Велобарселона
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Велобарселона

Велобарселона

Или как се създава един колоездачен град

7570 прочитания

© Мариана Христова,


Барселона е като онези красиви жени, които никога не се задоволяват с каквото Бог им е дал. Съчетанието между море, планина, хубаво време, зашеметяваща архитектура и функционално градоустройство доближава този град до съвършеното място за живеене, но амбициозните каталонци, наричани "германците на Испания", не спират да надграждат.

Сред приоритетите на местната управа е екологичният градски транспорт – освен че автобусите и такситата се движат само с природен газ, през последните десетина години общината целенасочено промотира колоезденето. Това превръща Барселона в състезател без конкуренция по отношение на градското придвижване с колело измежду средиземноморските градове.

И докато северните пионери в жанра Амстердам и Копенхаген, където колелото е най-добрият приятел на човека, долу-горе откакто е изобретено, са твърде идеалистични примери за всеки тепърва развиващ се в тази посока град, Барселона демонстрира нагледно как велосипедът може да се превърне в предпочитан градски транспорт, дори след като колите и моторите отдавна са превзели улицата.

Фотограф: Мариана Христова,

В началото бе Bicing

Безспорно най-важната стратегическа крачка е официалното включване на велосипеда в мрежата за градски транспорт на Барселона. За разлика от много европейски градове, където обществените велосипеди могат да се ползват от всеки, който се справя със сложните им електронни системи за плащане, взимане и връщане, тази услуга в Барселона е само за местни, изисква адресна регистрация и работи с абонаментна карта, прикачена към испанска банкова сметка. Тъй като Bicing се дотира от общинския бюджет, излиза безумно евтино – само 47 евро на година с такси за превишено време под едно евро за половин час.

Общината създава мрежата през 2007 г. с ясната цел да предостави колелета на гражданите за смешни пари и без ангажименти по поддръжката им, за да се убеди всеки емпирично в ползата им. Отначало системата Bicing е замислена като временен проект, който да бъде прекратен, когато местните се "превъзпитат" достатъчно, за да се решат на собствени велосипеди, но с годините услугата се разраства.

Освен че стоянките са вече 420 (четири пъти повече, отколкото в началото), отскоро влязоха в употреба и електрически велосипеди, които да привлекат жителите от по-стръмните квартали в подножието на планината Колсерола. Междувременно системата остава с твърде много несъвършенства: блокира в пиковите часове, велосипедите от централните стоянки вечно не достигат, докато в периферията пък е проблемно връщането, а самите колелета са често с неработещи скорости или разхлабени седалки. Така всъщност Bicing изпълнява първоначалния си замисъл – зарибява те да караш, оставяйки те в лек дискомфорт, за да узрееш в крайна сметка за собствено колело.

Фотограф: Мариана Христова,

Велосипеди vs. коли

Паралелно с появата на велосипеда в транспортната мрежа, кипи усилена работа по подобряване на инфраструктурата. В момента градът е опасан с над 200 км велоалеи, а планът е до 2018 г. да минат 300, така че 95% от жителите на Барселона да се живеят на най-много 300 метра от велоалея.

По улиците в стария град (където въобще се движат коли, ограничението е 30 км/ч) колоездачите са с предимство, а паркингите с метални стълбове за заключване никнат като гъби. Най-новите са с обем и форма на стандартен автомобил и побират 10 велосипеда с идеята да засрамят шофьорите колко много място заемат. Междувременно да поддържаш кола става все по-скъпо, а паркирането й все по-сложно. Моторите все още са сериозна конкуренция, но при всяко покачване на цените на горивата има отказали се в полза на велосипеда.

Най-важното от всички возила

Propaganda – тази всичко казваща дума, с която местните най-често наричат рекламата, също не спи. "Колелото, най-добрата идея в света" е мотото на последната общинска рекламна кампания за насърчаване на колоезденето, окупирала ключови билбордове в Барселона, а аргументите в подкрепа на това инак помпозно твърдение, звучат съвсем логично: доказано най-бързият транспорт на кратки разстояния в градска среда; освен време пести пари; не замърсява; статистически по-безопасен от колата и от ходенето пеша дори (оказва се, че в Барселона повече хора загиват, пресичайки улицата, отколкото карайки колело).

През 2015 г. общината разработва стратегически план за насърчаване на колоезденето сред служителите си, а от тази година атакува корпорациите с големи офиси в града да предоставят места за паркиране в сградите си. От брошурата на кампанията се хилят поравно тийнейджъри, екстравагантни дами и офис мениджъри в строги костюми, за да не остане никакво съмнение кое е най-доброто превозно средство за всеки в града.

Патосът на места идва в повече, но когато дори изпечени пропагандатори като Time Out и големите ежедневници започнат да отбелязват баровете, където си добре дошъл с велосипед, без да им се плаща за това, става ясно, че битката е спечелена. Поне на ниво реторика.

Фотограф: Мариана Христова,

Крадци на велосипеди

Основният проблем, който все още разколебава много хора да карат собствен велосипед, е съхранението му. Всеки градски колоездач в Барселона се страхува, че ще осъмне без най-скъпото си или най-малкото, че ще го обезобразят до неузнаваемост. Крадците на велосипеди по тези ширини са бедни и изобретателни: изтръгва се всичко възможно от колелото, включително звънец или педал за по евро, а обичайна скръбна гледка по паркингите са ръждясващи остатъци, за които е било завързано цялото колело с някоя по-упорита верига.

Това е наложило няколко основни стратегии: подобно на Амстердам, се карат велосипеди пред разпад, за да не привличат внимание; на почит са леките сгъваеми колелета, които могат да бъдат прибрани вкъщи; инвестира се повече в заключалки, отколкото в самото колело.

Въпреки че по правило намирането на откраднато колело е загубена кауза, общината се е погрижила да създаде онлайн регистър, където всеки собственик може да запише велосипед на свое име с уникалния номер на рамката, за да го идентифицира по-лесно при евентуална кражба. Следващата крачка към обезопасяване са обществени паркинги с електронна система, но това все още са само добри намерения.

Най-пълната информация относно колоезденето в Барселона е в специалната директория към сайта на общината: http://ajuntament.barcelona.cat/bicicleta/ca

Барселона е като онези красиви жени, които никога не се задоволяват с каквото Бог им е дал. Съчетанието между море, планина, хубаво време, зашеметяваща архитектура и функционално градоустройство доближава този град до съвършеното място за живеене, но амбициозните каталонци, наричани "германците на Испания", не спират да надграждат.

Сред приоритетите на местната управа е екологичният градски транспорт – освен че автобусите и такситата се движат само с природен газ, през последните десетина години общината целенасочено промотира колоезденето. Това превръща Барселона в състезател без конкуренция по отношение на градското придвижване с колело измежду средиземноморските градове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    citoyen avatar :-|
    citoyen

    Много приятен и гостоприемен град. Винаги бих се върнал там.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK