Клас, кликни!
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Клас, кликни!

Shutterstock

Клас, кликни!

Платформата "Прознание" търси баланса между педагогическите практики и технологичните иновации

Светослав Тодоров
6259 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


"Представяхме си ви точно такава", казват ученици от ромски произход в Сливен, когато най-сетне се запознават с учителката си, която им преподава онлайн. Резултатът от общите им усилия е налице: от ниво, в което учениците не знаят какво е съществително и прилагателно, някои от тях стигат до оценка много добър на матурата по български език.

Така след една учебна година образователната уеб платформа "Прознание" може да се похвали със стабилен екип, разрастваща се дейност, добра обратна връзка, а също така и преразглеждане на масовата представа за "жив контакт".

Kакво точно е "Прознание". Платформата изгражда онлайн среда за взаимодействие между ученици и учител в реално време. Курсовете включват допълнителна и изпреварваща подготовка по учебните предмети от предучилищна възраст до 12 клас, подготовка за национално външно оценяване (7 клас), подготовка за държавни зрелостни изпити (12 клас), английски език за деца 1-4 клас по системата на Pearson, извънкласни предмети, а също така възможност за индивидуални и консултации по заявка, наваксващо вечерно обучение за хора от всички възрасти, квалификационни програми за учители. Занятията са насочени и към деца в неравностойни положение, от институции или в болнична среда, бежанци и семейства в отдалечени райони. Чрез по-непосредственото общуване и мултимедийните материали се цели повишаване на интереса, мотивацията и концентрацията на учащите.

Интерактивните уроци се случват чрез видеоконферентна връзка във виртуална класна стая. Тя е ограничена до 12 ученици, които може да бъдат разпределяни по групи и да сигнализират, ако имат въпрос по всяко време. В концепцията е залегнала идеята, че няма нищо по-ценно от това да можеш да попиташ, ако има нещо неразбрано.

Цялата комуникация и организация по курсовете минава през съгласуване с родителя, както и намиране на правилната програма според индивидуалните нужди. Родителят също така има достъп до целия архив от видеоматериали и постижения на детето си. Както обобщават хората от екипа зад платформата, "но госпожата каза друго" изведнъж спира да бъде аргумент. Както и "не са минали петте минути", тъй като отскоро е въведен таймер при извършването на задачите.

Работата по софтуера продължава три години, като в това време цялата система се тества постоянно, включително чрез фокус групи от родители и ученици.

Зад авторската методика стои Вероника Рачева, която адаптира плана към българските специфики и не взима готови примери. До голяма степен близки такива няма - подобни платформи са част от образованието на места като САЩ, Канада и Китай, където разстоянието налага подобни алтернативни методи. Европа все още е консервативна към формата, отвъд готовите видеоуроци, ориетирани към висшето образование.

Вероника Рачева е директор "Учебни дейности" в "Прознание" и отговаря за изследователската дейност и стратегическото развитие на образователните и социалните програми. Доктор е по Теория на възпитанието и дидактика, както и преподавател по Компютърно-опосредствана комуникация в образованието в Софийския университет. Има опит в управлението и оценката на редица национални и международни образователни и социални проекти, обучение на учители и изграждане капацитета на педагогически кадри. За нея "Прознание" не предлага алтернатива на традиционното обучение, а цели да го развие или да му помогне чрез дейността си.

Затова и подборът на преподаватели е внимателен, а самата нея откриваме малко преди да направи интервю за работа. "Не всеки офлайн преподавател може да бъде добър онлайн преподавател. Освен технологичната запознатост се изисква учителят да може да вземе максимума от всяка ситуация", допълва Стела Личева от екипа на "Прознание".

Интересно е, че при близо 35-те учители, които работят в платформата наред с традиционната си практика, няма доминиране на определено поколение. Има и специалисти, които са прехвърлили 50-те, но са изключително амбицирани от възможностите на подобен проект.

Новата година ще донесе и няколко иновации в програмата им. Сред тях е курсът "Пътешествие из Европа" - всеки урок е "гостуване" в определена страна, като степента на поднасяне на информация варира според възрастта.

Но най-развълнувани те са от предстоящите уроци за български деца, които живеят извън страната. Програмата е плод на работа през последната година и е съобразена с факта, че те живеят на места с различен социум и учат по други системи. "Със сигурност няма смисъл да им преподаваме химия, тъй като те я учат на езика на държава, в която живеят. Затова сме насочени към това да поддържаме усещането за българска идентичност - опознаване на страната, културата, забележителностите, историята, да могат да пишат, четат и да се изразяват на прилично ниво."

Освен надграждане на вече постигнатото, пред екипа стоят и други предизвикателства. Най-вече как да са успешна компания на пазар, който все още е скептичен към подобна форма на обучение. Случвало се е дори при запознаване с програмата им родители да смятат, че това са Skype разговори или че трябва да заведат децата си някъде. "Идеята ни все още си проправя път, така че за момента движим проекта основно на мускули и с оптимизъм."


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK