С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Тема

2 20 май 2016, 16:06, 5284 прочитания

Пазарно поведение

Какви са нагласите при пазаруване на висок клас мода и основните прилики и разлики с етичната и бавна мода

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Граматика на модата

Технологиите са за носене

Матю Дринкуотър за революцията на дрехите с вградени технологии

4х24

Как четирима приятели създават една от най-успешните нови марки за гуменки

Красотата като реакция на мисълта

Критикът Алис Росторн за деликатното и интелигентно приложение на дизайна, способно да преобърне и най-тежките ситуации

Луксът на малкото

Всеки, който посяга към дреха в магазина, ще я носи и като отговорност

По ума ще ги посрещнеш, по дрехите ще ги изпратиш

Как се реализира визия в модния бизнес и каква е ролята на образованието

Да кроиш бъдеще

Какво е да предвиждаш променлива индустрия като модата

Живеем в интересните времена на непрекъснато променяща се модна индустрия, която сменя модели на производство, представяне и продажба с цел не само да продава, но и да обвърже емоционално потребителя – ако може за постоянно, ако може и често, ако може и на добра цена. Дигиталната революция обаче все още не успява да измести едно от постоянните изисквания на търговията с висок клас мода – личния контакт.

Имайки предвид съществуването на десетки категоризации, е хубаво да изясним какво разбираме под висок клас мода. В индустрията често я наричат прет-а-порте делукс – най-високият сегмент готово облекло, което е едно стъпало под висшата мода (haute couture), не се шие на ръка, не се прави изцяло с цел реклама на някой нов парфюм и въобще не страда от излишни сантименти към старата романтика на парижките модни къщи.

Революциите в този сегмент се случват често и редовно, но има ясно разграничение с т.нар. бърза мода на мастодонти като H&M и Zara. Да, всеки прет-а-порте делукс етикет изкарва нова колекция всеки сезон, но качествените идеи се развиват прогресивно в няколко поредни колекции и години, без да гонят тенденциите на всяка цена. Нещо повече – по-голямата част от технологичните иновации и нови материи се появяват за пръв път именно в работата на тези модни къщи.

Предвид прогресивното развитие на идеи сезон след сезон, сегментът с прет-а-порте делукс може да бъде определен и като един особен вид комерсиална бавна мода, която следва класическата маркетингова и бизнес схема с презентация на седмицата на модата в Париж, предварителен период за купувачи на едро, качествено производство на ишлеме в страни от Европейския съюз (включително и в България заради отличното съотношение между качество и цена за изработка) и финално представяне във фирмени и онлайн магазини по цял свят.

Именно тук се появява и моментът с убеждаването очи в очи. В сегмента на високия клас мода личният контакт е изключително важна част от успешната търговия. За да продадеш подобна рокля, трябва истински да я обичаш. Именно това е и (често) единственият начин да убедиш и човека срещу теб да я заобича, преди да я купи.



Разбира се, и в тази мода има трудни за възприемане детайли като революциите и бунта срещу неща, които се приближават именно към най-големия си враг. Най-простият пример: прет-а-порте делукс модата, която се противопоставя срещу лукса чрез деконструктивни колекции, недовършена технология на дрехата и непретенциозен текстил, но поради някаква причина струва безбожно скъпо. Дори непредубеденият зрител или коментатор би изпитал сериозни затруднения да хване тази логика. Други платформи за бавна мода от нови дизайнери, като Not Just A Label например, се опитват да запазят първоначалната си идея и ценности и да ги приложат в традиционни временни pop up бутици в големите столици – едно своеобразно завръщане към автентичната форма на търговия, срещу която първоначално се противопоставят.

Краткият преглед на имената в онлайн магазина на NJAL обаче демонстрира ясно, че работата на значителна част от младите дизайнери догонва и дори надхвърля ценовия клас на утвърдените прет-а-порте делукс марки, представяни на седмицата на модата в Париж. Причината е повече от прозаична – нещата в модната индустрия, за добро или зло, най-често се опират безспорно на тенденции. Дори и най-забутаните дизайнери с претенции за независим поглед се съобразяват с тях и това обяснява ясно доловимия полъх на интерпретация в голямата част от съвременната мода. За младите дизайнери въпросът "кога" винаги предхожда въпроса "какво". Твърде често разковничето за успеха им е именно не "какво", а "кога" нещо видяно ще се появи отново.

Not Just A Label обаче разработва именно този сегмент – да продава световно неизвестни лейбъли за облекло, които имат претенцията да бъдат качествени, иновативни и дори авангардни. Признавам, промотирането на подобни марки без присъствие по традиционните канали им се получава добре и служи като основа за феномен, който не трябва да бъде подминаван с лека ръка.

Не просто име
Стефан Зийгел за търсенето на дизайнери, за бавната мода и за новия начин на правене и продажба на дрехи

Бивш модел и инвестиционен анализатор, настоящ предприемач с поглед върху бъдещето на етичното облекло – основателят на радикалната модна платформа Not Just a Label Стефан Зийгел е специалист в намирането и насърчаването на новите имена в световната модна индустрия.

Как правите бавната мода да изглежда тренди онлайн и офлайн?
Идеята ни не е да караме бавната мода да изглежда модерно, а да насърчаваме прогреса и трансформацията на начина, по който произвеждаме и купуваме дрехи. Бавната мода като цяло е задвижвана най-вече от промяната в отношението на консуматорите. Тази тяхна нагласа предполага акцент върху бавната мода като модерен лукс.

Как убеждавате един източноевропейски клиент да си купи дрехи от непознат пакистански дизайнер?
Новото поколение в сферата на дизайна и модата разбива всякакви стереотипи. Един пакистански дизайнер може да има западна естетика и да комбинира различни занаятчийски подходи и вдъхновения от цял свят или пък да се съсредоточи изцяло върху по-концептуалния подход чрез нови технологии. Т.нар. уникално търговско предложение в този случай е просто, че става въпрос за уникален продукт с много история.

Как етичната мода може да оцелее в среда с клиенти, които умират за намаления?
Това определено е голямо предизвикателство. Трудно е човекът да си представи как ще похарчи повече за една дреха вместо за пет или повече, но качеството и издръжливостта на етичното облекло трябва да бъдат насърчавани винаги. Етичната мода предлага сигурност в една нестабилна икономическа среда.

Как развихте стандартния протокол за кандидатстване към NJAL?
Селекцията ни се базира само върху талант, качество, устойчиво производство, пазарна среда и възможности за приходи. Никога върху политика. Посещаваме седмиците на модата по цял свят и всички важни университетски събития за представяне на дипломни колекции. Правим много сериозно и задълбочено онлайн проучване, за да открием най-обещаващите таланти. Това, което се появява на заглавната страница в сайта, е резултат от колективно решение на екипа. Няма как да не е субективно, въпреки че никога не базираме своите решения върху това откъде идват дизайнерите, колко позната е тяхната марка и всякакви такива други неща, които нямат нищо общо със самия дизайн. Оставили сме политическите решения за по-големите установени играчи. Някои от най-добрите дизайнери в NJAL не са стъпвали в училище за дизайн и мода и идват от всички краища на света.

Как подреждате витрините на онлайн магазина и реалните pop up бутици?
Базираме селекцията изцяло върху таланта и такива практични неща като дали може да ни предостави качествена продуктова фотография. Понякога екипът на онлайн магазина търси дизайнери директно по специфични критерии, но всеки член на нашата общност може да кандидатства. Традиционната активност с временни магазини понякога включва изпращане на дизайнери по събития в цял свят – за такива неща процесът по селекция е малко по-строг и взискателен.

Как успявате да правите оригинални неща с нещо толкова познато като временния магазин?
Pop up бутиците ни са просто продължение на идеята за оригинална мода без значение от политика и географски граници, което предоставя допълнителни преживявания като дискусии, прожекции на филми и събития наред с възможността да видите на дрехите отблизо. Те са мястото, където новите дизайнери се срещат с професионалистите в индустрията и общуват с клиенти от цял свят, създавайки възможности за своята марка.

Какво е мястото на новите дизайнери в непрекъснато променящата се модна индустрия напоследък?
Освен предизвикателства съвременният пазар предоставя и много възможности за тепърва стартиращите дизайнери. Една част от тях избират да работят за някоя от големите модни къщи, но същото толкова значителна част са твърдо решени да работят върху установяването на собствена марка. Предвид непрекъснатите сътресения и промени в установените имена създаването на собствена марка в един определен аспект изглежда съвсем разумна и стабилна опция. Младите дизайнери могат да достигнат до огромна аудитория за нула време, но трябват да разбират от бизнес и маркетинг, за да изпъкнат наистина. Следващото поколение винаги предлага иновативни и много нови начини на мислене и създаване, но предвид технологичния прогрес и движението към устойчиво производство съвременните дизайнери установяват стандартите на един изцяло нов начин на правене и продажба на мода.

Защо големите модни къщи като Lanvin, Balenciaga и Saint Laurent се обръщат към сравнително нови дизайнери напоследък?
Защото могат да вкарат свежа кръв в установените марки и е невероятно интересно да проследим как иновациите се съчетават с характерния почерк и цялото наследство на едно наложило се име с дълга история зад гърба си. Не бива да пропускаме и елемента с рекламата, освен това независимите дизайнери вървят и със свои собствени последователи.

Not Just А Label е тук https://www.notjustalabel.com/
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Къща за паркиране Къща за паркиране

Всичко, което трябва да знаете, преди да купите или наемете кемпер

6 юли 2018, 50602 прочитания

Хапки от реалността Хапки от реалността

Как да ограничим разхищението на храна и къде да дарим излишната

29 юни 2018, 42026 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
4х24

Как четирима приятели създават една от най-успешните нови марки за гуменки

Най-имотният лекар

Собственикът на "Софиямед" Михаил Тиков купува за 40 млн. лв. ИПК "Родина"

Транспорт за милиони

Как Сеул успя да върне доверието в градския транспорт чрез по-добро управление и високи технологии

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Ново място: "Хралупата"

През последните месеци "Хралупата" стана едно от основните места за българската литературна сцена

20 въпроса: Емилиян Гацов-Елби

Музиката му се ражда от неговата философска и медитативна чувствителност

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 21.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Третият варненски мол се довършва с кредит за 22 млн. евро, десетият магазин Jumbo ще е в "Илиянци", НАП с промени за касовите апарати

Емисия

DAILY @7AM // 23.07.2018 Прочетете