinental Hotel Group. Според доклад за развитието на бизнеса на финансовата институция Barclays през следващите две-три години апартаментите на Airbnb ще са повече от стаите на десетте най-големи хотелски компании. Ръст, на който би завидял всеки бизнес.

Освен Airbnb икономиката на споделяне народи стотици нови бизнес модели, които навлизат във всяка сфера на туризма. Само в хотелиерството с лекота могат да се изредят поне 20 преки конкурента на Airbnb. Някои от тях гонят масовия профил, а други се специализират в дадена ниша – за бизнес гости или във високия сегмент. Wimdu, 9flats, Roomorama, OneFineStay са само някои от мрежите за споделено настаняване.

На ниво организация и преживяване също не липсват примери. Spottedbylocals.com е онлайн блог, в който местни препоръчват на туристите интересни места за посещения и изживяване. В блога има препоръки за над 50 града в Европа и десетина в Северна Америка. Мрежата е създадена от холандската двойка Сане и Барт ван Пол и вече е печелила множество награди за най-добър онлайн гайд за пътувания. Ревютата от градовете се пишат от хора, които живеят на място и говорят местния език, и след специалното одобрение от създателите на сайта.

Част от вълната "живей като местните" е и сайтът withlocals.com – поредната платформа, на която може да се срещнат тези, които предлагат интересни преживявания, с другите, които търсят такива и се намират на непознато място. Достатъчно е да напишете името на града, например Берлин, и Елизабета веднага ще ви предложи да ви разходи до най-впечатляващите места в града, свързани с уличното изкуство, Марина ще ви организира личен бирен тур из Берлин, Хана ще ви разведе из нейните любими винтидж магазини за дрехи втора ръка, а Настася ще ви покани у дома и ще ви приготви палео вечеря.

Каталожен туризъм

На този фон туристическите бюра от едно време, в които лелки на средна възраст приемат записвания по телефона и предлагат пътуване до някой морски "рай" от един от петте каталога на бюрото пред тях, изглеждат все по-нелепо. Новите тенденции в туризма – от промяната на потребителското поведение през навлизането на технологиите, поставят бизнеса на класическите туроператори пред сериозно изпитание. Различни изследвания показват, че все по-голям брой туристи запазват почивката си онлайн и дори не ползват услугата на посредник. Затова по съвсем естествен път класическите туроператори и агенти се опитват да напаснат модела си на новите течения. Само един малък пример в тази посока: на страницата на Getyourguide.com като основен партньор е посочен туроператорът TUI.

Така някои от класическите туроператори от дълго време тестват нови бизнес инструменти и модели, за да не се окажат в един момент избутани в дъното на пазара. Големите компании отдавна развиват онлайн платформите си, за да могат да продават своите продукти, без да карат клиента да се разхожда до офисите им. Друг пример са някои по-находчиви компании, които, усетили влиянието на икономиката на споделянето, предлагат своите продукти през сайтовете за споделяне. Така, както вече има хотели, които могат да се запазят през Airbnb, така някои от офертите в Getyourguide.com са не са от частни лица, а от най-обикновени туристически агенции. Представител на хотел във Виена сподели пред Light, че Airbnb е просто един нов канал за дистрибуция, който традиционните хотели могат да ползват, за да достигнат до повече потенциални клиенти.

С поглед в бъдещето експертите от консултантската компания Zukunftstourismus, която обединява германски и австрийски експерти в сферата на туризма, обясняват, че има много фактори, които налагат бързата промяна на модела на традиционните туроператори. Пазарът вече е наситен с най-разнообразни предложения, които текат през различни канали. Към това се добавя и фактът, че решението за пътуване се взима във все по-кратки срокове и тези, които предлагат пътувания, трябва да реагират гъвкаво и бързо на все по-нестандартното търсене от страна на клиентите. Това налага промяна и на самия процес, по който туроператорите окомплектоват продуктите си – вместо да закупуват предварително контингенти, те все повече ще посягат към глобални бази данни и мрежи, където се предлагат хотели, транспорт и допълнителни туристически услуги на момента.

От Zukunftstourismus наблягат все повече и на нуждата туроператорите да проучват по-задълбочено своите клиенти и да им предлагат продукти, специално създадени за тях. Това изисква по-голяма специализация и активност в социалните мрежи, където клиентите така или иначе вече споделят голяма част от информацията за себе си. Не на последно място се появява необходимостта от непрестанна онлайн връзка между туроператор и клиент. Последният така или иначе винаги има в ръка някакво дигитално устройство, от което търси информация, споделя и комуникира преди, по време и след пътуването. Важна стъпка от страна на туристическите компании е да дадат спокойствието на туриста, че във всеки момент може да се свърже с тях, било то през специална апликация или чрез корпоративния им профил в социалните мрежи. Точно както Дитер се е свързал със своята лична екскурзоводка и е останал доволен от тричасовата си разходка из София.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Army of K-Lovers 1 Army of K-Lovers

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България

29 ное 2019, 8364 прочитания

Единство, творчество, касичка Единство, творчество, касичка

Кампаниите за групово финансиране намират все по-голям успех при креативните проекти в България

4 окт 2019, 3531 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
ДНК на пътешественик

Ако сме създадени, за да стоим на едно място, щяхме да имаме корени, а не крака, нали

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10