Рамка по мярка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рамка по мярка

Рамка по мярка

Boycott cycles създават уникални колела и според специфичните нужди на всеки

11435 прочитания

© Цветелина Белутова


На всеки дошъл от чужда страна прави впечатление, че в България се карат много български велосипеди. И макар първата реакция да е гордост, всъщност след по-задълбочен размисъл осъзнаваме, че те не са изцяло български.

"Всички велосипеди у нас, с единични изключения от последните двайсет години, са с рамки, внесени от чужбина. Точно това възстановяваме и ние – традицията да произвеждаме рамки", казва Момчил Цонев. Той и петимата му колеги създават бранда с красноречивото име Boycott cycles, за да покажат, че ще бъдат различни от масовото предлагане. Aтелието е специализирано в изработката на велосипеди и велосипедни рамки по поръчка. Тяхна основна цел е да отговорят на специфичните нужди на отделния клиент, от избора на материала и технологията за създаването на рамката до нейното окончателно завършване

От седем години заедно подобряват и ремонтират колела, но с времето това остава странична дейност – сега те проектират и произвеждат собствени. Имат конструкционен стенд, с който правят всичко от нулата. Защото "с течение на времето българите се образоваха и започнаха да правят разлика между градски, планински и шосейни велосипеди." Според Момчил пазарът е все по-динамичен и се увеличават търсенето и предлагането.

В Boycott използват два метода за направа на рамки – едните са със сглобки от висококачествени японски тръби и сребърно припояване (технология на повече от сто години), другите се заваряват. Интересното е, че човекът от екипа, който отговаря за сребърното припояване, е бижутер. "Това е нещо, което не е правено у нас от 80-те години. Така ние връщаме традиция, която тук е отмряла, а по цял свят е на почит."

Фотограф: Цветелина Белутова

В момента реставрират старо италианско колело на една от най-престижните италиански фирми, като преправят и рамката. Подготвят и винтидж колело с дървена рамка, с вграден електрически двигател за заведение.

"А рамката, която държа в ръцете си, е за човек, висок 2.10 м, който няма как да си купи колело в България", казва Момчил. Много е важно всичко да се изготвя според габаритите, физиката и желанията на клиентите. Работят и по поръчка на холандец – колело с техен дизайн и в цветовете на холандското знаме.

"С колкото и хубави и качествени компоненти да е един велосипед, ако рамката ви е голяма или малка, или въобще неудобна, той не е функционален." Същото важи и за правилното определяне на предназначението му – дали ще се ползва просто за придвижване до работа и ще се качва веднъж в годината на планина, или ще се правят веломаршрути от град на град. "Все едно да карате тир в града – неудобно и трудно. А трябва да е обратното: колелото да е пъргаво, за да тръгвате бързо на светофарите, и леко, за да го качвате по стълби."

Boycott изготвят и велосипед по поръчка за човек, който не е много висок и не може да си намери подходяща рамка сред предлаганите по магазините модели, защото всички се правят със стандартни размери и за определена височина. "Клиентът иска нещо, което да е пригодно в градски условия. В момента той кара колело, което е с тънки гуми, но много малката рамка не е подходяща за него. На Запад има междинни стандарти, които в България липсват. Проектирахме най-подходящото възможно за него."

Фотограф: Цветелина Белутова

Едната стена в работилницата е покрита с различни елипсовидни и овални венци, включително и с тяхна разработена геометрия. "Целта са по-голяма ефективност и избягване на натоварването в коленните стави." В това е и силата на Boycott Cycling – специфичните изисквания на хора, които карат, зная какво търсят и искат да проследят процеса.

От 21 до 24 юли Boycott Cycling ще участват в първото за България специализирано изложение за велосипеди, което ще се проведе в Чепеларе. На едно място ще се съберат производители, вносители, ателиета, работилници и, разбира се, колоездачи. А по същото време ще се проведе и етап от крос кънтри състезание.

Boycott Cycling са по всяко време във Facebook: Boycottcycles

На всеки дошъл от чужда страна прави впечатление, че в България се карат много български велосипеди. И макар първата реакция да е гордост, всъщност след по-задълбочен размисъл осъзнаваме, че те не са изцяло български.

"Всички велосипеди у нас, с единични изключения от последните двайсет години, са с рамки, внесени от чужбина. Точно това възстановяваме и ние – традицията да произвеждаме рамки", казва Момчил Цонев. Той и петимата му колеги създават бранда с красноречивото име Boycott cycles, за да покажат, че ще бъдат различни от масовото предлагане. Aтелието е специализирано в изработката на велосипеди и велосипедни рамки по поръчка. Тяхна основна цел е да отговорят на специфичните нужди на отделния клиент, от избора на материала и технологията за създаването на рамката до нейното окончателно завършване


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK