С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Тема

20 май 2016, 11:50, 3554 прочитания

Да кроиш бъдеще

Какво е да предвиждаш променлива индустрия като модата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Граматика на модата

Пазарно поведение

Какви са нагласите при пазаруване на висок клас мода и основните прилики и разлики с етичната и бавна мода

Красотата като реакция на мисълта

Критикът Алис Росторн за деликатното и интелигентно приложение на дизайна, способно да преобърне и най-тежките ситуации

4х24

Как четирима приятели създават една от най-успешните нови марки за гуменки

Технологиите са за носене

Матю Дринкуотър за революцията на дрехите с вградени технологии

Луксът на малкото

Всеки, който посяга към дреха в магазина, ще я носи и като отговорност

По ума ще ги посрещнеш, по дрехите ще ги изпратиш

Как се реализира визия в модния бизнес и каква е ролята на образованието

Намираме се във все по-бързо трансформиращ се свят, хванати в един гигантски процес, който в определен смисъл решава и психологията на търсене и предлагане в модата. Тук някъде се появява и една от най-интересните фигури в индустрията – далеч от прожекторите, но с реалната сила да обясни, а често и да дирижира, процесите на пазара понякога с три-четири години напред в бъдещето. Това е фигурата на човека, който прави прогнозите за модните трендове (на англ. trend forecaster).

Този човек работи и борави със сфери, които далеч не се изчерпват със света на модата, напротив — става въпрос за тълкуването на потребителската психология и за бъдещето на пазара като цяло. Така същият този "човек зад кадър" има силата да ги свърже – подобно на Ефекта на пеперудата – с дължината на полата например. Работата му е да предостави нужните инструменти и информация, с която марките да разработват и планират бъдещите си ходове, информация, която да ги държи в синхрон с потребителите. И изобщо не е просто.

Въпреки почти магическата аура около процесите прогнозирането на тренда остава услуга, достъпна за малцина. Агенция WGSN например има малко над 75 хиляди абонати (съществена част от които студенти по мода, ползващи я преференциално). Това число не изглежда малко, докато не си спомним, че говорим за индустрия с годишен оборот от над 2000 трилиона долара, даваща работа на над 80 милиона души и ангажираща със себе си живота на безброй потребители.

От друга страна, каква полза има който и да било потребител на мода от прогноза за пролет/лято 2018 (вече публикувана от агенциите преди около два месеца)? Полза имат производителите, марките и дизайнерите. Но за мнозина от тях тази информация е недостъпна — таксите за ползване услугите на тренд агенциите възлиза на десетки хиляди долари на година. Това лесно обяснява неравния старт в бизнеса, един вид класово разделение в модата, прекрасно илюстриращо мисълта на Гибсън, че "бъдещето вече е тук, но все още не е равно разпределено".

Има и друг аспект, от който може да се погледне ролята на подобни агенции и на хората, които работят в тях – как изобщо подобна прогноза може да помогне на стартиращи марки, когато повече от половината от тях затварят до две години след откриването си? Как се задържаш на пренаситен и объркващ пазар, който предлага всеки вариант на тениска, в ценовия диапазон от 7 до 700 евро? Кое е най-важното за бъдещето на модните марки?



За да разберем повече за мистичната професия, поговорихме с Джералдин Уари, основател и двигател на агенция Trend Atelier, дизайнер, консултант, лектор и истински "предсказател" на бъдещи тенденции, която може да се похвали с клиенти като Samsung, 7 for All Mankind, Marks&Spencer, British Library и една от малкото институции в тренд агенциите — WGSN.

Да предсказваш успеха на колекции в модния бранш звучи почти невероятно, какви качества изисква това?
За да прогнозираш настроенията на потребителя и успеха на дадена колекция, се налага да си доста любопитен, да имаш обща култура и интерес към междукултурните тенденции в занаятите, в модата – включително на местно ниво, както и нагласите на самия масов потребител. Ако трябва да посоча нещо, което би превърнало един дизайнер в добър "предсказател" на модни тенденции, то е сериозният интерес и отношение към визуaлността от всякакъв характер и, разбира се, умението да я интерпретираш безпристрастно.

Колко важен всъщност е потребителят? Има ли маркетинг в работата ви?
Разбира се, вземаме предвид промяната в начина на живот на хората и техните моментни психологически нагласи, но като цяло фокусът е все повече върху мобилните приложения и онлайн пазаруването, тъй като те са реално измерими. Потребителят купува все повече стандарт и добър начин на живот, отколкото чиста мода. Това е, което следим и ние.

Какво всъщност представлява услугата, която вие предлагате?
Реално прогнозирането е много малка част от цялото. При нея ние изследваме проблемите и поведението на масите. Опитваме се да открием повтарящ се поведенчески модел, който да предскаже тенденция. Когато дълго време работиш в модния бизнес, не е трудно да отчетеш, че, да кажем, gothic трендът ще просъществува по-дълго, отколкото изглежда възможно на професионалистите, занимаващи се с моден дизайн.

Абонирани за тренд агенции, потребителите често могат да свалят конкретен силует или кройка, което е много по-конкретно от демонстриране на тенденцията за сезона чрез илюстрации и настроение. Как всъщност се прецизира модел?
Всичко започва от макротенденциите. Първо ги раздробяваме, като взимаме под внимание дори актуални политически и културни проблеми. Оттам се обмислят цветове, форми, мода, които биха повлияли и докоснали емоциите на масовия потребител. И това е масово приложим механизъм – всяка агенция, занимаваща се с прогнозиране на модата, започва от изследване и публикуване на материали за макротенденции, които стеснява до определени актуални течения.

Когато работиш с краен клиент или марка, как се случват нещата – те идват при теб в самото начало, или едва след като имат развита дизайн посока и искат да я проверят?
И двете са възможни. Аз мога да им предоставя посока, базирана на целите и таргета им преди разработване на колекция от тяхна страна. Намесвам се и когато срещнат определен проблем и имат желание да тестват креативността си. Напоследък бизнесът отива в посока дигитални технологии и мобилни приложения – има доста клиенти, които разработват онлайн платформи, и се налага да разбират тенденциите, без да познават модния бизнес. Както и компании, разработващи изкуствен интелект или платформи за пазаруване, но с ясна необходимост да различават модерното на пазара. Всички имат нужда от статистика и данни какво е харесвано и какво се продава.

Как се проверява дали прогнозите са верни? Съществуват ли инструменти за измерване?
Изготвяла съм анализ на цветове, който клиентът подложи на фокус група. Като цяло това е по-вероятна практика с частни клиенти, при изготвяне на тенденции не се прилага. В днешно време всичко е интернет. Компаниите наблюдават броя на сваляния и покупки – не прибягват до предварителни тестове от типа на фокус групи.

Бихте ли посочили една тенденция, която гарантирано ще остане на пазара следващите няколко сезона или години?

Да, в днешно време възможностите са повече. Глобализацията е сериозен фактор и оттам теченията и опциите, които модните марки предлагат, са значително повече. Едно нещо, което ще бъде и е наистина важно за всеки бранд и дизайнер, е да изгради персонална връзка с потребителите си, да комуникира с тях. Няма значение дали марката работи в сферата на луксозно или спортно облекло, необходимо е да познава потребителя си и да е възможно най-близко до него. Хората се нуждаят от връзка, разбиране и припознаване, затова и социалните медии са толкова важни.

Да завършим с един стандартен въпрос: кой е проектът, който ви е развълнувал и предизвикал най-много до този момент?
Със сигурност сътрудничеството ми с Британската библиотека. Това е вторият по големина изследователски център, след Библиотеката на Конгреса в САЩ. Беше чудесна възможност и предизвикателство. Но личен успех за мен напоследък е, когато компании като Nikeследват и интензивно взаимодействат с блога ми.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Офис, стани, офис, немирно! Офис, стани, офис, немирно!

Защо е важно да седим по-малко и да се движим повече, когато сме на работа, и как да го правим правилно и ефективно

20 сеп 2018, 6013 прочитания

Интересът към психеделиците се възражда 2 Интересът към психеделиците се възражда

Този път наред е науката

7 сеп 2018, 56455 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Граматика на модата

Как работи "мекият фашизъм" на Орбан

Унгария е предупреждение за това какво може да се случи, когато безскрупулен популист е оставен да управлява безконтролно

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал

Все повече ентусиасти започват свой бизнес, рисковете обаче не са малко, както и възможностите

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Офис, стани, офис, немирно!

Защо е важно да седим по-малко и да се движим повече, когато сме на работа, и как да го правим правилно и ефективно

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 22.09.2018 Прочетете